Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Advies gevraagd houten sloep

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 06:47 #1155212

Volgens mij zijn sloepvaarders geen ZF-ers en hebben die idioot veel geld over voor een simpel sloepje.
Epoxy kleedje, net verfje, paar gelakte teak accentjes, nieuwe motor en buiskap en je kunt er een dik zeiljacht voor terug kopen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 06:59 #1155216

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Noballast schreef :
Volgens mij zijn sloepvaarders geen ZF-ers en hebben die idioot veel geld over voor een simpel sloepje.
Epoxy kleedje, net verfje, paar gelakte teak accentjes, nieuwe motor en buiskap en je kunt er een dik zeiljacht voor terug kopen.

Wat kunnen mensen toch een verwrongen beeld van de medemens hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:08 #1155221

Ojee, had er natuurlijk een smiley achter moeten zetten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:15 #1155225

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Noballast schreef :
Ojee, had er natuurlijk een smiley achter moeten zetten.
Maak je geen zorgen, zonder smiley snap ik het ook wel.
Zo lang zijn mijn tenen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:30 #1155231

3Noreen schreef :
plusfast schreef :

Ik wil er wel bij opmerken dat ik persoonlijk 1000 euro voor deze boot in deze staat erg ruim vind, dat wel.

Ik denk dat een verwijderingsbijdrage ontvangen gepaster is als je de huidige eigenaar ontzorgt. Bedenk dat het nu houtafval is. Eenmaal in de epoxy wordt het restafval.

Beide reageerders het bootje ook bekeken? of is het weer een hoog ik denk en ik meen fantasie gehalte ? dus we brabbelen maar wat ?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:39 #1155236

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Dit soort bootjes zijn eeuwen lang het werkbootje van vissers geweest. Je komt ze overal wel tegen. Gemaakt als gebruiksartikel met een levensduur. Overnaads gebouwd en zeer moeilijk te repareren. Elke generatie bouwde weer een nieuwe lichting. Ze zijn mooi ! Zo mooi dat ik ze veelvuldig op de foto zet.










You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:45 #1155243

Deze is 8,5 meter maar goed, je hebt dus de boot niet gezien ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:58 #1155246

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Wat zijn globaal de kosten voor de gehele boot aan de buitenzijde voorzien van de juiste grond verfen/primers , dekkende verf, antifouling alles bij elkaar dus en dat hoeft niet achter de komma?
Ik zal eens een wilde gok doen:

Als je boot in de verf zet, binnenkant lijnolie en dan wat extra kosten voor breeuwkatoen en nadenwas (teer mag niet meer), dan zo'n €300 - €400.
Tip: hang de boot in de singels van de kraan bij tewaterlating. Een overnaadse sloep moet eerst lekken en daarna dichttrekken. Reken maar op een week. (10 jaar ervaring in mijn jeugd) En dan wil je hem in jouw geval vast niet laten zinken, want ik ga er maar even vanuit dat je met een 8,5 meter sloep een binnenboard motor hebt, die niet kan zwemmen. Tijdelijk afzinken is dan geen optie.

Epoxy binnen én buiten? Ik zou rekenen met zo'n €1.000 - €1.500: 3 maal glasvezel, 4-5 lagen epoxy, glasbubbels voor plamuur. Misschien meer als er meer weefsel op moet.

En dan de kosten voor materieel, zoals een goede schuurmachine en afzuiging; bij het schuren van Epoxy moet je dat zeker willen
En vergeet ook de kosten voor motoronderhoud niet; daarover durf ik niets te zeggen.

Ook bij mij Berghout +1.Hout krimpt en zet uit, epoxy niet, die krachten houdt je niet tegen. Bovendien is dit het goedkoopst en ook nog eens het snelste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 07:58 #1155247

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
...een houten boot koop je alleen als je teveel tijd of teveel geld hebt, niet om een rondje te raggen met de kinders. Mooi is het wel, dat dan weer wel.
Hans66 schreef :
Kids teleurgesteld, moeders hoofdschuddend ( ik zei het toch ...)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:03 #1155249

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Dit exemplaar is een paar jaar geleden op de wal gezet, vermoedelijk binnen en daardoor uitgedroogd. Dat is dus EOL. Leuker kan ik het niet maken.
Voor wie zo'n bootje aantoonbaar nieuw wil gaan bouwen heb ik nog een paar kilo klink hoedjes staan. Bewaard omdat ik dacht ooit nog weer een houten boot zou bouwen. Maar inmiddels ben ik iets verstandiger. (hopelijk)


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:05 #1155250

koef schreef :
Wat zijn globaal de kosten voor de gehele boot aan de buitenzijde voorzien van de juiste grond verfen/primers , dekkende verf, antifouling alles bij elkaar dus en dat hoeft niet achter de komma?
Ik zal eens een wilde gok doen:

Als je boot in de verf zet, binnenkant lijnolie en dan wat extra kosten voor breeuwkatoen en nadenwas (teer mag niet meer), dan zo'n €300 - €400.
Tip: hang de boot in de singels van de kraan bij tewaterlating. Een overnaadse sloep moet eerst lekken en daarna dichttrekken. Reken maar op een week. (10 jaar ervaring in mijn jeugd) En dan wil je hem in jouw geval vast niet laten zinken, want ik ga er maar even vanuit dat je met een 8,5 meter sloep een binnenboard motor hebt, die niet kan zwemmen. Tijdelijk afzinken is dan geen optie.

Epoxy binnen én buiten? Ik zou rekenen met zo'n €1.000 - €1.500: 3 maal glasvezel, 4-5 lagen epoxy, glasbubbels voor plamuur. Misschien meer als er meer weefsel op moet.

En dan de kosten voor materieel, zoals een goede schuurmachine en afzuiging; bij het schuren van Epoxy moet je dat zeker willen
En vergeet ook de kosten voor motoronderhoud niet; daarover durf ik niets te zeggen.

Ook bij mij Berghout +1.Hout krimpt en zet uit, epoxy niet, die krachten houdt je niet tegen. Bovendien is dit het goedkoopst en ook nog eens het snelste.

Maak de mensen met woodcore epoxy boot nou niet zo gek dat ze straks niet meer slapen :whistle:

En waarom binnen en buiten lamineren?


Maar goed we zitten weer op het bekende ZF niveau :laugh: :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:19 #1155255

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
TuuLeVi schreef :
...een houten boot koop je alleen als je teveel tijd of teveel geld hebt, niet om een rondje te raggen met de kinders. Mooi is het wel, dat dan weer wel.

Teveel tijd zou ik niet zo gauw zeggen. Maar je moet onderhoud wel leuk vinden, want dat gaat die wel een paar dagen per jaar nodig hebben. Verschilt niet zo veel met andere boten, behalve dat even overslaan eigenlijk niet kan, daar zijn andere materialen wat makkelijker in. En ja, een houten boot koop je inderdaad niet om een rondje te raggen, al dan niet met de kinders. Verder eens met berghout. Epoxy op houten boten zie je bijna nooit goed gaan. Geeft alleen meer moeilijkheden, je kan het hout niet inspecteren, en moeilijk repareren. Toevallig zaterdag nog op een boot gestaan die met koper platen beslagen was. Ik zakte bijna door het dek (geen ligger was nog heel), en de gangen waren zo uitgedroogd dat ik naar buiten kon kijken. Ik denk dat de koperen plaatjes de boot drijvend hielden. Boot stond vol regenwater, dus afgezien dat het veel te veel werk was, vertrouwde ik de romp verder ook niet. Overigens zijn reddingssloepen ook vaak overnaads gebouwd. Die zouden sneller dichttrekken. Maargoed, die waren ook al droog en zullen amper het water aangeraakt hebben, dus kleine kiertjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:29 #1155264

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Hout krimpt en zet uit, epoxy niet, die krachten houdt je niet tegen.

Maak de mensen met woodcore epoxy boot nou niet zo gek dat ze straks niet meer slapen :whistle:

En waarom binnen en buiten lamineren?

Hola Nee!, dat zou ik zeker niet willen....., maar er is een verschil.

In beide gevallen is het antwoord "overnaads". Het over elkaar schuiven van die planken en de kleine hoekjes van een sloep, maakt dat ik verwacht dat er water tussen de huid en de epoxybekleding komt. Maar ik heb nog nooit zo'n doodskleedje gemaakt, dus niet veel ervaring, maar wel met houten sloepen.
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 08:30 door Apollo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:34 #1155269

3Noreen schreef :
Dit soort bootjes zijn eeuwen lang het werkbootje van vissers geweest. Je komt ze overal wel tegen. Gemaakt als gebruiksartikel met een levensduur. Overnaads gebouwd en zeer moeilijk te repareren. Elke generatie bouwde weer een nieuwe lichting. Ze zijn mooi ! Zo mooi dat ik ze veelvuldig op de foto zet.

Prachtige foto's!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 08:56 #1155279

Ik heb de gewoonte om, als ik geschreven heb wat ik wil schrijven, niet verder te gaan met eindeloos discussiëren.
Maar nu toch wel.
Het gaat hier nu alleen maar over epoxy, wat natuurlijk ook een beetje mijn schuld is.

Dit soort overnaadse houten bootjes zijn heel eenvoudig met simpele en goedkope middelen waterdicht te maken en te houden, zonder noodzaak van eerst een week gecontroleerd te laten zinken.
De enige voorwaarde is dat er nog wel voldoende verband in het bootje zit, zonder grote rotte plekken.

Ik heb zelf, met heel veel plezier, een Deense Junior gehad. Voor wie 'm niet kent, het is een Noorse Volksboot die te heet is gewassen en dus gekrompen. Overigens, dat bootje heette Corona toen ik 'm kocht...
Ook dit bootje was gebouwd van Koperwijks vurenhout, overnaads geklonken met koperen nagels.

Het jaarlijks onderhoud bestond uit: schoonmaken en schoonhouden, vooral onder de buikdenning.
De binnenkant sopte ik snel in een mengsel van gekookte lijnolie en petroleum (een uurtje werk).
Ik bekeek alle naden zorgvuldig, en waar nodig plakte ik ze (aan de buitenkant!) dicht met een bitumen dakreparatiekit (Tixophalte of zo) onder de waterlijn, of stopverf boven de waterlijn. (Ook een uurtje werk).
Dan buitenom in de Epifanes alkyd verf (inclusief slissen en ontvetten anderhalf uur werk) en onder de waterlijn Hempatex chloorrubberverf (half uur werk).

Dan kon hij het water in. Meestal lekte er in het eerste etmaal 1 puts water of minder naar binnen.
Ik wachtte altijd een week voordat ik met het bootje stevig ging zeilen, eerst moest hij zich zetten, waarbij de tixophalte en de stopverf er mooi tussenuit kon knijpen.

Samengevat: het jaarlijks onderhoud beperkte zich tot een halve dag. De materiaalkosten waren maximaal enkele tientjes. De boot lekte niet, behalve een heel klein beetje op de eerste drijfdag.

Dus lieve forumleden: doe niet moeilijk als het gemakkelijk kan.
Maar de basis van de boot moet wel in orde zijn.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 09:17 #1155294

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Even ter aanvulling van, het prima verhaal van Wim.
Een houten boot ontleent zijn lengte sterkte,stijfheid, uit de huid. Je kunt deze beschouwen als een hele brede, van minstens 50cm breed, plank op zijn kant. Iedereen met een beetje gevoel voor mechanica weet dat een brede plank zeer moeilijk over de breedte te buigen is. De doften of dek zorgt er voor dat de "plank" ook niet kan wegdraaien.
Nu wil het dat bij een overnaads bootje die plank bestaat uit een aantal op stijf elkaar geklonken smallere planken. Doordat ze stijf op elkaar zitten geklonken werken ze als één plank.
Zodra de boot uitdroogt zitten deze plankjes niet meer stijf tegen elkaar. Vandaar dat de boot ook lekt. Maar naast het eerst zichtbare dat hij lekt is de sterkte uit de boot. De verschillende gangen kunnen in de lengterichting langs elkaar schuiven. En daarmee is de hele boot in de lengterichting niet meer stabiel.
Stel je gaat zo'n slap geworden bootje in de epoxy zetten. Dan zou een soort verf/plastic laagje voor de sterkte moeten gaan zorgen ? Dat gebeurd dus niet. Om de oorspronkelijke sterkt terug te krijgen heb een substantiële glasmat nodig. Wat je dan overhoud is een plastic bootje met een verloren bekisting/mal van uiteindelijk schimmelend hout.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 04 mei 2020 09:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 10:17 #1155326

freek1970 schreef :
"Bron van ellende" is een goede naam voor zo'n schuit.

In Amsterdam zou 'ie dan "Sally Sinke" heten!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 12:02 #1155369

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Berghout-2 schreef :
het jaarlijks onderhoud beperkte zich tot een halve dag.
...ja, vast :)
Maar ik ben zo onhandig dat ik die tijd al kwijt ben aan het onderhoud van m'n helmstok, (gelukkig) het enige houten onderdeel van m'n boot.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd houten sloep 04 mei 2020 14:31 #1155409

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
TuuLeVi schreef :
Berghout-2 schreef :
het jaarlijks onderhoud beperkte zich tot een halve dag.
...ja, vast :)
Maar ik ben zo onhandig dat ik die tijd al kwijt ben aan het onderhoud van m'n helmstok, (gelukkig) het enige houten onderdeel van m'n boot.

Ik heb wel eens realistisch gekeken naar het onderhoud van mijn Waarschip:
Dag 1. Boot klaar maken voor het water uit (mast eraf, zeilen opruimen, motor winterklaar maken)
Dag 2. Boot wassen en schoonmaken en demonteren wat los moet
Dag 3. Blanke lak schuren en indien nodig schuren kajuitdak en banken, antifouling nat schuren
Dag 4. Stofvrij maken, ontvetten
Dag 5. Blanke lak schilderen
Dag 6. Dak en banken schilderen
Dag 7. Antifouling aanbrengen en romp in de was zetten, opbouwen wat gedemonteerd was
Dag 8. Mast klaarmaken en boot inpakken, als het lukt dan ook boot te water en mast zetten en zeilklaar maken.

Oftwel toch een heel aantal daagjes voor het onderhoud, maar een paar van de dagen gelden eigenlijk ook voor polyester boten. Op zich niet overdreven veel extra dagen aan onderhoud nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl