Vooralsnog heeft mijn eega alleen geholpen in de sluizen. Alle lijnen lopen naar de kuip en het beslag is allemaal net even een maat groter gekozen dan origineel dus qua fysieke inspanningen goed te doen.
Max wind 5 gehad met wat vlagen daar boven, bakstagwind, dat ging wel als de brandweer. Best even spannend maar de principes van het zeilen zijn niet veranderd t.o.v. de 29 voet'er die ik had. Alleen een gecontroleerde gijp ben ik nog even benieuwd naar, dat deed ik voorheen nog wel met de hand maar het oppervlakte grootzeil is nu verdubbeld...
M'n eerste sluis solo zaterdag ging dan weer net niet helemaal soepel, 5bft vol van voor er op, dacht dat ik dat met een lijntje achter niet ging redden. Keurig lijntje van voor gelegd, blijft dat ding hangen in het borgringetje van een val en in het geklooi schraap ik zo leuk met de preekstoel tegen de muur. Kras numero 2.
Maar goed dan zag ik 4 hippies op een houten bootje dwars liggen met de lijn muurvast op de wal (politierib moest het uiteindelijk oplossen door een mannetje op de wal te zetten) en dan denk ik, zo slecht doe ik het allemaal niet en het zal er wel bij horen.
Leuk stukje ook nog wel uit die link van Lamavare
I've enclosed some links on the sidebar regarding the original concept of the First 35, so I won't repeat that here. Only to say that at all times, and in all sorts of weather, I've found her to be an incredible sailing boat, and easily sailed short handed. I've sailed her single handed mostly, and never felt that it was bordering on hard work. She's incredibly stiff and stable with a 46% ballast ratio and well able to stand up to her canvas. As good in light winds as heavy, and responsive on the helm. A little research on the web will soon bring up an abundance of satisfied owners and long passages made. Along with the First 30/32 and the First 35, Jean Berret's designs put Beneteau on the map amongst cruiser/racers of the time, and established the company in many ways. It's well known that the early Beneteau's were very well put together, and the GRP lay-up was substantial.