Zwaardopzee schreef :
Dank voor alle advies. De vraag blijft ( geheel ZF eigen) onbeantwoord.
- ik repareer zoals ik had aangegeven
- geen kit
- niet lassen
- geen volkunststof balken gieten met bouten
- geen bout dwars door de boot
Ik denk weefsel 330 gram te gebruiken, de afdichting bij gangboord een keer een ril Sikaflex te gebruiken. Normaal voor doorvoeren gebruik ik Butyl tape. Maar een ril kit op die plek en dan pas het afdekplaatje monteren geeft wel toegang tot inspectie. Dus eerst met
verdikte epoxy (thanks) lijmen aan de achterwand. Als dat droog is gaan lamineren, ( vocht) , en
laagje voor laagje weefsel aan te brengen, als ik het goed begrijp is 1 uur tijd tussen de laagjes de nat-in-nat methode. De met epoxy beschermde balk van Azobe gaat langer mee dan ik, en de strip zit met 12 rvs schroeven aan die balk.
Een soortgelijke constructie heb ik ook op mijn Hurley 700. Ook rot en ik herken het probleem meteen.
Mijn oplossing was:
Mast plat en verstaging eraf.
Dan de puttingen die opgesloten zaten in hun oude polyester ¨bakje¨ en windsels weggeslepen met een handfrees. Dat is het meeste en het rottigste werk.
Wand goed gladmaken, vlakken en ontdoen van schimmel, vuil etc.
Ik heb nieuwe, iets zwaardere puttingen laten maken van RVS316.
Deze gemonteerd op waterproof hechthout van azobe.
Dit werkt het minst tov massief en de vorige waren ook van hardhout, deze hielden het ook bijna 40 jaar.
Deze heb ik van te voren 2 x met epoxy ¨geverfd¨.
Dan passen en meten en de puttingen op de blokjes gebout met (in mijn geval) 2 x M6 bouten, ring en bout verzonken in het blokje, van RVS316.
Ik heb 8 puttingen...
Dan dikke epoxylijm gemaakt van epoxy en aerosil en de blokken op de huid gelijmd. Dit is even een klus want je moet de putting dan door het gat in het dek steken.
Iemand moet bovendeks dan de putting richten en in mijn geval met een lijmklem en tape alles vastgezet.
Na 24 uur is de boel droog. Ik heb toen lagen biaxiaal band, 450 gram/m2, 15 centimeter breed. +45/-45 opgebracht.
Dat droog; toen van bovendeks af dunne epoxy ingespoten met een injectiespuit rondom de puttingen, daar ging nog verrassend veel in, iemand benedendeks moet het even in de gaten houden.
De vraag was of de constructie dan niet te star zou worden. Maar mij is verzekerd dat het uitstekende deel van de putting en de stag de flex opvangen. In die zin is de 4/5 van de putting feitelijk een onderdeel van de romp en hierdoor naast stevigheid, geen lekkage, op termijn.
Om het puttingdeel uit het dek 3M4200 kit, netjes afgekit.
Dit is wel hele goede kit maar het vergeeld, wat jammer is.
Uiteindelijk heb ik benedendeks de boel nog licht opgeschuurd, hier en daar scherpe draden verwijderd en overgeschilderd met epyfanes HB coat wat ik nog overhad van het onderwaterschip.
Het is allemaal wat overbemeten maar dat is bewust.
Omdat bij mij kasten voor de puttingen gaan zie je er niets van.
Nieuwe verstaging maakt het helemaal af. En dit jaar nieuwe zeilen dus ik ben helemaal senang.
Een behoorlijke, lastige klus maar het resultaat is een zeer stevige en waterdichte constructie.
Wil je foto´s laat dit even weten.