Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 05 mei 2010 18:32 #126755

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Uiteindelijk een oplossing gevonden in het verzwaren van het vliegwiel.
Alles weer gemonteerd en op hardere rubbers gezet, direct op de kapjes.(niet op een draadeind maar op de kap met een bout.)
Wij zijn tevreden.
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 05 mei 2010 20:01 #126771

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
hexen schrijft:
Wat ik me in mijn vorige bericht al afvroeg: is dit exemplarisch of hebben alle 3 cilinder Vetus, Solé's en andere Mitsubishi's ditzelfde euvel? Er worden toch tientallen - welllicht honderden van dit soort motoren ingebouwd?

Ik heb zelf een Vetus M3.09. Ook een 3 cilinder op Mitsubishi-basis. De motor loopt als een zonnetje. Ook stationair (600 - 700 toeren). De vorige eigenaar heeft er ook wel wat werk aan besteedt. Er is namelijk ook (in tweede instantie) een Python-drive geinstalleerd en de spoed van de 3-blads is door Van der Voorden bijgesteld. Kennelijk was er ooit nog wel wat te wensen, dus. Maar ik ben er nu dik tevreden mee.

Het kan dus wel, met een Mitsubishi 3-cilinder.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 14 mei 2010 23:20 #127543

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik heb een al wat oudere m3.10 Vetus 3 cilinder en in mijn boekje staat dat die stationair op 900 t/min moet draaien en dat doet die keurig zonder te trillen.Hij staat op van die soepele hydro dempers van Vetus met een Aqua drive homokineet.

De Sole is dezelfde motor dus die zou ook op min 900 t/m moeten draaien zou je zeggen dus hoe kom je aan 600 t/min dat is echt te laag voor zo'n snelloper, of staat dat soms in het Sole Manual.

Mijn auto motor draaid ook ca 1000t/min stationair
gr. Ronk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 14 sept 2010 21:16 #149084

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Ronk schrijft:
De Sole is dezelfde motor dus die zou ook op min 900 t/m moeten draaien zou je zeggen dus hoe kom je aan 600 t/min dat is echt te laag voor zo'n snelloper, of staat dat soms in het Sole Manual.
gr. Ronk

Volgens het Sole-manual: minimaal rpm 650-700.

Ik zit met hetzelfde probleem met de mini-26: stampen onder 1000 toeren -ook in vrijstand- met als gevolg (waarschijnlijk)

- gebroken motorsteun (SB-voor)
- gebroken instel-pen demper (BB-voor); pen diameter 10 mm (Cushyfloat 17-1600)

Hierna -dus op maar twee steunen vast- perfect rustige loop. Na reparatie + uitlijnen: weer het stampen terug. Weet niet wat te doen

- andere dempers proberen b.v. de zachte Vetus K40 special voor de 3 cyl. Mitsubishi. Hiervoor moeten de gaten in de steunen opgeboord worden tot 16 mm!
of
- check de veren van de koppeldemper die mogelijk gesleten / gebroken zijn tweemaal een harde tik tijdens achteruit slaan).

Verzwaren van het vliegwiel zou toch niet nodig moeten zijn?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 15 sept 2010 12:18 #149196

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Piet welkom op het forum

Trillingdempers zijn altijd een compromis tussen bewegingsvrijheid van de motor en isolatie van de trillingen. Vooral bij motoren met minder dan 4 cilinders. Maar zoals bij alles in het leven zitten er voors- en tegens aan alles wat je aan mogelijkheden hebt.

Als je een stuwdruklager op de schroefas hebt kun je zachtere soepele trillingdempers gebruiken, die een goed resultaat opleveren. Heb je dat lager niet dan moeten de trillingdempers een stuk stugger zijn om de stuwkracht te kunnen overbrengen.

Ook de koppeling tussen schroefas en keerkoppeling is belangrijk, want soepele trillingdempers geven meer bewegingsvrijheid maar dat moet dan niet worden tegengewerkt door een stugge elastische schroefaskoppeling.

Vaak ben je bovendien beperkt door de maatvoering van de huidige trillingdempers, tenzij je de motorhoogte of fundatie kunt aanpassen aan andere hoogte of andere draadgaten voor bevestiging.

Dansen van de motor kan bovendien nog meer oorzaken hebben zoals een niet-vlakke ondergrond, onregelmatige verbranding, een verkeerde schroefaskoppeling enz.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 15 sept 2010 12:29 #149199

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even op je vraag terugkomend over het vliegwiel een zwaarder vliegwiel kan zeker helpen maar niet als deze er al inzit dit zal je moeten na kijken of laten nakijken wat aan een vleiwiel rommelen vraagt wat kennis van techniek.

Een Sole heeft een mechanisch keerkoppeling als je deze te snel in z’n achteruit trapt hoor je een harde klap vindt hij niet echt fijn maar hoeft niet te betekenen dat er schade aan de koppeling is.

Of heb je dit met gewoon achteruit slaan? Dan kan het de demperplaat zijn maar dan zal je met stationeer toerental of net er boven ook geratel moeten horen.

Kijk ook even of de koppeling van de uitgaande as op de schroefas geen ruimte heb op de spie of zo, dit kan ook de tik veroorzaken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 15 sept 2010 12:36 #149200

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dan nog een post (dit doe ik om een beetje overzicht te houden 1 probleem 3 oplossingen)


Het kan zijn dat de motor niet goed op alle drie cilinders meedraait.

Om dat te controleren draai je één voor één de inspuitleidingen even los aan de verstuiver, terwijl je elke keer het toerentalverschil nauwkeurig opneemt.

Daarna zet je die inspuitleiding weer vast en herhaalt de procedure bij de volgende cilinder.

Doe er tijdelijk een lap omheen om de lekkage op te vangen, maar blijf met je vingers weg van de opening van de leiding.

Let op nooit maar ook nooit met je vingers op of bij de losse leiding komen terwijl de motor draait diesel kan met grote gracht uit de leiding komen en je vinger amputeren)

Als alle drie cilinders gelijkmatig meedoen dan is de toerenafval bij elke cilinder hetzelfde.

Als er op eentje minder toerenverschil is dan doet die minder goed mee, dit kan een slechte verstuiver zijn of een persklep die niet goed werkt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 15 sept 2010 12:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 15 sept 2010 14:05 #149233

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Fer,

als eerste mijn dank voor je uitgebreide reaktie waarbij diverse mogelijkheden aan de orde komen.

Als eerste meer info (boot 3 jaar geleden gekocht met dit probleem):
- de mini-26 is waarschijnlijk iets van 11-15 jaar oud.
- het blok zelf is 2 jaar geleden vervangen (nieuwe van Mitsubishi) waarbij de oude keerkoppeling, watergedeelte, dempers, e.d. hergebruikt zijn (kostenbesparing).
- flexibele koppeling tussen as en keerkoppeling (Vetus uniflex-12 ook oud) zonder stuwdruklager.
- de voordempers (onder het blok) zijn lichter dan de achterdempers (onder de keerkoppeling)!!
- looptijd nieuwe blok < 100 uur

Het probleem van stampen was ook aanwezig direct na plaatsen van nieuwe blok op de oude steunen (laten doen, waarschijnlijk zonder opnieuw uitlijnen).

Conclusie:

- gezien het gloednieuwe blok kunnen we compressieverschillen e.d. uitschakelen (stampen op zowel oude als nieuwe blok)

- kromme as, schroef nok e.d. kunnen we uitschakelen aangezien dit ook bij stilstaande as voorkomt.

- blijft over m.i. demperverschillen en/of onbalans in oude vliegwiel / demperplaat.

M.b.t. harde tikken (2x) en mogelijke oorzaak (15 jaar oude demperplaar met 6 veren). Deze tikken hoorde ik voor het eerst 2 weken geleden (na "tijdelijke" reparatie van de steun/demper) bij halve kracht achteruit slaan alsof de schroef hard op iets ijzers onder water sloeg. Dus niet de lichte tik bij het inschakelen van de achteruit. Vooruit gaat het altijd langzaam en heb ik dit nog niet gehoord.

Een paar dagen geleden laten uitlijnen, en het is erger dan ooit tevoren!! Zouden veren gebroken kunnen zijn en voor zodanige onbalans kunnen zorgen dat dit zo optreedt? Een en ander is natuurlijk van belang wat ik zal -laten- onderzoeken / repareren.
Laatst bewerkt: 15 sept 2010 14:18 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 16 sept 2010 10:28 #149420

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Duidelijk verhaal

Om te beginnen is het jammer dat er geen nieuwe motordemper zijn geplaats je hoor eigenlijk niet bij en nieuwe motor oude dempers te gebruiken. (ga hier zo verder op in)

Een demperplaat kan geen onbalans brengen want deze zit met een deel vast op de koppeling door middel van een spline as en het andere deel zit op het vliegwiel gemonteerd.

Wat wel kan is dat het deel wat aan het vliegwiel vast zit los is getrild of Eén of meerder veren zijn gebroken maar dit moet je ook horen met varen en of stationeer toerental (ik ga er even van uit dat jij de uitzondering op de regel bent)

Je kunt dit bekijken door de koppeling te demoderen en het vliegwielhuis weg te nemen dan zie je de demplaat.

Kijk of de veren nog heel zijn en of de dempplaat nog goed vast zit op het vliegwiel maar wat ook nog kan is dat het vliegwiel niet goed is uitgelijnd op de as, als dit zo is schut de motor ook hevig.

Dit kan je nu dus ook even controleren met een meetkolk zie foto (het is geen vliegwiel maar het gaat om het idee)





Kijk meteen even naar het nummer op het vliegwiel en schrijf dit op zodat je even verder kan infomeren of dit wel het juiste vliegwiel is voor de scheepsmotor.

Moge dit allemaal goed zijn dat zijn de dempers aan de beurt deze 15 jaar net zoals de demplaat en je zou kunnen verwacht dat ze versleten zijn.

Let wel op demper kan je niet zomaar vervangen voor ander lichter zwaarder of een ander modelletje dit is specifiek vakwerk als het om drie cilinders gaat.

Het enige advies wat ik achter mijn pc schermpje kan geven hier over is ga bij meerderen bedrijven voor advies lange en leg het probleem van het schudden voor aan een kenner van Sole (dealer)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 10:29 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 29 nov 2010 11:20 #163283

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 325
Fer,

excuses voor het late antwoord, maar ik heb jouw advies gevolgd en dus als eerste nieuwe dempers gemonteerd (standaard Sole dempers van ALLPA); was het eenvoudigst zonder de motor eruit te hoeven takelen. Daarbij is het vermoedelijke probleem duidelijk geworden :ohmy: :ohmy: :

de gaten in de fundatie voor de dempers zaten niet op de juiste plaats: tenminste voor 1 demper, het gat ongeveer 12 millimeter moeten verplaatsen voordat de dempers "bijna" zonder spanning gemonteerd konden worden.

Resultaat:
- stationair toerental kon weer normaal op 700
- het schudden van de motor is verdwenen
- iets meer trillingen over het hele toerental door iets stijvere dempers (vermoed ik).

Dank, dank voor de aanbeveling: voor het eerst in 3 jaar nu een normaal lopende motor zonder vliegwiel eruit etc.
Laatst bewerkt: 29 nov 2010 11:30 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 29 nov 2010 18:31 #163367

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi om te horen dat je problemen zijn opgelost

De een 3 cilinder krijg je nooit helemaal stil dit is een keur van 3 cilinders

Een niet goed uitgelijnde motor kan ook voor trillingen zorgen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 06 dec 2010 16:33 #164615

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
@ Piet O,

Wat is de stijfheid van de nieuwe rubbers (trillingdempers)?

Groet,
Karst
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl