Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ?

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 12:51 #649398

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Ik zou ook zeggen, kijk je nou niet blind op een paar pk's meer of minder. Als je alleen al gaat onderzoeken hoe de verschillende fabrikanten ze specificeren zie je al dat je ze niet een op een kunt vergelijken. (Als je bijvoorbeeld gaat terugzoeken welk vermogen de fabrikant van het basisblok en de verschillende mariniseerders opgeven kun je al verrast worden)

Jouw insteek van een moderne drie cylinder lijkt me prima. Zowel Yanmar als Vetus zijn prima motoren, maar er zijn er meer. Je zult eerst eens uit moeten zoeken of ze allemaal eigenlijk wel passen. Misschien heeft bijvoorbeeld de een wel een groot nadeel omdat bij inbouw in jouw boot een aantal zaken heel slecht bereikbaar zijn.
Ga eens wat shoppen, er worden grote kortingen gegeven. En zoek een bedrijf uit dat kundig is op het hele aandrijfgebied. Ik kan je uit mijn ervaring bijvoorbeeld Bakker uit Ijlst aanbevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 13:58 #649407

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De Yanmar 3YM/GM30 lijkt mij wel een goede kandidaat. Uiterst compact qua inbouwmaten en heel licht. Hebben geen TMC erachter, maar een Kanzaki. Ik dacht ook een niet voorgloeien motor ,dus direct ingespoten. Althans de 3gm's die ik gezien heb hadden geen gloeiers.
Start sneller dan een voorgloeier, stel dat je de motor ineens snel nodig hebt.

Drinkwaard heeft ook mooie Mitsubishi setjes staan van ong. 27 pk.
Redelijk scherp aan de prijs.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 14:00 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 14:24 #649413

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
@ Sprokkie en FlyTour: die Yanmar is toch een klasse beter dan Mitsubishi ?

Mijn take away is dat de grootste gemene deler hier toch wel is dat 27 pk niet overdreven zal zijn. Eventueel met de tip van YellowBoat om te verlagen naar 24. Overigens verwacht ik wel te maken te krijgen met tegenwind en golven...
Het is wel zaak om de schroef na te rekenen.

Ik zoek de bovenkant van de markt. Die marketing van Bukh (scheepsdiesels gemaakt om een leven lang te stampen op zee) spreekt mij dus erg aan ware het niet dat er veel modernere technieken zijn.

Die inbouwmaten zullen inderdaad ook wel belangrijk zijn want het boootje is maar 2,73m breed.


trouwens even de site van Bakker in IJlst bekeken. Dat ziet er inderdaad goed uit.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 14:34 #649416

De nieuwe YM-serie zijn inderdaad voorgloeiers en lijken niet meer op de GM serie.

Volgens mij is de YM een geheel nieuwe motor.
Met m.i. teveel electronica grrr...
Heb gelezen dat de eerste YM-serie problemen hebben gehad met oververhitte motoren.

De GM-serie heeft geen gloeisysteem, bij koud weer alleen een beetje gasgeven en klaar.

Ps.
Voor het berekenen van schroeven en het wijzigen van de spoed is de firma Kramer uit Nieuw Vennep een aanrader!
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 15:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 15:30 #649444

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is dus de 3GM 30 die niet hoeft te gloeien...............
Er zijn heus nog wel goede exemplaren te krijgen , alleen niet meer nieuw leverbaar.

Toekomst,
Op mij komt een Yanmar gewoon beter over dan een Mitsubishi/Vetus. Ik heb het idee dat ze ook gewoon meer ingebouwd worden. Of ze echt beter zijn , dat weet ik niet echt. Zeker geen slechte motoren.
Voor jouw boot is 27 pk officieel te veel , maar heus niet overdreven. Wanneer daar precies de juiste schroef onder zit haalt hij al op een relatief laag toerental de rompsnelheid. Lijkt mij.
Over het vervuilen zou ik mij niet teveel zorgen maken.
In welk opzicht wil je nieuw? Echt nieuw? Of jong tweedehands? Ten opzichte van een 40 jaar oude VP is een moderne 3 cilinder ook nogal nieuw.

Zelf ben ik een 20 pk Kubota d950 motor aan het mariniseren. Ook dat zijn perfecte blokjes. Maar als ik voor de keuze had gestaan wanneer ik een kant en klare (tweedehands) motor ging aanschaffen, dan werd het een 3 gm. Ondanks dat die te zwaar is qua pk's voor mijn boot.

Alleen is het zaak dat je bij een 3gm nogal een flinke uitlaatdemping aanbrengt , omdat die dingen een typisch hoog Yanmar geronk hebben op hoge toeren. (volgens mij doordat het een direct ingespoten motor is) Wat andere merken niet zo hebben. Althans , dat hoor ik altijd bij de sloepen die er een hebben, die klinken mij te hard. Sommigen hoor je bij dat er extra aandacht aan de demping van de uitlaat is besteed. Ik weet niet hoe anderen dat ervaren, maar ik hou zelf niet van het hoge geronk van een 3 pitter en ben daarom nogal van het goed dempen van het geluid..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 15:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 15:37 #649449

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
dank

zeg je nu dat een driecilinder meer herrie maakt dan een tweecilinder ?

is er nog iets te zeggen over intercooling of buitenwater koeling ?

Harry
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 15:45 #649452

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nee, niet meer herrie, maar Yanmar heeft een nogal hoge ' ronk' , of hoe ik dat ook noemen moet. Klinkt altijd alsof er heel wat aan komt varen als ze de uitlaten niet goed/standaard gedempt hebben.

Een tweepitter klinkt op hetzelfde toerental juist nog rumoeriger en trilt meer.. Een driepitter klinkt op datzelfde toerental juist rustiger, daar vinden gewoonweg meer ontbrandingen plaats, een gladder verloop.
Vrij logisch.

Altijd intercooling nemen. Wordt bijna alleen nog maar toegepast en geleverd bij nieuwe motoren.
Je wilt niet weten hoe de koelkanalen van jouw waarschijnlijk direct gekoelde MD2 eruit zien.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 15:52 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 15:54 #649460

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Waar komt dat broodje aap verhaal vandaan dat een Technodrive (TMC) KK bij een Vetus minder goed zou zijn?. Praat de handel naar eigen portemonnee (korting) of naar echte problemen? Daar heb ik nog niets over gelezen. Veel verhuurbedrijven hebben toch ook de TMC met Vetus (Mitsubishi) in de boten. Wel gehoord over de korting. Als die niet hoog genoeg is, stapt men naar het merk met de hoogste korting en kraakt het andere af.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 15:58 #649465

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik betwijfel of het een broodje aap verhaal is.

Een botendealer die ik sprak, was niet tevreden met die dingen omdat ze nogal vaak terugkwamen voor de garantie, ook weleens in elkaar liepen. Hij leverde sloepen met nieuwe Vetus motoren erin, waar de tmc achter zit standaard. Maar hij zou ze liever zien met een Hurth oid. En zo nog een monteur/handelaar , waar ik wel eens kom, die in alle merken doet en dus redelijk onafhankelijk is.
Wellicht zijn er nog wat ervaringen van medeforummers. Echter is het zo dat ze maar weinig uren maken in zeilboten, dus het misschien daar niet zo aan de orde is...

Ik noem geen namen.

Bij mij komt het merk er ook niet achter en het merk spreekt me sowieso niet aan.
Ik vind dat ze ook verdacht veel worden aangeboden tweedehands, zogezegd niks mee aan de hand, maar volgens mij niet voor niets ergens achter vandaan gehaald.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 16:04 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 16:21 #649478

Fly-Tour schreef :
Een botendealer die ik sprak, was niet tevreden met die dingen omdat ze nogal vaak terugkwamen voor de garantie, ook weleens in elkaar liepen. Hij leverde sloepen met nieuwe Vetus motoren erin, waar de tmc achter zit standaard.

Praat me niet over sloepenbouwers/leveranciers.
Bij mij naast de jachthaven staat een bungalowpark waar je tijdens de huur een sloep erbij krijgt.
Voor de huurders leuk maar vandaag hoorde ik tot mijn grote verbazing dat de (Vetus 11 pk) motor(waar de waterpomp sowieso al op een lullige plaats zit , ik heb dezelfde motor) zodanig krap in de motorkist is ingebouwd dat de hele motor moet worden uitgebouwd om de koelwaterimpeller te wisselen. :huh:
En dat is echt geen broodje aap , ik stond erbij en keek ernaar.... :lol:

Nou ja , ik had allang een paar luikjes in die motorkist gemaakt natuurlijk maar dat had de bouwer ook gekunt als hij er ook maar een beetje over had nagedacht.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 16:47 #649502

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
tja de hurth is wel een veel betere koppeling als bijvoorbeeld een romin die vaak op sole gemonteerd zit. De tmc ken ik niet goed genoeg maar zeker in de verhuur kan ik begrijpen dat je voor zekerheid gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 06 aug 2015 18:38 #649542

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Toekomst schreef :

Ik zoek de bovenkant van de markt. Die marketing van Bukh (scheepsdiesels gemaakt om een leven lang te stampen op zee) spreekt mij dus erg aan ware het niet dat er veel modernere technieken zijn.
Tsja dat kunnen die modernere technieken ook nog niet beweren. Modern is niet per definitie beter of betrouwbaarder. Hoe meer poes pas hoe meer risico.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 18:39 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 10 aug 2015 12:58 #650296

Ik heb geen verstand van motoren. Wel wat van zeilen...
In mijn boot zit een Volvo Penta 19 pk met saildrive en 2-blads klapschroef.
Dat is zat.

Succes met je keuze!


Groeten,
tOm
--- paalsteek.nl ---
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 11 aug 2015 20:55 #650789

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ toekomst. Er zijn verschillende motoren naar voren gebracht, maar het is belangrijk bij het vergelijken van de kW's of dit vermogens zijn, die continu mogen worden gebruikt of intermitterend. In andere posts zijn grafieken getoond van Yanmar met daarin curves van het vermogen volgens DIN 6270 A ( vol continu ) en een wat hogere curve volgens DIN 6270 B, wat maar ca. 10% van de draaitijd mag worden geleverd.
Verder wordt vaak als norm gesteld dat de rompsnelheid moet worden gehaald. Iets eronder kost duidelijk minder vermogen en vaart ook plezieriger.
Voor de schroef zijn uitgebreide berekeningen nodig en dat is meestal specialisten werk. Daar zijn ook criteria voor nodig. Wil je rompsnelheid varen of een plezierige kruissnelheid, liefst zo zuinig mogelijk, of wil je bij harde tegenwind en dito golven veilig de motor vol kunnen belasten, bij een lagere snelheid etc.
Op het wad met steile golven tegen of nog net met de kielen over de bodem om over een wantij te komen is de volle stuwkracht wel prettig. Dat heb ik meegewogen in mijn schroefberekeningen.
In de topic : "welke schroef nodig" wordt bij @jollenbaas over een schroefcorrectie geschreven, met daarbij ook de visie van de motorfabrikant, dat in principe de schroef en de omstandigheden niet tot overbelasting van de motor zou mogen leiden. Dus niet een te zware schroef.
Een nog onbesproken punt is dat de motor bij gebruik tussen nieuw en versleten raakt. Na een paar jaar is er duidelijk koppelverlies en dus vermogensverlies (eigen metingen). Ook om die reden is het verstandig om bij de schroefberekeningen niet met volvermogen te rekenen.
Voor mij is de motor een hulpmotor, waarbij betrouwbaarheid het allerbelangrijkste is.
Ik heb al 36 jaar goede ervaringen met de Buhk 20 DV.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 12 aug 2015 07:18 #650847

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
bedankt Go West. Als zeiler is het voor mij natuurlijk ook een hulpmotor ;)
Ik zie mezelf gewoon een wat jij noemt plezierige kruissnelheid aanhouden maar met het vertrouwen een tandje bij te kunnen zetten als dat een keertje nodig is.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

is er een drie cilinder tussen 20 en 27 pk in ? 19 aug 2015 22:37 #653390

Ben het met toekomst eens, dat is ook mijn visie op het onderwerp! :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl