Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een elektrische aandrijving voor zelfbouw

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 18:31 #1354619

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Peper schreef :
Oudejaarsavond, een mooi tijdstip om een nieuw projecttopic te starten.

Er is een topic over elektrisch zeilen… Eigenlijk kan dat niet; ‘elektrisch zeilen’ want de winddruk in het zeil wordt niet elektrisch opgewekt. Met ‘elektrisch zeilen’ wordt de inzet van de 2e (elektrische) aandrijving van een zeilboot bedoeld. Het is nog vrij kort dat er in de pleziervaart van elektrische aandrijving gebruik wordt gemaakt. In de vrachtvaart zijn gasturbines die generatoren aandrijven gemeengoed geworden. Dit geeft de ontwerper van het vrachtschip veel vrijheden voor de plaatsing van toestellen en installaties die de trim van het schip beïnvloeden en zo de trim te optimaliseren. Dat zouden we voor een zeiljacht ook wel willen. In het bijzonder als er een lange reis is geplanned.
Iets anders is, dat we op de boten steeds vaker en meer energie willen gebruiken voor andere dingen dan ‘varen’. Dan wordt de motor vaker gebruikt om de service accu te laden om de navigatieapparatuur te laten werken, dan om de boot door het water voort te stuwen. Dat doet immers de wind…
Een dergelijk systeem heeft een groot brandstof gebruik in verhouding tot de opbrengst. Deze minder goede prestatie is vooral te wijten aan het feit dat de verbrandingsmotor wordt ingericht om de schroef met variabel toerental en vermogen aan te drijven.

De situatie bij een elektrische auto.
Stadsverkeer kost meer energie dan een rit buiten de stad met een gelijkmatige snelheid. Ik rijd wel eens in een Smart 100%E en trap ik dan het ‘gas’ in, dan krijg ik 100% vermogen en ben ik tot 60km/h sneller dan een motorfiets en worden mijn ogen zowat platgedrukt in de oogkassen door de versnelling. Doe je gewoon, dan gebruik je eigenlijk nooit meer dan 50% van het vermogen bij wegrijden en je kunt ook de ‘economy start’ doen en proberen met 25% van het vermogen weg te rijden. Dat kan wel, maar het schiet niet op en je ziet soms mensen geërgerd kijken omdat je ‘weinig dynamisch rijdt’ hetgeen soms met handgebaren (the one-fingered gesture) wordt ondersteund. Die E-Smart geeft je hooguit 125km actieradius als je normaal rijdt. Zorg je ervoor dat je niet meer dan 25% van het vermogen gebruikt (in de slipstream van een vrachtauto rijden) en heel ‘ZEN’ rijden, dan redt je wel 200km. Als je in de winter met maar 50% accu uit Arnhem zuid wegrijdt en je ‘plakt’ het karretje achter een vrachtwagen, dan kom je met meer dan 50% accu in Zeist aan, omdat de accu dan is opgewarmd.

Nu de situatie bij een boot.
Afhankelijk van de lengte en de waterverplaatsing van de boot komt er een motor in de boot te staan tussen de 10 en 50pk. (Ja, meer en veeel meer kan ook) Achter die motor komt dan een keerkoppeling omdat we ook wel eens achteruit moeten. Die keerkoppeling heeft ook meestal een reductie, maar dat is niet altijd zo. Als ik de cijfers daarover bekijk heb je een goede keerkoppeling als deze rond de 10% verlies heeft.
Op de motor komt een wisselstroom dynamo (meestal) die dan wel wat ‘in de mouwen’ moet hebben en bijna 3kW aan elektrische energie levert (20A bij 15V) en alleen voor ‘het laten draaien’ al 1kW voor de V-snaar en de snaarschijven vraagt. Dan is er bij een 10pk (7.5kW) motor nog maar 3,5kW over om nog snelheid in het water te maken… Daar gaat nog 10% verlies van de keerkoppeling van af. Nou, dat schiet niet op.

De opwekking en opslag van elektrische energie op een boot is relatief duur ten opzichte van het gebruiksdoel en het gebruik van die energie. Dat is jammer.
Er is nu de mogelijkheid het om te keren: je wekt elektrische energie op, om het op verschillende manieren te gaan gebruiken, waarvan aandrijving er één is. In dit topic wordt een 5kW dieselgenerator opgevoerd om de elektrische energie op te wekken. Door de instelling van het optimale toerental van de dieselmotor is het rendement van de motor rond de 35%. De dynamo zit direct op de krukas en heeft geen ‘snaarverlies’.
Dan heb je een elektromotor met schroef nodig met een schakelaar om de draairichting om te draaien en achteruit te varen. Dat is geen extra verlies. Een elektromotor heeft ‘op z’n slechtst’ 20% verlies (het grootste deel ervan wordt gevormd door de koolborstel weerstand en de commutator verliezen). “hé, en een BLDC motor dan… Die hebben geen koolborstels!” Heel goed! Die redden het meestal met maar 5% verlies en zijn met een elektronische regelaar in totaal ongeveer 10% kwijt.
Dit is gunstiger dan: lagerverlies in de keerkoppeling, werkingsverlies in de keerkoppeling, verlies in het schroefas lager (is klein), verlies in het eindlager van de schroefas bij de schroef met waterkering.
Wat je dan hebt is een elektrische as en die mag best krom zijn zonder dat er onbalans of slingering in komt.

Om de generator te starten zou je een startaccu kunnen gebruiken en deze direct uit de generator kunnen laden. “oh jee, komt ie weer met z’n accu’s…” Nou nee, ik wilde het vooral over motoren en generators hebben. De energie opslag heeft dan vooral de vorm van gasolie of benzine. De opslag van energie in brandstof is voorlopig groter dan in accu’s mogelijk is. De ‘wedstrijd’ in het project is met name de conversies zo gunstig mogelijk te maken. Dat wordt dan ook een nieuw project…
“Een elektrische aandrijving voor zelfbouw”

Ik had mijn oog laten vallen op ROV motoren. Je weet wel die motoren voor onderwater robots en onderwater scooters zoals in de James Bond films, dat leek me wel vet. Ik heb er één aan Sinterklaas gevraagd en aangezien ik zelf mijn eigen Sinterklaas ben, hoeft er dan niet veel over de eigenschappen van een dergelijke motor te worden gecommuniceerd.

Sinterklaas was al terug naar Spanje en de kerstman heeft het werk overgenomen…
Een ROV elektromotor hoeft niet per definitie als buitenboord motor te werken, het kan ook als een POD motor worden ingezet of als een saildrive (is bijna hetzelfde). Wat voor jou het beste is, bepaal je zelf.
Ik heb als eisen geformuleerd:
*) Het vermogen van de motor moet gelijk zijn aan de 4kW van mijn Torqeedo R4 dat is voldoende voor mijn vaargebied en meer heb ik niet nodig.
*) Er een regeling van de snelheid en de draairichting van de schroef moet zijn
*) Het gewicht van de motor moet gelijk of lager zijn dan de Torqeedo R4 Dan blijft de trim van de boot hetzelfde.
*) De motor moet met het roer mee kunnen draaien zodat de stuwdruk de besturing van de boot verbetert.
Dit is geen harde eis, maar sturen met een meesturende motor maakt de draaicirkel van de boot kleiner.
*) De motor geheel uit het water gehaald moet kunnen worden voor onderhoud indien er een lijn of plastic zak of fonteinkruid in de schroef is ‘opgedraaid’ of als er voorlopig niet op de motor gevaren gaat worden.
Dit is ook een ‘zachte eis’ maar ik heb er een hekel aan als de boot uit het water moet om rotzooi uit de schroef te halen en ik vind het nog vervelender om zelf in het koude water te moeten om de schroef leeg te ‘pulken’. Verder; als je van Kornwerderzand naar Scapa Flow zeilt, ben je sneller als je geen ‘drag’ van een schroef hebt die je toch niet gebruikt.

Bepalen motorvermogen
Wil je wat voor je eigen boot maken, bepaal dan eerst welk vermogen je nodig hebt voor de 2e aandrijving, welke regeling je wilt gebruiken, hoeveel schroeven je wilt, of de motor vast onder de boot komt of aan het hek en of je de aandrijving mee wilt laten sturen (da’s wel fijn hoor, vooral als je een ‘langkieler’ hebt).
Het ligt voor de hand dat je niet terug wilt gaan in motorvermogen bij een bestaande installatie, 1 pk = 0,745699kW en gebruik je een 10 pk dieselmotor dan heb je een 7,5kW motor (of twee 3,7kW motoren) nodig om dezelfde prestatie te leveren. Of je de pk’s lineair kunt converteren naar kW voor deze elektromotoren is niet helemaal duidelijk. Er is ook een vuistregel die uitgaat van 3pk motorvermogen voor elke ton scheepsgewicht. De ROV motoren zijn ‘shrouded’ en hebben daardoor minder wieleffect hetgeen meer stuwkracht kan betekenen en dus meer snelheid van de boot bij hetzelfde motorvermogen. De lengte van de waterlijn speelt hierbij ook een rol.
Hoge elektrische motorvermogens hebben een hogere prijs en voordat je denkt dat de ‘sky’ de limiet is, zit de limiet in werkelijkheid in je portemonnee.







Uit het lijstje:
Voedingspanning:Stuwkracht:Vermogen:
Topmotor54,6V46kgf (101.4 lbf, 452N)4200W
Torqeedo R460V max50kgf (110.2 lbf, 490N4641W

Nou, dit ding komt aardig overeen met de R4 van Torqeedo! Het verschil in stuwkracht zou kunnen worden verklaard uit het feit dat de Torqeedo een wat grotere schroefdiameter heeft en een toerental reductie door een planetair tandwiel stelsel.

Forummers: kijk uit met werk! Vooral met vuurwerk!
Een heel goed 2022! Peper
een grote misvatting in je verhaal. Vrachtvaart met gasturbines die een generator aandrijven, een onrendabele zaak. Dure brandstof,en een laag rendement van de gasturbines en nog eens electrish verlies. Op vrachtvaart is de dieselmotor de onbetwiste koning ;)
De Marine gebruikt ze wel, maar via een tandwielkast direct op de schroef. En de belastingbetaler betaald de brandstof
Laatst bewerkt: 31 dec 2021 18:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 19:02 #1354623

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Misschien niet voor de reguliere vrachtvervoerder inderdaad, maar hybride aandrijvingen komen op schepen meer voor dan je denkt. En ook al heel erg lang.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Dieselelektrische_aandrijving
Laatst bewerkt: 31 dec 2021 19:03 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 19:03 #1354624

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Dank voor je correctie!
Peper!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 19:03 #1354625

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Als we op de openingspost al moeten quoten.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 19:49 #1354632

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
En die dynamo is ook een rekenfout!
15V bij 20A is maar 300W! Wil niet lelijk doen, maar dat zet het halve verhaal op z'n kop.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 20:02 #1354635

madoc schreef :
De Marine gebruikt ze wel, maar via een tandwielkast direct op de schroef. En de belastingbetaler betaald de brandstof
Dat heeft heel andere argumenten, minder ruimte beslag, minder trillingen en snel in toerental/vermogen te regelen.

Even terug naar het plan van TS. Waarom een keerkoppeling achter een elektromotor? Die kunnen meestal wel twee richtingen op draaien?
Laatst bewerkt: 31 dec 2021 22:20 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 21:50 #1354650

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Dit wordt weer een interessant project, leuk Peper!

@Madoc: de hele tekst quoten leest lastig en is volstrekt onnodig. Even de zin eruit halen waar je op reageert is weinig moeite (en conform de forumregels).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 31 dec 2021 22:39 #1354653

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Peper schreef :

Nu de situatie bij een boot.
Afhankelijk van de lengte en de waterverplaatsing van de boot komt er een motor in de boot te staan tussen de 10 en 50pk. (Ja, meer en veeel meer kan ook) Achter die motor komt dan een keerkoppeling omdat we ook wel eens achteruit moeten. Die keerkoppeling heeft ook meestal een reductie, maar dat is niet altijd zo. Als ik de cijfers daarover bekijk heb je een goede keerkoppeling als deze rond de 10% verlies heeft.
Op de motor komt een wisselstroom dynamo (meestal) die dan wel wat ‘in de mouwen’ moet hebben en bijna 3kW aan elektrische energie levert (20A bij 15V) en alleen voor ‘het laten draaien’ al 1kW voor de V-snaar en de snaarschijven vraagt. Dan is er bij een 10pk (7.5kW) motor nog maar 3,5kW over om nog snelheid in het water te maken… Daar gaat nog 10% verlies van de keerkoppeling van af. Nou, dat schiet niet op.

Ik heb een Torqeedo R4 achter mijn scheepje gehad, niet te vergelijken met mijn 10 pk Bukh met dynamo, zeker met achteruitslaan legt de Torqeedo het ruim af. Heeft misschien met de schroef te maken ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 07:25 #1354676

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Frodoo schreef :
Ik heb een Torqeedo R4 achter mijn scheepje gehad, niet te vergelijken met mijn 10 pk Bukh met dynamo, zeker met achteruitslaan legt de Torqeedo het ruim af. Heeft misschien met de schroef te maken ?
Heel veel hangt af van de schroef. De bewering dat je met een E-aandrijving met minder vermogen toe kan heeft alles te maken met de gebruikte schroef. (Al heeft Peper natuurlijk wel gelijk met z'n veliezen in keerkoppeling, dynamo)
Door een grotere schroef te gebruiken met een lager toerental kan je de schroef efficiëntie flink opkrikken. En bij een E-motor kan je dit ongestraft doen omdat je geen rekening hoeft te houden met vermogens krommen van een verbrandings motor.
Bij Solar race boten zie je dan ook een propellor die nog het meest lijkt op een vliegtuig propellor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 10:10 #1354703

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Gaaf, dit topic, voor wie het niet weet: ik heb mijn Torqueedo R2 geditched en er wordt nu een Waterworld 4.0 ingebouwd, gewoon/vooralsnog nog op 10KW AGM accubatterij. Het gewicht van de accu's zie ik nu al als probleem (voor de trim). Het idee van "dieselelektrisch" heeft, naast een sail drive dynamo?, al wel postgevat, ik zie geen andere mogelijkheden regeneratie met voldoende vermogen op een klein scheepje te realiseren. Ik zat dan eerder te denken aan een huis-tuin-en-keuken generator met een ingebouwd tankje dat bijgevuld kan worden uit jerrycans.

Ik klik willekeurig maar eens eentje aan op google: www.scheppachshop.com/stille-s...000w-or-79cc-or.html
2000W, 19kg, 1.3l/hr bij volledige belasting.

Lig ik ergens droog/anker, aan een kade, is het kalm, dan stel ik me voor dat ik zo'n ding een paar uurtjes laat draaien en dan bv de helft van het accuvermogen weer heb opgeladen? (En dan de huidige bank vervangen door LifePO en dan is 5KW (48V 100A) genoeg?)
De geluidsoverlast is een reden om dat niet te doen. Maar goed, als de nood hoog is, als een soort extra noodratsoen (ook ivm andere gebruikers vd dezelfde accubank)?

Nou ja ik ben een stuk minder ver in denken dan jij, erg interessant te lezen, dat je dus zonder accu's op een dieselgenerator je elektrische motor wil aandrijven, althans, dat is wat ik er van begrijp? De rust van het e-zeilen gaat daar misschien wel een beetje mee verloren? (Toch een klein accubankje erbij om met zonsopgang een haventje uit te zoemen bv, full hybrid mode, en als reserve voor als er in het generatiesysteem wat faalt?)

Overigens kon ik met mijn Torqueedo totaal niet achteruitvaren, maar dat kan ook met de slechte montage/positie ver achter roerblad roerblad en aan BB vh schip te maken hebben gehad. Maar het accelereerde (of remde) van geen meter, dat is eigenlijk de hoofdreden (naast diefstalgevoeligheid/steeds demonteren etc) geweest om over te stappen. Naast dat ik 2KW vermogen nét een tandje te weinig vond.

Dat ik nu onder mijn schip mag fonteinkruid plukken heb ik nog geen moment bij stil gestaan, ik ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen komend vaarseizoen. Ik begrijp dat ik mijn wetsuit maar beter aan boord kan hangen.

Leuk topic om te volgen, "dieselektriek"...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 12:17 #1354747

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Tja, dat komt ervan als je jezelf een deadline stelt die je als pensionado helemaal niet nodig hebt.
Dan moet je ineens veel dingen doen die niet zijn voorzien.
Geeft niet, papier is geduldig en het beeldscherm is het nieuwe papier.

Dan maak je makkelijk een fout in de vermogensberekening en die zal ik nog herstellen. Verder is de samenstelling van de aandrijflijn ook niet voor iedereen duidelijk en daar zal ik dan een plaatje van maken, in de hoop dat het dan duidelijk wordt.

EN IK GA HET NIET OVER ACCU'S HEBBEN maar als je een Torqeedo R4 op loodaccu's bedrijft, bederft de relatief hoge inwendige weerstand van de loodaccu's wel het aanloopkoppel en dan is de 4kW van de Torqeedo minder dan de 7,5kW van een 10 pk dieselaar. Lange en dunne aansluitkabels bederven dit ook. Bij deze is er dan een onderdeel voor dit topic bij. Gebruik je LFP accu's (lage inwendige weerstand) of zelfs LTO accu's met een nog lagere inwendige weerstand, dan krijg je wel een schop onder je kont als je 'volle kracht vooruit' geeft.

De 'draairichting-omschakelaar' bij elektrotractie is heel verlies-arm en heeft geen vergelijk met een keerkoppeling met ca 10% verlies.

Dinsdag is mijn rode C1 naar een nieuwe eigenaar en word ik eigenaar van een mosterdgele VW E-Up! net als een zeilboot stil en emissievrij!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 12:54 #1354759

rooiedirk schreef :
Frodoo schreef :
Ik heb een Torqeedo R4 achter mijn scheepje gehad, niet te vergelijken met mijn 10 pk Bukh met dynamo, zeker met achteruitslaan legt de Torqeedo het ruim af. Heeft misschien met de schroef te maken ?
Heel veel hangt af van de schroef. De bewering dat je met een E-aandrijving met minder vermogen toe kan heeft alles te maken met de gebruikte schroef. (Al heeft Peper natuurlijk wel gelijk met z'n veliezen in keerkoppeling, dynamo)
Door een grotere schroef te gebruiken met een lager toerental kan je de schroef efficiëntie flink opkrikken. En bij een E-motor kan je dit ongestraft doen omdat je geen rekening hoeft te houden met vermogens krommen van een verbrandings motor.

Hoho! Ook een elektromotor heeft zn max koppel hoor, en die is bij die permanente magneetmotoren niet zo erg hoog.
Dus heb je daar vaak een flinke reductie nodig. Zie het voorbeeld van Chris.

Bij een diesel kan je net zo goed een reductie extra er op zetten en een grotere schroef nemen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 13:11 #1354763

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Lijkt er nooit in te willen, koppel speelt in het water geen rol vanaf 0, dat water en schroef doen niet aan het gewenste spelletje mee.

Weg spuiten, betekend gewoon weg kruipen, koppel doet niets.
Laatst bewerkt: 01 jan 2022 13:14 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 13:19 #1354764

henkvd schreef :
Lijkt er nooit in te willen, koppel speelt in het water geen rol vanaf 0, dat water en schroef doen niet aan het gewenste spelletje mee.

Weg spuiten, betekend gewoon weg kruipen, koppel doet niets.

Wel in het formaat schroef dat je er mee aan kan drijven.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 01 jan 2022 14:08 #1354768

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Loop je aan het andere uiteinde vast, koppel, netjes weg zetten, doet hier niets, de schroef en het water werken hier niet mee in het spelletje, die bepalen wat het koppel mag zijn.
Laatst bewerkt: 01 jan 2022 14:09 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 15:56 #1356619

Interessant topic dit, ik ga dit met boven gemiddelde belangstelling volgen.
Dit omdat ik zelf een electrische catamaran aan het bouwen ben.
Hiervoor heb ik 2 stuks 3 Kw GoldenMotor BLDC motoren aangeschaft welke gekoppeld gaan worden aan gebruikte Suzuki DT-6 staartstukken.

Een pod aandrijving heb ik overwogen, echter de waterstroom richting de propeller wordt door de motor flink verstoord, en het gebrek aan overbrenging levert automatisch een hoog toerental en daarom een kleine schroef op.

Van de hele aandrijving is het rendement van de schroef het laagst, hierdoor is hier het makkelijkst iets te "winnen".

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 16:21 #1356626

Gaaf Jack!

Misschien apart draadje openen over de bouw van jouw catamaran?

Daar heb ik dan weer bovengemiddelde belangstelling voor! (En vooral de combi catamaran en electrische aandrijving...)
Ooit wil ik een kleine catamaran aanschaffen, liefst dan ook gelijk electrisch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 16:36 #1356633

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Veel professioneel varende boten hebben tegenwoordig een watergekoelde motor op een normale as. Die zijn een behoorlijk stuk efficiënter als de conventionele motoren. Een stuk kleiner ook.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 16:40 #1356635

  • bootsman
  • bootsman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Google eens op sailing UMA, zij zijn begonnen met de elektrische motor van een heftruck, en beschrijven goed welke stappen ze hebben doorlopen en waar ze tegenaan zijn gelopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 16:49 #1356642

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Denk wel “dat je ermee weg komt” die ROV motor kan max 4kw leveren lijkt mij voldoende voor een Eurokruiser. Echter ik denk dat je zon grote propellor graag uit het water wil liften als je gaat zeilen. Of ga je m aan een oude buitfnboordmotor-staart vastmaken zodat je kan liften bij zeilen en ook met de motor kan sturen?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 16:56 #1356649

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
bootsman schreef :
Google eens op sailing UMA, zij zijn begonnen met de elektrische motor van een heftruck, en beschrijven goed welke stappen ze hebben doorlopen en waar ze tegenaan zijn gelopen

Klopt, en dan kom je eigenlijk uit een een efficiënte Oceanvolt motor welke watergekoeld is en ook als generator (re-gen) kan dienen, uiterst prijzig nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 06 jan 2022 17:11 #1356656

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nardus schreef
Klopt, en dan kom je eigenlijk uit een een efficiënte Oceanvolt motor welke watergekoeld is en ook als generator (re-gen) kan dienen, uiterst prijzig nog wel

Ja vind ik ook, van wat ik denk zijn, zeker wat grotere boten op zee ook vanuit milieu oogpunt niet geschikt voor elektrische aandrijflijn. Het kost veel accu’s om er bijv acht of meer uur varen op de motor in te stoppen en het maken daarvan heeft een grote milieu impact. Je maakt eigenlijk een E-auto die ke maar 25 x per jaar gebruikt. Bij een zeiljacht blijf je onder het omkeerpunt waarbij dat voor het milieu uit kan. Bij auto of een e-scooter die je dagelijks voor woon werk gebruikt kan het wel uit voor het milieu. Volgens mij denkt Hanze er net zo over. Ik las in de laatste zeilen dat zij in de toekomst meer zien in een verbrandingsmotor op ammoniak das ook min of meer emissie vrij maar vermijd de grote accu. Nou gebruikt Pepper zon ding alleen haven in haven uit dan heb je aan een range van een uur volle kracht genoeg vind ik dan nog wat anders, is wat meer als visbootjes en kanos / Torqueedo werk.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 07 jan 2022 17:52 #1357052

sjoerd1981 schreef :
Gaaf Jack!

Misschien apart draadje openen over de bouw van jouw catamaran?

Daar heb ik dan weer bovengemiddelde belangstelling voor! (En vooral de combi catamaran en electrische aandrijving...)
Ooit wil ik een kleine catamaran aanschaffen, liefst dan ook gelijk electrisch...

Mijn catamaran wordt 100% electrisch zonder zeil, dat kan niet op een zeilforum.

Ben het wel redelijk met hendvd eens, koppel zegt pas iets bij een bij passende "schroef weerstand".


Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 07 jan 2022 18:02 #1357055

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Nightline schreef :
Interessant topic dit, ik ga dit met boven gemiddelde belangstelling volgen.
Dit omdat ik zelf een electrische catamaran aan het bouwen ben.
Hiervoor heb ik 2 stuks 3 Kw GoldenMotor BLDC motoren aangeschaft welke gekoppeld gaan worden aan gebruikte Suzuki DT-6 staartstukken.

Grt. Jack

Zit je wel aan de 5000 rpm vast, of dat lekker gaat klinken, ik weet het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een elektrische aandrijving voor zelfbouw 07 jan 2022 19:28 #1357089

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Nightline schreef :

Mijn catamaran wordt 100% electrisch zonder zeil, dat kan niet op een zeilforum.

Ik vermoed dat u een beetje het verkeerde idee heeft van dit forum, in de overgrote meerderheid staat namelijk een dieselmotor. En ik weet niet of u al eens over de meren heeft gekeken op een mooie zeildag, maar ook dan begeeft zich een groot deel van de motorschepen met hulpzeilen zich op diesel naar de volgende bestemming. Met een beetje geluk staat de wind uit precies de juiste hoek, met precies de juiste snelheid en kan er nog een stukje van het voorzeil uitgerold worden(soms zelfs volledig!) , om zo toch op milieubewuste manier voort te bewegen. Maar ik wil het forum niet te kort doen, hier zitten namelijk bovengemiddeld veel mensen die wel graag zeilen, zo veel mogelijk, waar mogelijk. Er zitten hier dan ook veel mensen die wel geïnteresseerd zijn in electrische aandrijving om de haven in en uit te komen, en af en toe wat extra schijnbare wind op te wekken, en misschien eens door een kanaaltje in Friesland te komen. Misschien spreek ik voor mezelf, maar ik denk dat hier best een grote groep mensen zit die graag meelezen, kijken, en discussiëren over electrische aandrijving, al komen er geen (hulp)zeilen op de boot te staan. En zelfs als dat niet zo is, dan hebben we ook nog een prima offtopic afdeling waar alles past wat niet perse met zeilen, dan wel bootjes te maken Heeft.

Om een lang verhaal kort te maken; (graag gedaan nadat iedereen die lap tekst toch al gelezen heeft) kom maar op!
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 19:29 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl