It Paradyske schreef :
Ik vaar nu voor het derde seizoen elektrisch, ben net terug van vier weken Engeland.
Vanaf Lauwersoog met 100%
Via Terschelling naar
Oudeschild gezakt tot 90%, weer opgeladen tot 100%
Lowestoft gezakt tot 70%, weer opgeladen tot 100%
Southwold
Walton on the Nase
Brightlingsea
Wivenhoe
Brightlingsea
Orwell mooring
Ipswitch 80% -> 100%
Ore (Abraham's Bosum)
Snape Maltings
Ore (Abraham's Bosum)
Oudeschild 56% -> 100%
Kimstergat
Wierumerwad
Lauwersoog 80%
Gewoon laden met 230V als de stroom inbegrepen is bij het liggeld. Ik laad met 1.3kW, dus dat geeft geen problemen.
Netto prijs installatie (als je handig bent en veel, zo niet alles zelf doet) EUR 2500 geloof ik.
Dat is inclusief de prijs van 2 nieuwe acculaders, waarvan ik er uiteindelijk 5 van heb opgeblazen.
Er zit nu een 2e hands Victron 25A lader in.
Nou, dit zijn voor mij heel herkenbare percentages. Na een uurtje flink motoren (haven in/uit etc) ben ik zo'n 15% kwijt, dat lijkt hier ook het geval als ik het zo inschat?
Je moet weten wat je verbruik is bij redelijke kruissnelheid.
BV bij een 2500 kg schip (schatting), 4kW voor 4.5 knopen?
Mijn accupakket is 5x dat getal, en dat is vrij ruim.
Accu's in een motorruim plaatsen: dat kan slimmer, want de verticale gewichtsverdeling aan boord moet wel op orde blijven. Misschien kan je lichtere dingen naar achter brengen en accu's naar voren plaatsen. Ze staan in serie, het is daarbij van belang dat de weerstand van de verbinding tussen elke accu gelijk is.
Van de lader zeggen ze: 10-15% van de accucapaciteit, heb ik begrepen. Ik heb een 48x30=1440W lader,dus dat is voldoende, en bovendien ongeveer de helft van een 16A walstroom zekering (220x16 = 3500W), ik neem aan dat als je zwaardere laders nodig hebt, dat je dan óf moet voeden uit dubbele walstroomkabels (ongebruikelijk
) of aan de krachtstroom mag?
Ik was meer kwijt dan het budget van Baasklusje, maar heb het werk uitbesteed en gekozen voor een relatief dure "confectieoplossing" van Waterworld, eigenlijk een beetje om "verhalen als het jouwe" namelijk vaarblokkade door motorpech, hiermee hopelijk te voorkomen en dat gaat tot nog toe goed. Als ik de installaties van sommigen hier op ZF zie, dat zou ik echt zelf nooit kunnen, en nu doet mijn eigen installatie daar echt niet voor onder, al realiseer ik me daarbij met andermans veren te pronken.
Neem gerust contact op via DM als je meer informatie wil of een keer wil kijken/varen.