Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aluminium voetlijst demonteren

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 06:23 #230077

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Als je dan toch teak bij je voetrail wilt kun je dit ook proberen:

dat is ook een manier, als je dat teak nog iets hoger zet zie je de rail ook niet meer.
En dan aan de binnenkant wat teakfineer ertegenaan, wég voetrail ;-)



Bootje lijkt overigens idd een SP28, officieel een vdstadt ontwerp, getekend door de daar toen werkende Koos de Ridder.
Deze is anders dan die amerikaanse spirits. Die zijn gejat qua ontwerp en wat gewijzigd. Dit is een echte. Er varen zelfs Spirits in Japan....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 06:26 #230080

Heb op die van mij ook geen voetrail zitten, wel een aluminium U profiel maar bij de refit komt deze er zeker op. Denk zelf aan een voetrail van GOÏOT.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:08 #230105

Ik ben helemaal gelukkig met mijn Dufour. :cheer: Eigenlijk heeft ie maar één nadeel: een teakhouten voetrail. Kun je niks aan vastzetten, of je moet er oogjes in gaan schroeven. :dry:

Staat wel mooi. De eerste 2 dagen na het schoonmaken. Tot ie weer groen ziet van het water dat er achter blijft staan. :sick:
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:18 #230110

En ik heb een leisure 27 mét voetrail. Staat m.i. mooi en verrekte handig.
Scheelt diverse dekdoorvoeren voor bevestigingspunten.
Ook prima tegen uitglijden onder de zeereling door.
En geen houten stootrand maar een doorlopende ( eindloos) van PVC/rubber.
Héél handig bij damwanden.
Ad


Laatst bewerkt: 10 okt 2011 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:19 #230111

paalsteek.nl schreef :
teakhouten voetrail staat wel mooi. De eerste 2 dagen na het schoonmaken. Tot ie weer groen ziet van het water dat er achter blijft staan. :sick:

Koop een boot en werk je dood zeggen ze toch
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:48 #230120

waverider82 schreef :
Tegenover mij (ook SP28) ligt toevallig een Spirit 28 met houten voetrails, en eerlijk gezegd vind ik het geen gezicht. Het past gewoon niet bij de boot. Dat is 1 van de eerste Spirit 28's die gebouwd. Ze zijn ook niet zomaar overgestapt op aluminium rails. Daarnaast blijft er door die houten rails allemaal water in het gangboord staan waardoor je veel grotere kans op lekkages krijgt.

Hout of Alu lijkt mij eerder een kwestie van smaak, en daarover valt niet te..... Juist. Onze "vorige" Spirit had ook een alu lijst. Ik stoorde me juist aan al die beschadigingen op de lijst waar men blokken en sluitingen op had gemonteerd. Daarentegen zit er bij onze huidige Spirit een genua rail op de teakhouten voetlijst waarop ik prima een blok kan monteren en op elk gewenste afstand kan plaatsen. Er blijft trouwens geen water in het gangboord staan want er zitten inkepingen in de voetrails.

Dat men over is gestapt op alu rails is lijkt me eerder uit kostenoverwegen gedaan, niet vanweeg de looks. Immers: het voorbewerken, plaaten en afwerken van een teakhouten voetlijst vraagt wat meer arbeids uren dan het plaatsen van een aluminium rail waarvan je al die boutgaten niet hoeft te voorzien van teak houten proppen. Maar als je de reden echt wil weten kan ik het voor je navragen. Bij ons op de steiger ligt iemand die bij de werf in Boom heeft gewerkt.

On topic:
Bij onze Spirit is het dek in de begin jaren 80 ook losgeweest van de romp. Vogens mijn schoonpa bleek dit een hels karwei waar hij me nog relmatig aan herinnerd. Het resultaat na 20 jaar is nog steeds verbluffend goed! Voor specifieke vragen kan ik je eventueel met hem in contact brengen, moet je ff een PB sturen.

Als het dek dan toch perse van de romp moet zou ik de romp laten spuiten, niet lakken of rollen. De antislip gedeeltes (ruitvormig) op het dek zijn bij ons ook met verf gerold welke is voorzien van anti-slip korrels, gaat prima en staat netjes.

Afplamuren schroefgaten: dit is bij ons ook gedaan. Schroefkoppen zijn eerst voorbewerkt met epoxyhars alvorens deze werden geplamuurd.

Succes!
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 09:01 door Strongbow. Reden: aanpassen bericht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:56 #230125

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens Strongbow!
Misschien wordt spuitenw el iets moier, maar met rlooen kan je een bijna net zo mooi resultaat behalen (mits je goed voorbereid en met goede gereedschappen en mteriaal werkt)

En over de voetlijst, Kan je die wel los krijgen zonde rje interieur te moeten slopen? Vaak zitten de moertjes binnen op plekken waar je er net niet bij kunt...

Bovendien moet ik zeggen dat ook ik de aluminium voetraisl mooier, beter en fijner vindt! Zeker als je ze gaat combineren...

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 08:57 #230127

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Op mijn Ecume de Mer zat een hardhouten voetrail, maar het hout was niet echt meer overal hard..... Afgelopen winter vervangen door een alu voetrail die van een Waarschip halftonner kwam. Helse klus: oude voetrail slopen, gaten dichten, nieuwe rail passen, aftekenen, gaten boren, nieuwe rail bevestigen (duwen duwen duwen), nachtje laten zitten om te 'vormen', voetrail verwijderen, schoonmaken, kitten, bevestigen en voordat de kit hard werd vastdraaien (80%). De volgende dag naar 100%... Maar het ziet er wel super strak uit al zeg ik het zelf ;-)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 09:02 #230131

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Strongbow schreef :
Dat men over is gestapt op alu rails is lijkt me eerder uit kostenoverwegen gedaan, niet vanweeg de looks.

ik ken de Spirit werf en de vorige eigenaars (de gebroeders van Heygen) al sinds 1987 en kwam er zeer regelmatig.
Iets 'uit kostenoverwegingen doen' heb ik ze nooit op kunnen betrappen ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 09:04 #230135

Off-topic,

@pura vida, mooi schip hoor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 09:27 #230150

trotti schreef :
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens Strongbow!
Misschien wordt spuiten wel iets moier, maar met rollen kan je een bijna net zo mooi resultaat behalen (mits je goed voorbereid en met goede gereedschappen en mteriaal werkt)

En over de voetlijst, Kan je die wel los krijgen zonde rje interieur te moeten slopen? Vaak zitten de moertjes binnen op plekken waar je er net niet bij kunt...

Je zegt het goed. Met een rolletje en de juiste voorbereidingen KAN je een BIJNA net zo mooi resultaat behalen. Meestal wijst de praktijk anders uit :whistle:
Als ik persoonlijk het dek van de romp zou scheiden, wat garant staat voor veel werk, zou ik de romp persoonlijk niet rollen maar voor zekerheid gaan dat dit in 1 keer goed en strak gebeurt. (geen opgevreten rolletjes in je lak of roller aanzetten e.d.)

Dek rollen zou ik wel aandurven gezien dit makkelijker te verdelen is in kleinere oppervlakken.

Demonteren van de voetlijst gaat trouwens prima zonder je interieur te slopen. Alleen lastig om bij elk boutje te komen. Handig als je dat met z'n tweeen kan doen.

@Capo: Iets 'uit kostenoverwegingen doen' heb ik ze nooit op kunnen betrappen Daar ben ik blij om! Kan me alleen voorstellen dat Alu sneller en goedkoper te plaatsen is dan voorbewerkt teakhout.
@ Capo offtopic: onze vorige Spirit 28 (uit 1981) lag 10cm dieper in het water en was niet vooruit te brandden vergeleken met onze huidige Spirit. Weet jij misschien of de "latere" Spirit's zwaarder zijn gebouwd ofzo??
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 14:56 door Strongbow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 11:44 #230213

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Strongbow schreef :
Iets 'uit kostenoverwegingen doen' heb ik ze nooit op kunnen betrappen Daar ben ik blij om! Kan me alleen voorstellen dat Alu sneller en goedkoper te plaatsen is dan voorbewerkt teakhout.
offtopic: onze vorige Spirit 28 (uit 1981) lag 10cm dieper in het water en was niet vooruit te brandden vergeleken met onze huidige Spirit. Weet jij misschien of de "latere" Spirit's zwaarder zijn gebouwd ofzo??

ik denk dat een alu rail (eigenlijk een ingewikkeld geprofileerde hoeklijn met allemaal openingen erin) nog wel eens duurder kan zijn dan een stukje teak. De arbeid voor de bevestiging zal ongeveer gelijk zijn.
En ook denk ik dat de alu rail een deel van de romp/dek verbinding vormt. Aan de romp zit een flens van een paar (4) cm, naar binnen. Het dek ligt daarop. Beide (flens en dek) zijn nog geen cm dik. De stijve alu hoeklijn/voetrail voegt zeker sterkte toe aan die verbinding van 2 dunne stukjes polyester.

Diepliggende SP28.... 10 cm is erg veel, dat betekent een extra gewicht van zo'n 700 kg. Er kan natuurlijk 100 water in het polyester hebben gezeten (da's wel erg veel). Misschien een zwaardere kiel, kan zomaar een paar honderd kilo schelen. 700 kg extra polyester zou zo'n 30% dikkere huid betekenen, kan het me niet voorstellen.
10 cm.... hoe heb je dat gemeten? de inzinking (voetrail tot water)?
anders zat misschien gewoon de waterlijn op een andere hoogte erop....
groet
t
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 11:45 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 13:19 #230254

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Ik had voor mijn EdM ergens in de polder een offerte gevraagd voor ca. 18 meter voetrail. In de juiste vorm geschaafd mahonie als ik me niet vergis. Was geloof ik iets meer dan 200 euro incl BTW en dat red je bij lange na niet met een nieuwe alu rail....


UPDATE: Heb net even m'n mailbox doorgespit.

4 x 4,25 meter (sapeli mahonie 45 mm hoog) was € 184,45 incl. BTW
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. | www.shipwoodshop.com
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 14:09 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 14:16 #230268

Mahonie voor de voetlijst? Teakhout lijkt me beter voor buiten. Vorig jaar ruim 1 meter teak moeten vervangen, maar dat ging niet voor dat bedrag, excl montage. Alu staat vast Mooi. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 14:20 #230270

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Strongbow schreef :
Vorig jaar ruim 1 meter teak moeten vervangen, maar dat ging niet voor dat bedrag, excl montage.

we moeten natuurlijk wel blijven onthouden dat de TS al Alu heeft. Dat kost dus niets! teak is in ieder geval duurder dan niets, dat staat vast.
Voor de goedkoopte hoef je het dus niet te vervangen ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 10 okt 2011 20:08 #230488

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Alternatief is misschien stralen en opnieuw anodiseren. Eventueel in een andere tint. Ben je de lelijke plekken ook kwijt. En daarna nooit meer gebruiken waar-ie voor is, dan blijft-ie mooi ;) (geldt voor zoveel dingen...)
Laatst bewerkt: 10 okt 2011 20:09 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 11 okt 2011 16:21 #230714

  • lotus
  • lotus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Afgezien van de enkele positieve reacties aardig wat cynisme.
Ik was in de veronderstelling dat een platform als deze toch primair bedoeld is elkaar van tips en hulp te voorzien.
Ik weet zelf ook wel dat het een rotklus is een voetrail te verwijderen.
Heb met mijn vorige boot ( Waarschip 660)een soortgelijk project ondernomen. Maar ik moet wel iets doen aangezien de vorige eigenaar
aan bakboord zijde twee scepters plat aan dek heeft gedrukt.Het dek sluit op deze plaatsen niet goed meer aan de rail. Lekkage tot gevolg.
En plamuren van deze beschadigingen tegen de rail aan is goedkoop prutswerk. Ik wil daarom ook aan de binnenzijde knietjes plaatsen met fillets om de scepters draagvlak te geven.Ook voor bevestigingspunten van b.v. barberhaulers ga ik verstevigingen maken.

Ik zal binnenkort een paar foto`s plaatsen van de pijnpunten.

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 11 okt 2011 17:03 #230725

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lotus schreef :
Afgezien van de enkele positieve reacties aardig wat cynisme.
<knip>
Ik zal binnenkort een paar foto`s plaatsen van de pijnpunten.

dat valt wel mee hoor, we zijn het alleen niet allemaal zomaar met je eens ;-) Dat is niet meteen cynisme, hoewel ik natuurlijk wel een vreselijke cynicus ben, and proud of it ;-)

Je vertelt nu iig meer over de boot dan eerder, dat helpt al.
Toch moet je je blijven realiseren dat die boot doordacht in elkaar zit, daar is door de ontwerper en de werf echt wel goed over nagedacht. Als je daar dingen aan verandert heeft dat risico's.
Zo heeft de voetrail zeker een constructieve taak bij de romp-dek verbinding. Weghalen maakt die verbinding slapper, en een teak lat als voetrail erop zal dat niet beter maken, is lang zo stijf niet als die alu hoeklijn.
De voetrail is ook meteen de versteviging voor de voetplaten van de scepters. Als de rail er niet is moet je idd gaan werken met knietjes en dubbelingen onder dek. En dat moet dat niet te stijf zijn (dan breejt het af bij belasting van de scepter) en niet te slap want dan staat die scepter weer te los.....
Bevestigingen voor barberhaulers aanbrengen is ook zoiets. Die moet je dan door het dek (door de balsa ?) gaan aanbrengen, en op meer dan 1 plaats anders heb je er niet genoeg aan. Waarom zou je al die ellende op je hals halen als je al een voetrail hebt die al die problemen voor je oplost.....
En tenslotte, de handrail zit er echt niet voor niets..... weghalen zal de SP28 kajuit niet fraaier maken, die blijft hoog en vierkant. Daar kan je wel iets aan doen door met wat kleur en lijntjes te werken, lijkt hij veel lager.

Op je profielfoto lijkt het net of je een hele hoge (vaste?) buiskap op je boot hebt, klopt dat?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 11 okt 2011 18:00 #230748

Capolavoro schreef :
...Dat is niet meteen cynisme, hoewel ik natuurlijk wel een vreselijke cynicus ben, and proud of it ;-)

Echt waar? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 11 okt 2011 21:32 #230766

Tuurlijk is aluminium stijver dan hout, maar als je boot z'n stijfheid uit een voetrail :blink: moet halen in plaats van uit de constructie van de romp, dan laat ik 'm liever links liggen! :evil: Waarom vaart die van ons dan ook al 35 jaar rond met houten voetrail? Niks rotte plekken, groene lijsten van de alg (onderhoud heet dat!) Of slechte afwatering ,gewoon een degelijke constructie die niets afdoet aan de sterkte van het schip, in ieder geval niet bij de Spirit.

Voor wat betreft het plaatsen van barberhaulers: hebben Wij dan de enige Spirit met een genuarail op die teakhouten lijst?? Kun je dat ding plaatsen waar je wil. Foto's kan ik je eventueel toesturen ter info.

Ik zou lekker voor teak, aluminium of voor een combi hiervan gaan! Tenslotte is het jouw project.

Handrail zou ik overigens zeker laten zitten, hier krijg je spijt van als je die demonteerd. (Safety first)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 12 okt 2011 06:09 #230835

Strongbow schreef :
Voor wat betreft het plaatsen van barberhaulers: hebben Wij dan de enige Spirit met een genuarail op die teakhouten lijst??

Nee...Naast mij in de haven ligt een (oude) spirit 28 die dit ook heeft. Er zullen er vast meer zijn die een genuarail op de houten voetlijst hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 12 okt 2011 07:18 #230856

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Strongbow, Capo zegt niet dat de boot zijn stijfheid uit de voetrail haalt, maar dat deze zeker wel bijdraagt aan de totale stijfheid!

En daar moet ik hem toch wel gelijk in geven!

Maar doordat de Ts inmiddels meer verteld heeft waarom hij zijn voerail weg wil halen is er gelijk een hoop meer duidelijk!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 12 okt 2011 07:34 #230860

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
En als je eenzelfde handrailing hebt als die australische spirit: inderdaad weghalen. Ding is veel te kort, staat te ver naar binnen en is daardoor erg lelijk. Een rail over vrijwel de hele opbouw zal 'm veel beter staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 12 okt 2011 08:21 #230874

Apae schreef :
En als je eenzelfde handrailing hebt als die australische spirit: inderdaad weghalen. Ding is veel te kort, staat te ver naar binnen en is daardoor erg lelijk. Een rail over vrijwel de hele opbouw zal 'm veel beter staan.
Dat hebben de Belgische Spirit 28's wel, in ieder geval de onze:
Laatst bewerkt: 12 okt 2011 08:35 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium voetlijst demonteren 20 okt 2011 20:23 #233423





Op deze foto's kun je midscheeps net de genuarail op de voetlijst zien zitten. (Zit nu geen blok op) Mooie teakhouten lijst trouwens B) :laugh:
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 20:33 door Strongbow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl