Nachtvlinder schreef :
SimondeDanser schreef :
…waarbij er nog water de verkeerde kant uit kan lopen. Met name op moment van het stil zetten van de motor zou dit kunnen gebeuren. Of als er een zee achterop loopt op het moment dat de motor stil gezet wordt of ongepland stil valt.
Hoe kan het laatste druppeltje water na uitzetten motor omhoog vallen dan (en áls het daar op miraculeuze wijze in slaagt niet meteen verdampen)?
Voor achterop lopende golven heb je een zwanenhals bij de huiddoorvoer en een waterlock; niet dit bochtje.
Los daarvan: hoger is beter als het qua ruimte lukt, voorkomt (als je boven de waterlijn zit) hevelen bij defecte beluchter én doorlatende impellerpomp, maar geeft een veel hetere motorruimte, tenzij je zeer goed gaat isoleren. Dun RVS is een slechte warmtegeleider en dit deel zal roodgloeiend worden.
Hoe het precies allemaal gaat weet ik niet. Maar ik weet wel dat waterslag alleen al bij leden op dit forum te vaak voorkomt. En natuurlijk begrijp ik dat er zwanenhalzen, ontluchters en waterlocks zijn. Maar desondanks komt er waterslag voor. En dat water moet ergens vandaan komen. En met de eerdere afbeelding van de ongeisoleerde bocht is de kans dat er water, ongeacht waar het vandaan komt, terugloopt de cilinder in aanzienlijk kleiner dan bij de laatste geisoleerde versie. Daarom zou de afgebeelde ongeisoleerde versie voor mij als voorbeeld dienen. De afgebeelde geisoleerde versie zou ik niet kopen ook al glimt hij mooier.
Dat het stukje niet geisoleerde pijp warm wordt daar ben ik het mee eens. Dat het roodgloeiend wordt niet, want daar is meer voor nodig. Zo zwaar wordt een motor in een boot nooit belast. Isolatie van zo'n stukje pijp wat niet wordt gekoeld moet sowieso gebeuren net zoals dat bij een droog uitlaatsysteem voor de gehele pijp geldt.