Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Highriser exhaustpipe VP md 2030

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 10:42 #1612920

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Met vrachtwagen of een personen wagens heb je nog in de invloed van rijwind. Echter in de motoruimte van de boot is die niet aanwezig.

Hetzelfde geldt ook voor een droge uitlaat. Erg goed isoleren is een noodzaak.

Bij droge uitlaatsystemen zijn al meerder keren de oorzaak geweest van bran aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 10:44 #1612921

Wat is jullie mening over het aanbrengen van glasband als isolatiemateriaal? Vooralsnog varen wij met blank RVS, om tekenen van corrosie in het zicht te houden. Maar de motorkamer is beduidend warmer.

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 10:44 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 10:53 #1612925

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
Waterrimpels schreef :
Wat is jullie mening over het aanbrengen van glasband als isolatiemateriaal? Vooralsnog varen wij met blank RVS, om tekenen van corrosie in het zicht te houden. Maar de motorkamer is beduidend warmer.

Johan
Isolatie deken rond het hete deel van de uitlaat aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 10:58 #1612926

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Ik gebruik zelf ook glasband om de uitlaatbocht. Heb hiervan geen nadelige gevolgen hiervan gezien. Je kunt meerdere lage over elkaar gebrruiken.

Er over heen, oom het geheel bij elkaar te houden, gebruik ik dun rvs draad, dat er enige malen omheen gewikkeld wordt.

Voor inspectie kun je het band er weer even afwikkelen. Blijft verder in takt en is weer herbruikbaar.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 10:59 #1612928

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3821
brambo schreef :
Met vrachtwagen of een personen wagens heb je nog in de invloed van rijwind. Echter in de motoruimte van de boot is die niet aanwezig.

Hetzelfde geldt ook voor een droge uitlaat. Erg goed isoleren is een noodzaak.

Bij droge uitlaatsystemen zijn al meerder keren de oorzaak geweest van brand aan boord.
Prinsendam,cruiseschip ooit naar de kelder gegaan t.g.v brandstof op hete delen. Waker coastguardschip [ex sleper] van Smit ook dikke brand in de Mk ten gevolge van brandstof spuiter op hete uitlaat. Schip total loss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 11:47 #1612934

ms Prinsendam van 1973 en ms Waker (ex Smit Houston van 1977) zijn inderdaad de schoolvoorbeelden van brand door lekkage uit de hogedruk brandstofleidingen. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar hitte-isolatie. Isolatiedeken kan, maar in mijn specifieke situatie gaat het om RVS pijpmateriaal met lengten van 5 a 10 centimeter.

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 11:47 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 11:56 #1612937

  • Pieraat
  • Pieraat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Vraag me vooral af waarom hier een Highriser exhaust op moet zitten. Waarom geen gewone uitlaatbocht?

Uitlaatbochten zijn dure dingen maar moet je die niet in ieder geval na een 1000-2000 uur vervangen op een Volvo om erger te voorkomen?
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 12:37 door Pieraat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 12:13 #1612938

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17301
Je zou zoiets kunnen doen. Dat lijkt vrij standaard en lekkage zie je misschien nog wel beter verschijnen dan op blank staal!
Zo'n gloeiend hete pijp net achter de betimmering en de brandstof in de buurt vind ik geen aantrekkelijk idee!


Laatst bewerkt: 22 feb 2025 12:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 18:20 #1612998

holtere schreef :
Je zou zoiets kunnen doen. Dat lijkt vrij standaard en lekkage zie je misschien nog wel beter verschijnen dan op blank staal!
Zo'n gloeiend hete pijp net achter de betimmering en de brandstof in de buurt vind ik geen aantrekkelijk idee!


Qua isolatie lijkt me dit een prima voorbeeld. Echter qua uitvoering is de ongeisoleerde versie zoals eerder afgebeeld beter. Daar is er meer hoogteverschil tussen de top van de bocht en het uitlaatspruitstuk. Dus ik zou de versie zoals eerder afgebeeld laten maken en deze isoleren zoals in de bijgaande foto.
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 18:21 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 18:37 #1613000

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8930
2300 uren?
Ga voor korte pijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 18:50 #1613003

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17301
SimondeDanser schreef :
holtere schreef :
Je zou zoiets kunnen doen. Dat lijkt vrij standaard en lekkage zie je misschien nog wel beter verschijnen dan op blank staal!
Zo'n gloeiend hete pijp net achter de betimmering en de brandstof in de buurt vind ik geen aantrekkelijk idee!


Qua isolatie lijkt me dit een prima voorbeeld. Echter qua uitvoering is de ongeisoleerde versie zoals eerder afgebeeld beter. Daar is er meer hoogteverschil tussen de top van de bocht en het uitlaatspruitstuk. Dus ik zou de versie zoals eerder afgebeeld laten maken en deze isoleren zoals in de bijgaande foto.

Dit is wel een mooie hoor, een dubbel uiteinde dus het koelwater komt echt laag binnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 20:00 #1613011

holtere schreef :
Dit is wel een mooie hoor, een dubbel uiteinde dus het koelwater komt echt laag binnen!
Alleen zit het punt waar het water in de uitlaat wordt geinjecteerd nagenoeg op dezelfde hoogte als de onderkant van de bocht. Daar moet meer hoogteverschil in zitten omdat je nooit, maar dan ook nooit een situatie mag hebben waarbij er nog water de verkeerde kant uit kan lopen. Met name op moment van het stil zetten van de motor zou dit kunnen gebeuren. Of als er een zee achterop loopt op het moment dat de motor stil gezet wordt of ongepland stil valt. En dan heb je waterslag. Met het hoogteverschil zoals eerder afgebeeld bij de ongeisoleerde versie heb je dat risico niet of nauwelijks. Ook deze zou je uit kunnen voeren met een dubbel uiteinde. Maar je kan ook de isolatie iets verder door laten lopen tot net onder het punt van de injectie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 20:09 #1613016

SimondeDanser schreef :
…waarbij er nog water de verkeerde kant uit kan lopen. Met name op moment van het stil zetten van de motor zou dit kunnen gebeuren. Of als er een zee achterop loopt op het moment dat de motor stil gezet wordt of ongepland stil valt.

Hoe kan het laatste druppeltje water na uitzetten motor omhoog vallen dan (en áls het daar op miraculeuze wijze in slaagt niet meteen verdampen)?

Voor achterop lopende golven heb je een zwanenhals bij de huiddoorvoer en een waterlock; niet dit bochtje.

Los daarvan: hoger is beter als het qua ruimte lukt, voorkomt (als je boven de waterlijn zit) hevelen bij defecte beluchter én doorlatende impellerpomp, maar geeft een veel hetere motorruimte, tenzij je zeer goed gaat isoleren. Dun RVS is een slechte warmtegeleider en dit deel zal roodgloeiend worden.
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 20:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 21:09 #1613026

Nachtvlinder schreef :
SimondeDanser schreef :
…waarbij er nog water de verkeerde kant uit kan lopen. Met name op moment van het stil zetten van de motor zou dit kunnen gebeuren. Of als er een zee achterop loopt op het moment dat de motor stil gezet wordt of ongepland stil valt.

Hoe kan het laatste druppeltje water na uitzetten motor omhoog vallen dan (en áls het daar op miraculeuze wijze in slaagt niet meteen verdampen)?

Voor achterop lopende golven heb je een zwanenhals bij de huiddoorvoer en een waterlock; niet dit bochtje.

Los daarvan: hoger is beter als het qua ruimte lukt, voorkomt (als je boven de waterlijn zit) hevelen bij defecte beluchter én doorlatende impellerpomp, maar geeft een veel hetere motorruimte, tenzij je zeer goed gaat isoleren. Dun RVS is een slechte warmtegeleider en dit deel zal roodgloeiend worden.
Hoe het precies allemaal gaat weet ik niet. Maar ik weet wel dat waterslag alleen al bij leden op dit forum te vaak voorkomt. En natuurlijk begrijp ik dat er zwanenhalzen, ontluchters en waterlocks zijn. Maar desondanks komt er waterslag voor. En dat water moet ergens vandaan komen. En met de eerdere afbeelding van de ongeisoleerde bocht is de kans dat er water, ongeacht waar het vandaan komt, terugloopt de cilinder in aanzienlijk kleiner dan bij de laatste geisoleerde versie. Daarom zou de afgebeelde ongeisoleerde versie voor mij als voorbeeld dienen. De afgebeelde geisoleerde versie zou ik niet kopen ook al glimt hij mooier.
Dat het stukje niet geisoleerde pijp warm wordt daar ben ik het mee eens. Dat het roodgloeiend wordt niet, want daar is meer voor nodig. Zo zwaar wordt een motor in een boot nooit belast. Isolatie van zo'n stukje pijp wat niet wordt gekoeld moet sowieso gebeuren net zoals dat bij een droog uitlaatsysteem voor de gehele pijp geldt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 21:11 #1613027

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Het zijn niet helemaal ongekoelde uitlaatgassen. Want voor de uitlaatbocht zich ook nog een watergekoeld uitlaatspruitstuk.

Een onderdeel dat je vrijwel alleen bij scheepsmotoren aanwezig is.

Het feit dat je een rubber uitlaatslang kan aanbrengen geeft al aan dat het geen roodgloeiende onderdelen betreft.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 21:13 #1613028

brambo schreef :
Het zijn niet helemaal ongekoelde uitlaatgassen. Want voor de uitlaatbocht zich ook nog een watergekoeld uitlaatspruitstuk.

Een onderdeel dat je vrijwel alleen bij scheepsmotoren aanwezig is.

Het feit dat je een rubber uitlaatslang kan aanbrengen geeft al aan dat het geen roodgloeiende onderdelen betreft.

Bram
Inderdaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 22:55 #1613034

Dat geldt niet voor alle motoren maar wel voor deze VP inderdaad en scheelt een heel stuk. Ik zou nog wel steeds isoleren, zeker bij een lang stuk vóór de waterinjectie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 22 feb 2025 22:56 #1613035

brambo schreef :
Het feit dat je een rubber uitlaatslang kan aanbrengen geeft al aan dat het geen roodgloeiende onderdelen betreft.

De rubber slang komt sowieso ná de waterinjectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 23 feb 2025 09:58 #1613070

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7734
Nachtvlinder schreef :
Dat geldt niet voor alle motoren maar wel voor deze VP inderdaad en scheelt een heel stuk. Ik zou nog wel steeds isoleren, zeker bij een lang stuk vóór de waterinjectie.

Iedere scheepsmotor heeft een watergekoeld uitlaatspruitstuk. Zelfs een omgebouwde motor, zoals van een Mercedes of Daf worden altijd voorzien van een dergelijk spruitstuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Highriser exhaustpipe VP md 2030 23 feb 2025 10:49 #1613078

Mijn Bukh niet hoor, tenzij je de bocht waar de waterinjectie in plaats vindt tot het spruitstuk rekent.

Verder is het bij turbomotoren belangrijk de gassen pas ná de turbo te koelen, nooit daarvóór
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 10:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl