Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boem=Ho=Schade...en wat nu?

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 09:51 #949293

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Helemaal helder. Dank voor de uitleg! :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 11:27 #949313

Interessant, wist ik niet. Dit negatief advies geldt ook voor polycarbonaat kajuitraampjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 12:57 #949342

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Dus even voor de zekerheid: bij het inkitten van polycarbonaat kajuitramen mag geen Sikaflex 291i worden gebruikt? Zou ik dan de Sikaflex 295UV moeten gebruiken?

Info van volgende website: nld.sika.com/nl/producten/indu...01a006sa02ssa02.html

Dit is een klusje dat ik volgend jaar verwacht te gaan doen, dus handig om van te voren te weten B)
Laatst bewerkt: 05 juni 2018 12:58 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 13:26 #949345

Ja, PC staat daar specifiek genoemd als toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 05 juni 2018 18:08 #949392

Eclips schreef :
Update met vraag: de reparatie is inmiddels in volle gang. Omdat er een nieuwe stootrand op de boot komt, heb ik besloten om alle 160 boutjes waarmee het dek op de romp geschroefd is na te trekken en opnieuw af te dichten. Dat laatste wil ik doen met Sika 291i, maar ik las in de specs het volgende:
Sikaflex®-291i mag niet worden gebruikt voor het afdichten van spanningscorrosiegevoelige kunst- stoffen (bijv. PMMA, PC, etc.).
Zou iemand mij kunnen vertellen wat er bedoeld wordt met "spanningscorrosiegevoelige kunststoffen"? :huh:
En is polyester ook niet spanningscorrosiegevoelig?

Het gaat dus over het afkitten van de bouten en niet over het verlijmen van je dek op de romp?
als t afkitten is, dan ja hoor 291i
Laatst bewerkt: 05 juni 2018 18:09 door Dewindhoos. Reden: spelvoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 12:23 #951573

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Nu de reparatie zijn voltooiing nadert, lijkt het mij een goed moment om wat foto's te delen van de verschillende stadia. Wat niet te zien is op de foto's, maar wel gebeurd: nieuwe preekstoel met instapbeugel, nieuwe ankerrol, nieuwe zijstagen en, nu er toch tijd voor was, rvs moffen om de roer-uiteinden, om "wantijslijtage" tegen te gaan.










Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 12:28 #951576

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Eclips schreef :
Nu de reparatie zijn voltooiing nadert, lijkt het mij een goed moment om wat foto's te delen van de verschillende stadia. Wat niet te zien is op de foto's, maar wel gebeurd: nieuwe preekstoel met instapbeugel, nieuwe ankerrol, nieuwe zijstagen en, nu er toch tijd voor was, rvs moffen om de roer-uiteinden, om "wantijslijtage" tegen te gaan.

Ziet er weer strak uit! En het is nog maar half juni!

Wordt de zaak later nog met topcoat afgewerkt, of wordt er geplamuurd en dan met dd-lak geschilderd?
Men wil eerst het polyester volledig laten "uitreageren", of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 12:33 #951578

Professionele aanpak! Wordt vast sterker dan origineel. Heb je een idee waarom de zijstagen vervangen worden trouwens? Of staat dat los van deze schade?

Goed seizoen verder - tijd zat nog :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 13:00 #951584

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Het polyester wordt afgewerkt met een PU topcoat. Die zit al op het dek en zal morgen op de nieuwe neus worden aangebracht.
De zijstagen worden vervangen omdat ze bij een test afgekeurd zijn. De Mac heeft gepijlde zalingen en daardoor zijn bij de aanvaring eigenlijk alleen de zijstagen op spanning belast. De verstaging was ook al zo oud als de boot, dus er zat hier en daar ook een knikje in. De voorstag -ook gekeurd - is nog 100% in orde.
Voor komende winter had ik vervanging van de verstaging op de agenda staan, maar de realiteit heeft me ingehaald.

En ja, er is me verzekerd dat de nieuwe boeg minstens zo sterk is als het origineel. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 13 juni 2018 13:22 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 13:26 #951599

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Je zou voor je plezier een keer botsen om terug een proper bootje te krijgen... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 13:26 #951600

Eclips schreef :

En ja, er is me verzekerd dat de nieuwe boeg minstens zo sterk is als het origineel. :)

Het nieuwe polyester wel ja , maar de verbinding nieuw-oud beslist niet want de hechting van nieuw aan oud polyester is niet geweldig en veel minder dan nieuw aan nieuw zoals bij de bouw van een boot..
Daarom kun je flink belaste reparaties beter met epoxy en glasweefsel(geen normaal glasmat) lamineren want de hechting van epoxy aan oud polyester is veel beter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 13:48 #951606

Het had ook wel met een paar tubes kit gekund :laugh:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 13 juni 2018 13:57 #951608

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Eclips schreef :

En ja, er is me verzekerd dat de nieuwe boeg minstens zo sterk is als het origineel. :)

Het nieuwe polyester wel ja , maar de verbinding nieuw-oud beslist niet want de hechting van nieuw aan oud polyester is niet geweldig en veel minder dan nieuw aan nieuw zoals bij de bouw van een boot..
Daarom kun je flink belaste reparaties beter met epoxy en glasweefsel(geen normaal glasmat) lamineren want de hechting van epoxy aan oud polyester is veel beter.
Ad

We zullen het afwachten. De reparateur heeft zo'n goede reputatie dat de verzekering het sturen van een expert niet nodig vond.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 07:02 #951738

Het kan zijn dat die reparateur vinylester hars heeft gebruikt. Dat verwerkt als popyesterhars maar heeft veel betere eigenschappen qua hechting en is vrijwel even dampdicht en waterbestendig als epoxy .
Dat kun je ook met glasmat gebruiken .
en.wikipedia.org/wiki/Vinyl_ester_resin
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 08:28 #951756

Het lijkt mij stug dat deze werf geen epoxy gebruikt zou hebben. Ik de volksmond noem je een polyester (GRP eigenlijk...) een polyesterreparatie - geen epoxyreparatie.

Zal dat niet gewoon het geval zijn??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 09:28 #951773

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Baasklusje schreef :
Het had ook wel met een paar tubes kit gekund :laugh:

Inderdaad veert lekker mee bij de volgende aanvaring
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 09:30 #951774

Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij stug dat deze werf geen epoxy gebruikt zou hebben. Ik de volksmond noem je een polyester (GRP eigenlijk...) een polyesterreparatie - geen epoxyreparatie.

Zal dat niet gewoon het geval zijn??

Als ik de eerste foto bekijk heeft hij anders wel glasmat gebruikt maar dat kan natuurlijk ook een soort zijn die geen binder bevat die alleen in polyester oplost maar genaaid zijn . Alleen lijkt die glasmat op de foto daar niet op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 09:35 #951775

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij stug dat deze werf geen epoxy gebruikt zou hebben. Ik de volksmond noem je een polyester (GRP eigenlijk...) een polyesterreparatie - geen epoxyreparatie.

Zal dat niet gewoon het geval zijn??

Nee, het is geen epoxy. Daar heb ik naar geïnformeerd en ik heb het ook geroken tijdens de uren dat ik in de werkplaats aanwezig was. Ik ga op hun expertise af en epoxy was voor een goede reparatie niet nodig. Daar komt bij dat een eventuele latere reparatie aan epoxy ook weer met epoxy zal moeten worden uitgevoerd.
In het kort: epoxy hecht wel aan bestaand polyester, maar polyester hecht niet of slecht aan bestaand epoxy.
Of er vinylesterhars gebruikt is, wil ik wel navragen, maar er werd mij verzekerd dat er genoeg hechtingsoppervlak was om de reparatie goed uit te voeren. En daar ga ik dan maar op af, want zij zijn de experts. Ik niet.
Of het sterk genoeg is zullen we snel genoeg weten, want de bouten van de nieuwe ankerrol zitten voor 100% in het nieuwe materiaal. En als er problemen zijn, ga ik er mee terug.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 09:36 #951776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij stug dat deze werf geen epoxy gebruikt zou hebben. Ik de volksmond noem je een polyester (GRP eigenlijk...) een polyesterreparatie - geen epoxyreparatie.

Op de eerste foto van de reparatie (stukje dek) is te zien dat er glasmat gebruikt is. Glasmat is met epoxyhars niet tot nauwelijks verwerkbaar, omdat er geen oplosmiddel in zit. Polyesterhars is, zoals bekend opgelost, in styreen. Daar is dus ongetwijfeld met polyester gewerkt.

Dat neemt niet weg dat er daaronder iets ander gebruikt kan zijn.

Het is inderdaad zo dat epoxy beter hecht op uitgereageerd polyester, dan nieuw polyester. Ik neem ook aan dat men dit op de werf in kwestie weet.
Maar de technologie ontwikkelt zich; misschien heeft men ondertussen iets bedacht dat de hechting beter maakt en in ieder geval voldoende voor dit doel.

De reparatie ziet er namelijk wèl uit alsof is uitgevoerd door mensen die weten waar ze mee bezig zijn..
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 09:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 10:49 #951795

@Lodewijk, Ad, lees dit eens:

The big question / Stitched mat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 10:52 #951797

Eclips schreef :
Of het sterk genoeg is zullen we snel genoeg weten, want de bouten van de nieuwe ankerrol zitten voor 100% in het nieuwe materiaal. En als er problemen zijn, ga ik er mee terug.

Die sterkte al goed zijn. Het gaat om de verbinding oud polyester en nieuw polyester . Die is maar matig en als die firma dat niet weet zijn zij absoluut geen experts te noemen want dat kan elke polyester en epoxy leverancier je vertellen , bijv. Polyservice.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 11:39 #951804

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Mijn bijbootje is gemaakt van een dingybodem met plywood zijkanten en dan afgewerkt aan beide zijde met glasmat en epoxy en dat zit nu al jaren prima.
Hier is iemand die repareert waterscooters altijd met polyesther en ook dat gaat al jaren goed.
Een bedrijf wegzetten als zijnde geen experts aan de hand van een fotootje?????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 11:46 #951807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
@Lodewijk, Ad, lees dit eens:

The big question / Stitched mat

Gelezen.

Kijk; ik wil hier best op reageren, maar jij was toch die jongen die mensen aanmoedigt niet eindeloos achter hun gelijk aan te blijven jagen?

Ik snap totaal niet waarom er op een dergelijke site, die pretendeert een solide kennisbron te zijn voor het werken met epoxy, op een dergelijke manier over het verwerken van chopped strand glasmat in combinatie met epoxy wordt geschreven. Ja, het kan, mits het om vlak werk of een laminaat met flauwe kromming gaat. Kijk nu eens naar de krommingen bij de reparatie..
Verder noemt men geen enkel voordeel van werken met chopped strand glasmat en epoxy, i.p.v. glasweefsel en epoxy. De combinatie glasmat/epoxy laat zich minder goed verzadigen met hars, schrijft men. Dus waarom dan in godesnaam?

Het is inmiddels overigens duidelijk dat bij de reparatie van Eclips polyester is gebruikt, dus de hele discussie is sowieso mosterd na de maaltijd.
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 11:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 12:15 #951813

Link legt uit dat het niet per definitie niet kan, glasmat met epoxy. Dat aspect was hier nog niet genoemd; ook voordat bekend werd dat er geen epoxy was gebruikt, werd er vanuit gegaan dat epoxy met glasmat altijd "fout" is. Dat is dus niet altijd zo - verbaasde mij. Analoog aan een stelling "silliconenkit hoort niet thuis op een boot".

Lastig, dat dit soort dingen toch minder zwart/wit liggen als we geleerd hebben. Een vakman zal wel weten wat wanneer toe te passen. Ik houd meer van zwart/witte vuistregels.
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 12:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 12:25 #951815

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :

Die sterkte al goed zijn. Het gaat om de verbinding oud polyester en nieuw polyester . Die is maar matig en als die firma dat niet weet zijn zij absoluut geen experts te noemen want dat kan elke polyester en epoxy leverancier je vertellen , bijv. Polyservice.
Ad

Ad, ik ga je expertise niet in twijfel trekken, maar die van ITS Polyester zeker ook niet. De reactie van de verzekering sprak wat dat betreft boekdelen.
Het werk is overigens klaar, alleen de nieuwe stootrand moet nog gemonteerd worden.

Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 12:26 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl