Tikoes schreef :
maar is er van deze mensen ook iemand bereid om blind 200 k$ te committeren?
Er zijn 400 mensen die aangegeven hebben dat ze de boot graag zouden kopen (zonder tekeningen gezien te hebben), en van die 400 hebben er 52 serieus aangegeven dat ze gelijk al een aanbetaling willen doen. Nu is dat geld nog niet binnen op de bankrekening, maar het aantal geintereseerden zal significant toenemen als het ontwerp daadwerkelijk op tafel ligt.
maar hoe zit het echt met de business case en het businessplan? Hoe verhoudt zich dit business wise tot de Varianta van Hanse (?)? Wat voor marktonderzoek is echt gedaan?
Zoals je onderandere in dit topic hebt kunnen lezen zijn we nog bezig op het business plan op te zetten, dat kun je past vast omlijnen als het ontwerp er ligt, en ook daar word nog aangewerkt. Maar zoals je hebt gelezen ben ik er nog maar net een paar weken mee bezig en moet ik het naast mijn bestaande werk doen omdat ik er op het moment nog niet voor betaald word. Dus het plan is nog steeds in ontwikkeling en zal pas klaar en vast omleind zijn in Februari of Maart.
Hopelijk blijft het niet bij een concept, maar wie gaat het schip bouwen en stelt zich garant voor het product (200 k$ blijft een hoop geld)
Dat ga ik doen, samen met een bestaande werf die het polyester werk gaat anleveren, een meubelmaker die interieur modules aan gaat leveren en een hele grope vakmensen die staan te springen om aan het werk te gaan om alle onderdelen samen te voegen
wie neemt het financiële risico en gaat er uiteindelijk geld aan verdienen (lijkt me geen liefde werk oud papier bij de volumes waarover gesproken wordt)
Mede omdat er nog geen ontwerp ligt is het lastig praten met investeerders, maar ik heb al gesprekken gehad met een aantal potentiele investeerders die naar het project als geheel hebben gekeken en die razend enthausiast zijn en graag een definitief ontwerp, kostenplaatje en ontwikkelingsplan onder ogen krijgen. Dat gaat dan om het investeren in de ontwikkelingskosten voor de bouw en het testen van het prototype. De uiteindelijke garantstelling voor de individuele boten word door mij gedaan en door mijn toeleveranciers. op het moment, zonder dit project, zijn de betrokken bedrijven gezamelijk al goed voor en jaar omzet van 10tallen miljoenen, dus een garanatie op een boot van 200k geven is maar een klein percentage. Zeker als je weet wat we met het prototype gaan doen voordat de boot daadwerkelijk in productie genomen gaat worden.
en waarom denk je dat er blijvend klantencommitment is bij een onduidelijke planning?
Dat denken we omdat er sinds het ontstan van het idee een enorme vaste schare aan potentiele klanten zich aangemeld heeft, en die zijn al twee jaar lang potentieel en worden steeds overtuigder van het feit dat dit toch echt is wat ze willen. We hebben de lijstenmet namen, adressen en telefoonnumers van deze grote grope mensen. Iedereen die van de zijlijn geinterseerd is en zich nooit heeft aangemeld tellen we dan nog niet eens mee.
Verder lijkt het marktsegment tamelijk smal, met heel veel eigenwijze mensen die mogelijk afhaken als hun ideeën niet gerealiseerd worden, of is de gedachte dat dit schip een echt nieuwe markt aan zal boren van mensen met ander wensenpakket en budget? Rechtvaardigt de prijs echt het aanzienlijke volume of is dit wishful thinking?
Zoals gezegt, we hebben 400 klanten die zich ingeschreven hebben voor de boot zonder ook maar tekeningen gezien te hebben, en 52 die graag een aanbetaling willen doen om het project tot leven te kunnen roepen. En uiteindelijk hebben we maar 30 bestellingen nodig om de boot voor de prijs af te kunnen leveren. Als blijkt dat er daarna geen klanten meer zijn, dan gaan we gewoon weer wat anders doen. De makers van de rompen, interieuren, motoren, tuigages etc. zijn allemaal bestaande bedrijven die blijven bestaan als we zouden stoppen na 30 bouwnummers, dus die blijven uiteraard gewoon garant staan voor hun product. Gezien de overweldigende response vanuit de hele wereld op dit project, denk ik dat 30 boten geen probleem is, maar dat het er makkelijk 10 keer zoveel kunnen worden.
Daarnaast gaan we eerst een prototype bouwen dat een jaar lang misbrukt gaat worden door ervaren zeilers. Zo zal de boot minimaal 6 keer de oceaan over gestuurd worden, zullen er minimaal 1000 uren op de motor gezet worden, word het anker minimaal 500 keer uitgezet en weer opgehaald, zal de boot naar Groenland en de Carieb gaan om daar een korte poos te verblijven. De boot zal ook moedwillig op de rotsen gezet worden, uit een hijskraan worden gedropt, ondersteboven worden getrokken aan de mast en nog meer van dit soort testen om alle zwakke punten uit het ontwerp te halen voordat we aan de productie gaan beginnen. Er is geen enkele andere bouwer terwereld die dat soort garanties en bewijzen van integriteit kan leveren met hun schepen.
Waarom denken we dat dit een gat in de markt is?
Wel heel eenvoudig, zoek een willekeurige bluewater cruiser van 40 voet en je ziet dat de vanaf prijs een half miljoen in dollars bedraagt. Een bedrag dat heel veel mensen niet hebben of zich niet kunnen veroorloven als ze langer op reis willen. kijk je dan vervolgens naar de segmenten met goedkopere boten (ik noem dan Hanse, Beneteau, Bavaria etc) die zijn niet geschikt om jaren lang de oceanen op te sturen zonder daar eerst nog 10 tallen duizenden euros in te pompen.
Dus waarom denken wij dat wij kunnen wat zij niet kunnen? Dat denken we niet, iedereen kan het, maar je moet anders gaan denken. Dat houd onder andere in dat je onnodige zaken als teakdekken, houten interieuren, dubbele stuurwielen en nog veel meer van dat soort ongein vaarwel moet zeggen, en het vrijgekomen geld investeren in een hoogwaardigere constructie van de boot. Et voila, de Adventure 40 is geboren
Daarnaast zijn we dit project begonnen vanuit een andere insteek dan de "concurentie". Wij willen geen (assemblage)werf beginnen of overiend houden omdat we graag bootjes willen bouwen of geld willen verdienen, maar omdat we een gat in de vraag naar jachten willen vullen die momenteel niemand op zich lijkt te willen nemen, vrmoedelijk omdat niet eens weet dat het bestaat. De betrokkenen die veel tijd in het project steken willen niet meer er voor terug dan een redelijke boterham.
avontuur en hoop van ganser harte dat je slaagt in wat je wilt bereiken.
Wat ik je verder nog wilde vragen (hoort eigenlijk in topic "Ik heb je gezien"): Ik zat van de week naar de BBC detective "Shetland" te kijken die zich rond Bressay afspeelt en ik dacht een glimps op te vangen van de Bagheera (afgemeerd in de haven). Kan dat?