10 december 2011 - Wrangen stuurboord
Aan stuurboord zijn bij het ingewaterde spant en de buitenhuid ook de wrangen (liggers) beschadigd. Deze bestaan uit 2 op elkaar gelijmde laten van 2 * 4,5 cm en zijn dus 4 bij 4,5 cm.
Met een Bosch multimaster en een beitel zijn de rotte delen verwijderd, net zolang tot ik op droog hout zit. Voordat ik de buitenhuid kan gaan verwijderen en herstellen moeten deze eerst hersteld worden zodat ik straks genoeg 'verband' heb.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want er zit een kromming in en oorspronkelijk zijn ze natuurlijk van buitenaf, over grotere lengte geplaatst.
Ik bouw ze weer op uit hardhouten latten van 1 cm dik. Dat biedt de mogelijk om makkelijk getrapt aan te sluiten en laat zich nog goed buigen, om er in te wurmen en om gezamenlijk de kromming van de romp te volgen.
Alles wordt eerst droog pas gemaakt en daarna met epoxy verlijmd. De beitel op de foto zorgt er voor dat de latten goed tegen de buitenhuid aan staan. De schroeven zorgen ervoor dat de latten goed tegen elkaar aan getrokken worden. Beide worden uiteindelijk weer verwijderd.
De buitenste lat is wel met epoxy ingesmeerd., maar niet dik / pasteus verlijmd met de huid. Immers de huid wordt daar nog vervangen, de epoxy dient alleen als tijdelijk bescherming tegen vocht.
Als alles straks klaar is leg ik er nog 1 lat over de gehele lengte overheen