Bij voor mij lastige vraagstukken pel ik die af tot de meest simpele basis. Van daar af ga ik dan opbouwen. Zo ook bij dit E-schema, hetgeen kennelijk voor sommigen juist onduidelijk is of heeft het vakgebied te erg versimpeld.
Bewust heb ik veel details weggelaten, zoals zekering waarden, draaddiktes, nummeringen, relais schakelingen, BMS en (af)schakel relais. Voor mij is de basis van hoe de dingen aan elkaar geknoopt gaan worden op dit moment het belangrijkste. Verdere detaillering komt daarna wel. Daar heb ik, denk ik, geen moeite mee. Wie weet, zal ik daar ooit nog wel eens een schemaatje van publiceren. Als ik dat tenminste nog durf
Onderstaand schema is niet heel veel anders dan de eerste, behalve dan dat ik zonnestroom heb toegevoegd en, om verdere ruis te voorkomen, een paar dingen heb weggelaten en een paar onderdelen heb gewijzigd zodat die met een beetje mazzel zelfs door de experts herkent kunnen worden.
Een schema op basis van hoe het heurt, zoals je dat waarschijnlijk bij ‘mijn first Sony’ leert, is niet voor mij weggelegd. Die opleiding heb ik niet gevolgd. En het is niet omdat ik dat niet kan, dat zal vast wel lukken, maar omdat dat voor mij, als niet vonkentrekker, niet duidelijk genoeg is.
Er zijn vijf stroombronnen. De 12V startaccu, de 24V serviceaccu, zonnestroom, een 24/230 omvormer en walstroom. Hoe dat aan elkaar te knopen gaat het in het schema over.
Walstroom en 24/220V omvormer zijn van elkaar gescheiden door middel van een 20A drieweg keuze schakelaar. Aan beide zijden daarvan een aardlekautomaat, dus met zekering. Verdelen over meerdere groepen is niet nodig. AC gebruikers zijn “Plug&Play”, dat wil zeggen er zit een stekker aan die ergens ingeplugd kan worden, de AC distributie. Dan gaat het om laders, oven, boiler, koffiezetter, inductie plaatje etc. Ik ben graag onafhankelijk van walstroom dus die wordt normaal gesproken niet aangesloten. Behalve dan in de thuishaven. Die is ook echt thuis want de aansluiting is afkomstig uit mijn huisinstallatie. Wel zo makkelijk i.v.m. het kluswerk aan boord.
De motor wordt gestart met de 12V startaccu. Deze wordt geladen met de 125A dynamo op de motor. Via de MacPlus 12/24V omvormer laadt deze ook de 24V LiFePo4 service accu. De maximale laadstroom is 30A waardoor de dynamo ook niet overbelast kan worden. Een dubbelpolige accuschakelaar ontkoppeld motor en startaccu. Met de accuschakelaar in de uit stand kunnen er volgens mij geen galvanische problemen optreden.
Het DC gedeelte bestaat direct na de service accu uit 5 groepen en zijn als zodanig gezekerd en voorzien van een hoofdschakelaar. De eerste groep is die van het boordnet. De distributie daarvan in meerdere groepen etc. komt in een apart schema. Vrijwel alles is 24V. Een enkele 12V gebruiker krijgt daarom een eigen (kleine) 24/12 converter. Een apart 12V schema is daarom ook nergens voor nodig. De vier andere groepen zijn voor de relatief grote verbruikers als lieren, omvormer en Jettruster. De zwaardere bekabeling daarvan komt rechtstreeks vanaf de service accu.