Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervanging Vetus M3.10 door ??

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 10 nov 2025 19:13 #1659605

Waarom geen Mitsubishi van Drinkwaard?

www.drinkwaard.com/motoren-en-...hi-l3e-scheepsmotor/

Wij hebben een L2e. Bevalt prima.
Voor jullie zou een L3e een optie kunnen zijn.
Erg robuuste motor. Basis industrieblok. Geen electronica. Marinisatie-onderdelen zijn erg goed. Jabsco impeller pomp, EJ Bowman engelse warmtewisselaar met koper-nikkel bundel. Goed verkrijgbare en normaal geprijsde onderdelen.
Laatst bewerkt: 10 nov 2025 19:14 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 10 nov 2025 19:31 #1659610

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Zijn ook perfecte motoren. Drinkwaard bied die Craftsman voor ~300 euro meer aan, die zien er nog iets robuuster uit. Die injectiebocht van de L3E lijkt een gewoon stalen pijp, die is binnen 15 jaar wel doorgeroest (en bezorgt de boot een laag water binnen). Verder ligt de boot nu bij iemand die Vetus, VP of Yanmar kan inbouwen. Voor Drinkwaard moet ik 'm gaan verplaatsen. (Wel slim van hen om het OEM "bromfietsbrandstoffilter" te laten zitten, Vetus gooit die in de kliko en plaatst een duurdere).
Laatst bewerkt: 10 nov 2025 19:33 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 09:10 #1659651

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
amersfow schreef :
4. Yanmar of VP; volgens zeggen 15-20% duurder dan Vetus, en wellicht moet daar meer aan de fundatie aangepast worden. Persoonlijk niet zo gecharmeerd van Yanmar, ziet er gecompliceerd uit (waarom zit er een TT sensor op het vliegwiel?? Waarom een expansitankje?).
- Yanmar is net wat smaller dan meeste anderen maar Volvo zit uit mijn hoofd op gelijke breedte als Vetus etc.
- TT sensor op vliegwiel wordt ook bij Yanmar al zo'n 20 jaar niet meer gedaan, in de YM-serie haalt TT zijn pulsen 'gewoon' uit de alternator. Maar ook op het vliegwiel heb ik nooit als negatief ervaren.
- Dat expansie tankje is juist mooi, eventueel uitgespoten vloeistof wordt weer opgezogen. Yanmar is daar in niet de enige en je kan het tankje ook gewoon weg laten.
Verder lijkt VP gelijk van 2 naar 4 cilinder te gaan, vraag me af of dat past.
-Volvo D1-20 en D1-30 zijn 3 cilinders.

Die M3.10 is 20pk, maar die motortjes lijker er niet meer te zijn in 3 cilinder.
Buiten Mitsubishi zijn er zat 3 cilinders met ongeveer 20 pk oa. Yanmar 3YM20, Beta 20, Volvo Penta D1-20, Nanni N3.21.
Iemand ander advies?
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe motor gekocht en daar best wel wat onderzoek naar gedaan. Ik ben toen wel bij Yanmar uitgekomen: in de ~30pk klasse een pak meer koppel dan zijn concurenten, lager toerental, transparantie onderdeel naslag, standaard dikke alternator, service onderdelen goed bereikbaar. De meerprijs heb ik kunnen opvangen door in de UK te kopen maar of dat nu na Brexit nog werkt durf ik niet te zeggen.
Ook de Yanmar is in de basis een simpel (in-huis) industrieblokjes, de enige 'ingewikkelheid' die ik ben tegen gekomen is de (peperdure) Display unit. Maar de motor kan gewoon buitenom lopen en stoppen als dat nodig mocht zijn.
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 09:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 09:16 #1659656

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
sjoerd1981 schreef :
Geen electronica.
Maar wel een electrische opvoerpomp.
Ik ben zelf van mening dat als een diesel eenmaal loopt, alle electra zou moeten kunnen uitvallen en dat ding moet blijven lopen. Dat was een van de redenen voor het afvallen en ik zag niet zo snel een mogelijkheid om dat mechanisch te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 10:17 #1659662

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Philip schreef :
sjoerd1981 schreef :
Geen electronica.
Maar wel een electrische opvoerpomp.
Ik ben zelf van mening dat als een diesel eenmaal loopt, alle electra zou moeten kunnen uitvallen en dat ding moet blijven lopen. Dat was een van de redenen voor het afvallen en ik zag niet zo snel een mogelijkheid om dat mechanisch te maken.

Tank boven niveau van de motor monteren: gravity feed.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 10:52 #1659665

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Bedankt voor de input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 15:31 #1659714

Misschien voorlopig niet aan de orde, maar bij veekoop zou ik voor Vetus/VP/YM gaan, sole oid zijn kopers minder happig op, ook dealernetwerk speelt rol
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 16:48 #1659739

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Denk dat de meeste kopers niet zo naar de techniek onder het luik kijken. Zijn meer onder de indruk als het maar veel PK is. Als er een Mercedes in staat denken ze gelijk, o dat gaat nooit stuk :cheer:
Anyway, krijg deze investering er bij verkoop nooit uit, maar dat is ook niet mijn bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 17:16 #1659751

Voor mij zou klantgerichtheid en bejegening van de installateur / leverancier doorslaggevend zijn. Ook belangrijk de toegankelijkheid van essentiële onderdelen, wanneer de motor eenmaal is ingebouwd. Bij de Drinkwaard/Mitsubishi zie ik rubberen eindstukken op de warmtewisselaar. Dat geeft weer voordeel met het reinigen van de koelbuizen. De kap is afdichting tegelijk, zonder pakkingen. Is maar een detail. Ook een aandachtpunt bij de Drinkwaard/Mitsubishi: bij verwisselen van de V-snaar moet de koelwaterpijp los.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 17:20 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 17:29 #1659754

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Drinkwaard heeft een geweldige service. Inderdaad, de koelslang moet los bij verwisselen V snaar, maar het is het zeewater circuit, dus je raakt geen koelvloeistof kwijt. Wat voor mij daar zwak is, is die injectie bocht. Je hebt daar vocht, hitte en blank staal, gegarandeerd recept voor doorroesten, zelfs als het RVS is. Moet je maar eens naar zoon bocht op een Vetus of Sole kijken, die is mega dik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 17:34 #1659757


Ik weet er (alles) van, maar ook zo’n dikke Vetus uitlaatbocht heeft een beperkte houdbaarheid. Vandaar dat bij mij de uitlaatslang in de winter los gaat. Zodat in de ‘opleg-periode’ de kans op corrosie kleiner is. Overigens heeft dat dikke gietstaal ook als nadeel dat er een flink gewicht hangt aan de aansluiting op de warmtewisselaar. Bloot staande aan hoge temperatuur, (zee)water en trilling. Toch een wonder dat zo’n bocht het dertig jaar uit heeft gehouden.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 17:41 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 19:04 #1659778

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Heftig. Een webcam op de motor is dan geen overbodige luxe. Toen ik op een binnenvaartschip meevoer had die wel 9 van die cameras. Knap dat die ze in de gaten kan houden. Toen ik voer had ik alle aandacht nodig voor het sturen. Ben slecht in het in de gaten houden van metertjes. Voor mij is een alarm veel handiger. (Enige keer dat ik dat mis is als ik voor verversen van de olie de motor op temperatuur moet brengen. Dat doe ik dan maar met stopwatch). Op het paneel van die Vetus zit een analoge voltmeter. Is ook maar een indicatie, dat moet eigenlijk digitaal. 12,6 of 12 is het verschil tussen vol en stop met verbruiken. Die sole heeft een digitale in de TT, das beter.
Laatst bewerkt: 11 nov 2025 19:05 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 20:08 #1659787

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Vraag je je toch af: hoe kan het dan dat de uitlaatbocht van mijn Volvo Penta uit 1971 nog in nieuwstaat is? Dat is gewoon een gietijzeren ding.

Zijn die barsten in dat Vetus bochtje geen vorst geweest?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 21:00 #1659793

@Daan, vrijwel zeker geen vorst, daar zijn genoeg voorzorgsmaatregelen tegen genomen. Gegeven is dat de de uitlaatbocht op een moment is afgebroken, en dat toen pas deze scheur aan het licht kwam. Waarna er tot vervanging is overgegaan. Maar doorroesten van de uitlaatbocht komt vaker voor. Mij is van nabij een Volvo Penta bekend, en hier bij een Yanmar. goodoldboat.com/dead-in-the-water/ Johan
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 21:10 #1659796

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Goh, vervelend in ieder geval.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 11 nov 2025 21:28 #1659798

Het is allemaal goed gekomen Daan. Oorzaak combinatie van varen op zout water, temperatuur en samenstelling van uitlaatgassen, motortrillingen. De grootste uitdaging was een vervangende bocht vinden.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 12 nov 2025 08:25 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 08:17 #1659813

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
amersfow schreef :
Die sole heeft een digitale in de TT, das beter.
Ter aanvulling: Yanmar heeft dat ook. Het eerder door mij verfoeide display is op dat gebied wel prettig. Het kan ook olidedruk en water temp weergeven als je daar sensoren voor installeerd. Wel jammer dat die sensoren niet standaard op de motor zitten voor dat geld :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 08:21 #1659814

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
daan1508 schreef :

Tank boven niveau van de motor monteren: gravity feed.
Je snapt wel dat dit voor veel boten geen oplossing is voor een matige keuze ;)
Overigens zou ik daar bij een oudere motor niet zo blij mij zijn. Verstuivers kunnen bij een contante druk iets gaan lekken. Bij weinig motoruren kan dat leiden tot sterk verdunde olie door diesel in het carter.

Ik was ooit van plan een dagtank met niveau boven de motor te installeren en werd me vanwege deze reden sterk afgeraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 08:36 #1659816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Philip schreef :
daan1508 schreef :

Tank boven niveau van de motor monteren: gravity feed.
Je snapt wel dat dit voor veel boten geen oplossing is voor een matige keuze ;)
Overigens zou ik daar bij een oudere motor niet zo blij mij zijn. Verstuivers kunnen bij een contante druk iets gaan lekken. Bij weinig motoruren kan dat leiden tot sterk verdunde olie door diesel in het carter.

Ik was ooit van plan een dagtank met niveau boven de motor te installeren en werd me vanwege deze reden sterk afgeraden.

Zelf vaar ik minstens acht jaar met een tank van ongeveer 40 liter die ruim boven de motor is gemonteerd.
Tot op heden heb ik daarbij geen enkel probleem ervaren. De motor heeft ongeveer 1400 uur en is in 2004 in gebruik gekomen.

De openingsdruk van een diesel-verstuiver ligt, als ik het goed begrepen heb, altijd boven de 100 bar. De constante druk die voortkomt uit de hoger geplaatste tank (minder dan een meter boven de verstuivers) kan niet veel meer zijn dan 1 bar.
Is het dan aannemelijk dat een een verstuiver als gevolg daarvan gaat lekken?
Bovendien is het de vraag of die druk van één bar 1-op-1 wordt doorgegeven aan de verstuivers. De hogedruk-pomp zit er ook nog tussen, tenslotte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 08:44 #1659819

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Ik heb het niet zelf bedacht maar het zijn de woorden van een gerenomeerd diesel specialist dat vooral gold voor oudere motoren (de mijne was destijds uit 1979) die kunnen gaan doorlekken door gesleten onderdelen bij een constante lage druk. Je merkt het nauwelijks omdat er maar een beetje diesel in het het carter zou komen. Maar ook in kleine hoeveelheden de smerende werking van de olie sterk verminderd.
Doe er mee wat je wit, ik heb het ook maar aangenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 08:51 #1659820

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
Philip schreef :
Ik heb het niet zelf bedacht maar het zijn de woorden van een gerenomeerd diesel specialist dat vooral gold voor oudere motoren (de mijne was destijds uit 1979) die kunnen gaan doorlekken door gesleten onderdelen bij een constante lage druk. Je merkt het nauwelijks omdat er maar een beetje diesel in het het carter zou komen. Maar ook in kleine hoeveelheden de smerende werking van de olie sterk verminderd.
Doe er mee wat je wit, ik heb het ook maar aangenomen.

Die monteur bedoelde misschien dat een oudere motor (in uren of in jaren?) mogelijk toe is aan een revisie of vervangen van de verstuivers.

De Dieseldokter stelt op zijn site:
Wanneer verstuiver revisie:

Verstuiver revisie is nodig als er diesel op het water drijft, de motor grijs/blauw rookt en/of de motor meer dieselklop heeft dan vroeger. Ik durf wel te stellen dat als je motor ouder is dan 20 jaar je eigenlijk altijd wel toe bent aan een verstuiver revisie.


Mijn motor vertoont genoemde verschijnselen vooralsnog niet. Afkloppen, vanzelfsprekend, maar toch..
Laatst bewerkt: 12 nov 2025 08:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 09:02 #1659822

Hangt de slijtage aan verstuivers niet eerder samen met het aantal draaiuren? Stel je vaart 20 jaar, met per jaar 80 draaiuren (is al vrij veel voor een zeilboot). In vergelijking met een auto (bij gemiddeld 60 km/h), zit je dan nog niet eens aan de 100.000km. Dat is toch niks voor een diesel?

Ik had in de vorige boot overigens uitstekende ervaringen met de Solé Mini 2 cyl (17pk). Ding liep stil en soepel, en je kunt makkelijk bij alle onderhoudszaken. Is natuurlijk ook gewoon een gemariniseerde Mitsubishi.
Laatst bewerkt: 12 nov 2025 09:03 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 12 nov 2025 11:28 #1659857

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
daan1508 schreef :



Zelf vaar ik minstens acht jaar met een tank van ongeveer 40 liter

Lekker zuinig zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 13 nov 2025 07:55 #1660013

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
amersfow schreef :
daan1508 schreef :



Zelf vaar ik minstens acht jaar met een tank van ongeveer 40 liter

Lekker zuinig zeg.

Effe beter quoten, het was niet ik die dat zei.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Vetus M3.10 door ?? 21 nov 2025 17:27 #1661098

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 263
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl