Hallo Jerry,
Eigenlijk is het van beide een beetje, het scharnierpunt bevind zich ca. een meter bovendeks. De wangen steken in het vooronder tot op de bodem.
Om het toch te kunnen laten kantelen bevind zich daar een langwerpig dekluik. (zie afbeelding)
Op de volgende afbeelding zie je de mast van voren. Het lijkt een massief geheel, maar je kijkt tegen een multiplex plank,die aan het contragewicht geschroeft is. (Inmiddels verwijderd)
Zondag vroeg ga ik er heen, omdat om 16:00 er een afspraak is om het binnen te plaatsen. Je idee van zagen in het uiterste geval is zo gek nog niet; Het vermoeden is dat de hele boot zo scheef is gezakt dat het hele gewicht tegen de wangen drukt.
Objectief gezien gaat het om een hefboomwerking en is het goed mogelijk dat er een grote kracht op staat.
Kan ik werkelijk geen 'spie' of andere constructie vinden? dan ga ik als volgt te werk; (Als er betere ideeën zijn, hoor ik het graag!)
1. Tussen mast en wangen een smeermiddel laten lopen, de haak van een (zeer zware) sjorband aan de onderzijde van het gewicht en dan takelen in de hoop dat er beweging in komt.
2. Eventueel samen met deze actie korte rukjes aan een touw, bevestigd aan de top.
3. In uiterste nood; met een schrobzaag door de naad tussen wangen en mast zagen (Bovendeks zit zelf ruimte) Om meer speling te creëren.
4. Als alle hoop is opgegeven; De jachthaven beschikt over een kraan, het gebruik kost me echter een lieve duit
Imre