YELLOW BOAT schreef :
Saeftinghe schreef :
Hanno,
I
Er wordt ALTIJD 100% cilinder inhoud lucht aangezogen. Brandstof wordt korter of langduriger ingespoten tijdens de arbeidslag.
Bij moderne diesels met electronisch geregelde inspuiting klopt dat inderdaad maar bij de meeste " ouderwetse" scheepsdiesels wordt elke slag ongeveer even lang diesel ingespoten . Immers door het hogere toerental zou de inspuittijd zelfs korter worden ( er verandert immers niks aan de nokkenas) maar door de verstelling van de inspuitpomp wordt de hoeveelheid weer verhoogd. Wat er verandert de slaglengte van de pomp of wordt de pomprotor versteld waardoor er meer of minder wordt ingespoten.
Een "ouderwetse"diesel regelt dat door net zoveel in te spuiten dat een met de gashandel ingesteld toerental wordt bereikt.
Daarom gaat een overbelaste scheepsdiesel ook roken als hij het te zwaar krijgt. De motor kan zijn ingestelde toeren niet bereiken en gaat daarom steeds meer inspuiten. Doordat echter het toerental ook de aangezogen luchthoeveelheid bepaald krijgt de motor op een gegeven moment teveel diesel en gaat (zwart) roken.
Dat dat trouwens niet meteen gebeurt bij een niet te grote overbelasting geeft al aan dat er normaliter altijd een overmaat lucht aanwezig is in de cilinders.
Ad
bij een goede verhouding tussen pk's en schroef, zal de motor niet overbelast worden.
mijn motor mag ca. 2600 rpm maken, dit haalt hij in vrijloop makkelijk
in de box met de motor in z'n werk (3 blad 40cm vaste schroef) haalt hij dit net niet
op openwater haalt hij wel het max. en Ardea loopt dan 8 knopen met een stevige hekgolf
meestal draaik ik 1800 rpm met 5 koop snelheid en geen hekgolf
dit staat los van het roken en stinken, wat hij voor mijn aanpassingen deed
nu hoor ik regelmatig de vraag; een Volvo met een "schone uitlaat" hoe kan dat?