Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuw project: de Chameleon.

Nieuw project: de Chameleon. 27 aug 2024 15:23 #1581068

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Kleine voortgang: voordek iets verlaagd, begonnen met de afwerking van de boorden. De bodem heb ik verstevigd met een paar stroken multiplex.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 27 aug 2024 15:47 #1581075

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ik vind het knap!
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 31 aug 2024 14:54 #1581901

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
De binnenwegering zit er in. Dit detail wijkt af van het ontwerp omdat ik het als randverstijving te zwak vind. Je weet nooit of de boot ooit nog eens hard valt of bekneld raakt. Ook kunnen er makkelijker roeidollen in worden gemaakt. Volgende stap zal zijn: het aanbrengen van de schuurlijsten van Meranti.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 07 sept 2024 16:40 #1583818

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Ook de schuurlijsten van Meranti zitten er aan. Van dit deel van de boot heb ik nu ook de hoekverstijvingen (breasthooks) uitgezaagd en vastgelijmd. Blijft over het mooi rond schuren van de hoeken en gladschaven van de boorden. Ook moet ik de zwaardsleuf nog uitzagen, maar dan moet de boot op zijn kop liggen.




Vorige week kocht ik op MP een compleet Optimistje, terwijl ik eigenlijk alleen op zoek was naar een tuigje voor het nieuwe bootje. De romp van de Optimist is gescheurd en niet te repareren. Het tuig is mooi en het beslag ook, dus dat gebruik ik nog. Verder was het bootje zeer compleet. Overtollig en ter overname zijn dus twee originele roeiriemen, een verstelbare mastvoet van Optiparts, twee zwemvesten met schuim er in, een afdekhoes voor een optimistenromp. De riemen zijn te kort voor de Chameleon, daar moet ik dus nieuwe voor maken.
Laatst bewerkt: 07 sept 2024 16:48 door jerry. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 23 sept 2024 15:02 #1586649

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Het Optimistje dat ik kocht voor het tuig moet naar de afvalverwerking, heet hier de Avalex. Wordt gratis opgehaald, mits in hanteerbare stukken. Vorige week heb ik het bootje ontdaan van het roerbeslag en de mastvoet en het daarna met de haakse slijper in stukken gezaagd. De romp bestond uit 2 schalen van (waarschijnlijk ) ABS van soms wel 8 mm dik. de binnenschaal was gescheurd en niet meer te repareren.

Het voorste deel van de Chameleon is gereed op het bekleden met glasweefsel en het afschilderen na.



Nu is de andere helft van de Chameleon aan de beurt om afgwerkt te worden.
Vandaag heb ik de binnenwegering en de schuurlijsten aangebracht met ingedikte epoxy.

Laatst bewerkt: 23 sept 2024 15:05 door jerry. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 03 okt 2024 16:53 #1589011

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
De afgelopen dagen heb ik de twee luchtkasten die in de hoek tussen de spiegel en de romp moeten komen in elkaar gelijmd. Ze komen pas in de boot als zeker is dat de twee boothelften ook echt "nesting" zijn.
Vandaag heb ik de twee helften in elkaar gepast: het blijkt te passen.



Om de passing perfect te maken heb ik een deel van de "breasthooks" van het middenspant moeten verkleinen.
Uiteindelijk is het totale pakket van de nesting dinghy precies zoals de ontwerper het heeft bedacht: 125x150x50 cm (hoog).
In de luchtkasten maak ik nog inspectieluikjes, zodat ze als bergruimte kunnen worden gebruikt.
Laatst bewerkt: 03 okt 2024 17:42 door Noballast. Reden: Foto gedraaid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 05 okt 2024 20:51 #1589389

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Mooi resultaat tot nu toe. Heb je het o zo belangrijke gewicht ook nog vergeleken met wat het ontwerp daar over zegt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 07:55 #1589424

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Nog niet gewogen. Ik denk dat de boot wel 5 tot 10 % zwaarder wordt dan de ontwerper aangeeft. Als dat zo is komt dat door de verstijvingen die ik heb aangebracht en de extra lagen epoxy. Kan ook meevallen omdat ik de lange zitbank weg laat. De twee delen zijn goed te tillen is mijn ervaring tot nu toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 08:22 #1589426

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
jerry schreef :
Vandaag heb ik de twee helften in elkaar gepast: het past.

Wat ik me bij het zien van de foto's afvroeg: is de boot niet zó ontworpen dat de kortste helft volledig in de langste verdwijnt? Dat wil zeggen: dat de boorden van de kortste helft niet boven die van de langste helft uitsteken, als de kortste helft in de langste ligt?
Als de boot aan dek van het moederschip wordt meegevoerd, wat natuurlijk de enige reden is om van een bijboot een nesting dinghy te maken, dat lijkt het mij prettig om beide delen omgekeerd op het dek te leggen en dat beide delen dan rechtstreeks op het dek rusten.
Zoals beide delen nu op je foto staan, rust in een dergelijke situatie het grootste deel op het kleinste.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 08:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 09:47 #1589453

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
@Wadloper: op de tekeningen die ik liet komen worden de twee delen zo neergelegd dat het deel met de steven(punt) onderop ligt en het andere deel, dat iets groter is maar niet breder, dat weer afdekt. De foto die ik postte is dus de omgekeerde toestand. De hoogte van het pakket is 50 cm. Mijn variant met de verstevigde boorden ( binnenwegering op klosjes) maakt de ruimte in het grootste deel iets minder, maar dat is gecompenseerd door de punt iets naar voren op te schuiven. Ik had ook de ruimte kunnen vergroten door de beide luchtkasten iets te verkleinen, maar dat hoefde niet toen we gingen passen.
Door het dubbele middenspant (daar waar de boot wordt doorgezaagd) zijn beide bootdelen bij het spant even breed. De delen kunnen dus nooit in elkaar “verdwijnen”.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 09:50 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 11:40 #1589486

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
jerry schreef :
Door het dubbele middenspant (daar waar de boot wordt doorgezaagd) zijn beide bootdelen bij het spant even breed. De delen kunnen dus nooit in elkaar “verdwijnen”.

Dit snap ik niet.
Bij een goed ontworpen nesting dinghy ligt scheiding tussen de twee delen niet op het breedste punt van de boot, maar daarvoor (of daar achter, afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt). De kortste helft van de boot heeft dus een kleinere maximale breedte dan de langste helft. Een essentiële voorwaarde om de kortste helft volledig in de langste te laten verdwijnen.

De chameleon is het bekendste ontwerp van Danny Green en Green is op zijn beurt de bekendste ontwerper van nesting dinghies. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat hij de boot zó ontworpen heeft dat de ene helft niet volledig is de andere kan verdwijnen.

Weet je zeker dat die aan binnenzijde aangebrachte extra binnen-wegering (afwijking van de tekeningen, begrijp ik) er niet iets mee te maken heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 14:56 #1589519

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Als je de tekening in de bijlage bekijkt snap je het misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 15:35 #1589529

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
jerry schreef :
Als je de tekening in de bijlage bekijkt snap je het misschien.

Op die tekening is vrij duidelijk te zien dat de scheiding tussen twee delen voorbij het breedste punt van de boot ligt. Bij het spant zijn de delen inderdaad even breed, maar de grootste breedte van het langere deel ligt iets verderop. Ook is te zien dat de hoekversterkingen in het langste deel de passing van het kleine deel in het grotere vrij kritisch maken. Maar zeker is dat een binnen-wegering in het grootste deel de passing nog verder bemoeilijkt.

Anderzijds lijkt het er ook op dat Greene de passing doelbewust zó heeft ontworpen dat het grotere deel òp het kleinere deel rust en niet op het dek, als het geheel daar omgekeerd op ligt.
Hij heeft gekozen voor een zo kort mogelijk langste deel. Op het moment dat het scheiding nog iets verder naar voren ligt, wordt de breedte van het kleinste deel minder en zou het op zeker moment wèl helemaal in het langste kunnen verdwijnen.
Je hebt dan wèl iets meer ruimte aan dek nodig, want het langere deel wordt navenant langer. En deze boot is al aanzienlijk groter dan de D4.
Hier laat je wat, daar vindt je wat..

Nou ja; als de toekomstige koper tevreden is met de boot, maakt het ook allemaal niet zoveel uit.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 17:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 18:54 #1589568

Prachtig project!

Is al een heel eind zo te zien…

Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor een volgend project, dan is dit misschien wat:


smallcraftadvisor.com/scamp-sailboat/

Best populair in de VS, lekker minimalistisch, maar daar maken ze wel mooie tochten mee:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 06 okt 2024 20:58 #1589597

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Leuk bootje, die SCAMP. Dank voor de tip. Maar nu eerst de Chameleon afmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 11 okt 2024 11:03 #1590621

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
De luchtkasten die gebruikt gaan worden als opbergruimten zijn nu ingelamineerd. De inspectieluikjes zijn van Talamex.





Op de laatste foto zijn de verstevigingen van de bodem te zien. Voor een boot die een wereldreis gaat maken moet de bodem tegen een stootje kunnen. Ik zou niet graag zien dat iemand een gasfles laat vallen en dat daarna de bodem gerepareerd moet worden in een afgelegen land.
De twee stroken die niet passen in het patroon van de verstevigingsstroken zijn de verstijvigingen waar de schroeven van de twee kimkielen door gaan.
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 11:06 door jerry. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 25 okt 2024 14:50 #1593347

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
De binnenkant van het deel van de boot dat als "deksel" zal worden gebruikt, is nu klaar en geverfd. De buitenkant heeft 2 lagen epoxy en zal worden bekleed met keperweefsel. Ik heb ongeveer 6 m2 nodig.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 30 okt 2024 18:46 #1594271

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Vandaag met hulp de twee delen van de boot opgesteld en met 4 bouten aan elkaar verbonden.




Het deel met de voorsteven moet nog van glasweefsel worden voorzien en worden geschilderd. De mast van het Optimistje dat ik laatst kocht is doordat hij diep in het voordek zakt, iets te kort. Ik los dat op door de mastvoet op de bodem te verhogen. De voorsteven wordt ook voorzien van een ankerrol, opdat de steven niet zal slijten door de ketting van het anker.
Ook hebben we de waterlijn afgetekend, maar het is de vraag of een boot van 10 voet wel op zijn waterlijn zal liggen. Misschien schilder ik de boot van buiten wel helemaal met Coppercruise. Op de werf van De Delft, waar ik een tijdje als vrijwilliger werkte lieten we een grote sloep te water en bekeken toen waar de waterlijn precies liep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 14 nov 2024 13:53 #1596487

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Het bootje schiet al aardig op. Bekleding met glasweefsel en epoxy zit er op, de mastvoet is klaar en kan geplaatst worden. De ankerrol is gemonteerd en als de plaats van de maststep definitief is kan het voordek worden geplaatst. Het gat in het voordek heeft een luik gekregen. Voor de sluiting moet ik nog iets bedenken. Ook de beide schegjes zijn gemonteerd. Blijven over: schilderen buitenkant, roer aanpassen en monteren en twee roeiriemen maken.



Laatst bewerkt: 14 nov 2024 13:59 door jerry. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 15 nov 2024 10:08 #1596590

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
jerry schreef :
Voor de sluiting moet ik nog iets bedenken.]
Lekker bezig hoor!
Is een eenvoudige kliksluiting in dit geval niet voldoende?

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 nov 2024 10:10 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 15 nov 2024 10:15 #1596593

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Is zeker een oplossing IlCygno. Dank voor de tip. Bij het vorige bootje heb ik de luiken van de zitbanken daar mee vastgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 15 nov 2024 11:30 #1596615

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
jerry schreef :
Ook hebben we de waterlijn afgetekend, maar het is de vraag of een boot van 10 voet wel op zijn waterlijn zal liggen. Misschien schilder ik de boot van buiten wel helemaal met Coppercruise. Op de werf van De Delft, waar ik een tijdje als vrijwilliger werkte lieten we een grote sloep te water en bekeken toen waar de waterlijn precies liep.

Waarom wil je een antifauling gebruiken? Ik neem aan dat hij meestal ergens op een dek komt te liggen, voor een dergelijke boot zou ik alleen een 2K lak gebruiken. Antifauling is alleen nodig als je de bodem niet schoon kan maken en altijd in het water ligt i.m.h.o.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 15 nov 2024 16:55 #1596683

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
HotSnail schreef :
Waarom wil je een antifauling gebruiken? Ik neem aan dat hij meestal ergens op een dek komt te liggen, voor een dergelijke boot zou ik alleen een 2K lak gebruiken. Antifauling is alleen nodig als je de bodem niet schoon kan maken en altijd in het water ligt i.m.h.o.

Ik reageer hierop omdat ik het bootje ga overnemen en het verzoek van de antifouling van mij komt. Het beoogde gebruik is als bijboot tijdens mijn wereldreis. Met name in de tropen verwacht ik daarbij dat het bootje veel en langere tijd in het water zal liggen, omdat ik geen haast zal hebben de wereld rond te gaan en dus langere tijd op 1 plek zal zijn waarbij dit bootje m’n boodschappenautootje zal zijn. Vorig jaar viel me met een rubber bootje al op nadat die een paar weken in het water had gelegen hoe moeilijk het was om de aangroei te verwijderen. Vandaar dus deze keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 15 nov 2024 17:29 #1596690

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
Toen ik mijn eerste bootje bouwde (zo’n 19 jaar geleden) had ik het geschilderd met monourethaan van Epifanes. Ik had toen helemaal geen ervaring met aangroei en anti-fouling. Dat heb ik geweten: na een paar maanden in het water en een paar dagen op het droge was de aangroei er met geen middel af te krijgen. Oplossing: afkrabben, opnieuw schilderen en op de trailer stallen. Kon prima want het bootje was maar 9 voet. Na éen seizoen verkocht en lid geworden van dit forum. :cheer: Alle volgende boten natuurlijk wel van anti-fouling voorzien en na het vaarseizoen af gespoten met de hogedrukspuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw project: de Chameleon. 18 nov 2024 21:12 #1597242

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
De mastvoet is geplaatst en met fillets vastgezet. De mast staat niet loodrecht op de kiel, maar loodrecht op de waterlijn. We hebben de boot opgesteld met de waterlijn horizontaal en de mast met een waterpas te lood gesteld.

Nu de mastvoet is gemonteerd, heb ik vandaag het voordek annex luchtkast annex bergruimte met ingedikte epoxy vastgezet.


Het plankje met de twee lijmklemmen drukt de boegrol omlaag zodat de boot (als hij omgekeerd op het dek ligt ) niet op de boegrol zal steunen.
Volgende stap zal zijn het afschilderen van het dek en de romp.
Laatst bewerkt: 18 nov 2024 21:16 door jerry. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl