Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 14 sept 2020 11:03 #1206236

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Als er druk in je fok zit, dan gaat de stag wat mee.

Die krachten worden nu opgevangen door puur de gaffel van de spanner, omdat het niet mee kan gaan.
Op een gegeven moment zal dat breken, als je er een toggle tussen zet dan zal het geheel meebewegen en zo de spanner ontzien.

Je zou ook de borstbout kunnen laten zitten, en de spanner met een borstbout erin kunnen monteren (180 graden gedraaid) zodat het mee kan bewegen.
Maar een toggle lijkt mij beter!
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 11:03 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 14 sept 2020 11:10 #1206242

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Nu zie ik wat je bedoelt inderdaad. Je hebt helemaal gelijk.
Ik zal eens even op zoek naar een passende toggle, zie dat er genoeg te krijgen is wat in de vork van de wantspanner past om het gewenste resultaat te halen.

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 08:00 #1211997

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Afgelopen weekend nog even lekker weg geweest, meer geklust dan gezeild uiteindelijk, maar dat houd je toch als je het befaamde "koop een boot werk je dood" mag geloven. Nou ben ik wel benieuwd of het misschien niet de boot is die steeds stuk gaat, maar wijzelf die steeds iets bedenken wat beter/mooier kan. Zo houd je jezelf toch bezig.

Op het lijstje met dingen die beter kunnen staat sinds afgelopen weekend een flinke klus, de balken onder de vloer en het dek voor de mast wat inwatert op de stekker.

Beide gaan we komend winter aanpakken, voor het dek gaat er waarschijnlijk een stuk van het plafond uit om de natte balsa aldaar er uit te werken en het geheel weer op te vullen met schuim. Stekker gaan we dan ook vervangen voor een zwanenhals en denk dat als ik toch bezig ben ik de mastvoet er eens afhaal om daar onder te kijken en opnieuw te kitten.

Over de kiel en specifiek de "kielbalken" heb ik een paar vragen, zie ook de foto's.
Bij ons aan boord kom je via een lang luik in de vloer bij de kiel, nu ben ik gewend dat een kiel vaak met bouten vast zit door kielbalken heen. Dat lijkt bij ons niet het geval. Wel kan je duidelijk zien en vooral horen waar de kiel begint en eindigt en lijken er her en der bobbels te zitten waar ik kielbouten of iets dergelijks vermoed. De kiel is van gietijzer.



De balken onder de vloer zijn aan de romp gelamineerd. Op één van de voorste balken staat een hardhouten paal die de mast en de dwarsbalk onder de mast ondersteunt. Die zal de krachten doorleiden naar beneden toe vermoed ik.
Het gekke vind ik in dit geval dat de kiel dus niet door kielbalken heen gebout zit of iets dergelijks. Afgezien van de bobbels kan ik ook nergens een teken vinden van hoe de boel bevestigd zit.

Voor nu was mijn conclusie dat de kiel van onderaf aan de boot gebout zit in iets van moeren die ingelamineerd zijn en dat de kiel daarna gelamineerd is en de naad tussen romp en kiel gekit. Dat zou betekenen dat de "kielbalken" slechts dienen om eventuele krachten te geleiden en de boot van sterkte voorzien maar niet de kiel dragen.

Doordat er een tunneltje in zit waar het water doorheen kan lopen naar het laagste punt van de boot (geen idee of dat origineel is, maar vermoed van niet) zijn ze niet in al te beste staat meer.





Dus we zullen aan het werk moeten, balken vervangen. Helaas is de constructie zo, dat wanneer we de hele balk willen vervangen de vloer en dus de halve binnenschaal er uit geslepen zal moeten. Al het hout wat zichtbaar is is droog en voelt nog solide, dus optie twee zou zijn om alleen het (slechte) midden deel van de balken te vervangen, te verlijmen met de rest en goed aan te lamineren. De laatste foto is onder de vloer genomen, dat gaat net met een lampje en telefoon. Je kunt dan de balken duidelijk door zien lopen (en helaas ook de troep die zich daar verzameld heeft in de loop der jaren :') ).

Wie heeft een dergelijke constructie eerder gezien en kan hier wat over zeggen?
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 09:44 #1212037

DyVo schreef :
@Roozebos,

Om dan daarna maar te beginnen met het eerste:
Afgelopen zaterdag hebben we de Hidroaviòn getrakteerd op een (dan wel tweedehands, maar niet minder fijn) Plastimo 608T. Ze had zich zo netjes gedragen in de vlagen 7 op het Tjeukemeer ^^
Installeren van het geheel was een eitje. Bovenaan een klein stukje extra vrij gehouden omdat de boel anders wel erg dicht bij de mast kwam:



Dylan

Dar moet je wel nog wat aanpassen aan de valvoering vanuit de masttop naar de wartel van de rolreef want dit gaat gegarandeerd heel snel mis door een vastgelopen rolinrichting of erger een kapotte voorstag.
Lees even goed de handleiding door en dan vooral pagina 21. Echt erg belangrijk e.e.a. zo aan te passen.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...MVE/view?usp=sharing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 10:00 #1212044

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hoi Ad,

Dank voor je reactie, daar waren we inderdaad achter dat dat even anders moet. Als de mast er af is van het winter gaan we de rolreef nog een stukje verlengen en als het nodig is een geleider op de mast zetten.

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 10:20 #1212050

DyVo schreef :
...het befaamde "koop een boot werk je dood"...
gaat volgens mijn ervaring op doordat ik te gierig was bij de aanschaf waardoor ik feitelijk een project kocht. Je weet nl. wel waar je begint maar niet waar je eindigt. Meest waarschijnlijk is de vorige eigenaar opgelucht nu de beslissingen (en uitgaven) elders genomen worden. Nu, de beslissing om een boot aan te schaffen lag bij mezelf maar werd wel met het huishoudbudget gefinancierd, waardoor het aanschaffen zo voordelig mogelijk moest uitkomen. Achteraf gezien had ik beter nog enkele jaren doorgespaard en meteen een vaarklare boot gekocht. Hier speelde mijn ongeduld op. Het ongeduld werd ondertussen duur betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 10:36 #1212061

Online heeft "saillife" (naam Youtube kanaal) structurele balken in zijn boot verstevigd door er epoxy matten overheen te lamineren. In vergelijkung met de balken in je Puma zien de Balken van Saillife er wel beter uit. Wellicht kun je er wat inspiratie uit halen?? Op zijn kanaal vind je enorm veel klusvoorbeelden!! Ook bv omtrent natte dek-balsa...

Veel succes en leuk dat je dit met ons deelt
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 10:58 #1212070

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Dank beide voor de reacties :)

Gelukkig is het werken aan de boot iets wat we leuk vinden om te doen, anders waren we er ook nooit aan begonnen! Maar de aanschafprijs reflecteert vaak zeker de staat van de boot en de hoeveelheid werk die nog nodig is.

Ik zal vanavond eens even naar saillife gaan kijken! Plan was om eerst te kijken of we de zichtbare, niet gelamineerde delen van de balken uit kunnen zagen om eens te kijken hoe het hout er verderop aan toe is. De aangetaste delen zijn nog vrij hard, maar het zal geen kwaad kunnen ze te vervangen. Het enige waar ik mee zit is dat de balk dan niet meer één geheel is en dus een stuk van zijn sterkte verlies. Al zal die voornamelijk voorkomen uit het laminaat en zal de balk in deze opstelling voornamelijk de buig en compressie krachten opvangen.

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 13:46 #1212141

DyVo schreef :
Hoi Ad,

Dank voor je reactie, daar waren we inderdaad achter dat dat even anders moet. Als de mast er af is van het winter gaan we de rolreef nog een stukje verlengen en als het nodig is een geleider op de mast zetten.

Dylan

Dat verlengen kan ook probleemloos van beneden af met staande mast . Simpelweg een stuk ertussen net boven het eerste profiel wat in de trommel zit ( want dat is anders dan de normale profielen).
Maar je kunt dat ook aan de bovenkant doen alleen moet je dan eerst alle profielen tot de onderste eraf halen en bij het weer erop amken als eerste dat extra bovenste stukje monteren, net als bij de eerste installatie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 14:00 #1212146

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
:unsure: niet om je projekt te willen afzeiken, maar kun je je tijd en energie niet beter in een boot stoppen die een behoorlijke basisconstructie heeft?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 14:57 #1212171

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Ik heb nog een stuk Plastimo rolreefprofiel liggen. Mag je gratis hebben, als je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 14:59 #1212173

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ad,

Daar was ik me inderdaad bewust van, maar als de mast er toch af is, is de boel van bovenaf doen nog wat makkelijker. Nu alleen nog een stuk profiel vinden wat er tussen kan, of een extra lengte 608T profiel ergens vandaan halen.

TuuLeVi,

Wellicht zou dat een betere optie zijn. Of laten we zeggen de verstandigere optie. Maar ja, je bent jong en je wil wat. Nee, maar even zonder gekheid, de boot is van ontzettend ver gekomen, er is veel aan gebeurd en het is een deel van de lol (voor ons dan) om er mee bezig te zijn en er van te leren.
Constructietechnisch is ze verder wel in goede staat, de Spanjaarden hebben volgens mij alleen nooit verwacht dat je nog tussen binnen en buitenschaal zou moeten na bijna 50 jaar, dat maakt veel dingen wel ingewikkeld(er).

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Laatst bewerkt: 29 sept 2020 14:59 door DyVo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 15:27 #1212179

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
Dylan, vergeet niet dat je hier ook ontzettend veel van leert B) ! Ga je ooit voor een ander bootje dan heb je nu al minimaal 10 punten waar je uit ervaring goed naar kan kijken.

Ik bewonder je doorzettingsvermogen, en je stelt de goede vragen over zaken die wel belangrijk zijn voor stucturele veiligheid. Ik zou voor een oceaanoversteek niet met je meegaan, denk ik :) maar zolangje de oever nog kunt zien: lekker zeilen, genieten en leren.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 15:35 #1212180

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
DyVo schreef :
de boot is van ontzettend ver gekomen, er is veel aan gebeurd en het is een deel van de lol (voor ons dan) om er mee bezig te zijn en er van te leren.
Constructietechnisch is ze verder wel in goede staat
okay tof, het is juist die constructie die mij weinig vertrouwen inboezemt maar ik wens je er veel succes mee en zal ook bijdragen als ik een goed idee zou hebben.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 17:59 #1212233

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Sailabout schreef :
Dylan, vergeet niet dat je hier ook ontzettend veel van leert B) ! Ga je ooit voor een ander bootje dan heb je nu al minimaal 10 punten waar je uit ervaring goed naar kan kijken.

Ik bewonder je doorzettingsvermogen, en je stelt de goede vragen over zaken die wel belangrijk zijn voor stucturele veiligheid. Ik zou voor een oceaanoversteek niet met je meegaan, denk ik :) maar zolangje de oever nog kunt zien: lekker zeilen, genieten en leren.

Zo is het ook maar net :) en inderdaad, voorlopig komen we nog niet veel verder dan de Friese meren en het IJsselmeer, die oceaanoversteek zou ik ook uit pure comfortoverwegingen toch liever maken met een wat groter schip.

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 18:05 #1212235

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
TuuLeVi schreef :
DyVo schreef :
de boot is van ontzettend ver gekomen, er is veel aan gebeurd en het is een deel van de lol (voor ons dan) om er mee bezig te zijn en er van te leren.
Constructietechnisch is ze verder wel in goede staat
okay tof, het is juist die constructie die mij weinig vertrouwen inboezemt maar ik wens je er veel succes mee en zal ook bijdragen als ik een goed idee zou hebben.

Welke punten maak je je zorgen om? Dit is niet eigenwijs bedoeld, pure interesse. Kan me voorstellen dat je uit ervaringen dingen vermoed/ziet die mij niet meteen opvallen. Zo is het bij de mast sinds afgelopen winter nat, het dek is verder na behandelen met epoxy nadat we de boot kochten altijd droog geweest. Maar ik kan me voorstellen dat er ondertussen aardig wat nat is vandaar het maar meteen aanpakken en kijken of we de boel weer goed droog kunnen krijgen rondom de lekkage.

Alle advies wordt enorm gewaardeerd, dat is juist een van de redenen om het met anderen te delen :)
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 18:35 #1212243

Een nat dek is niet meteen erg. Je boot is minder stijf maar swa. Zorg er wel voor dat de constructieve gedeeltes aangepakt worden. Nieuwe dwarsbalken die je vlak stijfhouden. Alle natte boel rond en onder je mast verwijderen en weer sterk maken en controleren of de constructie rondom je verstaging nog goed is
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen: Hidroaviòn, Puma 23 29 sept 2020 18:51 #1212250

  • DyVo
  • DyVo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Dat gaan we ook zeker doen! En als dat allemaal nog even net wat doordachter en netter kan met wat extra advies dan is dat helemaal mooi :)

Dylan
Puma23 - Hidroaviòn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl