Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: naden hout dichten van binnenuit?

Re: naden hout dichten van binnenuit? 22 dec 2011 15:48 #250293

  • AadBm
  • AadBm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hoi Beste Wiebe en anderen ,

Ik las over je probleem, dus even mijn mening (ben van beroep schilder maar was geen Jachtschilder maar leerde snel bij ivm andere materialen e.d ) moest ik ook wel, toen ik bij mijn aangeschafte mahonie houten Bm ,er achter kwam ,helaas ,dat 5 dwarsbinten er helemaal uit moesten ,heb ook het dek vervangen en alles buiten kaal gemaakt, de romp boven de waterlijn dus( behalve onderwaterschip kaal gemaakt ,,wel opgeschuurd/ geprimerd en anti/ fauling er over uiteraard).
Even het volgende over alle ongetwijfeld goede suggesties /bedoelingen hier .
1; Buiten die 5 binten die ik met epoxy wel in moest !lijmen op de mahonie latten bodem en dit nog steeds goed zit, wel alles kaal geschuurt binnen eerst natuurlijk, en maand binnen goed laten drogen !
2:Gebruik verder ,Nooit! epoxy voor latten bodems ivm kieren die werken enzov , epoxy werkt het best bij grotere naden dan die kleine kieren van een romp, maar sowieso, dit geldt ook voor epoxy lakken , nooit gebruiken bij bewegende delen zoals latten bodems e.d.
Altijd een 1 component kit of 1 comp ademende lak gebruiken (bij binnen en buiten)
oF ! alles is verlijmd van kaal hout af aan , en Binnen EN! Buiten zet je alles in de 2 comp lak -of epoxy lakken ,
alleen bij een totale afsluiting dus aan weerskanten.
Dus nooit binnen ademende 1 comp lak en buiten 2 comp lak of vice versa, want vroeger of wat later, laat de 2 comp los /breekt what ever .
3; En kit ,zonder de kieren goed te laten drogen en niet eerst voor te primeren ,dus gelijk in te brengen is op langere termijn ook niet erg ok ,zeker Sikaflex waar Ik wel eens mee gewerkt hebt, ben Ik niet kapot van .
Zelf heb ik echt alle kieren eerst voorgeprimeerd (binnen en buiten )en daarna in gekit met speciale ;maritieme Engelse kit voor het onderwaterschip te verkrijgen bij ; Polly service ( dit zit er na 9 jaar nog perfect in.
Na het jaarlijkse te water laten heb ik 1/2 dagen heel klein beetje water erin ,bijna niets! en rest seizoen nooit geen last meer .
Let wel ; zeker bij alle kieren dicht maken ,dit is een monnikkenwerk ,want eerst plakte ik alle kieren af aan weerszijden , (ivm geen onnodige kit opt hout komt! van het onderwaterschip ) dan voorprimeren
met penseel ,dan goed laten drogen en zoveel mogelijk afkitten en de kit paar maal naar boven drukken in de naad en laatste keer glad afstrijken .
Paar dagen verder weer afplakken in de boot ,weer primeren van boven af en weer afkitten en kit heel goed naar binnen drukken ( tegen de eerste aangebrachte uitgeharde kit aan )zodat de hele ruimte van de naad is opgevuld.
Deze procedure is juist ook te gebruiken bij alleen het dicht maken van de trouble naadjes .) maar goed drogen ,eerst primeren/de hele naad van weerskanten goed dicht zetten, en de goede kit gebruiken is nummero uno.

En zoals Ik eerder al las, binnen is het schip kaal? fout,,
nooit ongeconserveerd laten ivm uitdroging/schimmelvorming /verrotting.
Maar ook belangrijk ! het onderwaterschip binnen, hooguit 3 keer een 1 comp laagje beits ,bv van ; Ceta Bever ,geven om te Ademen, heel belangrijk ook , deze beits is vrij dun en zeer geschikt hiervoor ,wordt ook gebruikt voor vlonders bij het water/ woonboten e.d. Nooit geen dikke lagen binnen dus, en zuinig opbrengen ,ook vooral iets verdunen de eerste keer voor goede hechting ,en sowieso op kaal hout altijd eerst goed schuren en vooral ontvetten, want de eesrte laag ist belangrijkste .

Ik hoop wiebe je hier wat aan hebt, eventueel de andere liefhebbers ook,

groet van
Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl