Zoals het bij mij eigenlijk altijd gaat, ik probeer veel klusjes tegelijk te doen. Kunst is om het er niet te veel te laten zijn en te zorgen dat ik kan blijven zeilen...
Nu een klus die wel echt af moet: de dieseltank.
Een klein stukje history.
De boot nu zo'n 5 jaar geleden gekocht. Als een van de eerste klussen het inspectiedeksel van de tank gehaald om de tank te inspecteren. Behalve kloddertjes kit, was er eigenlijk niest te zien wat echt verontrustend was. De kit netjes weggehaald en een Viton pakking onder het inspectiedeksel geplaatst.
De locatie van het deksel is heel beroerd en op een rare manier erin gemaakt. Ik vermoed dat die later is toegevoegd.
Toen wij 2 jaar geleden op vakantie gingen moest de tank vol. Na het tanken een diesellucht in de boot. Dus: Kooi helemaal leegmaken om bij de tank te komen. Die had lekkage onder het manifold. Kit was helemaal opgelost en in de bakskist lag een liter of 2 diesel
Het idee was om het manifold los te halen en een nieuwe laag siliconenkit aan te brengen. Schroeven draaide dol en plannetje ging dus niet door. Wel een laag kit aangebracht waar het kon en dat ging eigenlijk zeer goed.
Tank niet te vol getankt en zo de vakantie doorgekomen. Af en toe even een lap door de bakskist halen en zo zijn we doorgemodderd...
Nu moest hij toch echt los en gerepareerd worden. Niet echt een klus waar ik op zat te wachten....Enkele weken gelden de leidingen al los gehaald.
Was is het plan:
- Jerricans mee naar de boot.
- Tank leegpompen.
- Tank eruit.
Zo gezegd, zo gedaan.
Tank eruit:
Thuis op de werkbank: pakking verrot
Manifold eruit (schroefjes doorslijpen)
Tank schoon: Bij 1: RVS afsluiter om tank leeg te zuigen. Bij 2: Inspectiedeksel, net zoals bij IlCigno