Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afstelling Yamaha bbm

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 10:55 #140365

de spullen heb ik bij www.buitenboord.com/ gekocht. heb daar al meerder dingen besteld en altijd snel geleverd en goeie service, ook wel eens bij verkeerd besteld/geleverd gewoon zonder problemen zo omgeruild.

punten + condensatoren zitten idd rond de 100 euro.
impeller is ook niet heel goedkoop, klein materiaal, arbeid..
opzich is die 300 nog heel niet zo veel geld. maar voor een oude motor eigenlijk wel weer.

maar ja..

@ proost, je ontsteking moet je 1 keer afstellen idd, maar je contactpunten afstand moet je toch echt per cilinder afstellen.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 11:16 #140376

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gaat me toch te ver als bij cilinder 1 de afstand op zeg, 0.8 mm moet staan en bij de volgende cilinder op 0.6 mm. Om een juiste vonk te krijgen moet de gap op elk ontstekingstijdstip even groot zijn. Je kunt de afstand van de punten niet voor elke ontsteking anders zetten. Het ontstekinstijdstip is wel te vervroegen en gebeurd vaak automatisch, maar dat is iets anders.

Misschien ben ik nog ouderwets he, en weet ik het niet meer zo goed.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 12:04 #140389

ja ik snap dat je idd voor elk punt dezelfde afstand aan moet houden

ik denk dat ik verkeerd gelezen heb wat je bedoelde.
ik las het 1e puntje afstellen en dan staat de 2e ook automatisch goed.


terwijl ik bedoelde dat als je cil 1 op zeg 0.3 zet, je daarna de zuigers moet draaien tot cil2 op bdp staat en die dan ook op 0.3 zetten

eigenlijk hetzelfde als wat jij nu zegt, heerlijk he een geschreven medium :laugh:

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 15:31 #140452

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb vanmiddag fotos gemaakt maar weet niet hoe ik ze op deze site kan zetten.
Als je ze wil bekijken zou je dan en mail wilen sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.? dan stuur ik je de foto's terug.
Ik heb cilinder 1 afgeseld en op deze geen vonk heel misschien is hier dan wat anders aan de hdn.
Maar cilinder 2 vonkte eerder wel maar deze gaat op een mogelijkheid meer vonken.
Laatste vraag dan heb ik allesgeprobberd.
Als ik BDP cilinder 1 (bovenste cilinder rechtercontacpunt) afstel.
Moet ik dan ook meteen cilinder 2 (onderste cilider linkercontactpunt op.3 zetten?
Ofmoet ik da eerst weer het vliegwiel verdraaien zodat cilinder 2 BDP staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 15:52 #140458

Ries77 schrijft:
Als ik BDP cilinder 1 (bovenste cilinder rechtercontacpunt) afstel.
Moet ik dan ook meteen cilinder 2 (onderste cilider linkercontactpunt op.3 zetten?
Ofmoet ik da eerst weer het vliegwiel verdraaien zodat cilinder 2 BDP staat?

eerst vliegwiel verdraaien tot cil 2 op bdp staat.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 16:01 #140459

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De puntjes stel je een aantal graden voor het BDP in , niet wanner de zuiger echt op het hoogste punt zit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 05 aug 2010 20:48 #140630

Wanneer je een aantal dingen goed tegelijk doet moet het lukken, op deze manier is het mij gelukt:

(zoals bij mijn Yamaha 8b, 2 cyl)

1. Draai de bovenste cylinder tot net iets voor het bovenste dode punt. Je kunt nu bij de contactpuntjes rechts.
2. Geef vol gas.
3. Terwijl je vol gas geeft kijk je rechts op het vliegwiel (zie foto in je mail) en mik ongeveer op 25 graden bij je puntjes. Je puntjes zijn open of willen open gaan (heel kleine beweging)
4. Wriemel je 0.3 of 0.4 maatje er tussen.
5. (je geeft nog steeds volg gas) Schroefje naast de puntjes losdraaien, even licht wriemelen met je voelermaatje, schroefje weer vastdraaien, nu pas het gas loslaten en proberen maar.

Als ik domme dingen gezegd heb, sorry. Maar die van mij deed het niet en nu weer wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 06 aug 2010 15:42 #140749

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Hoe stellen we de contactpunten af :


Waar gaat het om, de juiste openingsafstand te krijgen van de contactpunten verder tot nu toe helemaal niets.

Geef geen gas en verwijder de bougie(s), bepaal het Bovenste Dode Punt van de bovenste cilinder in het vervolg BDP.
Draai nu het vliegwiel een beetje heen en weer rond het BDP van de bovenste cilinder en kijk welk contactpunt opengaat, hier gaan we de opening van de contactpunten meten, als het contactpunt open staat dan met een voeler maat kijken of de openingsafstand klopt ( de afstand is afhankelijk van het type motor en is doorgaans ca 0,3 tot 0,5 mm )
Indien buiten specs de opening afstellen met voelermaat, vervolgens vliegwiel weer iets bewegen en bij geopend contactpunt opening nogmaals controleren.


Indien bovenste cilinder OKÉ is, deze hele procedure herhalen voor de onderste cilinder


Indien de contactpunten iets voor het BDP van de desbetreffende cilinder openen dan kunnen we er van uitgaan dat de voorontsteking goed is afgesteld, indien dit niet het geval is dient een timinglight ( stroboscoop) te worden toegepast.



Indien na het vervangen van contactpunten geen vonk meer aanwezig is op een van de cilinders dan houd dit in dat of de contactpunt niet open gaat of niet geheel sluit. Controleer dan nogmaals de procedure.

Het komt nog weleens voor dat het kammetje op de krukas welke de contactpunten opent versleten is, hierdoor openen de contactpunten te weinig en te kort.

Te kort openen zorgt voor een te zwakke vonk, dit kan ook veroorzaakt worden door een defecte condensator.

Om de vonk te controleren is dit het meest betrouwbaar te bepalen door een bougietester te gebruiken, dit is een goedkoop tootltje om de kracht van de vonk te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 07 aug 2010 08:30 #140851

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb foto''s gekregen van Pieter en heb mijn motor eerst even helemaal schoongemaakt.
Vervolgens de bovenste cilinder met bijbehorende contactpunt afgesteld en wat denk je, ik heb weer een vonk.
De andere contactpunt wil niet echt goed op de juiste stand iedere keer te ruim of net te krap.
Maar goed dit moet ook wel lukken.
Zodra hij loopt laat ik het horen.
Pieter nog heel erg bedant voor je foto's.
Ik kon je niet terug mailen omdat ze mijn poort voor uitgaande mail veranderd hadden bij tele2.

Maar so for so good.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 12 aug 2010 21:37 #142227

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
hallo mede strijders,

dankzij jullie hulp heb ik vandaag de moter weer draaiend gekregen.
ik heb een paar kleine dingen veranderd.

1: de boutjes waarmee de cp vastzitten heb ik vervangen door inbusjes dit werkt wat makkelijker dan de platte schroevendraaier

2: van de cilinder die in bdp staat cp op 0.4 open gezet vervolgens 0.35 tussen de cp gedaan en heel langzaam draaien waarneer je voelt dat je de meeste ruimte hebt op dat punt inbus even los en weer vast voelenmaat er tussen uit en met 0.3 controleren

3: even een spanbandje om het vliegwiel voor de grote check

bijde gingen kraak helder blauw vonken.
vervolgens alles in elkaar gezet en na twee trekjes deed die het weer
ik moest wel even de benzineschroef iets terug draaien omdat hij anders tehoog stationair liep
ik kan weer varen

nog maals harstikke bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl