Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 16:37 #1404755

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
It Paradyske schreef :
Ik vaar nu voor het derde seizoen elektrisch, ben net terug van vier weken Engeland.

Vanaf Lauwersoog met 100%
Via Terschelling naar
Oudeschild gezakt tot 90%, weer opgeladen tot 100%
Lowestoft gezakt tot 70%, weer opgeladen tot 100%
Southwold
Walton on the Nase
Brightlingsea
Wivenhoe
Brightlingsea
Orwell mooring
Ipswitch 80% -> 100%
Ore (Abraham's Bosum)
Snape Maltings
Ore (Abraham's Bosum)
Oudeschild 56% -> 100%
Kimstergat
Wierumerwad
Lauwersoog 80%

Gewoon laden met 230V als de stroom inbegrepen is bij het liggeld. Ik laad met 1.3kW, dus dat geeft geen problemen.

Netto prijs installatie (als je handig bent en veel, zo niet alles zelf doet) EUR 2500 geloof ik.
Dat is inclusief de prijs van 2 nieuwe acculaders, waarvan ik er uiteindelijk 5 van heb opgeblazen.
Er zit nu een 2e hands Victron 25A lader in.

Nou, dit zijn voor mij heel herkenbare percentages. Na een uurtje flink motoren (haven in/uit etc) ben ik zo'n 15% kwijt, dat lijkt hier ook het geval als ik het zo inschat?

Je moet weten wat je verbruik is bij redelijke kruissnelheid.
BV bij een 2500 kg schip (schatting), 4kW voor 4.5 knopen?
Mijn accupakket is 5x dat getal, en dat is vrij ruim.

Accu's in een motorruim plaatsen: dat kan slimmer, want de verticale gewichtsverdeling aan boord moet wel op orde blijven. Misschien kan je lichtere dingen naar achter brengen en accu's naar voren plaatsen. Ze staan in serie, het is daarbij van belang dat de weerstand van de verbinding tussen elke accu gelijk is.

Van de lader zeggen ze: 10-15% van de accucapaciteit, heb ik begrepen. Ik heb een 48x30=1440W lader,dus dat is voldoende, en bovendien ongeveer de helft van een 16A walstroom zekering (220x16 = 3500W), ik neem aan dat als je zwaardere laders nodig hebt, dat je dan óf moet voeden uit dubbele walstroomkabels (ongebruikelijk :-) ) of aan de krachtstroom mag?

Ik was meer kwijt dan het budget van Baasklusje, maar heb het werk uitbesteed en gekozen voor een relatief dure "confectieoplossing" van Waterworld, eigenlijk een beetje om "verhalen als het jouwe" namelijk vaarblokkade door motorpech, hiermee hopelijk te voorkomen en dat gaat tot nog toe goed. Als ik de installaties van sommigen hier op ZF zie, dat zou ik echt zelf nooit kunnen, en nu doet mijn eigen installatie daar echt niet voor onder, al realiseer ik me daarbij met andermans veren te pronken.

Neem gerust contact op via DM als je meer informatie wil of een keer wil kijken/varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 17:04 #1404764

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
www.elektrischescheepsmotoren.nl/index.html hadden we deze al?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 17:57 #1404786

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Je zou ook kunnen kijken naar de zeilersforum inkoopactie voor je accu. 16 van die accu’s van 280 ah elk en 3,2 volt levert 1 grote accu van 48 volt en 13,4 KW. (280 AH bij 48 volt). Daar kun je een flink stuk mee varen. Die lifepo4 accus zijn geschikt voor elektrisch varen beter dan alle andere naar mijn idee. Ik heb zelf lifepo4 als huishoud accu, ideaal. Ze zijn dacht ik 120 euro per stuk in de inkoop actie. Heb je onder de 2000 e de vaaraccu. E.e.a. Is bedenken hoeveel uur je wil kunnen varen en dan zou ik wel wat vermogen pakken in die berekening bijv ik wil 8 uur 1 KW varen. Dan kom je als het je dan nog wat lijkt nooit bedrogen uit. Je kan ook kiezen als het zelfden voorkomt dat je zo lang vaart op de motor voor die ene x terug te vallen op de buitenboord motor of aggregaat maar echt fijn lijkt me dat toch niet. Als je elektrisch wil, wil je nl liefst geen benzine of diesel meer ruiken

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 juli 2022 18:11 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 04 juli 2022 20:34 #1404859

  • bootsman
  • bootsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
FKZ schreef :
ned195 schreef :
Zoek eens op Youtube in de videos van Sailing Uma.



Zij hebben een electromotor van Oceanvolt met saildrive en laten alle stappen zien van de installatie.

Misschien te prijzig, maar zeker leerzaam en kan je op een idee brengen.

De installatie van SU is een varende reclame uiting voor oceanvolt. En heeft geen enkele toepassing op het probleem van TS veel te groot en duur.

Zoek op yt op diy outboard motor conversions en je vind genoeg oplossingen. De 50S is een tot sail drive aangepaste honda BBM.

Wil je verkoop iets hebben aan je ombouw koop dan een merk met service dan voeg je waarde toe ipv waarde er afhalen door een diy oplossing die niet te servicen is door gangbare onderhoudsmonteurs.

Sailing UMA is begonnen met een elektrische motor uit een heftruck waar ze best ver mee zijn gekomen. Zeker de moeite waard om hun "reis" naar de perfecte elektrische motor te volgen en kijken of je daar inspiratie kunt opdoen.
Er zijn meer wegen die naar rome leiden dan Oceanvolt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 05 juli 2022 07:31 #1404916

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Bootsman schreef
Sailing UMA is begonnen met een elektrische motor uit een heftruck waar ze best ver mee zijn gekomen. Zeker de moeite waard om hun "reis" naar de perfecte elektrische motor te volgen en kijken of je daar inspiratie kunt opdoen.
Er zijn meer wegen die naar rome leiden dan Oceanvolt

Ja dan moet je echt zelf dingen maken of laten maken een en ander moet zijn voorzien van een stuwdruklager bijv. Een tussenoplossing is met een off the shelf inbouw of buitenboord motor en zelf samengesteld accupakket…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zoveelste motorpech tijd voor iets nieuws 05 juli 2022 07:38 #1404918

Zelf bouw is best te doen, zeker met hulp van ZF, FKZ bijvoorbeeld.
Anders is het niet te betalen, voor mij tenminste. En ik heb tweedehands lithiums uit een mitsubishi.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl