Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hurley 24/70

Hurley 24/70 14 sept 2020 21:56 #1206534

Waterman schreef :
Waar gaat de warmte van de elektro-motor heen?
Die gaat in het Water,man!
Hij schrijft "watergekoeld". Ik denk te weinig warmte om er nog iets van te hergebruiken....


Maar die 15 km/h, dik 8 knopen, voor een 24 voet boot, dat lijkt me toch wat erg snel... klopt dat wel?

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 05:22 #1206545

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Het is een heel stuk lichter geworden in vergelijking met de Yanmar.
Alles bij elkaar is de boot 80 kg kwijt geworden en is het zwaarte punt 90 cm dichter naar de kiel komen te liggen. De boot ligt dan nu ook veel vlotter en heeft met een vlaag minder de neiging om te pompen.
Afwatering van de kuip was natuurlijk wel een ding maar dat gaat inmiddels weer goed.

De 15 km per uur SOG klopt deze is in meerder test vaarten gemeten. stilstaand diep water de efficiënte romp snelheid van de Hurley ligt rond de 9 km per uur dit had ik ook berekend van te voren. maar dat wil niet zeggen dat je sneller kan. ik heb al een keer een zeilboot( type ben ik even kwijt) voorbij zien komen op youtube met een water skiër er achter. die had een veel te grote buitenboord motor.

Ingekoppeld zitten we rond de 7 ampère verbruik en varen dan 4km per uur ideaal voor havens.
Van stilstand tot 9km 18 ampère en deze zakt af naar 15.
Om de 15km te halen moet alles bij .verbruik stijgt naar dik 120 ampère en genereert dan 6.5 kW dan zit je op 8.5 PK waarvan 3% verloren gaat in de aandrijving. dat redde ik met die Yanmar echt niet meer.
Koppel op de schroef zit op 58Nm.

Ik moet mij zelf nog even aanleren in Knopen te rekenen maar vanuit de binnenvaart ben ik gewend in km ers te denken.

Is het handig nee je staat in een uur met de peddel in de hand, is het leuk ja!
De warmte ontwikkeling neemt dan natuurlijk ook toe, maar over het algemeen is de motor temperatuur 5/6 graden hoger als de omgeving. bij vol gas wordt dit 10/15 graden. gemeten bij 20 graden.
Ik heb dan ook niet voor water koeling gekozen omdat dit perse nodig was maar omdat ik de motor compleet wil opsluiten.

Het prototype is star gemonteerd omdat ik trillingen wilde meten, het eind product is gebaseerd op motorsteun afstanden van bestaande modellen dus met refitten geen aanpas werk en uiteraard uitgevoerd met rubbers. de klemflens bewerk ik op de draaibank zelf zodat deze op de al bestaande klemflens past.

Voor de accu was in principe geen nieuwe bak nodig maar omdat ik daar een U bank wil maken heb ik hiervoor gekozen.
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 05:28 door Pascal91.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:07 #1206550

Wat voor Lithium accu's heb je nu? Hoeveel Ah?
Ik vind het wel heel bijzonder dat je zover over je rompsnelheid kan komen...
Wat voor spoed heeft de schroef?
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:23 #1206553

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Rompsnelheid is niks meer als de snelheid zonder golf vorming en of zuiging, dus dat is niet zo ingewikkeld om daar boven te komen. De meeste aangedreven boten doen niks anders.

Ik heb nu 135 Ah staan 48V nominaal en 57V geladen life cellen van 3.2V per stuk.
Laden doe ik op 15 ampère om de wal aansluiting niet zwaarder te belasten als 3.5/4 ampère.

schroef is 12x8 draait een kleine 2500 toeren vol gas.
Omdat deze schroef wel al het nodige geleden heeft komt er een nieuwe onder hier zit een klein onbalans in die met deze toerentallen toch wel voelbaar is. Balanceren is voor deze schroef niet meer de moeite.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:26 #1206554

15 km/uur gedeeld door 1,852 maakt 8,09 Knopen en dat is best veel voor een niet planerende boot van 24 voet (7,4 meter) en een waterlijnlengte van 5,3 meter. Ken je deze site? bootaandrijving.nl/online-boot...tische-rompsnelheid/
Het kind in de mens dat spelen wil ...
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 06:33 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:29 #1206555

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 373
Pascal91 schreef :
Rompsnelheid is niks meer als de snelheid zonder golf vorming en of zuiging, dus dat is niet zo ingewikkeld om daar boven te komen. De meeste aangedreven boten doen niks anders.

uhh.... Rompsnelheid is de snelheid waarbij de golflengte van de ontstane golf precies de waterlijnlengte heeft. Je hebt onder roepsnelheid zeker golfvorming, de golflengte is dan alleen korter dan de waterlijnlengte. Afhankelijk van de scheepsvorm kan je over de rompsnelheid heen, hoe slanker het schip hoe makkelijker voor schepen die niet planeren (zo haalt een catamaran zijn hogere snelheid) of door een romp die gaat planeren doordat hij dynamische lift genereert (kort door de bocht plat onderwaterschip)

De Hurley is relatief smal en zal daardoor een stukje door de theoretische roepsnelheid heen kunnen duwen, het verbruik neemt dan alleen wel sterk toe (wat ook blijkt uit je meetgegevens, al had ik zelf een nog wat sterkere toename verwacht)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:36 #1206558

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
HotSnail schreef :
Pascal91 schreef :
Rompsnelheid is niks meer als de snelheid zonder golf vorming en of zuiging, dus dat is niet zo ingewikkeld om daar boven te komen. De meeste aangedreven boten doen niks anders.

uhh.... Rompsnelheid is de snelheid waarbij de golflengte van de ontstane golf precies de waterlijnlengte heeft. Je hebt onder roepsnelheid zeker golfvorming, de golflengte is dan alleen korter dan de waterlijnlengte. Afhankelijk van de scheepsvorm kan je over de rompsnelheid heen, hoe slanker het schip hoe makkelijker voor schepen die niet planeren (zo haalt een catamaran zijn hogere snelheid) of door een romp die gaat planeren doordat hij dynamische lift genereert (kort door de bocht plat onderwaterschip)

De Hurley is relatief smal en zal daardoor een stukje door de theoretische roepsnelheid heen kunnen duwen, het verbruik neemt dan alleen wel sterk toe (wat ook blijkt uit je meetgegevens, al had ik zelf een nog wat sterkere toename verwacht)

Uiteraard is dit een betere omschrijving, het leek mij niet nodig om dit helemaal uit te leggen. uiteraard is er iets van golf vorming/ zuiging maar die is niet wat het is in vergelijking met de golfslag boven de rompsnelheid.
Ik heb zelf geprobeerd een hogere snelheid te bereiken met de boost functie 180 ampère maar dit is alleen maar energie verstoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:38 #1206559

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Ziet er heel doordacht en degelijk uit. Dat geldt voor de hele refit. Maar natuurlijk vooral de electrische aandrijving. Dat is dus een heel succesvolle energietransitie geworden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 06:58 #1206562

Pascal91 schreef :
HotSnail schreef :
Pascal91 schreef :
Rompsnelheid is niks meer als de snelheid zonder golf vorming en of zuiging, dus dat is niet zo ingewikkeld om daar boven te komen. De meeste aangedreven boten doen niks anders.

uhh.... Rompsnelheid is de snelheid waarbij de golflengte van de ontstane golf precies de waterlijnlengte heeft. Je hebt onder roepsnelheid zeker golfvorming, de golflengte is dan alleen korter dan de waterlijnlengte. Afhankelijk van de scheepsvorm kan je over de rompsnelheid heen, hoe slanker het schip hoe makkelijker voor schepen die niet planeren (zo haalt een catamaran zijn hogere snelheid) of door een romp die gaat planeren doordat hij dynamische lift genereert (kort door de bocht plat onderwaterschip)

De Hurley is relatief smal en zal daardoor een stukje door de theoretische roepsnelheid heen kunnen duwen, het verbruik neemt dan alleen wel sterk toe (wat ook blijkt uit je meetgegevens, al had ik zelf een nog wat sterkere toename verwacht)

Uiteraard is dit een betere omschrijving, het leek mij niet nodig om dit helemaal uit te leggen. uiteraard is er iets van golf vorming/ zuiging maar die is niet wat het is in vergelijking met de golfslag boven de rompsnelheid.
Ik heb zelf geprobeerd een hogere snelheid te bereiken met de boost functie 180 ampère maar dit is alleen maar energie verstoken.

Sorry, maar ik snap het niet...
Als ik in www.vicprop.com/displacement_s...php?action=calculate de gegevens van een Hurley 24/70 met 1860kg waterverplaatsing invoer, en ik vraag om 5 knts, dan komt ie met 6 HP.
En jij bereikt die snelheid al met 750 Watt?
Wie heeft het hier dan heel erg mis? Tart die Hurley alle fysische wetten dan?
Dus nogmaals, ik snap het niet.


Ik ken ook het vermogen
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 08:46 #1206596

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Ik begrijp je verontwaardiging en ik zie het ook zeker niet als een aanval en wil zeker geen discussie starten.Maar het programma wat je gebruikt berekent met waterverplaatsing een vierkante bak of standaard model. Dit is leuk om bij benadering iets uit te rekenen maar een Matlab simulatie met juiste romp is toch een heel stuk accurater.

Super dat je de vermogens ook kent ! ik heb al heel wat vermogen zien verdwijnen in een aandrijving. in plaats van uit te komen bij de schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 09:11 #1206605

"Ik ken ook het vermogen" Eh? Waar heb ik die zin nou weer vandaag gehaald :-)
Zeker wat gekopieerd of niet genoeg gedeleted....

De vermogens die ik ken voor een Feeling 29 DI, ongeveer 3 ton volgens spec, zal in de praktijk wel 500kg zwaarder zijn, LWL 7.5m
500W: 2 a 2.5 knts,
2kW: 4 a 4.3 knts. (Da's nog ver onder rompsnelheid)
Dat zijn waardes die ik ook van anderen ongeveer zo hoor.
Dat zijn ook ongeveer de waardes die ik uit Vicprop krijg.
En dan beweer jij dat je met een Hurley 24/70 met een SW van 125, extreem veel minder nodig hebt dan een Feeling 29 DI met 103.3....

Snap je dan dat ik jouw uitkomsten niet snap?
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 09:12 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 10:26 #1206652

It Paradyske schreef :
"Ik ken ook het vermogen" Eh? Waar heb ik die zin nou weer vandaag gehaald :-)
Zeker wat gekopieerd of niet genoeg gedeleted....

De vermogens die ik ken voor een Feeling 29 DI, ongeveer 3 ton volgens spec, zal in de praktijk wel 500kg zwaarder zijn, LWL 7.5m
500W: 2 a 2.5 knts,
2kW: 4 a 4.3 knts. (Da's nog ver onder rompsnelheid)
Dat zijn waardes die ik ook van anderen ongeveer zo hoor.
Dat zijn ook ongeveer de waardes die ik uit Vicprop krijg.
En dan beweer jij dat je met een Hurley 24/70 met een SW van 125, extreem veel minder nodig hebt dan een Feeling 29 DI met 103.3....

Snap je dan dat ik jouw uitkomsten niet snap?

Ik weet niet of SW hierin belangrijk is, dat gaat immers over ZEIL-eigenschappen. Waterlijnlengte speelt ook geen rol meer, want we hebben het over snelheden boven de roepsnelheid. Blijft over: weerstand door rompvorm en grootte nat oppervlak (dat ook weer met gewicht te maken heeft). Kan best zijn dat een Hurley daar beter in scoort dan een Feeling. Verder kijk ik niet zo op van die 8 knoop, de Hurley is immers bij vol vermogen, zwaar over-gemotoriseerd. Heb je wel eens een McGregor met 60pk outboard zien varen? Dat gaat nog veel harder....ok, dat is natuurlijk in plané. Maar voordat hij in plané gaat gaat hij natuurlijk ook al over zijn rompsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 10:37 #1206655

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Haha ik vond het al een aparte zin :P .

Maar ik snap je, de hoge SW waarde van een hurley is waarschijnlijk te verklaren door het zeil oppervlakte en zeilplan, het is gewoon geen snelle zeiler. zeilend is een snelheid van 9km prima te doen maar daar boven wordt het een uitdaging. halve wind lukt dat soms en aan de wind met niet te veel golven.Erg hoog kan de Hurley ook niet.Het is dan ook een Zeil handicap.

Met de motor daar in tegen loopt de hurley binnen no time 9km en loopt ook snelweg. de huidige schroef is hier ook op gemaakt mijn berekeningen ook.
Ik ga nu niet mijn hele project op een forum zetten omdat ik nog belang hierin heb maar het komt erop neer dat ik mij helemaal gefocust heb op 1 snelheid. en daar alles opgebouwd heb.

De keer zijde hiervan is dat ik met stroming veel meer in boet en ik over jou waardes heen ga om dezelfde snelheid te halen. Omdat ik in mijn huidige vaargebied wel stroming heb ga ik dit aanpassen.
Ook was mijn romp helemaal kaal tot op de gelcoat zonder aangroei. en ook volledig leeg.
Als ik de Hurley ga beladen tot het zelfde gewicht als jou Feeling 29 Ga ik natuurlijk ook inboeten, mijn waterlijn en waterverplaatsing wordt anders.

Er kom hydrodynamisch veel meer bij kijken dan een standaard model.ik verwacht met de nieuwe configuratie een hogere gemiddelde snelheid te hebben t.o.v stroming/wind enz, en een lagere top. Ik heb dan ook per vaar gebied een andere configuratie. maar dan heb ik dus in de regel een hoger verbruik ik verwacht dan op 25/30 ampere te zitten bij 9 km maar dit ook te behouden met stroming. nu zakt de hurley terug naar 3km met een beetje stroming.

Ik hoop dat dit alles een beetje verklaard , mijn intentie is om dit project met jullie te delen maar ik ga niet alles openbaar maken er zitten voor mij heel wat uren rekenwerk in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 10:59 #1206671

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Patrick,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik zal je project met belangstelling blijven volgen.

Succes, Jurriën (was even je buurman met de Compromis).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 15 sept 2020 16:43 #1206762

  • Pascal91
  • Pascal91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Jurrien schreef :
Patrick,

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik zal je project met belangstelling blijven volgen.

Succes, Jurriën (was even je buurman met de Compromis).

Dankjewel! geniet nog even van het mooie weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hurley 24/70 05 okt 2020 16:02 #1214522

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Tof project! lees met plezier mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl