Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Tips voor het maken van een motorkist

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 06:16 #342963

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
Diesel en benzinemotoren doen het nog prima bij 50 graden luchttemperatuur. In woestijnen rijden ook autos!

Overigens lijkt het me voor de topicstarter ook wel fijn als hij de motorkist weer kan gebruiken als opstapje om de kuip in te komen.

Een toerboot zonder motorkist of andere afdichting: Ik zou op zijn minst vreemd opkijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 08:12 #342999

Hanno schreef :
-bevat meer zuurstof, dan aanzuigen "hete"lucht uit motorruimte

op de motorruimte heb ik een afzuigblower geplaatst

Ik neem aan dat je bedoelt dat hete lucht mender grammen zuurstof bevat per M3 vanwege de lagere dichtheid.
Daarom werkt een motor met koude lucht wat beter.
Kan bij een temperatuur in de motorruimte van 60 graden bijna 15% schelen .
Overigens kan een afzuigblower dat deels te niet doen als de toevoer aan de krappe kant is. Onderdruk betekent net zo goed minder zuurstof.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 10:34 #343047

dat bedoel ik meer zuurstof per m3

lees ook bv. Turbo met intercoler;
turbo zorgt voor meer m3 verbrandingslucht
intercoler zorgt voor "meer" zuurstof per m3 lucht
alleen wordt dit bij moderne diesels weer verziekt door de EGR klep
(die bij mijn VW LT35 daarom dus is afgedicht)
hier is op Google veel over te vinden/lezen

heel lang geleden reden er in diverse HOOG gelegen landen stoomlokomotieven,
toen dachten o.a. de Engelsen; hier gaan we dieselloks verkopen.
deze met zelfde pk's als de stoomlok, HELAAS die vlieger ging NIET op
dit vanwege de ijlere lucht en geplande pk's vergeet het maar.
er moesten vaak 2 diesels ingzet worden i.p.v. 1 stoomlok
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 10:41 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 11:57 #343057

Hanno,
Ik denk dat dit een verouderd verhaal is. Uit de begintijd van de dieselloc, verouderde ontwerpen misschien? Of de hellingen wat steiler dan verwacht.

De huidige diesel start ook heel goed op 3 km hoogte.
Ook daar zuigt hij ALTIJD de volle cilinderinhoud aan lucht aan en is de compressie eind druk hoog genoeg om voldoende temperatuur te bereiken om vlot te starten. De lucht is daar wel wat ijler, maar dat is verwerkt in het ontwerp.
Op de begane grond, zeeniveau, wordt hetzelfde volume aangezogen, iets grotere dichtheid, dus ook iets meer warmte afvoer door alleen de verbrandings lucht doorstroming.

Een extra luchtcirculatie is nooit verkeerd natuurlijk, maar ik geloof niet dat men zich zorgen behoeft te maken voor te warme motor ruimtes.
Al is een verkeerd ontwerp/uitvoering altijd mogelijk natuurlijk.
Mijn oorspronkelijke ventilator, die 10 A verbruikte!! is vervangen door een computer ventilator die 0,9 A nodig heeft.
De minuscule motor ruimte wordt hooguit ongeveer 50º

En van een mengverhouding bij diesel is geen sprake. Er wordt ALTIJD 100% cilinder inhoud lucht aangezogen. Brandstof wordt korter of langduriger ingespoten tijdens de arbeidslag.
De uitlaatgassen bevatten dus meer of minder onverbrandde zuurstof.

Die 100% aanzuig is ook de reden dat bij auto motoren de diesel minder afremt dan een benzine motor wanneer het gas wordt losgelaten.



Dit had in : "Ventilatie motor ruimte" horen te staan.
M´n nieuwe, snelle-windows 7 computer hield er mee op.
Nu weer met de trage XP aan de gang. En maakt dus een foutje. Geen idee hoe dit te corrigeren, sorry.
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 12:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 12:08 #343058

Blijft het percentage zuurstof niet gelijk wanneer de temperatuur wat veranderd???????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 12:23 #343061

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 14174
Als lucht warmer wordt zet het uit, de zuurstof blijft gelijk, dus per m³ lucht minder zuurstof bij opwarming.
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 12:33 #343066

ik ga er vanuit dat de leden op dit forum die deze vragen stellen, meestal een wat oudere boot en diesel hebben.
vroeger werdt er minder aandacht aan deze "problemen" besteed

mijn Volvo MD17C is van 1977 en loopt als een zonnetje.
was eerst direkte koeling met 58gr. thermostaat en luchtaanzuiging in motorruimte (de 3 bekende filters)
en zonder afzuigblower.

ik heb er een intercoler op geplaatst met 72gr. (max. voor deze volvo) thermostaat (bedrijfstemperatuur nu ca. max. 82gr.)
dit leverde al een hoger rendament en schonere uitlaatgassen op
tevens de bekende aanzuigfilters aangepast, zodat ze via een dikke buis en een kompleet luchtfilter nu via de kuip aanzuigen
motorruimte geheel bekleed voor demping
je hoort het echte werkpaard nog wel, maar klinkt niet storend meer
ook een afzuigblower geplaast
en i.p.v. 35A een 70A dynamo/altenator die alles nu goed laad e.d.
het geheel werkt bij mij zeer goed
ik heb amper last meer van de bekende Volvo walm uit de uilaat

dit is geheel vrijblijvende info, DUS doe wat U het beste lijkt
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 12:35 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 12:44 #343068

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7256
hanno
maar nu wordt duidelijk dat je directe invoer vanaf buiten heb en de afzuig dus geen invloed heeft op de luchttoevoer van de motor...

en dat lijkt me overigens een mooie oplossing :)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 12:44 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 12:45 #343069

Faran, 14.23

De zuurstof wordt net zo warm als de stikstof, dus percentage blijft gelijk.
Het enige wat verandert is de cilinder vulling, hoe warmer hoe minder stiksof EN zuurstof, voor allebei hetzelfde.

Hiermee is rekening gehouden bij het ontwerp, dus bij ijlere lucht toch voldoende lucht/zuurstof voor vol vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 13:25 #343074

Saeftinghe schreef :
Hanno,
I
Er wordt ALTIJD 100% cilinder inhoud lucht aangezogen. Brandstof wordt korter of langduriger ingespoten tijdens de arbeidslag.

Bij moderne diesels met electronisch geregelde inspuiting klopt dat inderdaad maar bij de meeste " ouderwetse" scheepsdiesels wordt elke slag ongeveer even lang diesel ingespoten . Immers door het hogere toerental zou de inspuittijd zelfs korter worden ( er verandert immers niks aan de nokkenas) maar door de verstelling van de inspuitpomp wordt de hoeveelheid weer verhoogd. Wat er verandert de slaglengte van de pomp of wordt de pomprotor versteld waardoor er meer of minder wordt ingespoten.
Een "ouderwetse"diesel regelt dat door net zoveel in te spuiten dat een met de gashandel ingesteld toerental wordt bereikt.
Daarom gaat een overbelaste scheepsdiesel ook roken als hij het te zwaar krijgt. De motor kan zijn ingestelde toeren niet bereiken en gaat daarom steeds meer inspuiten. Doordat echter het toerental ook de aangezogen luchthoeveelheid bepaald krijgt de motor op een gegeven moment teveel diesel en gaat (zwart) roken.
Dat dat trouwens niet meteen gebeurt bij een niet te grote overbelasting geeft al aan dat er normaliter altijd een overmaat lucht aanwezig is in de cilinders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 14:14 #343087

sy helios schreef :
hanno
maar nu wordt duidelijk dat je directe invoer vanaf buiten heb en de afzuig dus geen invloed heeft op de luchttoevoer van de motor...

en dat lijkt me overigens een mooie oplossing :)

dit staat in mijn 1e reactie al te lezen

nog even dit;
als je lucht verwarmt zet het uit,
dus een 100% cilindervulling zal ZEKER minder zuurstof bevatten
(of heb ik m'n scheikundelessen niet goed gevolgd?)
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 14:22 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 14:22 #343092

YELLOW BOAT schreef :
Saeftinghe schreef :
Hanno,
I
Er wordt ALTIJD 100% cilinder inhoud lucht aangezogen. Brandstof wordt korter of langduriger ingespoten tijdens de arbeidslag.

Bij moderne diesels met electronisch geregelde inspuiting klopt dat inderdaad maar bij de meeste " ouderwetse" scheepsdiesels wordt elke slag ongeveer even lang diesel ingespoten . Immers door het hogere toerental zou de inspuittijd zelfs korter worden ( er verandert immers niks aan de nokkenas) maar door de verstelling van de inspuitpomp wordt de hoeveelheid weer verhoogd. Wat er verandert de slaglengte van de pomp of wordt de pomprotor versteld waardoor er meer of minder wordt ingespoten.
Een "ouderwetse"diesel regelt dat door net zoveel in te spuiten dat een met de gashandel ingesteld toerental wordt bereikt.
Daarom gaat een overbelaste scheepsdiesel ook roken als hij het te zwaar krijgt. De motor kan zijn ingestelde toeren niet bereiken en gaat daarom steeds meer inspuiten. Doordat echter het toerental ook de aangezogen luchthoeveelheid bepaald krijgt de motor op een gegeven moment teveel diesel en gaat (zwart) roken.
Dat dat trouwens niet meteen gebeurt bij een niet te grote overbelasting geeft al aan dat er normaliter altijd een overmaat lucht aanwezig is in de cilinders.
Ad

bij een goede verhouding tussen pk's en schroef, zal de motor niet overbelast worden.
mijn motor mag ca. 2600 rpm maken, dit haalt hij in vrijloop makkelijk
in de box met de motor in z'n werk (3 blad 40cm vaste schroef) haalt hij dit net niet
op openwater haalt hij wel het max. en Ardea loopt dan 8 knopen met een stevige hekgolf
meestal draaik ik 1800 rpm met 5 koop snelheid en geen hekgolf

dit staat los van het roken en stinken, wat hij voor mijn aanpassingen deed
nu hoor ik regelmatig de vraag; een Volvo met een "schone uitlaat" hoe kan dat?
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 14:25 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 14:24 #343093

Hanno schreef :
nog even dit;
als je lucht verwarmt zet het uit,
dus een 100% cilindervulling zal ZEKER minder zuurstof bevatten
(of heb ik m'n scheikundelessen niet goed gevold?)

Nee hoor ,helemaal juist , als je tenminste grammen bedoelt.
Alleen gaat het bij dat uitzetten wel over natuurkunde i.p.v. scheikunde .....
Wet van Boyle - Gay Lussac , weet je nog. :huh:
Als je hier even kijkt komt het misschien weer boven.
nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 14:27 #343094

de ts vroeg hoe je in de ruimte een motor kist kunt maken, niet een universitaire cursus natuurkunde. :sick:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 14:28 #343095

laten we het simpel houden voor een ieder

mijn aanpassingen werken bij mij al min. 15 jaar zo naar behoren.
hier laat ik het bij
Hanno
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 14:30 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 16:49 #343111

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Hanno schreef :
persoonlijk zou ik er ZEKER GEEN kist over maken!!!
de motor kan op die manier absoluut onvoldoende z'n stralingswarmte kwijt met alle gevolgen vandien.
mijn voorkeur is simpel de motorruimte geheel met van die eierdop isolatie bekleden,
desnoods doe je er eerst bv. 2cm dik EXTREME onder
op die manier reduceer je heel veel geluid.
zorg er wel voor, dat hij voldoende lucht voor de verbranding krijgt
(kijk dus goed waar deze aanzuig nu zit)

zelf heb ik dit ook zo uitgevooerd
5cm dik extreme met van die eierdopplaten er op
wel heb ik de 3 aanzuigbuizen (Volvo MD17C) aangepast en via 1 buis zuigt de motor nu rechtstreeks buitenlucht aan
GROOT voordeel hiervan;
-bevat meer zuurstof, dan aanzuigen "hete"lucht uit motorruimte
-dus betere verbranding, veel minder blauwe rook
-en een beter rendament
op de motorruimte heb ik een afzuigblower geplaatst

Het aanzuigen van verbrandingslucht direct van buiten naar de motorinlaat is op de zeescheepvaart verboden.
Er zijn, voordat dit verbod van kracht was, schepen vergaan doordat er een bak massief water door de zuig direct de motor ingezogen werd!
Gevolg: motor stop, schip onbestuurbaar en op de zuiderpier bij Hoek van Holland, In het gunstiger geval is je motor in een klap naar de de schroothoop maar kun je verder op je zeiltje!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 16:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 17:18 #343118

douwe schreef :
Het aanzuigen van verbrandingslucht direct van buiten naar de motorinlaat is op de zeescheepvaart verboden.
Waar wil je het anders vandaan halen?
Verboden is het zeker niet hoor! Wel zijn er strenge eisen voor de hoogte van de opening boven het water niveau mede als hoogte van de opening boven het dek. Ook zijn er eisen voor water afvoer, blind platen etc. etc.

Maar IEDER schip op aarde zuigt zijn verbrandingslucht van buiten af aan.

Ik snap de hele discussie niet. De topic starter vraagt om advies hoe hij de kast het beste op kan meten. Vervolgens komt er een heel onzin verhaal dat je geen kist om je motor heen moet maken. Dat heeft toch helemaal niets meer met het onderwerp te maken? Ik moet de eerste boot zonder kist nog tegenkomen! (een paar race boten uitgezonderd)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 17:20 #343119

Tjé dat had ik me nog niet eens zo gerealiseerd ( niet dat ik dat zou doen overigens).
Maar misschien een leiding naar he mast en dan roostertjes ergens een paar meter hoger? :lol:
Moet die mast wel dik genoeg zijn natuurlijk.

En trouwens , zo raar is dat inderdaad niet . Ik heb een keer ongemerkt een sloot water door de ontluchting van de tank gekregen in een achterop komende golf. Toch zat de ontluchting minstens 50 cm boven water!
Plotselng viel de motor uit. Er zat (zout!) water tot in de inspuitpomp.
Gelukkig weinig wind en op zee ( voor esbjerg) dus rustig zeilend de hele zaak geslooprt , watervrij gemaakt en ingevet met een beetje smeerolie en diesel en toen weer in elkaar gesleuteld.
Na meerdere liters water afgetapt te hebben(dan helpt een waterafscheider ook niet meer!) ontlucht en gestart en wie schat mijn verbaxzing: hij liep weer.
Heelaas na ruim een jaar en zo'n 200 motorruren een kapotte inspuitpomp. Kostte me toen n.b. DM1200 .
Was overigens een MD5A.
De tankontluchting overigens zo hoog mogelijk op ca. één meter gezet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 18:49 #343139

nederlands lezen is erg moeilijk hoor.
douwe schrijft lucht aan zuigen van buiten afdirect de motor in, dus niet verboden de lucht naar de motorkamer en daar , dus met een onderbreking, naar de luchtfilters van de motor.

ad als je een zwanen halsje in de leiding had gezet, bochtje in de leiding en natuurlijk niet te laag was er niet veel gebeurt, maar ja het overkwam wubbo ook.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 18:50 door sietse-ten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 18:51 #343140

sietse-ten schreef :
douwe schrijft lucht aan zuigen van buiten afdirect de motor in
Waarom zou je dat in vredesnaam WILLEN doen? Uiteraard laat je het in de motorruimte uitkomen en sluit je de leiding niet op de luchtinlaat aan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 18:58 #343142

Erikdejong schreef :
sietse-ten schreef :
douwe schrijft lucht aan zuigen van buiten afdirect de motor in
Waarom zou je dat in vredesnaam WILLEN doen? Uiteraard laat je het in de motorruimte uitkomen en sluit je de leiding niet op de luchtinlaat aan.

er drijven vast nog wel wat slimme wubbootjes rond her en der.
het is wel DE manier om de koudste lucht in je moror te krijgen en je motor omzeep te helpen ( gecontroleerde water injectie geeft van de andere kant ook weer extra pk s , ff)
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 19:44 #343180

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Erikdejong schreef :
sietse-ten schreef :
douwe schrijft lucht aan zuigen van buiten afdirect de motor in
Waarom zou je dat in vredesnaam WILLEN doen? Uiteraard laat je het in de motorruimte uitkomen en sluit je de leiding niet op de luchtinlaat aan.
Vroeger is de direct aansluiting toegepast om koelere lucht bij de motor te krijgen, met de gevolgen van dien! Daarna was het door SI en klasse verboden!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 19:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 19:48 #343184

Nu overdrijf ik niet als ik zeg dat ik op duizenden boten ben geweest en ik heb toch nog nooit zoiets gezien...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 20:14 #343201

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 14174
Lijkt mij ook.

Op onze boot zit de toevoerslang vlakbij het luchtfilter en de afvoerslang vlakbij het vlak.
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor het maken van een motorkist 29 nov 2012 20:38 #343211

bij een auto zit een luchtfilter op de inlaat.
WAAROM stopt deze niet als het hard regent?
omdat het water afgevoerd wordt!

mijn luchtfilterset komt uit een auto, dus??? NO PROBLEMO
Laatst bewerkt: 29 nov 2012 20:40 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.356 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl