Nadat alle klussen voor deze winter zo'n beetje klaar waren, toch maar even achter de wandbekleding gekeken naar de bevestiging in mijn FS22. Wat blijkt, ook hier
exact hetzelfde euvel als bij Bosjesman en fred-jonkhart. Aan stuurboord was het oude laminaat van de werf al behoorlijk losgelaten, vooral aan de bovenkant echt opengescheurd zoals anderen al aangaven. Het verticale RVS ankerplaatje kon gewoon bewegen in de constructie. Hoewel het laminaat aan de zijkanten en onder nog behoorlijk stevig was, leek het mij beter om ook hier het geheel opnieuw en steviger in te lamineren.
Aan bakboord was het iets minder ernstig, zat nog behoorlijk vast, maar ook daar zat er beweging in de verticale plaat en dus ook daar ervoor gekozen om het geheel opnieuw te doen. Even de tijd ervoor genomen en tewaterlating maar even uitgesteld. Ook het uitharden niet te krap gepland.
@Bosjesman: super bedankt voor je toelichting van de reparatie en het opnieuw uploaden van je foto's. Het heeft mij veel geholpen.
@fred-jonkhart: Bedankt voor al je toevoegingen. Ook bij mij heb ik de ruimte rondom de stang door de houten kastjes ruimer gemaakt, ook hier zat dit er tegenaan.
Het lijkt erop dat vroeg of laat ELKE Friendship 22 aan de beurt zal zijn voor deze reparatie.
Bij mij was het gelukkig niet zo erg als bij Bertilbeuman, je zag aan de buitenkant van de romp niets en het polyester van de romp zelf was niet beschadigd.
Mijn reparatie samengevat:
- Lijmresten van de wandbekleding bekleding weggehaald. Dit zat bij mij heel hardnekkig vast, dus dit was nog best een lastig klusje. Van alles geprobeerd, uiteindelijk bleek combinatie van aceton en later droog wegschrappen nog het beste. Stug doorgaan...
- De doorgang in de houten betimmering/kastjes voor de RVS stang ruimer gemaakt, zodat deze aan alle kanten vrij is. Grotendeels met beiteltje.
- Het oude laminaat verwijderen met een beitel (zoals op foto's van Bosjesman). De werf had hiervoor uiteindelijk maar 4 strips glasweefsel gebruikt. Wel vrij dikke. Bleek toch nog taaier dan het eruit zag om het weg te beitelen.
Let op goede bescherming, bij het beitelen en lostrekken spatten de oude glasvezels in het rond, dus ik ben pas verder gegaan gewapend met stofzuiger, zwembril en een goed mond/stof masker.
- De RVS ankerplaten kwamen ook bij mij glanzend uit het laminaat, dus heb deze ook opgeschuurd.
- Ondergrond van de nu kale wand ontvetten en opschuren.
- Schuurstof schoonmaken en opnieuw ontvetten
- Positie ankerplaat bepaald/afgetekend.
- Dikke epoxy pasta gemaakt (ingedikt met katoenvlokken).
- Een poging gedaan wat glasvezels door de ogen in de ankerplaat de geleiden.
- De dikke epoxy op de ankerplaat aanbrengen zodat de bolling achter de ankerplaat (zo goed als) volledig wordt opgevuld. Ook over/rondom de ankerplaat dikke epoxy. Ankerplaat met de RVS stang op zijn plek laten zitten.
- Waar nodig, de ankerplaat op zijn plek houden m.b.h.v. een lat naar de andere kant van de boot (bedankt voor de tip Bosjesman!). De ankerplaat moest bij mij iets lager gemonteerd worden i.v.m. extra RVS verstevigingsplaatje onder het dek.
- Nu gewone epoxy aanmaken zonder katoenvlokken
- Voor het lamineren heb ik zelf 6 lagen 300 grams glasweefsel gebruikt, verdeeld over 4 stroken per laag (links rechts van de ankerplaat, boven onder). Dit zit met overlap in elkaar gewoven dus op de overlappende stukken is het eigenlijk 12 lagen dik. Ik heb de stroken glasweefsel op maat geknipt uit een grotere mat, achteraf had ik beter en rol kunnen gebruiken zodat je minder hoeft te knippen.
- Heb het in twee keer gedaan, dus ankerplaat op de romp verlijmen + eerste paar lagen glasweefsel aanbrengen, uit laten harden (opnieuw opschuren) en dan rest van de lagen lamineren (nat in nat).
- Herhaling van alle bovenstaande stappen voor de andere kant uiteraard...!
Verder heb ter versteviging onder de dek bevestiging grotere RVS plaatjes laten maken en aangebracht, naar het mooie voorbeeld van LenB. Zie de
foto's in zijn topic over de refit van zijn FS22. De bekleding is bij mij nog intact dus kan ik weer terug lijmen.
Een paar foto's:
Na de eerste lagen lamineren:
Het RVS verstevigingsplaatje onder het dek: