Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Project onderwaterschip Wilhelmina

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 15:04 #888369

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het ziet eruit als lood, zeker als ik kijk aar dat schoon geschraapte stukje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 15:43 #888382

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
het zou me niets verbazen als het gietijzer is
massief lood is veels te slap, dan zou er wapening in moeten zitten
de kielbouten kan je ook niet in lood verankeren
tenzij het een lood/?? legering voor de benodigde sterkte

mijn kiel is lood, maar wel met een rvs jasje, het lood is later ingegoten,
mijn kiel zit bovendien ook maar halfvol
hoe kom jij uit qua kielgewicht met het sg van lood, in combi met de kielmassa?
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 16:10 #888402

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De Zweden hebben wel meer zeilboten met een loden kiel zoals een RJ b.v.
Hoe de constructie van bevestigen is, weet ik niet.

Het schijnt ook hun voorkeur te zijn daar, want als je eens op de rotsen "botst" dan is het makkelijk weer strak te krijgen. Een ingekapselde kiel zoals een Marieholm (ook lood) wil nog wel eens het polyester kapot vriezen na een beroering.

Als ik zo naar de foto kijk, en zeker naar het schoon geschraapte deel, dan lijkt het lood te zijn.

Weet je echt zeker dat het roest is, en niet b.v oude aangroei waar een laagje AF overheen is geschilderd?

Als het echt heel diep is, misschien dan opzoek naar een chemisch middeltje wat de roest wegvreet. Als je dat weg moet schuren heb je nog behoorlijk werk om het weer strak te krijgen?
Laatst bewerkt: 05 nov 2017 16:29 door Sonador. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 16:15 #888405

Kielen van zuiver lood worden inderdaad nooit toegepast vanwege het feit dat zuiver lood veel te zacht is. Als men spreekt van een loden kiel dan bedoelt met een kiel in lood/antimoon legering. Als deze kiel inderdaad gietijzer zou blijken te zijn, zou repareren met tin/lood geen probleem zijn omdat we weten dat dit hecht op auto's. Ik meen ook begrepen te hebben dat deze hechting vele malen beter is dan die van plamuur. Ik veronderstel dat dit te maken heeft met uitzettingscoëfficiënten maar onder water zou dat sowieso niet zo'n probleem mogen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 17:34 #888440

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Sonador schreef :
Als ik zo naar de foto kijk, en zeker naar het schoon geschraapte deel, dan lijkt het lood te zijn. Weet je echt zeker dat het roest is, en niet b.v oude aangroei waar een laagje AF overheen is geschilderd?

Ja, dat is wel zeker, kijk maar eens naar de laatste twee foto's waar je veel reliëf ziet. Deze stukjes heb ik al flink gekrabd en gaat al flink de diepte in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 19:33 #888475

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Als je een schilfertje vermeend lood vlakbij (niet in) azijnzuur bewaard in een afgesloten potje zouden er witte loodwit kristallen zichtbaar moeten worden. Met ijzer gebeurd er niets. YellowBoat kan vast meer of betere tips geven om lood aan te tonen.

Neem zolang je niet weet of het lood is of niet wel hele goede beschermende maatregelen, loodvergiftiging is niet iets om luchtig over te doen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 05 nov 2017 21:09 #888509

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
ilCigno schreef :
Als je een schilfertje vermeend lood vlakbij (niet in) azijnzuur bewaard in een afgesloten potje zouden er witte loodwit kristallen zichtbaar moeten worden. Met ijzer gebeurd er niets. YellowBoat kan vast meer of betere tips geven om lood aan te tonen.

Neem zolang je niet weet of het lood is of niet wel hele goede beschermende maatregelen, loodvergiftiging is niet iets om luchtig over te doen!

Mooie test. Dank voor de drievoudige tip :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 11 mrt 2018 14:22 #924995

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Afgelopen week stortte ik mij (weer) op de kiel. Begonnen met het—zo goed als mogelijk—verwijderen van de verontreiniging in de kiel (bakboord zijde). Tijdens de aanpak merkte ik dat er een aantal roestaders liepen, maar het overgrote deel was de verontreinigd diffuus en over een groter deel verspreid.

Het meeste hiervan bestond uit roest-in-lood (als in: vervuild lood) en een wat kleiner gedeelte was een wittige/gelige uitslag tussen het lood te zien. Dit was hard en bros en dus niet zacht, zoals lood gewoonlijk is. Met de Tercoo Perago heb ik veel weg kunnen slijpen. Naar mijn inschatting is nu 97% van de oppervlakte nu schoon.

Daarna heb ik de uitgeslepen delen ingesmeerd met Rustyco gel en ingepakt met huishoudfolie. Dit om de nog achter gebleven roest zo veel als mogelijk aan te pakken. Na het weekend haal ik de folie eraf en volgt het afborstelen van de uitgewerkte gel (zie handleiding op de website). Dan de volgende fase…, herstel van het weggeslepen materiaal.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 11 mrt 2018 18:31 #925054

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Toevallig dacht ik vandaag nog aan je, "hoe ver zal hij met zijn OW schip zijn"

Goed bezig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 12 mrt 2018 07:35 #925128

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Thnx, zo dacht ik er ook over B) B) B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 18 juli 2018 20:19 #961076

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
In de afgelopen periode heb ik met meerdere (deel-)projecten opgestart. Het OWS is geschild en in één laag gelshield gezet. Daarna met fijnplamuur stak gemaakt (4 laagjes). Afgelopen week ging hier een tweede laag gelshield overheen. Het voordeel van gelshield is dat je goed (de laatste) oneffenheden kunt waarnemen. Hierover komt één laag epoxyhars en daarop de CC. Maar dat wacht tot september.

Nu weer aan de kiel verder gegaan. De kiel is kaal en in eerste instantie met Rustico behandeld. Positieve ervaring, omdat de roest goed werd opgelost. Omdat ik toch de vertinning wilde proberen, ben ik vandaag daarmee begonnen.

Eerst licht schuren met grof schuurpapier, daarna vertinningspasta erop en met de brander de vertinlaag gebrand. Dit viel een beetje tegen, omdat er geen glimmende laag op de kiel verscheen. Ik ben er nog niet uit waarom, maar de volgende keer ga ik kleinere oppervlakte werken, misschien werkt een nog natte pasta beter dan inmiddels opgedroogde? Door wat boenen is de bruine laag uiteindelijk wel verwijderd.

Toen de kiel flink opgestookt (we hebben nu een boot met kielverwarming :blink:) en de vertinstaven op de kiel gesmolten. Hier moet je wel even de handigheid in krijgen. Want "te heet", dan druipt de legering op de grond, maar "net niet warm genoeg" ontstaat er geen hechting. Daarnaast is de reeds opgebrachte legering gevoelig voor verhitting en kan ook gaan druipen.

Over het eerste resultaat ben ik voorzichtig positief. Na een vierkante decimeter, heb ik een stresstest gedaan (hameren, wrikken, tikken, etc.). Dat ging goed de boel zat goed vast, daarna verder gegaan met het vertinnen.

Waarom deze methode?
  1. Omdat dit iets nieuws is een ik het wil uitproberen,
  2. Omdat deze verbinding meewerkt/-buigt met de kiel en epoxy niet
  3. Omdat de vervuiling (het zit diep) zo goed ingepakt wordt.
Of dit een succesvolle/zinvolle exercitie is, weet ik nog niet. Als deze fase lukt, dan volgt er nog de vorming en het inpakken van de kiel zelf. Wordt vervolgd...









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 18 juli 2018 20:41 #961078

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Nog wat onwennig, maar een goede eerste ervaring.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 18 juli 2018 22:40 #961107

wij deden als we loden pijp solderden altijd een stuk kaarsvet gebruiken en een oude krant en een spatel die gedrenkt was in kaarsvet(stearine) om de las glad af te werken.
Ook als vloeimiddel gebruikten we stearine.
Welke soldeer legering gebruik je?
60/40 gaat te snel van vloeibaar naar vast en andersom om fijn te kunnen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 23 juli 2018 07:55 #962108

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Thijsnoort schreef :
Welke soldeer legering gebruik je?
60/40 gaat te snel van vloeibaar naar vast en andersom om fijn te kunnen werken.

Dank voor je tip. Momenteel gebruikt ik staven met 74Pb/25Sn/1Sb. Vandaag sessie twee, eerst maar eens kijken hoe alles zit (hecht het goed vast?), daarna kijken hoe verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 23 juli 2018 23:05 #962370

Dat is wat smeertin genoemd word, voorheen 73/27.
Dit in combinatie met stearine zou fantastisch moeten werken.
Probeer het smeerbare punt te bereiken en hou dit dan vast door elke keer kort bij te warmen en niet te veel af te laten koelen en dan weer als een gek met de brander er op waardoor het te vloeibaar word en naar beneden zeikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 24 juli 2018 08:30 #962407

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
mooi schip, vreemde corrosie aan die kiel. Al info ingewonnen bin de werf over de samenstelling van de kiel en behandelplan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 08 sept 2018 06:17 #976835

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Even een updateje.

@nardus, de kiel is geheel van lood (antimoon lood) dat onvoldoende zuiver was op het moment van gieten. We hebben er verder geen onderzoek naar gedaan. Voor de behandeling maakte ik eerst gebruik van een Tercoo Perago. Hiermee heb ik op slechte plekken tot max. 2,5 cm diep geslepen (hoe dieper ik kwam hoe minder roestplekjes zichtbaar waren, maar ja, wat zit er nog onder????). Deze delen heb ik met smeertin weer opgevuld (op de foto lastig te zien, maar het gaat om het voorste gedeelte van de kiel), in de wetenschap dat er een grens is aan wat je kan met deze kiel.




Na het opvullen heb ik de oppervlakte behandeld met Rustico en gekeken in hoeverre dit een afsluitende laag op roestpuntjes kan zijn. Daarna heb ik de kiel grof opgeschuurd en er een dikke laag epoxyhars opgezet. Op deze laag heb ik met epoxyplamuur (epoxy opgevuld met rode microballons) net zolang behandeld totdat de kiel weer in vorm was. Hierna hebben we de kiel ingepakt met een glasmat en weer afgewerkt met epoxyhars.




Tot slot is het hele ows voorzien van een dampdichte epoxyharslaag. Komende week gaan we het ows behandelen met CopperCoat en kan ik dit deel afvinken van de kluslijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 27 mei 2019 19:03 #1049609

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Na het inpakken van de kiel werd het tijd voor de afwerking. We kozen voor CC.



Zoals bekend zijn de eerste lagen nauwelijks dekkend, maar het komt goed!


Op een paar kleine dingen na (b.v. afkitten naad kiel) is het ows klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 27 mei 2019 21:57 #1049655

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dat ziet er heel netjes uit. Veel werk in gestoken, maar dan kan het er ook weer vele jaren tegenaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 28 mei 2019 09:46 #1049741

  • NielsvdB
  • NielsvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
hoe pak je het afkitten van de kiel aan en met welke kit?

Ziet er goed uit !
Compromis 777 en opencpn op windows 10 tablet met Quark Elec Wireless AIS Receiver met GPS + SeaTalk Converter

www.cwvanderbeek.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project onderwaterschip Wilhelmina 28 mei 2019 19:21 #1049917

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
NielsvdB schreef :
hoe pak je het afkitten van de kiel aan en met welke kit?
Ziet er goed uit !
Dank!
Tape onder en boven de naad, lichtjes, maar wel goed schuren en dan iets van een bruine Sikaflex 291i er tussen spuiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl