Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Johnnie in een nieuw jasje

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 10:19 #779753

trotti schreef :
Dat was een goede dag!


Bij het monteren maar eens kijken of ik daar wat beters voor kan bedenken, zonder mn binnenmal ook te moeten slopen....


Groeten,
Johnnie

Als het polyester van het dek daar dik genoeg is zou je kunnen overwegen er zoiets in een gat te draaien waarin je de bijpassende schroefdraad hebt aangebrachtof gewoon in een iets te klein gat draaien) en mat epoxy vast te lijmen.Rampamoer of inschroefmoer genaamd. Wordt bijv. ook gebruikt om schroefdraad in MDF , spaanplaat of plastic aan te brengen
www.rvspaleis.nl/moeren/rampamoer-[-]-hout/9280-2-4_1
Ad
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 10:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 13:33 #779819

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Foto's:








Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 13:35 #779821

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Foto's 2:










Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 13:36 #779822

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Foto's 3:









Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 13:37 #779824

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Foto's 4: ( en de laatste van deze week)










Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 30 okt 2016 13:50 #779829

Goed bezig, oude herinneringen herleven bij het zijn van jouw project
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 04 nov 2016 18:15 #781647

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Dag 3, al het beslag is gedemonteerd!

Al met al viel het niet tegen. Ik had in m'n hoofd dat ik hier een uur of 40-60 mee bezig zou zijn, maar met 3 dagen van plm 6 uur, en vandaag gedurende 4 uur een handje (totaal dus 22 uur) is t beurt!

Uiteindelijk bijna alle boutjes uit de voetrail gekregen, op 3 na. 1 brak, en twee kreeg ik geen beweging in, en nadat de kop kapot gedraaid was heb ik die eraf geboord. Resultaat is 3 stompjes die ik waarschijnlijk gewoon ga afslijpen. De scepterpotten worden dan een paar cm verder opnieuw gemonteerd.
Een extra meevaller is dat ik de wantputtingen ook los heb gekregen. Ik had erop gerekend dat die er niet uit kwamen, maar hoe meer er af is, hoe beter!

Volgende week laatste kitresten verwijderen, schoonmaken en beginnen met schuren.

En het belangrijkste, de foto's:








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 04 nov 2016 22:45 #781692

Wat een ontzettend goede basis voor een 100% eindresultaat! Nu is de verdere kunst "het voorkomen van fouten" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 08:01 #781713

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Vanachter liggen denken over hoe ik die laatste drie boutjes eruit krijg.... het mooiste zou zijn een kolomboor te hebben, maar ja, til die maar eens op je boot.

Toen kwam de gedachte: als ik toch nog 18-38 uur "over" heb, waarom dan niet toch de voetrail demonteren...

Voordelen:
- boutjes zijn makkelijk uit te boren
- makkelijker schuren
- niet/minder afplakken
- makkelijker lakken
- geen verfrestjes op de voetrail, dus strakker resultaat

Nadelen:
- niet zeker of alle schroeven (de rail zit vast met parkers) los komen
- kans op lekkage na monteren
- meer werk met monteren voetrail

De bovengenoemde nadelen heb ik ook al over nagedacht. Als niet all parkers loskomen kan ik hem altijd nog laten zitten.
Lekkage na monteren, tjah, dat is bij al het beslag dat ik ga monteren ook al zo... gewoon goe die de kit zetten!
En meer werk.... mijn motto is: als je iets doet, moet je het goed doen! Dus daar valt die mee weg...

Ik geloof dat ik bij deze heb besloten! Die voetrail gaat er ook af! :ohmy:

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 08:39 #781721

Poeh zeg! Dat is één potentieel vastgerot RVS schroefje per 5 cm rail. Statistisch is de kans lijkt mij klein dat je ze er allemaal uit krijgt. De kans op lekkage (niet alleen van die schroefjes maar ook van een loslatende kitrand tussen de romp/dek flens omdat die oud is en er misschien spanningen zijn tussen romp en dek) is daarentegen erg hoog.

Spannend, veel succes en ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 09:02 #781728

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Hmmm, daar zeg je wat Maarten...

Zo zie je maar, in dromenland is het allemaal toch wat rooskleuriger...

Eerst maar eens wat proefsteekjes nemen!
Ik denk zelf dat het met het vastcorroderen van deze schroeven wel meevalt. Ze zitten een stuk ruimer door de voetrail, en er is dus grote kans dat de anodisatielaag net aangetast is...

Maar goed, de roze wolk is weer even overgewaaid! Volgende week meer!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 09:11 #781732

Anders bij de ankerbak beginnen? Kun je een gevoel van de haalbaarheid krijgen. Mocht het daar gaan lekken dan blijft je interieur droog in ieder geval.

En ik weet dus niet of er spanningen tussen romp, dek en rail zijn, ik kan me alleen voorstellen dat die kans bestaat! Je wilt jezelf denk ik niet in een situatie zien komen waarbij je de de hele flens opnieuw moet gaan schoonmaken en kitten!

Mss anders eens een werf bellen die refits doet voor praktijkervaringen?
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 09:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 09:14 #781733

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3449
Zit de voetrail alleen geschroefd of ook gekit? Als die kit nog een beetje goed is moet je daar nog veel tijd in steken om het los te krijgen, en wellicht ook veel kracht op de dek-rompverbinding zetten.
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 09:15 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 09:54 #781749

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Toen ik naar de foto's keek dacht ik nog: jammer dat hij de voetrail laat zitten. Meer werk maar mooier en beter lakken. Maar de argumenten hierboven hebben natuurlijk ook wel waarde. Mijn beperkte ervaring met het demonteren van een voetrail was vrij positief. Schroeven gingen makkelijk los. Daarna een hoek opgehesen en vanaf die kant met de multitool eronderdoor terwijl de rail steeds verder losliet / omhoog ging. Het netjes verwijderen van alle oude kit voor het opnieuw kitten was misschien nog wel meer werk. Maar, die voetrail zat pas een jaar of 10 vast, geen 30+
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 05 nov 2016 11:17 #781762

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Voor de kit ben ik eerlijk gezegd nog het minst bange. Ze hebben een soort rode putty gebruikt die redelijk hard is geworden, en een redelijk gladde buitenkant heeft...

Ik ga indd gewoon bij de boeg beginnen en kijken hoeveel van de eerste 10 schroeven ik los krijg.

Qua spanningen op de rail, die zitten er zeer zeker in. Met het monteren van zo'n rail trek je hem op zijn plaats en zet hem dan met de schroeven vast. Dat op zijn plaats trekken zit in het eleastische gebied van het materiaal, dus hij zal er vrijwel recht afkomen denk ik. Hetzelfde zag ik bij de genuarails, die nu ook weer gewoon recht zijn.
Heel eerlijk gezegd zie ik daar eigenlijk geen probleem in. Nieuwe voetrail worden ook nog steeds zo gemonteerd!

Nogmaals: volgende week het vervolg!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 09 nov 2016 20:58 #782990

  • zeilboot
  • zeilboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Ik heb afgelopenzomer enkele schroefjes van mijn voetrail (loper) voorzichtig aangedraait omdat deze iet wat los zaten. Zoals je eerder aangaf kan er dus wel degelijk speling tussen het moertje en de rail zitten en zal corrosie wel meevallen. Verder viel het mij op dat de kit op de plaatsen in de bakskisten waar ik deze kon zien er nog redelijk tot goed uitzag en elastisch is. Mogelijk is mijn voetrail al eens eerder verwijderd en opnieuw gekit. Waarmee ik wil aangeven dat het mogelijk moet zijn om de boel weer goed dicht te krijgen.Maar een risico blijft wel aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 09 nov 2016 21:15 #782998

Tip: toen ik lang geleden mijn boot verkocht vroeg ik aan de koper wat nu bij hem de doorslag heeft gegeven om mijn boot te kopen.

Hij zei dat was o.a. het feit dat de aluminium voetrail heel netjes was gemonteerd met schroeven waarvan de gleufjes allemaal de zelfde richting op stonden (in die tijd waren kruiskop of torx nog helemaal niet in zwang) Hij vond dat zo'n oog voor detail (samen met nog wat andere in het oog springende dingen) dat het dan met de rest van de zelfbouw boot ook wel goed zou moeten zitten ... :blush:

Ik had er zelfs een nieuwe goed passende schroevendraaier voor gekocht om de schroefjes maar niet te beschadigen.

EDIT: O ja, ik had er geen kit onder maar een droge butyl tape.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 nov 2016 21:17 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 10 nov 2016 08:26 #783053

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Noballast, dat zijn wel de details waar in ok Blijdorp van wordt!

In eerste instantie dacht ik nog alle schroeven te vervangen voor lenskop schroeven, met kruiskop, maar in het kader van bezuinigingen (zouden eigenlijk onnodige kosten zijn) wil ik toch de huidige zoveel mogelijk hergebruiken.
Alles uitlijnen staat niet bovenaan de lijst, maar staat er zeker op! Kleine moeite als je toch bezig bent!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 12 nov 2016 17:16 #783651

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
De planning was om niet naar de boot te gaan, maar we waren in de buurt om de goedheiligman welkom te heten, en ik kon de verleiding niet weerstaan!

Eerst maar eens een paar schroeven proberen, en voor ik het wist was ik halverwege de eerste kant!
Aan bakboord werkten er 3-4 schroeven niet gelijk mee, maar wat wat zachte overtuiging met de slagschroevendraaier gaven die zich al snel gewonnen. Uiteindelijk een uurtje bezig geweest om beide voetrails te demonteren! Weer een meevaller!
Ik ben uiteraard erg blij dat ik het toch geprobeerd heb, dit scheelt heel veel werk met schuren en afplakken!

Foto's? Foto's!








Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 12 nov 2016 17:17 #783654

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076










Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 12 nov 2016 17:28 #783657

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12422
Gaat mooi zo Frans
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 12 nov 2016 17:42 #783666

Super!! Had ik niet verwacht - zelfs de rail blijft mooi in vorm!

Nu heb je alle ingrediënten voor een perfect eindresultaat :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 12 nov 2016 18:28 #783678

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Met alle meevallers tot nu toe, is het natuurlijk wachten op een tegenvaller, maar tot nu toe loopt het echt als een speer!

het enige dat tot nu toe tegenzit: de loods waar ik in sta is niet verwarmd, alleen vorstvrij... gelijk maar gevraagd of ik nog naar de verwarmde loods kan, want ik moet nu veel met epoxy aan de slag, en dat gaat toch het beste bij een goed klimaat!

Het geeft in ieder geval een heel fijn gevoel dat de voorbereidingen tot nu toe zo goed verlopen!
Ik ben nog nooit zo goed voorbereid geweest voor zo'n lus, en zelfs toen was ik erg tevreden met het einderesultaat!

Ik ga de volgende keer fluitend met de schuurmachine aan de gang!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 13 nov 2016 11:32 #783895

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8076
Deze keer weer een vraag:

Nu de voetrail eraf is, geeft dit ook een mogelijkheid deze op te knappen, maar wat is nu wijsheid?

DD-lak? Zal beschadigen door bevestiging van barberhaulers, blokjes, ed...
Poedercoaten?
Opnieuw laten anodiseren?
Gewoon mat zwart spuiten?

Wie heeft er ervaring mee, en tips/tricks.

Bedankt en groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 13 nov 2016 11:33 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Johnnie in een nieuw jasje 13 nov 2016 11:46 #783901

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7477
Ik heb mijn aluminium voetrail laten herstellen ( gecorrodeerd stuk uithalen en nieuw inlassen ).
daarna in speciale primer gezet (kreeg ik van de jachtwerf, weet dus niet welke dit was ) en met epiphanes monourethane lak geschilderd. Niet het best mogelijke, maar wel best economisch haalbare oplossing.
Moet wel elk jaar enkele plaatsen her schilderen, waar lijnen, landvasten en voeten veelvuldig contact maken met de voetrail.
Dus die verf is niet bestand tegen herhaalde belasting. Misschien dat DD lak daar beter tegen bestand is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl