Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen?

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 10:49 #62977

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8586
Normaal is dat de zwakste schakel dus het is niet noodzakelijk dat er schade is. Aan de andere kant vriezen die er niet zomaar uit...
Een nieuwe in persen... (niet eenvoudig als het moeilijk bereikbaar is) koelvloeistof gebruiken en motor laten draaien.
Bij (warmgedraaide) motor naar kleur rook kijken: wit wil zeggen dat er ergens koelvloeistof bij de vernevelde brandstof kan geraken. Dit zijn waarschijnlijk grote kosten.
Verder geregeld nakijken dat je niet moet bijvullen (koude motor). Is dat niet het geval dan heb je wreed veel geluk gehad.

Licht opsteken bij Volvo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 11:18 #62979

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Van de winter is er een 'vriesdop' uit m`n Volvo Penta MD7A gevroren (ik had er wel anti-vries ingedaan, maar blijkbaar is er toch iets mis gegaan. Het was natuurlijk ook wel errug koud deze winter....)

Dan denk dat je de antivries erin heb gedaan, en niet de thermostaat er eerst uit heb gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 12:53 #62985

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Er zit een Volo-Penta dealer in Harderwijk, Eerland, als ik me niet vergis. Berichten over de kwaliteit van dit bedrijf zijn variabel.

In feite is de vriesdop ontworpen voor dit soort calamiteiten, met een beetje "wreed" geluk volgens Ilex zou dat de enige schade kunnen zijn.

Als de plek bereikbaar is, kun je de dop er zelf intikken.
1) maak het gat goed schoon
2) prepareer een houten klos ongeveer ter grootte van de dopdiameter.
3) leg de dop lange tijd in de diepvries, evt "droog ijs"
4) vloeibare pakking om de rand en RECHT intikken

Het is geen drama in drie bedrijven

Controleer je motorolie op water nadat de motor gelopen heeft en houd de temperatuur in de gaten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 14:28 #62987

8O 8O 8O

Thermostaat eruit halen?

Hum, heb ik ook niet gedaan. waar zit die stop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 14:35 #62988

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
8O 8O 8O

Thermostaat eruit halen?

Hum, heb ik ook niet gedaan. waar zit die stop?

In het zogenaamde thermostaathuis :wink: . Meestal zit dit op het hoogste punt van de motor, ook te herkennen aan een by-pass voor als de thermostaat nog niet open is en er wel circulatie plaatsvindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 14:39 #62989

Als ik het goed begrijp kan het dus niet veel kwaad als er toch een scheur in het motorblok zit en de motor KORT draait (dus de motor raakt niet oververhit)?
Ik kan dus het blok eerst goed visueel controleren op scheuren, en dan proberen de motor te starten? Als er dus geen water in de olie komt, en geen witte rook uit de uitlaat, dan is er blijkbaar niks kapot gegaan? Of is het ook weer niet zo eenvoudig en ongevaarlijk?

Groeten,

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 15:15 #62993

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als de dop eruit is geplopt dan is de kans groot dat er niets is stukgevroren. Kijk wel even naar je thermostaat en naar de impeller van de pomp. En dan rest er weinig anders dan proberen.... Nou is mijn evraring met Volvootjes dat ze heel veel kunne hebben dus wellicht heb je geluk. Volgende keer het blok gewoon aftappen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:12 #63001

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Winter kaar maken motor:
nog maar eens voor diegene die geld en of werk willen uitsparen.

Als je de motor voor de winter klaarmaakt
1 draai hem licht warm
2 tap de olie af
3 verwissel het olie filter
4 vul nieuwe olie
5 verwijder de thermostaat
6 laat de motor lopen en voeg antivries toe ( wierfilter )
7 stop de motor en tap water met antivries af ( motor )
8 zet thermostaat terug

in het voorjaar
1 start motor ca 5 min.
2 verwissel brandstoffilter
3 controleer of vervang impeler
4 veel vaar plezier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:19 #63003

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8586
Waarom gebruiken jullie antivries en geen koelvloeistof? Daar zit antivries in die het hele jaar (en vele jaren) kan blijven zitten en tot -21° kan?

Of gaat het om een open systeem waar koelwater van buiten gebruikt wordt?
(ik lees wierpot, dus...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:24 #63006

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Alleen schepen met kiel koeling hebben een gesloten systeem.
Maar de meeste boten pompen water door hun motor of hun warmtewisselaar.
Die met een warmtewisselaar kunnen in hun motor gewoon koelvloeistof doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:26 #63007

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dan nog moet je de thermostaat eruit halen bij de laatste beurt van het jaar (of de motor warm laten draaien zodat er een goede vermenging plaats heeft gevonden).

NB een wierpot heb je altijd. Maar omdat ik een gesloten systeem heb, met koelvloeistof in de motor heb ik met de vrieskoude wel extra antivries in de wierpot gedaan en even laten lopen zodat ook de warmtewisselaar aan beide zijden beschermd is.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:33 #63008

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Uit de verschillende forumposts begrijp ik dat niet iedereen en wierfilter heeft :wink: maar dat terzijde. Ondanks dat ik een direct gekoelde motor aan boord heb, gaat daar 's winters koelvloeistof in ipv antivries. In blijf bovendien niet in het water. Reden om toch de motor te voorzien met koelvloeistof: Na aftappen van het water (moet tenslotte toch) wil ik het blok aan de binnenzijde bescherming tegen (overmatige) corrosie. Ik vul de motor dan vanuit het thermostaathuis, dit is nagenoeg het hoogste punt in mijn blok (overigens, dit thermostaathuis is niet origineel op mijn motor maar een stukje huisvlijt van een hele fijne vriend van me, maar ik vaar toch weer zonder thermostaat zoals origineel bedoeld...). Doordat ik van bovenaf vul, vul ik het hele blok. Aan het einde van de winter tap ik de koelvloeistof af en vul ik het blok weer met water......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:33 #63009

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
zodat ook de warmtewisselaar aan beide zijden beschermd is.

Ik zou de warmtewisselaar ook nadat je hem met antivries heb doorgespoeld aftappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 16:39 #63011

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik ben door blijven varen in de winter, als ik hem om de kant zou zetten, zou ik hem inderdaad wel afgetapt hebben. (althans de buitenwater kant, de motorkoelingskant niet vanwege corrosie bescherming van de koelvloeistof)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 17:45 #63017

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Zo ik geloof dat we het zo ongeveer eens zijn.
Maar ik wil nog even een opmerking maken over in de winter koelvloeistof
in de motor.
Die oude direct gekoelde motoren horen in de winter leeg te zijn.
Dan word de kalk droog ,en brokkelt wat af en spoelt met de eerste
keer starten in de lente er uit als er vloeistof in zit niet.
Tegen de tijd dat die dingen van binnenuit door geroest zijn,
zijn mijn achter klein kinderen Opa en Oma
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 16 mrt 2009 19:47 #63043

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Vraagje Ton, ik heb het nog nooit gehoord dat ze leeg moeten zijn. Waar komt dat vandaan? Ik vraag me namelijk ook af of de zgn kalkafzetting wel afbrokkelt als je het droog laat staan. Heb niet het idee dat ik hele druipsteengrotten in het blok heb zitten. Als kalk dan zo'n probleem is, zou je in mijn ogen dan beter iets van zuur kunnen toevoegen (azijnzuur of citroenzuur) om het kalk op te lossen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 07:41 #63105

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
In de manual van de VP MD1,2,3 wordt het gemeld bij het winterklaar maken: de motor aftappen. Er zitten zelfs speciaal daarvoor bedoelde kranen op de cylinders en het uitlaatspruitstuk. Wel moet er eerst een mengsel van water en conserveermiddel door het blok worden gespoeld om ernstige corrosie tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 11:55 #63130

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
In de manual van de VP MD1,2,3 wordt het gemeld bij het winterklaar maken: de motor aftappen. Er zitten zelfs speciaal daarvoor bedoelde kranen op de cylinders en het uitlaatspruitstuk. Wel moet er eerst een mengsel van water en conserveermiddel door het blok worden gespoeld om ernstige corrosie tegen te gaan.

Een MD1 is uit '63? Het zou makkelijk kunnen zijn dat de koelvloeistoffen in de afgelopen 45 jaar enige progressie gemaakt hebben. Mijn voorkeur heeft het om niet de motor leeg te laten staan maar de beurt voor de winter te geven (olie filters en koeling) en hem dan zo weg te zetten.

Let wel, niet alle vooruitgang is ook perse een verbetering. Een motor die met ouderwetse olie volledig dicht is kan gaan lekken wanneer je er nieuwe type olie in gaat gooien.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 12:07 #63132

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een scheepsdiesel is daar niet zo gevoelig voor. Een bejaarde benzinemotor van een vintage car daarentegen wel. In de Delahaye die ik ooit had stookte ik avgas100 en gebruikte ik uitsluitend Castrol waarvan er 12 liters in het carter verdween. De zuiger- en lagertoleranties liggen heel anders en ook de hogere compressie van de diesel vraagt om een ander soort dope. Volgens mij heeft de MD geen losse cylindervoeringen en kun je die rustig droog wegzetten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 12:47 #63136

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Vraagje Ton, ik heb het nog nooit gehoord dat ze leeg moeten zijn. Waar komt dat vandaan?

Kijk je hebt theorie en praktijk.
Nu is het zo dat met die torretjes van vandaag de dag het op theorie is gebaseerd.
Is uitgerekend op de tekentafel niets mis mee maar ze zijn voor een bepaald doel gemaakt.

Vroeger ging men er vanuit dat het een mensenleven lang mee moest.
Dus zwaar en onverwoestbaar die volvo-penta is een renault motor die hun
nut in de industrie al bewezen hadden.

Maar alleen de koeling was een probleem in het begin zaten ze na een jaar of 3 dicht van de kalk
en ging men opzoek naar een oplossing eerst gewoon in de winter spoelen met ….... dat ging
prima maar ….... mag al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt worden.

Volvo ging toen de temperatuur verlagen zodat er minder kalk ontstaat en dat ging redelijk.
Maar diegene die in de winter hem leeg lieten hadden heel weinig last van kalk
Het is niet te voorkomen maar het helpt wel
Eens in de 5 jaar doe ik ook ….. er door ( volgende herfst ) en is mijn motor weer leeg
het is veel en gevaarlijk werk kost een paar slangen en veel poets doeken.
De eerste keer dat ik het deed toen ik de boot net had 15 jaar geleden schrok ik wat er uit kwam
de tweede keer 10 jaar geleden was het de helft en 5 jaar geleden het zelfde dus denk ik
van de herfst weer zo iets

Wat …... is hoor je niet van me :cry:
groen links :twisted:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 12:54 #63138

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het begint met een v en eindigt met een l hè Ton? 8) en dan bedoel ik geen viool.......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 13:25 #63140

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
"tondini schreef :
Maar diegene die in de winter hem leeg lieten hadden heel weinig last van kalk

Maar komt het dan doordat je elke winter aftapt en weer nieuw erin gooit of komt dit door het 5 maanden leeg laten staan?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 17 mrt 2009 18:27 #63179

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Maar komt het dan doordat je elke winter aftapt en weer nieuw erin gooit of komt dit door het 5 maanden leeg laten staan?

5 maand leeg
maar wel eerst antievries er door voor de uitlaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 18 mrt 2009 10:24 #63291

Bedankt allemaal voor de reacties! (al gingen ze niet allemaal over mijn vraag 8) )

Ik ga dus maar eens even goed kijken of ik scheuren zie, en dan maar proberen of de motor nog normaal loopt.

Misschien een lichtpuntje: ik heb het idee dat de vriesdop er vrij makkelijk uit kan, want ik heb hem er zonder veel moeite in kunnen zetten (de dop lag gewoon in een klein beetje water in de boot, niks invriezen, en ik kon hem er met een klein hamertje en klosje zo weer inslaan.....)

Groeten,

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vriesdop uit de motor gevroren: wat te doen? 18 mrt 2009 12:11 #63307

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Bedankt allemaal voor de reacties! (al gingen ze niet allemaal over mijn vraag 8) )

Maar misschien heb je wel wat geleerd hoe je er een volgende winter mee om moet gaan. 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl