Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Is dit wat als eerste boot?

Is dit wat als eerste boot? 03 dec 2016 16:52 #789374

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Palomine schreef :
Inderdaad, geloof het nou maar Kolibri's uit die perioden zijn gemaakt van hechthout.
Plakhout ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 03 dec 2016 20:12 #789403

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik vind de kolibri helemaal geweldig.

Wij hebben er heel wat bekeken voordat we uitkwamen bij onze huidige Varianta.
We zijn gaan kijken in diverse prijsklasse 's, hebben er geen 1 kunnen vinden die niet verrot was.

Als je er 1 koopt, en restaureert/opbouwt op de goede manier dan heb je er "weinig" omkijken naar.

Het heeft veel meer charme een houten boot vind ik, maar je moet wel echt bereid zijn tot flink te investeren, en spijtig genoeg krijg je het er niet voor terug in geld. Wel in plezier natuurlijk ;)

Dus gezien het doel zou ik zoeken naar een goedkoop polyester zeilboot rond de 6 - 7 meter.
Die in aardige zeilbare staat is. Dan kan je daarmee leren, en niet al te veel zorgen maken over het hoeveelheid werk. Want je doel is niet een opknapproject maar een boot om te leren.
Ik zou het dus laagdrempelig houden in het begin, en geen grote projecten aannemen.
Langzaam leren, en genieten van de reis naar je uiteindelijke droom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 03 dec 2016 20:34 #789407

De boot in de opening is enkel geschikt als laatste boot :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 08 dec 2016 17:28 #790444

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi allemaal

En over smaak valt niet te twisten, maar volgens mij toch stukken mooier dan zo'n blokkerige Kolibri..

Ga in de kolibri varen en weet zeker dat je hem gaat waarderen.

Aan de andere kant is die Draaijer een gemakkelijkere boot om te onderhouden verwacht ik mits de romp en het dek/dak constructief in goede staat is (want repareren van hout dat tussen polyerster schalen in zit kan ook een ramp zijn).

Polyester boten kunnen mits in goede staat, wat goedkoper op de kost zijn en makkelijker in onderhoud dan een kolibri.
Ik heb zelf een gratis kolibri gerenoveerd maar die gratis kolibri had geen grote gebreken (romp dek en dak waren in goede staat).
Gratis kolibri betekend niet dat opknappen/renoveren niks kost.
Er ging wel voor een paar duizend euro materiaal in de eerste restauratiestap daarbij zaten ook een paar raampjes.
Ik heb zelf een dektent op de kolibri die over de hele boot gaat, eigenlijk wel nodig om het simpel te houden. Maar een dektent kan ook een flinke kostenpost zijn (tenzij je hem zelf maakt).

Er zijn zoveel boten kijk rond wat je leuk vind en kies. Staat ook wel eens een Felucca Kornati te koop dat is ook een oer degelijke boot van 6 meter en kan zijn dat die wat makkelijker goedkoper is om op te knappen dan een kolibri, maar echt heel makkelijk is het volgens mij nooit (kost altijd tijd geld moeite) Maar ach is dat nou ook niet leuk om na een paar maanden tot een half jaar later tevereden weg te varen in een eigenhandig opgeknapt schip? Als je maar zorgt dat je niet met een of andere uitzichtloze boot begint zoals deze compromis (lijstje benodigdheden loopt snel op als het interieur verrot is en de zeilen en de kussens op zijn) Ook belangrijk is wat je met de boot wilt een diepgang van 2 meter is in Friesland niet handig bijvoorbeeld en een Sneekermeer op zee is ook niet handig zijn zat boten die daar wel geschikt zijn en die ook niet veel hoeven te kosten.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 dec 2016 17:29 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 08 dec 2016 18:34 #790473

freek1970 schreef :
Aan de andere kant is die Draaijer een gemakkelijkere boot om te onderhouden verwacht ik mits de romp en het dek/dak constructief in goede staat is (want repareren van hout dat tussen polyerster schalen in zit kan ook een ramp zijn).
Freek

De Draijer heeft geen hout tussen polyester schalen. Opbouw is enkele schaal.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 08 dec 2016 21:01 #790502

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Op Draijers heeft menig student in Enschede het zeilen in Friesland en daaromheen geleerd. Ze zijn voor de studenten zeilvereniging met dat doel ontworpen door een professor van de toenmalige TH. De zeilvereniging heeft er een aantal gehad, en er zijn ook diverse productiescheepjes van gemaakt. Diepgang goed voor Friesland, onderhoudsvriendelijk, net voldoende binnenruimte om een week of langer op te kamperen, robuust genoeg voor wad en IJsselmeer en rondjes buitenom. Er is geloof ik zelfs 1tje naar Portugal gevaren. Kortom zeker iets om naast Kolibri's te zetten, te bekijken, de staat van onderhoud te vergelijken, proef te zeilen (vaak voel je dan wel een klik of niet) en je keuze te maken.

Succes met de keuze!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 08 dec 2016 22:35 #790522

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Ondertussen is die Aquila gisteren verkocht voor 3100Euro, vertelde de eigenaar me vanmiddag aan de telefoon maar hij heeft ook nog een Etap 28 staan van 1978, moet wel 4000 kosten. Ik heb gezegd dat ik hem wel terug bel...

En die Jeanneau sangria...die kerel is niet te bereiken maar de boot staat er nog wel...

Ondertussen deze tegengekomen:
www.botentekoop.nl/zeiljachten/Spirit-28-1977/1744970

Ach ik amuzeer me nu ook met bootjes kijken en gegevens erover opzoeken en ondertussen wat studeren voor mijn examen yachtman.

Vrouw ook gelukkig, ik ben stil en het kost niks.... :lol:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 08 dec 2016 22:55 #790530

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
DavidS schreef :
Ach ik amuzeer me nu ook met bootjes kijken en gegevens erover opzoeken en ondertussen wat studeren voor mijn examen yachtman.

Vrouw ook gelukkig, ik ben stil en het kost niks.... :lol:

Nooit een boot kopen dus, blijft je vrouw gelukkig...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 07:13 #790545

Voor minder staat deze te koop:
www.balwatersport.nl/occasion/spirit-28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 07:57 #790554

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
yup stond ook in de lijst op botentekoop die ik gisteravond eens uitvlooide
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 09:48 #790577

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Drekt ophalen die Spirit ;)

Zijn echt hele goede zeilers en zien er behoorlijk goed uit. Denk dat je er met enkel een rondje poetsmachine wel bent.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 10:49 #790597

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Net verkocht, zie hier...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 12:42 #790612

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Spirit 28 is een mooie boot, maar een heel andere categorie dan Draijers en Kolibri's. Bijvoorbeeld, ze mogen niet mee doen aan de Small Ships Race, want daar zijn ze te lang voor. En het zijn ook geen kwarttonners meer. Ze steken beduidend dieper. Boten van >1.30m diepgang zijn beperkt op de Friese meren. Als dat je eerste vaargebied wordt, lijkt het me slim om met iets met diepgang <0.90 cm te beginnen. Langere boten worden ook duurder in lopende kosten (na aanschaf en inhaalslag op achterstallig onderhoud). Een vuistregel die ik ooit heb geleerd, is dat kosten evenredig zijn met de 3e macht van de lengte: stel je moet een val vervangen, dan moet die 2x het hoogteverschil langer worden immers wat je hoger moet, moet hij ook naar beneden, maar hij is ook dikker. Het advies was volgens mij al eerder gegeven: bedenk wat je wilt, kies dan pas een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 13:16 #790615

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Sjefke schreef :
advies was volgens mij al eerder gegeven: bedenk wat je wilt, kies dan pas een boot.

Dat klopt helemaal. Maarrrrrr, er is heel veel goed spul gebruikt of zelfs nieuw te vinden op verkoopsites zoals Marktplaats, Ebay en dergelijke. Ik heb al veel nieuwe dingen daar gekocht voor een fractie van de winkelprijs.
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 13:18 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 13:54 #790626

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
polyester zal zeker niet waar zijn, misschien is de plakhouten romp (dunne laagjes fineer kruiselings over elkaar geplakt) ooit in de glasmat gezet. Vaak een reden om weg te lopen.

Als het een strak bootje is, niet alles verdacht is geschilderd en er zitten goede materialen op en aan dan is t een leuk bootje om mee te beginnen.

Maar als de droom "het grote water" is dan zou een weekje zeezeilen met zoiets als de zeezeilers weleens verhelderend kunnen werken. Die geven goede instructies en schuwen het ruige en ruime water niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 18:24 #790699

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
plusfast schreef :
..
Sloe Gin schreef :
Er staat hier verderop op dit forum een bootje te koop waar je zo mee weg kan varen voor 1750 euro wat een schijntje is van de waarde. ...

Dit is zeker een leuke boot. Ik denk echter dat dit geen goede eerste boot is. Om te beginnen is een simpelere boot beter geschikt, dan een semi-racer. Net als een Ferrari niet geschikt is als eerste auto, maar een Opel Astra van tien jaar oud wel....

Heb je ooit zelf met een Neva gevaren om dit oordeel uit te spreken? Betwijfel het zeer..

Met de kiel van 1,5 meter is de boot een stuk stabieler bijvoorbeeld dan je zou verwachten; en vanwege het ontwerp loopt ze extreem hoog (lekker makkelijk: minder vaak overstag nodig), en ook nog eens heel diep: vana12 knopen wind is de gybe angle: 180 graden...

Is heel simpel (en licht) in de bediening (en je zou zelfs in het begin standaard met 1 rif in het grootzeil kunnen varen, om alles nog relaxter te leren). Deze boot heeft geen bakstagen en is met de 2,5 meter breedte heel ruim (veel plek in de kuip); alle lijntjes zijn makkelijk op het handje te bedienen, en als bonus: 4 bedden van 2,1 meter lang..

Zodra je de boot onder de knie hebt vaar je zeker met licht weer alles voorbij. Kost weinig en als je er vanaf wilt, en te koop zet in 'het seizoen' heb je gratis gevaren ivm de lage aanschafprijs..
Koop je bijvoorbeeld zo'n draijer dan heb je een boot met weinig snelheid en fun, waar je snel uitgegroeid bent..

Maar goed, ieder zijn/haar mening, en dat is prima. Als je voor weinig geld sportief wilt varen, is zo'n minitonner gewoon erg leuk. De reden dat ik toch reageer in dit topic, hoewel ik een ieders mening respecteer, is een reactie van iemand waarvan ik 99,9% zeker weet dat die nog nooit op een Neva is geweest, maar er wel een mening over heeft. Daar kan ik altijd wat slecht tegen, sorry mijn gebrek: als je ergens geen eigen praktijk ervaring mee hebt, vind ik het altijd beter om er geen mening over te ventileren. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 18:45 #790710

ZeeZin schreef :
plusfast schreef :
..
Sloe Gin schreef :
Er staat hier verderop op dit forum een bootje te koop waar je zo mee weg kan varen voor 1750 euro wat een schijntje is van de waarde. ...

Dit is zeker een leuke boot. Ik denk echter dat dit geen goede eerste boot is. Om te beginnen is een simpelere boot beter geschikt, dan een semi-racer. Net als een Ferrari niet geschikt is als eerste auto, maar een Opel Astra van tien jaar oud wel....

Heb je ooit zelf met een Neva gevaren om dit oordeel uit te spreken? Betwijfel het zeer..

Koop je bijvoorbeeld zo'n draijer dan heb je een boot met weinig snelheid en fun, waar je snel uitgegroeid bent..

Maar goed, ieder zijn/haar mening, en dat is prima. Als je voor weinig geld sportief wilt varen, is zo'n minitonner gewoon erg leuk. De reden dat ik toch reageer in dit topic, hoewel ik een ieders mening respecteer, is een reactie van iemand waarvan ik 99,9% zeker weet dat die nog nooit op een Neva is geweest, maar er wel een mening over heeft. Daar kan ik altijd wat slecht tegen, sorry mijn gebrek: als je ergens geen eigen praktijk ervaring mee hebt, vind ik het altijd beter om er geen mening over te ventileren. :silly:

Heb je ooit zelf met een Draijer gevaren om dit oordeel uit te spreken? Betwijfel het zeer..
Als je ergens geen eigen praktijk ervaring mee hebt, vind ik het altijd beter om er geen mening over te ventileren.

Volgens mij reageer je op dit topic omdat je de Neva wilt verkopen...

Edit: dat is je goed recht natuurlijk :)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 19:30 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 21:51 #790750

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
bertilbeumer schreef :
...

Heb je ooit zelf met een Draijer gevaren om dit oordeel uit te spreken? Betwijfel het zeer..
Als je ergens geen eigen praktijk ervaring mee hebt, vind ik het altijd beter om er geen mening over te ventileren.

Volgens mij reageer je op dit topic omdat je de Neva wilt verkopen...

Edit: dat is je goed recht natuurlijk :)

Meermaals op mee geweest. Dus ja, op eigen ervaring. Grappig bootje voor bijvoorbeeld op de Friese meren, kansloos qua zeileigenschappen van de Neva; op alle koersen en op ale windsterktes.

De aanleiding van mijn reactie was een posting van iemand die zeer waarschijnlijk niet met een Neva heeft gevaren en daar wel een mening over geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 22:51 #790755

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
ZeeZin schreef :
De aanleiding van mijn reactie was een posting van iemand die zeer waarschijnlijk niet met een Neva heeft gevaren en daar wel een mening over geeft.

Ik ben het volledig met je eens dat je eigenlijk geen mening kunt geven over iets waar je geen persoonlijke ervaring mee hebt. En inderdaad heb ik nog nooit met een Neva gevaren. Ik heb ook (helaas) nog nooit in een Ferrari gereden, maar wel in andere sportieve auto's. Genoeg om uit ervaring te kunnen zeggen dat een sportwagen niet direkt de beste keus is als eerste auto. En ik heb genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat een zeer sportieve zeilboot, zoals die Neva volgens mij is, niet direkt de beste keus is als eerste boot.

Dat is uiteraard mijn mening, en die is subjectief, dus hoeft niemand het er mee eens te zijn. Jij ook niet. Dat is jouw goed recht. Ik denk dat jij het verkeerd ziet, en ik wil wel de moeite nemen om uit te leggen hoe ik het zie.

Als je eerste boot enorm veel mogelijkheden heeft om de zeilen te trimmen dan is er ook heel veel kans dat er heel veel niet optimaal ingesteld is. Dan is zeilen geen prettige ervaring. Een simpele boot, ik noemde een Kolibri 560 als voorbeeld, heeft veel minder kansen om iets verkeerd in te stellen. Een heel goedkope Kolibri zal zelfs vrijwel geen trim mogelijkheden hebben. De Kolibri die ik een paar jaar geleden kocht voor heel weinig had geen trim mogelijkheden. Geen verstelbare leiogen voor de fokkeschoot, geen overloop voor de grootschoot, geen neerhouder, gewoon niets. Je kon de zeilen hijsen, en de schoten al of niet vieren, en dat was het wel zo ongeveer. Dan kan er dus ook niets verkeerd staan. En als je daarmee kunt komen waar je wilt, en dat lukte toch vrij aardig, dan kun je er leuk op leren zeilen.

Als je dan de basis onder de knie hebt is het tijd om te gaan kijken naar een boot met meer mogelijkheden. Als je interesse daar ligt in ieder geval. Je kunt ook besluiten dat je het zeilen zonder gedoe ook prima vindt, en dat je dan langzamer gaat dan wat optimaal mogelijk is voor lief nemen. Dan ben je een gemakszeiler, cruiser, toerzeiler, noem het zoals je wilt. En als je zo over zeilen denkt, dan is dat een andere manier van zeilen dan jouw manier, maar je kunt nog steeds heel veel plezier in het zeilen vinden.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 23:14 #790756

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen een boot waar je alles op kan trimmen maar niet doet of niets trimt omdat het niet kan. Laat je toch ook alles op die sportieve boot in steeds dezelfde trim staan?


Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 09 dec 2016 23:31 #790758

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Beauty schreef :
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen een boot waar je alles op kan trimmen maar niet doet of niets trimt omdat het niet kan. Laat je toch ook alles op die sportieve boot in steeds dezelfde trim staan?

Bij een boot waar je niets kan trimmen kun je er van uit gaan dat alles ongeveer goed staat voor de meestvoorkomende omstandigheden. Nooit echt optimaal, maar goed genoeg. Bij een boot waar je veel kan verstellen kan alles ingesteld zijn voor een aan-de-windse koers terwijl je op dat moment voor de wind gaat, of juist omgekeerd. Evenzo voor lichte en zware wind. Je moet als beginner maar gokken of alles okee is, of iemand mee hebben die er verstand van heeft, en hopen dat diegene het jou ook goed uitlegt.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 10 dec 2016 00:04 #790760

  • Willem65
  • Willem65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Sloe Gin schreef :
Deze boot heeft dermate veel opknapwerk dat je de eerste drie jaar niet aan zeilen toekomt.
Als eerste boot niet echt wenselijk.

Er staat hier verderop op dit forum een bootje te koop waar je zo mee weg kan varen voor 1750 euro wat een schijntje is van de waarde. Veel plezier voor weinig geld en als het na een jaartje niet bevalt ben je hem voor hetzelfde geld of zelfs 2500 euro zo weer kwijt.

Kost veel minder dus.

Mwoah B)

Ik ben ook bezig met mijn eerste bootje, een Sea Mini uit 2005 (eigenbouw) waar wel wat aan gedaan moet worden. De vorige eigenaar -de bouwer- kon het fysiek niet meer aan om de reparaties uit te voeren.

Ja, er moet best veel gebeuren.
Delen van het dek moeten vervangen worden (inwatering) en het roer moet ook opgeknapt. Daarnaast moet de elektra opnieuw worden aangelegd. Gelukkig is het interieur in prima staat.

Ik heb de luxe van redelijk veel vrije tijd, dus ik ben volop bezig.

Kosten? Ja, dat gaat richting 1500 euro, (winterberging, aanschaffen van gereedschap en materiaal)
Tijd? Veel. Ik ben al 2 weken -af en aan- bezig met het roer, maar dat is bijna klaar. Als het warmer wordt, kan ik ook beginnen met het dek. Dat wil ik dan ook stevig aanpakken, dat die inwatering niet weer kan gebeuren.

Ik zie het niet als een gebed zonder eind. Het kost geld, het kost tijd, maar daarmee voelt het ook alsof het bootje meer van mij wordt :)
Lemster Zeekruiser, staal, 28 voet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 10 dec 2016 06:20 #790770

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
plusfast schreef :
Beauty schreef :
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil tussen een boot waar je alles op kan trimmen maar niet doet of niets trimt omdat het niet kan. Laat je toch ook alles op die sportieve boot in steeds dezelfde trim staan?

Bij een boot waar je niets kan trimmen kun je er van uit gaan dat alles ongeveer goed staat voor de meestvoorkomende omstandigheden. Nooit echt optimaal, maar goed genoeg. Bij een boot waar je veel kan verstellen kan alles ingesteld zijn voor een aan-de-windse koers terwijl je op dat moment voor de wind gaat, of juist omgekeerd. Evenzo voor lichte en zware wind. Je moet als beginner maar gokken of alles okee is, of iemand mee hebben die er verstand van heeft, en hopen dat diegene het jou ook goed uitlegt.

Vaar eens mee op de Neva en leer hoe makkelijk dat zeilt... en hoef je niet meer dit soort aannames te plaatsen.
De Neva heeft een vast aangrijppunt voor de HA (railtje (Maw: net als elke andere boot is die verstelbaar)) en 1 dedicated oog voor de Genua. Leg eens uit hoe moeilijk dat is? Niet moeilijk dus.

Net als elke boot met een fractionele mast heb je wat meer trim mogelijkheden (tenzij je je masttop zo verbouwd als ik destijds met de Eygthene had, en nu op de First 27 aan het aanbrengen ben). Zoals Beauty al aangeeft: als je een fijne setting hebt gevonden, markeer je die gewoon op je (dyneema) achterstag en kun je die dus zo terugzetten als je gaat varen (lekker makkelijk dus). Alles is met de hand te bedienen op deze boot (lees: lekker licht), en daardoor lekker snel.

De boot kan om haar kiel draaien, handig in de haven als je bijvoorbeeld per ongeluk verkeerde ingang hebt genomen.

Ivm dieper kunnen varen dan de meeste boten hoef je minder vaak te gijpen, ivm hoger kunnen varen (38 graden) hoef je minder vaak overstag). Maw: wat is er nu zo lastig aan deze boot...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Is dit wat als eerste boot? 10 dec 2016 07:35 #790773

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Voor de klussers onder ons. Lees een de zen en de kunst van het motoronderhoud. Een filosofisch boek over een man die met zijn zoon een motor reis gaat maken. Daarin ook het verschil omschreven tussen de "klusser" die zo een band met zijn motor krijgt en de "genieter" die een klusvrij project koopt. Leuk om dat hier ook te zien. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is dit wat als eerste boot? 10 dec 2016 07:50 #790774

ZeeZin schreef :

Vaar eens mee op de Neva en leer hoe makkelijk dat zeilt... en hoef je niet meer dit soort aannames te plaatsen.
De Neva heeft een vast aangrijppunt voor de HA (railtje (Maw: net als elke andere boot is die verstelbaar)) en 1 dedicated oog voor de Genua. Leg eens uit hoe moeilijk dat is? Niet moeilijk dus.

Net als elke boot met een fractionele mast heb je wat meer trim mogelijkheden (tenzij je je masttop zo verbouwd als ik destijds met de Eygthene had, en nu op de First 27 aan het aanbrengen ben). Zoals Beauty al aangeeft: als je een fijne setting hebt gevonden, markeer je die gewoon op je (dyneema) achterstag en kun je die dus zo terugzetten als je gaat varen (lekker makkelijk dus). Alles is met de hand te bedienen op deze boot (lees: lekker licht), en daardoor lekker snel.

De boot kan om haar kiel draaien, handig in de haven als je bijvoorbeeld per ongeluk verkeerde ingang hebt genomen.

Ivm dieper kunnen varen dan de meeste boten hoef je minder vaak te gijpen, ivm hoger kunnen varen (38 graden) hoef je minder vaak overstag). Maw: wat is er nu zo lastig aan deze boot...?

De echte beginnende zeiler zal waarschijnlijk veel termen uit deze post al niet helemaal goed begrijpen, laat staan in de praktijk kunnen brengen.
de HA, dedicated oog voor genua, dynema achterstag terugzetten, fractionele mast, dieper varen dus minder gijpen, hoger varen, enz...
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 07:51 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl