De volgende fase in lamineren voor dummy's is 'lamineren aan de boot'. Vraag is natuurlijk of vacuum lamineren altijd voor de hand ligt. Lees ik de reacties, dan is dat in veel gevallen niet handig. Tijd om het idee een beetje 'los' te laten.
Project. Omdat het roerophangsysteem van onze Huzar21 niet 100% vertrouw besloot ik dit deel ook te versterken. Welliswaar hangt het geheel met 4 bouten aan een ingelamineerd stalen subframe, maar er is wat speling in gekomen. Idee is om wat gelcoat en polyester weg te halen en te vervangen door een dikker stuk koolstofvezel. Het roerbeslag pers ik erop zodat er een 'carbon stoel' ontstaat waar het roerbelag perfect in past en de druk beter wordt verdeeld.
Vacuumtechniek. Zou ik dit aan de buitenzijde afplakken en vacumeren, dan zou via 4 boutgaten er via de binnenzijde juist lucht in het laminaat gezogen worden. Deze reparatie in vacuumtechniek oplossen is wel erg complex.
Praktijk. Dan maar eerst een gat uitgeslepen en hakken, waarbij duidelijk werd dat daar niet het beste laminaat is gebruikt wat op de boot te vinden is. Alleen maar mat. Kennelijk vertrouwt men op het subframe.
Daarna een aantal metalen bussen ingelijmd. Vervolgens 3-5 lagen koolstofweefel 200 grs, de metalen versterkingen erin en weer een flink aantal lagen koolstof erover. Het roerbeslag zelf had ik een dag ervoor met siliconen en folie bekleed. Als de 'bovendeksel' van een mal drukte ik het roerbeslag op de het zachte laminaat en trok de bouten rustig aan. Het laminaat met staalversterkingen onder het beslag wordt samengeperst. Het laminaat dat uitstak heb ik met plakband netjes tegen de romp teruggebogen zodat ik straks hopelijk zonder veel schuurwerk een net resultaat krijg. Ook beperkte ik zo zoveel mogelijk het 'leeglopen' van het laminaat.
Hopelijk krijg ik het roerbeslag er nog af om de boel af te werken. Het paste allemaal zo akelig strak..
Niet vacumeren maar persen dus deze keer. Wel de strakke vorm, maar met luchtinsluitingen en teveel hars. Volgende post laat ik het eindresultaat zien.