Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 24 okt 2022 19:44 #1432502

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Welke is het hier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 08:07 #1432564

Dan is hij in ieder geval waterdicht! Dat is je eerste voordeel ;)

Succes met dit prachtige project

"Chef hout" is Berghout op dit forum. Zoek naar het project "Poon" via de zoekfunctie op het forum.

Een héle, héle dikke aanrader, ik zou zeggen zelfs een must, is het youtubekanaal van Sampson Boat Co.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 08:43 #1432580

jerry schreef :
Mag ik weten waar dit mooie schip ligt? Zou wel eens willen kijken hoe het er aan toe is.

Het schip ligt in Den Helder, bij Teerenstra. Je bent welkom om te kijken. De luiken staan open, de boot is wel bedekt met pvc zeilen zodat het kan doorluchten en de boot de komende winter niet verder beschadigd.
Nieuw op het zeilersforum om te leren over houten bootbouw.

Bezig met een renovatieplan - John Alden Schooner - Malabar I/II design
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 08:48 #1432581

Noorman Txl schreef :
Pracht schip, in Den Helder liggen meer houten schepen te vergaan, goed om te zien dat deze gered wordt.

ps Als je de tijd en ook de skills hebt, een youtube/instagram/etc-kanaal schijnt financieel te kunnen helpen met dergelijke projecten.

Dank voor de tip! De optie om het project online goed vast te leggen, en hiermee het project ook financieren zullen wij zeker meenemen. Vergelijkbare projecten doen dat inderdaad ook, bijv. Sailing Yaba.
Nieuw op het zeilersforum om te leren over houten bootbouw.

Bezig met een renovatieplan - John Alden Schooner - Malabar I/II design
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 09:09 #1432583

Apae schreef :
Is bij een lengte-breedte verhouding van 1:5 die boegspriet meegeteld in de loa? Als ik het zo bekijk, heb je voor de blokfactor lod nodig en niet loa.
Een bekend Alden ontwerp als Curlew heeft een 1:4 verhouding tussen romplengte en breedte, geen 1:5. Curlew is 65 voet lang (lod) en 14'8" breed, dat is ongeveer 4,5 meter.

De boegspriet is inderdaad meegeteld.

LoD= 14,65!
Nieuw op het zeilersforum om te leren over houten bootbouw.

Bezig met een renovatieplan - John Alden Schooner - Malabar I/II design
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 09:11 #1432584

boarderbas schreef :
Dan is hij in ieder geval waterdicht! Dat is je eerste voordeel ;)

Succes met dit prachtige project

"Chef hout" is Berghout op dit forum. Zoek naar het project "Poon" via de zoekfunctie op het forum.

Een héle, héle dikke aanrader, ik zou zeggen zelfs een must, is het youtubekanaal van Sampson Boat Co.

Thanks voor de aanrader, Sampson Boat Co ziet er inderdaad uit als goede inspiratie. Het "Poon" project heb ik ook bekeken en in één keer uit gelezen! Prachtig.
Nieuw op het zeilersforum om te leren over houten bootbouw.

Bezig met een renovatieplan - John Alden Schooner - Malabar I/II design
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 09:13 door Florence Richmond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 10:59 #1432612

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Florence Richmond schreef :
Apae schreef :
Is bij een lengte-breedte verhouding van 1:5 die boegspriet meegeteld in de loa? Als ik het zo bekijk, heb je voor de blokfactor lod nodig en niet loa.
Een bekend Alden ontwerp als Curlew heeft een 1:4 verhouding tussen romplengte en breedte, geen 1:5. Curlew is 65 voet lang (lod) en 14'8" breed, dat is ongeveer 4,5 meter.

De boegspriet is inderdaad meegeteld.

LoD= 14,65!

Denk dat je dus net onder de 100 kuub blokmaat uitkomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 12:55 #1432633

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Waterblok schreef :
Florence Richmond schreef :
Apae schreef :
Is bij een lengte-breedte verhouding van 1:5 die boegspriet meegeteld in de loa? Als ik het zo bekijk, heb je voor de blokfactor lod nodig en niet loa.
Een bekend Alden ontwerp als Curlew heeft een 1:4 verhouding tussen romplengte en breedte, geen 1:5. Curlew is 65 voet lang (lod) en 14'8" breed, dat is ongeveer 4,5 meter.

De boegspriet is inderdaad meegeteld.

LoD= 14,65!

Denk dat je dus net onder de 100 kuub blokmaat uitkomt?

Dat zou mooi zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 14:17 #1432650

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Calidris schreef :
Waterblok schreef :
Florence Richmond schreef :
Apae schreef :
Is bij een lengte-breedte verhouding van 1:5 die boegspriet meegeteld in de loa? Als ik het zo bekijk, heb je voor de blokfactor lod nodig en niet loa.
Een bekend Alden ontwerp als Curlew heeft een 1:4 verhouding tussen romplengte en breedte, geen 1:5. Curlew is 65 voet lang (lod) en 14'8" breed, dat is ongeveer 4,5 meter.

De boegspriet is inderdaad meegeteld.

LoD= 14,65!

Denk dat je dus net onder de 100 kuub blokmaat uitkomt?

Dat zou mooi zijn.

100/14,65/3,95=1,73
20cm van de kiel kan wel van de diepgang af denk ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 25 okt 2022 16:30 #1432680

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
kiel wordt niet meegenomen bij het berekenen voor CvO, je moet daarvoor de spanten denkbeeldig doortrekken, om zo de diepgang van de romp te kunnen bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 26 okt 2022 06:23 #1432781

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dat lijkt me bij een S-spant een behoorlijk discutabele methode... Op welk punt van een nooit stilstaande lijn over het spantenraam ga je dan over op een rechte lijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 26 okt 2022 06:25 #1432782

Apae schreef :
Dat lijkt me bij een S-spant een behoorlijk discutabele methode... Op welk punt van een nooit stilstaande lijn over het spantenraam ga je dan over op een rechte lijn?

Daar, waarbij je onder de 100 m3 uit komt natuurlijk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 26 okt 2022 12:35 #1432841

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
It Paradyske schreef :
Apae schreef :
Dat lijkt me bij een S-spant een behoorlijk discutabele methode... Op welk punt van een nooit stilstaande lijn over het spantenraam ga je dan over op een rechte lijn?

Daar, waarbij je onder de 100 m3 uit komt natuurlijk.

Hier staat dit:
T = diepgang (Tiefgang): de verticale afstand in meters van het laagste punt van de scheepsromp aan de onderkant van de bodembeplating zonder rekening te houden met de kiel of andere vaste onderdelen en het vlak van de grootste inzinking van de scheepsromp (punt 76) waarbij het vlak van de grootste inzinking het vlak door de waterlijn is, overeenkomende met de grootst mogelijke inzinking waarbij het vaartuig nog mag varen (punt 54). (De geladen diepgang omvat dus lading en alle brandstof-, drinkwater-, en vuilwater-, ballasttanks allen volledig gevuld, inclusief proviand, materieel, materiaal, mens en dier e.d.).
Referentie: Richtlijn van het Europees parlement en de Raad van 12 december 2006 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen en tot intrekking van Richtlijn 82/714/EEG van de Raad (2006/87/EG) (PB L 389 van 30.12.2006, blz. 1) gedateerd 1.11.2013 HIER te bekijken in PDF (6,7 MB) en zie dan Deel 1, Hoofdstuk 1, Algemene bepalingen artikel 1.01 scheepsbouwkundige begrippen (pagina 54 en 55).

Als je terugrekent met 100/lengte/breedte moet de diepgang naar 1,70-1,75 dat lukt wel (op het oog van de foto's)
En uit het stuk hiervoor lees ik dat je misschien wat minder gewicht en daarmee diepgang kan verminderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie klassiek houten zeilschip 65foot 26 okt 2022 15:55 #1432895

Apae schreef :
Dat lijkt me bij een S-spant een behoorlijk discutabele methode... Op welk punt van een nooit stilstaande lijn over het spantenraam ga je dan over op een rechte lijn?
De curve gaat van bovenaf volgend van bol naar hol. Het transitie punt is vanwaar je die rechte lijn door mag trekken. Sommige boten kunnen er juist dieper door worden. Vandaar dat het gebruikt MAG worden, niet moet.
Locatie word op het grootspant genomen.

Ik weet niet precies hoe het CVO gedefinieerd is, maar voor vrijwel alle officiele lengte maten telt de boegspriet niet mee, de stevenbalk telt niet mee, boegbeslag telt niet mee, een uitstekende stevenbalk telt niet mee, aangehangen roer telt niet mee en boeisels of berghouten tellen voor de breedte maat ook niet mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 16:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl