Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom long life koelvloeistof vervangen?

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 10:54 #1597485

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15103
De informatie die jij als niet bepaald leek geeft is bijzonder uitgebreid en informatief ; "gewoon wat anti corrosie."

Ik bewonder altijd de deskundigen en professionals op fora in hoe ze nagenoeg geen informatie kunnen verstrekken in best lange stukken text.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 10:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:01 #1597497

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
3Noreen schreef :
De informatie die jij als niet bepaald leek geeft is bijzonder uitgebreid en informatief ; "gewoon wat anti corrosie."

.
gewoon water met anticorrosie toevoeging. En wat dat allemaal is kun je misschien vinden als je "anticorrosie chemicaliën voor koelwater" googled.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:10 #1597499

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
3Noreen schreef :
De informatie die jij als niet bepaald leek geeft is bijzonder uitgebreid en informatief ; "gewoon wat anti corrosie."

Ik bewonder altijd de deskundigen en professionals op fora in hoe ze nagenoeg geen informatie kunnen verstrekken in best lange stukken text.
Heb jij je lappen text om mijn "Bolard pull" test tegen te spreken al eens terug gelezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:10 #1597500

Gewoon G11 er in.
En als het bruin wordt verversen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:22 #1597509

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16942
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
En als het bruin wordt verversen.

Das als eten en poepen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:39 #1597516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15103
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Gewoon G11 er in.
En als het bruin wordt verversen.

Waarom wordt dat spul bruin ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 12:53 #1597524

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
3Noreen schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Gewoon G11 er in.
En als het bruin wordt verversen.

Waarom wordt dat spul bruin ?

Dat is een natuurlijke indicatiekleur dat het vervangen moet worden.
Motorolie die oud wordt wordt bruin.
Blaren van de bomen die oud worden worden bruin.
Papier vergeelt en na lange tijd wordt het bruin.
Je voeding gaat door je darmen en wordt . . . .Bruin.
Een dood dier dat in de natuur blijf wordt . . . bruin.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 14:02 #1597542

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1260
En mijn bruine boterham die oud wordt, wordt wit, groen en geel :S

Zaterdag zag ik bij de CIV in Lauwersoog de roze antivries die ook geschikt is als antivries en koelvloeistof voor motoren. Deze zou minder schadelijk zijn voor het milieu, een artikel van wijlen Henk Bos van LVBHB uit 2011, antivries, geeft meer informatie hierover.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 14:21 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 14:23 #1597549

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5347
3Noreen schreef :
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Gewoon G11 er in.
En als het bruin wordt verversen.

Waarom wordt dat spul bruin ?

Goeie vraag, ik heb dat voor je opgezocht omdat ik er ook nieuwsgierig naar was.

Dit is een antwoord waar ik genoegen mee neem: "Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden"

Overigens las ik ook dat er een kans is dat er meerdere kleuren gemengd zijn in het verleden en dat dit de oorzaak is. Dit laatste was bij mij sowieso het geval.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 14:27 #1597551

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
En wat dacht je van roest ? Het koelmiddel stroomt door onbehandelde (giet)ijzeren onderdelen. Regelmatig is het koelsysteem niet helemaal gevuld en kan er (vochtige)lucht bij komen en heb je zo een beetje roest te pakken. Dat roest bezinkt als de motor niet draait en komt dan vaak in het laagste punt terecht.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 14:35 #1597553

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16942
Sinds we een overloop/expansievat hebben blijft de koelvloeistof helder.
Je systeem is dan immers permanent en maximaal gevuld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 15:03 #1597560

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1809
Ja, dan wel. Dat is een mooier systeem. Zeker van carbon :laugh: ?
Bij ons zit dat er bijvoorbeeld niet op.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 15:04 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 15:20 #1597564

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5347
holtere schreef :
Sinds we een overloop/expansievat hebben blijft de koelvloeistof helder.
Je systeem is dan immers permanent en maximaal gevuld!

Dat begrijp ik niet. Want ik heb ook een expansievat en daar was de vloeistof verouderd. Je ziet middels dat vat dat het goed gevuld blijft/is, maar ik zie niet waarom het dan niet zou verouderen. Of mis ik iets?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 15:45 #1597568

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
Kock1964 schreef :
holtere schreef :
Sinds we een overloop/expansievat hebben blijft de koelvloeistof helder.
Je systeem is dan immers permanent en maximaal gevuld!

Dat begrijp ik niet. Want ik heb ook een expansievat en daar was de vloeistof verouderd. Je ziet middels dat vat dat het goed gevuld blijft/is, maar ik zie niet waarom het dan niet zou verouderen. Of mis ik iets?
René
. De vloeistof in het expansievat bij mijn motor circuleert niet mee door de motor. Wordt dus ook niet heet en er komt ook geen evt. verontreiniging uit de motor mee en blijft daardoor ook helder.Dacht dat dit standaard zo uitgevoerd wordt bij Volvo Penta. De beluchting en ontluchting vind plaats via vuldop van het systeem. Zorgt er ook voor dat het systeem onder druk staat bij een warme draaiende motor.
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 15:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 15:54 #1597570

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16942
En waarom heet het dan expansievat? ;)
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 15:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 23 nov 2024 09:09 #1598048

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15103
In een ander draadje wordt de webshop rubbermagazijn genoemd. Heel nuttig wat mij betreft. Hier kun je lezen dat lang niet alle rubber slangen bestand zijn tegen antivries op basis van organische stoffen. Laat dat nu wel zijn wat velen van ons gebruiken in de winter om onze boot winterklaar te maken. Omdat deze antivries in het milieu afgebroken kan worden !

Dus niet alleen het soort anti corrosie middel maar ook welke antivries doet ter zake als het gaat om je motortje goed te houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 23 nov 2024 10:32 #1598056

3Noreen schreef :

Dus niet alleen het soort anti corrosie middel maar ook welke antivries doet ter zake als het gaat om je motortje goed te houden.

Ik vang de oude koelvloeistof bij tweejaarlijks vervangen (in t voorjaar) op.
Die oude bewaar ik en gebruik hem als antivries in de volgende winter: buitenkoelsysteem, toilet, afsluiters. Wie wat bewaart die heeft wat. De hoeveelheid is ruim voldoende voor 2 jaar antivriezen..
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 23 nov 2024 15:25 #1598094

Reed schreef :
En wat dacht je van roest ? Het koelmiddel stroomt door onbehandelde (giet)ijzeren onderdelen. Regelmatig is het koelsysteem niet helemaal gevuld en kan er (vochtige)lucht bij komen en heb je zo een beetje roest te pakken. Dat roest bezinkt als de motor niet draait en komt dan vaak in het laagste punt terecht.
Als er lucht in een ruimte zit dan betekend dit dat het er niet uit kan, dat betekend ook gelijk dat nieuwe lucht er niet in kan. Dat betekend dan weer dat er geen toevoer van nieuwe zuurstof is. Zonder zuurstof geen roest.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 23 nov 2024 16:16 #1598106

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
Erikdejong schreef :
Reed schreef :
En wat dacht je van roest ? Het koelmiddel stroomt door onbehandelde (giet)ijzeren onderdelen. Regelmatig is het koelsysteem niet helemaal gevuld en kan er (vochtige)lucht bij komen en heb je zo een beetje roest te pakken. Dat roest bezinkt als de motor niet draait en komt dan vaak in het laagste punt terecht.
Als er lucht in een ruimte zit dan betekend dit dat het er niet uit kan, dat betekend ook gelijk dat nieuwe lucht er niet in kan. Dat betekend dan weer dat er geen toevoer van nieuwe zuurstof is. Zonder zuurstof geen roest.
Nog beter,het motor blok is altijd helemaal gevuld en het expansievat heeft een lucht buffer. Dus daar zit wel "dode" lucht. Nog beter een extra expansie vat zodat de mee circulerende warmtewisselaars ook helemaal vol zit.Ter verdere info. Dat extra vaatje is van kunststof. Dat kan omdat de koelvloeistof in het extra vat niet mee circuleert in dus koud blijft.
Laatst bewerkt: 23 nov 2024 16:34 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl