Ik heb een handleiding waarin een andere kit variant wordt geadviseerd, omdat sikaflex niet over de gewenste eigenschappen beschikt.
De kit…
Het ligt voor de hand om Sikaflex te gebruiken. Nadat ik gesproken had met de technische servicedesk van Sikaflex zag ik dat niet meer zo zitten. Je hebt veel verschillende type potjes en kitten nodig. Als je klaar bent moet je de sikaflex afdekken met een UV-shield omdat het slecht tegen zonlicht kan…
Ook moest ik rekenen op een levensduur van 8 tot 10 jaar.
Nu werk ik in het hoogste kantoorgebouw van Rotterdam en ik heb ze daar nog nooit de oude kit tussen de ramen uit zien krabben om vervolgens te vervangen door nieuwe kit.
Dus ik heb een bezoek gebracht aan een glazenier die hoogbouw beglast. Voor constructieve glasconstructies in de hoogbouw wordt een kit gebruikt die Tremex-2 heet. Deze kit, op basis van siliconen, heeft alle gewenste karakteristieken voor bootjesramen. De kit wordt alleen geleverd in plastic kitzakken. Het is dus nodig om een professioneel kitpistool te lenen of te huren.
Zwarte handen…
(Zie voor de figuren 1 tot en met 7 onder aan dit artikel
Plaats een framedeel in de bankschroef. Spuit de kit (niet teveel) in het frame(fig1)
Druk de doorgesneden pees in de kit met het mooie schuine kantje naar de binnenzijde van het raam toegekeerd (fig 2.).
Spuit nu kit in het aluminiumprofiel en op de rubberpees (fig 3). Plaats vervolgens het glas in het profiel. (fig 4). Druk de kleine rubberblokjes tussen het profiel en het glas om het glas op de juiste plaats te fixeren (fig 5).
Plaats op vergelijkbare wijze het tweede aluminium deel nu op het glas. Spuit vervolgens royaal kit aan de buitenzijde van het glas (fig. 6). Het is belangrijk om voldoende kit te spuiten aan de buitenzijde van het raam, omdat dit later bijgesneden wordt.
Als laatste worden de frames aan elkaar vastgeschroefd.
Tegen de tijd dat u zover bent zijn u handen kogelzwart van de kit. Dus als u de volgende dag een zakelijke bespreking heeft, houdt u handen dan onder de tafel.
Na 24 uur moet u het raam gaan schoonmaken. Als u veel langer wacht is de kit zo hard en sterk geworden dat het verwijderen van de kitresten veel moeilijker is geworden.
Neem een nieuw stanleymesje en snij de kit aan de buitenzijde van het raam af onder een hoek van circa 45 graden (fig. 3). Dit randje is heeft twee functies. Ten eerste zorgt het ervoor dat er geen water blijft staan tegen het glas. Ten tweede is het een sierrandje.
Krab met u nagels en met de helft van een wasknijper het raam schoon.
Als laatste moet het raam weer in de kajuitopbouw geschroefd worden. Een optie is om de raam/kajuit naad af te dichten met dezelfde kit. Een betere oplossing is om dit te doen met cel-gesloten tape. Dat werkt veel schoner omdat er geen kitresten zijn, is temperatuur onafhankelijk en als u ooit het raam er weer uit wilt halen is dit wel zo gemakkelijk.
Zelf heb ik tweemaal ramen vervangen op de manier die in dit artikel beschreven is. Het ging in totaal om 2 maal 8 ramen. Na deze "beurt" hebben ze nooit gelekt.
Voor iemand met twee rechterhanden is de klus goed uit te voeren maar het is en blijft een vervelende klus. Reken wel ongeveer op 8 uur werk per raam (vanaf losschroeven tot en met vastschroeven). Voor de kosten hoeft u het niet te laten. De kit kost rond de 20 euro en staalborsteltjes circa 4 euro per stuk.
Adressen:
Website spectrum2 kit :
www.tremcosealants.com
Spectrum2 kit van Tremco is te krijgen bij: Snel Glas Rotterdam, 010-4795211
Cel gesloten tape is te krijgen bij: Groen Rubber in Rotterdam, 010-4795888