In de afgelopen periode heb ik met meerdere (deel-)projecten opgestart. Het OWS is geschild en in één laag gelshield gezet. Daarna met fijnplamuur stak gemaakt (4 laagjes). Afgelopen week ging hier een tweede laag gelshield overheen. Het voordeel van gelshield is dat je goed (de laatste) oneffenheden kunt waarnemen. Hierover komt één laag epoxyhars en daarop de CC. Maar dat wacht tot september.
Nu weer aan de kiel verder gegaan. De kiel is kaal en in eerste instantie met Rustico behandeld. Positieve ervaring, omdat de roest goed werd opgelost. Omdat ik toch de vertinning wilde proberen, ben ik vandaag daarmee begonnen.
Eerst licht schuren met grof schuurpapier, daarna vertinningspasta erop en met de brander de vertinlaag gebrand. Dit viel een beetje tegen, omdat er geen glimmende laag op de kiel verscheen. Ik ben er nog niet uit waarom, maar de volgende keer ga ik kleinere oppervlakte werken, misschien werkt een nog natte pasta beter dan inmiddels opgedroogde? Door wat boenen is de bruine laag uiteindelijk wel verwijderd.
Toen de kiel flink opgestookt (we hebben nu een boot met kielverwarming

) en de vertinstaven op de kiel gesmolten. Hier moet je wel even de handigheid in krijgen. Want "te heet", dan druipt de legering op de grond, maar "net niet warm genoeg" ontstaat er geen hechting. Daarnaast is de reeds opgebrachte legering gevoelig voor verhitting en kan ook gaan druipen.
Over het eerste resultaat ben ik voorzichtig positief. Na een vierkante decimeter, heb ik een stresstest gedaan (hameren, wrikken, tikken, etc.). Dat ging goed de boel zat goed vast, daarna verder gegaan met het vertinnen.
Waarom deze methode?
- Omdat dit iets nieuws is een ik het wil uitproberen,
- Omdat deze verbinding meewerkt/-buigt met de kiel en epoxy niet
- Omdat de vervuiling (het zit diep) zo goed ingepakt wordt.
Of dit een succesvolle/zinvolle exercitie is, weet ik nog niet. Als deze fase lukt, dan volgt er nog de vorming en het inpakken van de kiel zelf. Wordt vervolgd...