Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opknap verrotte Seahorse

Opknap verrotte Seahorse 28 mei 2016 09:32 #739520

Gijper schreef :
Deze eeuw nog (hopelijk) :ohmy: :laugh:

Ik zou sowieso nog een tijdje wachten.
Eind van de eeuw heeft ie vast antiekwaarde :lol:
Hele oude auto's zijn meestal ook duurder dan nieuwe.....
Ad
Laatst bewerkt: 28 mei 2016 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 28 mei 2016 18:37 #739617

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Hmmm 9 maanden: een hele bevalling dus die twee balkjes.. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 28 mei 2016 19:36 #739631

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Je hoeft niet te wachten tot de tewaterlating van je Seahorse om te zeilen; je bent nog steeds van harte welkom om een dagje in Noord-West Overijssel mee te zeilen.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 01 aug 2016 22:46 #756205

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Kapt. Bob schreef :
Nu nog alles open ligt, kun je een slangetje onderin bevestigen om de bilge leeg te pompen.
Tegen de spiegel zit een bakskist tot op de romp. Helemaal onderin zitten in het schot twee gaten. Als ik achterop de boot sta loopt het water in die bakskist en kan ik het er uit hozen. Niettemin kan ik door een van die gaten wel alvast een slang leggen tot in de bilge. Wat voor slang zal ik nemen? gewoon een stuk tuinslang?
Waterman schreef :
je bent nog steeds van harte welkom om een dagje in Noord-West Overijssel mee te zeilen.
Bedankt! Misschien komt het er nog van :)

Ondertussen heb ik kielbalk en wrangen in epoxy gezet, met kwastjes. Tevens heb ik een versteviging gemaakt met ingedikte epoxy daar waar het voetblok komt. De kielbalk zit nu vast in de boot:


De kuipvloer had ik in drie stukken er uit gezaagd. Dit zijn ze:


Bezig met weefsel en epoxy:

Dit vloerstuk moet straks terug in de boot.
Er zit schot in de zaak.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 01 aug 2016 22:48 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 06 aug 2016 20:55 #757291

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
-Kielbalk verder verstevigd met glasweefsel en epoxy
-Voorste der 3 compartimenten weer gevuld met blokken schuim
-Voorste wrangen ingelamineerd.

De volgende stap is het achterste compartiment vullen met blokken schuim en de achterse wrangen inlamineren.
Nu kan ik nog een bilge-leegpomp-slang onderin leggen die dan uitkomt in de achterste bakskist. Welke maat slang zal ik nemen? En hoe voorkom ik dat er vuil in de slang wordt gezogen dat de slang verstopt? :ohmy:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 20:57 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 06 aug 2016 21:04 #757296

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 06 aug 2016 21:11 #757297

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
WBT slang, die gaat natuurlijk een keer dichtzitten, als ik het goed zie heb je overal hoekjes vrijgehouden zodat het water van voor naar achter kan lopen. (wel goed met hars afsmeren op alle kanten anders krijpt er vocht in je spantjes)

Heeft de boot een plekje in het water of op de wal?

Op de Wal: Ik zou achter in de spiegel een loosplugje maken, boot een beetje hellend neer zetten en de blindplug op de kant eruit halen, loopt netjes leeg dan, ook condens.

In het water: Inspectie deksels plaatsen onder de buiskap links en rechts van de kiel (dit is dus net voor de kiel, daar zit de het diepste deel van de boot.

Combi van beiden is natuurlijk nog mooier.

Veel opgeknapte Sailhorses (die ik heb gezien) hebben dit ook, in de winter een vochtvreter (silica korrels, niet die waterbakjes) in de boot en je houdt hem lekker droog.

Waarom vul je de boot eigenlijk met blokken schuim? Was het een geschuimde sailhorse (aka Schuimpje)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 06 aug 2016 22:21 #757308

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
BK bedankt voor de link.
Fer2nand, 's zomer in het water en 's winters op de trailer.
Water kan inderdaad door de hele boot en loopt als ik achterop sta in de achterste bakskist. Daar kan ik het weghozen. Ik denk dat ik het lenspomp idee laat varen. :blush:
Ik vrees dat dit een Seahorse is die nog door Julius Ceasar zelf is ingezeild. ;) (heel oud dus) De blokken schuim zaten er in, dus ik doe ze gewoon weer terug. Maken de boot ook onzinkbaar denk ik? En ik denk ook dat de blokken schuim zijn om op te lopen. De kuipvloer en alles is maar dunnetjes.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 22:24 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 08 aug 2016 19:35 #757809

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Af fabriek zaten de wrangen met lapjes weefsel vast dus ik dacht "dat doe ik ook". Ik had twee lapjes van 300gr/m2, per kant, in de hoek gemanouvreerd. Maar na een dag uitharden voelde ik er aan en vond het maar niks. Ik denk dat ze in de fabriek véél dikker weefsel gebruikten.
Dus heb ik nog met katoen ingedikte epoxy in de hoeken gesmeerd. Vanavond heb ik nog 4 lagen weefsel van 300gr/m2 er over gedaan. Nu moet het goed zijn.
Op de verbinding kielbalk-wrang komt de meeste kracht, daar zitten zo'n 6 lagen.
Op de foto zit het weefsel er net op. Wat daaronder zit is uitgehard.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 08 aug 2016 19:36 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 09 aug 2016 22:01 #758080

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Wat een gepuzzel!

Ondertussen zitten de twee wrangen die hier tegenaan komen er ook in en zijn morgen uitgehard.
Het vloerdeel ga ik terugplaatsen. Het vloerdeel wil ik "flush" zetten met de vloer die nog in de boot zit. Ik ga om de zoveel centimeter een gat er tussenin boren waar een boutje door past. Dan doe ik boven een moer er op en draai die aan en dan zit het flush (is er een Nederlands woord voor?) :unsure:
Van te voren schuin ik af om dan de naad op te vullen met weefsel.
Als "toplaag" wou ik epoxy maken met UV-filter en cement. Cement voor de grijze kleur. Is dat compleet belachelijk of ok? Ik hoef met de boot niet naar een concours of zo.

Toevoeging: er is niet zo veel schuim meer over. Daarom wil ik wat schuim bijkopen. Welk schuim is hiervoor geschikt? Het mag geen water opnemen. De blauwe schuimblokken die in de boot zitten nemen geen water op en zijn bijna keihard.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 09 aug 2016 22:10 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 10 aug 2016 07:20 #758117

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Volgens mij heet dat blauwe schuim Roofmate. Wordt gebruikt als dakisolatie.
Om de vloer grijs te krijgen kun je ook grijze kleurpasta toevoegen. Waarom niet gewoon blank laten? Witte Bilgeverf van Epifanes hecht ook goed op epoxy.
Laatst bewerkt: 10 aug 2016 07:23 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 10 aug 2016 10:11 #758189

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
De vloer is grijs. Als je goed kijkt zie je het ook wel op de foto, vooral bij die opstaande rand in het midden. Ik vermoed dat het grijze de gelcoat is.
Aha Roofmate :) Er wordt zo veel gebouwd hier dat ik denk dat de platen met de kubieke meters tegelijk worden weggegooid. Daar ga ik eens kijken en anders haal ik wat bij een bouwmarkt of isolatieoutlet.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 10 aug 2016 10:18 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 11 aug 2016 22:07 #758730

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Niet veel kunnen doen vandaag. Op de bouw hadden ze alleen PUR en EPS. Bij de isolatieoutlet wat platen XPS gescoord, €6 per plaat 120×60×6 cm, dit op maat gesneden en de holle ruimte opgevuld. Het vloerdeel ligt als een huis er op.

Nu bedacht ik me dat ik een barst heb gezien in de romp, van binnen. Ik heb er een paar dagen geleden naar gezocht maar kon hem niet meer vinden. In ieder geval gaat het schuim er weer uit (GRR) en komen er een paar lappen weefsel op die barst, als ik hem kan vinden. :ohmy:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 aug 2016 17:09 #759100

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik heb het barstje teruggevonden. Het is een 4 cm lang scheurtje dat ik heb gelaten voor wat het is :S
Het vloerdeel heb ik gesteld met de beroemde koperdraadtechniek. Met een stuk of twaalf stukjes draad, soms enkel en soms dubbel, past het vloerdeel beter kwa hoogte:


Daarna heb ik het houtwerk in de boot en de onderkant van het vloerdeel geschuurd en ontvet met aceton. Omdat ik niks beters wist te verzinnen heb ik met een spateltje overal toefjes verdikte epoxy aangebracht:

Et voila! Le marriage est fait:

Morgen ga ik verder met slijpen en dichtmaken van de vloer.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 13 aug 2016 17:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 13 aug 2016 19:07 #759147

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dit is het voetblok voordat ik begon te knutselen:
Als ik straks nieuwe rvs schroeven indraai en het regent, wil het water natuurlijk graag langs de schroeven in mijn nieuwe kielbalkje sijpelen.
Hoe voorkom ik dat? Zal ik het voetblok op een 2 cm hoog plateautje zetten?

Bij nader inzien is het ontwerp van hierboven af fabriek wel prutswerk eerste klas of zeg ik iets verkeerd?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 13 aug 2016 19:12 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 15 aug 2016 19:04 #759632

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Het begint er al vloerachtig uit te zien. :cheer:


Ik weet alleen nog niet wat ik er nu op ga/moet smeren.
De epoxy is zo goed als op dus eigenlijk moet ik nog een kilootje bijbestellen zodat ik het voetblokverhoginkje kan gieten.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 19:10 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 16 aug 2016 21:00 #759933

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik heb een mal gemaakt voor de verhoging voor het voetblok. Je ziet hem hier op de kop. Die tape ik op de vloer en dan giet ik epoxy er in. De mal is 6 cm hoog maar ik ga er ongeveer 3 cm epoxy in gieten.
Mijn vraag is: kan ik zó in de mal gieten of verschrompelt de EPS dan helemaal? Anders moet ik hem van de binnenkant ook helemaal bekleden met tape.


edit: oke volgens Polyestershoppen zou het moeten kunnen dus dan giet ik het er gewoon in.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 22:05 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 04:06 #759959

Wat heb je gevraagd? Of dat schuim er tegen kan? Of dat je die hoeveelheid epoxy in een keer kan gieten zonder een exotherme reactie te krijgen?
Want dat laatste risico is er natuurlijk wel!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 06:08 #759961

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
in plaats van een heel gietstuk maken waar je je voet blok op plaatst kan je ook de gaten aftekenen overmaats boren opvullen met verdikte epoxie. Vervolgens opnieuw monteren. Optie twee is om met verdikte epoxie draad te maken voor de bouten die je grondblok vast houden http://www.westsystem.com/ss/bonding-hardware/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 08:05 #759991

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
misschien kan je op de juiste maat wat rvs boutjes ingieten met de kop onderin.
vet maken waar geen epoxy mag komen, tape erom.
Hoef je alleen maar een paar moertjes erop te draaien en zit t als een huis

als je de mal op de juiste hoogte maakt kan je het grondblok meteen ermee ingieten.
wel tapen zodat je t kunt loshalen na uitharden om af te werken.
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 08:08 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 08:50 #759999

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Nou de acht schroeven worden lang genoeg zodat ze in de verdikte kielbalk grijpen. Inderdaad wou ik overmaats boren (1cm diep) zodat ik rondom de schroeven nog wat epoxy kan gieten vlak voor het aandraaien. Desalniettemin wil ik een verhoginkje hebben zodat het voetblok niet de hele dag in het water staat als het regent, en ook i.v.m. insijpelen.


Maar ik heb een groter probleem: Westsystem praat over een 12 to 1 bevel bij een reparatie zoals ik die doe. Nu dacht ik bij 4mm vloerdikte aan 5 cm weefsel over de spleet en zo heb ik het gemaakt. Maar die 5 cm moet aan beide kanten. Mijn bevel is dus maar de helft van wat het moet zijn Dus ik moet weer aan de bak met de slijptol :whistle:

@It Paradyske: inderdaad of het schuim er tegen kan. Exotherm is het sowieso. Ik denk dat als ik het in twee keer giet dus twee keer 1,5 cm dat het wel losloopt.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 15:30 #760094

Gijper schreef :
Ik heb een mal gemaakt voor de verhoging voor het voetblok. Je ziet hem hier op de kop. Die tape ik op de vloer en dan giet ik epoxy er in. De mal is 6 cm hoog maar ik ga er ongeveer 3 cm epoxy in gieten.
Mijn vraag is: kan ik zó in de mal gieten of verschrompelt de EPS dan helemaal? Anders moet ik hem van de binnenkant ook helemaal bekleden met tape.

edit: oke volgens Polyestershoppen zou het moeten kunnen dus dan giet ik het er gewoon in.

Dat eps verschrompelt niet, maar hecht wel aan de epoxy dus moet je er zonder bebruik van tape afkrabben. Met tape wordt het allemaal wat strakker. Zoveel in 1 keer gieten geeft grote kans op een te hoge warmte ontwikkeling, afhankelijk van de gebruikte harder en temperatuur. Beter in 2x te doen.

Toch wordt ik hier niet heel enthousiast van. Als je het al zo wil doen zou ik tenminste een verdikkingsmiddel toevoegen of nog beter losse glasvezels. Epoxy vanzichzelf is erg bros.

Waarom niet gewoon een blokje (onbehandeld) hardhout? Dat staat veel netter en daar kun je ook goed de boel waterdicht mee monteren. De schroefgaten in de kielbalk voorbewerken met verdikte epoxy. Het blokje met een lijmende kit op de vloer lijmen en daarna het beslag monteren zodanig dat deze in de met epoxy voorbewerkte gaten in de kielbalk komen.

Of 2x 15mm multiplex met epoxy oplijmen en met schuine kanten netjes aflamineren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 19:14 #760143

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Die "bevel" of afschuining waar WestSystem het over heeft kun je wel met een korreltje zout nemen. Ik neem voor huiddelen meestal 1:5 omdat daar grote krachten op werken, maar voor een vloer zou 1:3 ook wel kunnen. Epoxy mits verdikt met vulstof kan afschuiningen die niet exact passen goed opvullen. Als je geen afschuiningen kunt maken, kun je over de naad ook een strook multiplex lijmen van voldoende breedte. In de VS heet zo'n verbinding een "butt block".
Laatst bewerkt: 17 aug 2016 19:18 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 17 aug 2016 22:31 #760186

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Sorry Noballast ik heb sneller gegoten dan jij kon schrijven. Vanmorgen batch 1 en vanavond batch twee. Het is maar ongeveer twee centimeter hoog geworden en ik heb er katoenspul in gedaan.
@Jerry als het meezit gaat vrijdag de boot te water. Ik doe er niks meer aan dan het voetblok vastzetten. Ik wil proefzeilen en als de boot te veel kromtrekt of tordeert of zo is het sowieso einde oefening.
Zo heb ik de mal op de vloer geplakt:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknap verrotte Seahorse 18 aug 2016 20:23 #760391

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik heb hier al wat randjes weggesneden:

Met acht schroeven van acht centimeter lang. Het epoxy kon ik heel gemakkelijk doorboren met 5mm HSS, dat was nog niet 100% uitgehard. Daaronder werd het ineens keihard en daaronder zat het hout. Het hout heb ik voorgeboord met 3mm houtboor. Daarna nog wat epoxy in de gaatjes gedruppeld en met een ijzerdraadje flink lopen porren tot het allemaal onderin liep. Toen nog met 10mm de gaten opgeruimd, 1cm diep, En daarin verdikte troep gedaan. Daarna de schroeven erin, de schroeven een paar keer stukjes uit en in gedraaid tot alles onder de smurrie zat. Daarna alles aangedraaid, waarbij epoxy her en der er uit kwam. Het bleek nog het moeilijkst de uittredende epoxy weg te deppen zonder het in het kruiskopgat van de schroef te krijgen :lol:

Dit noemen ze "industrial look" volgens mij :woohoo:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 18 aug 2016 20:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl