Iedereen is goed bezig hier zo te lezen! Mijn 'kapitein' en ik hebben ook genoeg werk, houten boot, je kent het wel...Boot dateert van ca. 1930 en is heel vroeger vanuit Noorwegen meegenomen op een olietanker hebben wij via via van vorige eigenaren vernomen. De buitenkant is gepolyesterd, zou niet onze keuze zijn geweest maar het is netjes uitgevoerd en scheelt toch wel enig werk
. Vorig seizoen is de boot het water niet uitgeweest en toen het bootje in ons bezit kwam in de zomer van 2014 heeft ze vier jaar op het droge gestaan en was er aardig wat achterstallig onderhoud. Nu hebben we eindelijk tijd en geld voor groot onderhoud en zijn we bezig de boot zoveel mogelijk te restaureren. Vorig jaar is de binnenkant voor het grootste deel onder handen genomen, dit winterseizoen staat ze op de kant.
Wat er moet gebeuren:
- mast kaalhalen en opnieuw lakken, nakijken op zwakke plekken en reparatiewerkzaamheden uitvoeren waar nodig;
- giek kaalhalen en opnieuw lakken;
- gaffel zelfde verhaal;
- houtwerk bovenkant kaal en lakken;
- dek opschuren en verven, tevens voorzien van anti-slip laag;
- bovendeel stootrand eraf, kaalhalen en opnieuw lakken;
- onderste deel stootrand vervangen wegens rot, dit hout moet wederom gelakt;
- bovendeel weer terugplaatsen en naden afdichten, uiteindelijk nog twee lagen lak erop;
- vloer verven;
- roer uit elkaar halen en rotte delen vervangen, hierna lakken en onderste deel onder de waterlijn in de antifouling;
- romp opschuren en opnieuw in de verf;
- antifouling volledig verwijderen wegens afbladerende delen en dit volledig opnieuw aanbrengen
- indien het budget het toelaat nieuw afdekzeil/dektent.
We zijn al een aardig eind op weg maar er is nog erg veel werk te doen. Maar we komen er wel! Fijne gedachte is wel dat het hele riedeltje volgend jaar (deels) opnieuw begint... Zoals mijn kaptein zegt: van hout word je oud
. Maar toch wel erg leuk hoor, zo'n oud en bijzonder bootje, ik heb tot nu toe nog geen boot gezien dat lijkt op de onze.