Voorlopig zijn wij onszelf nog steeds aan het oriënteren op de keuze tussen epoxy/ alkhyde coating. Zo ook als tip van Dunca, het woodenboat forum uitgeplozen waarop veel info staat, enkel nog niks gepost. Tevens het boek Wooden Boat Renovation - Jim Trefethen aangeschaft, echt een aanrader! Ook willen we contact opnemen met de
www.botenloods.nl/ , heeft iemand hier ervaring mee?
Vervolgens een update! Na weken in het weekend gezwoegd te hebben, is bij deze de 1000 kilo zware kiel losgekomen inclusief de bijhorende kielbouten.
Stap 1
Het lichten van de boot vanaf de trailer. De originele hijsogen zagen er niet denderend meer uit, deze liggen doorgaans altijd in het water. Na het vervangen van de oude bouten voor RVS durfden we de uitdaging aan.
Stap II
Voor het verwijderen van het roer moet de boot van de trailer gelicht worden. Nadat dit gebeurd was ging eigenlijk de rest vanzelf, de helmstok eraf en vrij gemakkelijk kwam het roer naar beneden. Wel zien we dat het roerlager onderin de kiel veel speling vertoond. Dit zal bij montage vernieuwd worden.
Stap III
Het verwijderen van de kielbouten. Dit ging verdraaide lastig, dopmoer 32 met een stang van een meter en de grote moeren kwamen los. Enkele kleine bouten gaven eerder de geest ...
Impressie:
Stap IV
Na alle bouten te hebben gelost wilden we gaan hijsen om te kijken of de kiel los zou komen. Na nog eens met z'n drieën de kuip in te staren, was er een helder persoon die riep, jongens dat gaat niet. De hijsogen zitten aan de wrangen en de kielbouten zorgen voor een groot deel de constructie tussen wrang en romp. Zie nogmaals foto 1 en denk de dikke moeren weg.
Dus waren we genoodzaakt de boot te hijsen aan banden.
Stap V
Na het hijsen was er geen enkele beweging te krijgen in de kielbouten, dus de keuze gemaakt om de bouten door te zagen. Helaas kwam de schrobzaag niet in het midden waardoor een ijzerzaag is gesloopt om daardoor aan beide kanten een schroevendraaier in te steken en samen te zagen. Best pittig, 6 x rond 20mm.
Licht!!
3 zaterdagen verder was dan eindelijk de kiel los van de boot.
Stap VI
Het verwijderen van de kielbouten, de delen in de kiel kwamen redelijk makkelijk los. Door een gat van 11 mm te boren en daar een m12 bout in te slaan, heb je een solide basis om een beginnetje te slaan.
De kielbouten in de de romp zaten vele malen vaster. Door draad te tappen in de kielbouten konden we middels een draadeind een pullytrekker creëren. Een van ons hield druk middels een moer en een ander sloeg aan de boven kant met een vuist en doorslag. Alles bij elkaar duurde dit ook weer 3 zaterdagen ...
Op de foto, missen de houten blokken tussen kielbalk en de metalen strips.
De kielbouten, vooral het gedeelte dat in het hout heeft gezeten, zagen eruit als kroketten. Goed dat ze vervangen worden!
Maar goed alles bij elkaar wederom een stap verder, nu willen we ons praktisch gezien meer op de binnenkant gaan concentreren. Controle van spanten, spinnenweb, wrangen en kielbalk.