Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
De mogelijkheden om zelf te knutselen/ontwikkelen met de nieuwste generatie mini-PC's is eindeloos. Omdat er diverse fraaie initiatieven lopen die best wat eigen plek behoeven, bundelen we onze kennis in deze categorie.

Onderwerp: SignalK instrumenten

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 10:41 #1032048

Nee joh, PolarPlot is al native N2K en leest/schrijft van/naar de bus. Signal-K kan deze data daar vast wel vanaf trekken en (binnen - vind ik niet zo zinvol) op dit soort gimmicks weergeven ;)

Wellicht kan de Performance-plugin voor OpenCPN haar data via Signal-K naar buiten sturen tegenwoordig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 11:07 #1032057

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16266
Ja, buiten zou je dan met een android / ereader kunnen werken o.i.d.
Misschien zijn er mogelijkheden om de performance te vertalen naar andere zinnen die dan makkelijker of fraaier weer te geven zijn op het beschikbare instrumentarium?
Ik fantaseer maar wat hoor, zoveel kijk heb ik er niet op :)
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 11:07 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 11:35 #1032068

Heeft Signal-K eigenlijk velden voor “performance” gereserveerd? Ben benieuwd waarin die dan vertasld woeden van en naar NMEA0183 en N2K; heb voor N2K nog geen openbare PGN’s gebonden - NMEA0183 gebruikt het weinig specifieke XDR (wat voor vanalles gebruikt wordt)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 12:13 #1032091

/vessels/<RegExp>/performance
Title: performance

Description: Performance Sailing data including VMG, Polar Speed, tack angle, etc.

/vessels/<RegExp>/performance/polarSpeed
Units: m/s (Meters per second)

Description: The current polar speed based on current polar diagram, WindSpeedTrue and angleTrueWater.

/vessels/<RegExp>/performance/polarSpeedRatio
Units: ratio (Ratio)

Description: The ratio of current speed through water to the polar speed.

/vessels/<RegExp>/performance/velocityMadeGood
Units: m/s (Meters per second)

Description: The current velocity made good derived from the speed through water and appearant wind angle. A positive value is heading to upwind, negative to downwind.

/vessels/<RegExp>/performance/velocityMadeGoodToWaypoint
Units: m/s (Meters per second)

Description: The current velocity made good to the next waypoint derived from the speedOverGround, courseOverGround.

/vessels/<RegExp>/performance/beatAngle
Units: rad (Radian)

Description: The true wind beat angle for the best velocity made good based on current current polar diagram and WindSpeedTrue.

/vessels/<RegExp>/performance/beatAngleVelocityMadeGood
Units: m/s (Meters per second)

Description: The velocity made good for the beat angle.

/vessels/<RegExp>/performance/beatAngleTargetSpeed
Units: m/s (Meters per second)

Description: The target speed for the beat angle.

/vessels/<RegExp>/performance/gybeAngle
Units: rad (Radian)

Description: The true wind gybe angle for the best velocity made good downwind based on current polar diagram and WindSpeedTrue.

/vessels/<RegExp>/performance/gybeAngleVelocityMadeGood
Units: m/s (Meters per second)

Description: The velocity made good for the gybe angle

/vessels/<RegExp>/performance/gybeAngleTargetSpeed
Units: m/s (Meters per second)

Description: The target speed for the gybe angle.

/vessels/<RegExp>/performance/targetAngle
Units: rad (Radian)

Description: The true wind gybe or beat angle for the best velocity made good downwind or upwind based on current polar diagram and WindSpeedTrue.

/vessels/<RegExp>/performance/targetSpeed
Units: m/s (Meters per second)

Description: The target speed for the beat angle or gybe angle, which ever is applicable.

/vessels/<RegExp>/performance/leeway
Units: rad (Radian)

Description: Current leeway

/vessels/<RegExp>/performance/tackMagnetic
Units: rad (Radian)

Description: Magnetic heading on opposite tack.

/vessels/<RegExp>/performance/tackTrue

Mocht je nog een mogelijkheid wensen die er niet bij zit dan kun je daarom vragen en een voorstel doen. Geen enkele reden om aan te nemen dat ze dat niet zouden overnemen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 12:22 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 12:14 #1032092

Vertalen van SignalK naar N2K en/of NMEA0183 kan alleen als die data in dat protocol beschikbaar is.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 24 mrt 2019 19:29 #1032199

Dankje ZP. En het tweede deel van mijn vraag, bestaat daar een antwoord op, of keeft die informatie alleen binnen de Signal-K wereld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 25 mrt 2019 08:17 #1032307

@Nachtvlinder
Alles is te vinden in GitHub: github.com/SignalK
Wij hebben de node server geïnstalleerd wat Plugins geïnstalleerd en alles wat we wensten werkte!

Hoe de verschillende onderdelen nu verwerkt zijn in welke Plugins is nogal verwarrend.
Maar mocht je er niet uit komen dan is het SignalK team altijd bereid te helpen (via Slack voor developers)

Voor jouw toepassing moet je maar eens kijken naar github.com/SignalK/n2k-signalk
Dat gebruikt dan o.a. weer CanBoat voor de vertalingen je moet heel wat doorklikken maar dan kom je uiteindelijk hier:
github.com/canboat/canboat/blo...r/analyzer/pgns.json
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 25 mrt 2019 08:41 #1032317

@Nachtvlinder
Hmmm.... met Ctrl+F "performance" krijg ik geen hits in de file misschien kun je het dan aanvullen:
PGN Descriptions
The details about the PGN's recognized by Canboatjs come from the canboat project in pgns.json. If you want to add or update PGN details, please make changes to the pgn.h file in canboat and submit a pull request there. Include sample data and raise an issue here so that I can include your changes in Canboatjs.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 25 mrt 2019 09:06 #1032323

Ik ben bekend met het Canboat project van Kees Verruijt, heb daarvan gebruik gemaakt bij PolarPlot, deze leest en schrijft naar de bus zonder tussenkomst van de Signal-K tussenlaag. Waarschijnlijk bestaan er proprietery PGN’s tbv de performance gerelateerde metingen, echter deze zijn merk-afhankelijk en niet back-engineered om in de Canboat bibliotheek op te nemen. Daarom het misbruiken van de PGN’s voor Fuel en Battery Status om deze metingen toch op de bus te krijgen om ze (buiten, niet op een webpage van een laptop/tablet) enigszins zin ol weer te kunnen geven. Die noodzaak lijkt dus nodig te blijven; een architectuur op basis van Signal-K gaat m.i. niet de door mij gewenste functionaliteit leveren (totdat deze prrformance PGN’s uitgeplozen zijn). Daarvoor heb je iemand nodig met bv een B&G performance systeem om daar een middag aan boord te kunnen meekijken op het N2K netwerk. Lukt dat, dan werkt het nog steeds alleen voor B&G systemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 25 mrt 2019 09:29 #1032328

Zo lang je het niet commercieel gaat verkopen kan je toch doen wat je wil, en wat bij jou aan boord werkt?
Zou er niet zo moeilijk over doen dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 25 mrt 2019 09:44 #1032329

Nachtvlinder schreef :
Waarschijnlijk bestaan er proprietery PGN’s tbv de performance gerelateerde metingen, echter deze zijn merk-afhankelijk en niet back-engineered om in de Canboat bibliotheek op te nemen.

Waarom denk je dat? Heb je de beschikking over de lijst van PGN's?
Als er geen PGN's voor zijn dan is dat juist nog een argument om SignalK "ook" te gebruiken!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 25 mrt 2019 09:45 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 26 mrt 2019 20:14 #1032909

Zoals besproken: het lijkt mij best interessant om PolarPlot om te zetten naar een architectuur gebaseerd op Signal-K. De dataflow zou er dan zo uit kunnen zien, stel ik mij voor:

1) SK server leest data uit het N2K of 0183 netwerk in en maakt dit beschikbaar op SK server
2) PolarPlot wordt een SK plug-in, leest en schrijft de benodigde resp. berekende data in SK
3) Gebruiker kan de resultaten direct weergeven via een van de vele “klokjes-apps”, maar vooral:
4) Gebruiker kan de berekende data vanuit de SK server broadcasten in een PGN of 0183 scentence naar zijn keuze - afhankelijk van wat zijn MFD ondersteunt.

Plug-in zou dan een gelikte webinterface moeten krijgen waar de gebruiker haar polardata en overige configuratiegegevens (masthoogte, kielvorm, calibraties etc) kan definiëren. Ook zal dat de plaats zijn waar de gebruiker haar outputwensen kenbaar kan maken. Mooist zou zijn als PolarPlot automatisch zou herkennen welke data mist (en in crippled mode moet draaien), als alternatief zou de gebruiker dit op deze configuratiepagina aan kunnen geven.

Vragen:
-in welke taal wordt een SK plug-in geschreven?
-Signal-K naar N2K ondersteunt op dit moment slechts een paar PGN’s. De fuel en battery status PGN’s horen daar niet bij, dus de huidige functionaliteit zou op dit moment niet gerealiseerd kunnen worden. Is er iets van een planning/prioriteitenlijst wanneer deze library uitgebreid wordt? De andere kant op werkt tenslotte al...
Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 20:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 26 mrt 2019 21:17 #1032932

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 26 mrt 2019 21:31 #1032938

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 26 mrt 2019 21:43 #1032939

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Deze zaken kun je aanzetten voor de conversie van SignalK naar nmea183:

APB - Autopilot info
DBK - Depth Below Keel
DBS - Depth Below Surface
DBT - Depth Below Transducer
DPT - Depth
GGA - Time, position, and fix related data
GLL - Geographical position, latitude and longitude
HDG - Heading magnetic:.
HDM - Heading Magnetic
HDM - Heading Magnetic, calculated from True
HDT - Heading True
HDT - Heading True calculated from magnetic heading and variation
MMB - Environment outside pressure
MTA - Air temperature.
MTW - Water Temperature
MWD - Wind relative to North, speed might be ground speed.
MWV - Aparent Wind heading and speed
MWV - True Wind heading and speed
PNKEP,01 - Target Polar speed
PNKEP,02 - Course (COG) on other tack from 0 to 359°
PNKEP,03 - Polar and VMG, and optimum angle.
PNKEP,99 - Debug
PSILCD1 - Send polar speed and target wind angle to Silva/Nexus/Garmin displays
PSILTBS - Garmin proprietary target boat speed
RMB - Heading and distance to waypoint
RMC - GPS recommended minimum
ROT - Rate of Turn
RSA - Rudder Sensor Angle
VHW - Speed and direction
VLW - Total log and daily log
VTG - Track made good and Ground Speed (COG,SOG)
VWR - Apparent wind angle and speed
VWT - True wind speed relative to boat.
XDR (Barometer) - Atomospheric Pressure
XDR (PTCH-ROLL) - Pitch and Roll
XDR (TempAir) - Air temperature.
XTE - Cross-track error
ZDA - UTC time and date
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 27 mrt 2019 04:59 #1032954

Klopt. De issues zitten in de omzetting naar N2K: die is (nu...) pas functioneel voor een paar PGN’s.

Het lijkt dus wat te vroeg voor deze applicatie.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 05:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 27 mrt 2019 10:28 #1033026

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste NV,
nu dan even andersom:

SignalK naar NMEA2000

AIS (129794, 129038, 129041)
Enabled
Battery (127506 & 127508)
Enabled
Battery Mapping
COG & SOG (129026)
Enabled
Depth (128267)
Enabled
Temperature, exhaust (130312)
Enabled
Engine Mapping
Engine Parameters, Dynamic (127489)
Enabled
Engine Mapping
Location (129025,129029)
Enabled
Heading (127250)
Enabled
System Time (126992)
Enabled
Tank Levels (127505)
Enabled
Outside Temperature (130312)
Enabled
Inside Temperature (130312)
Enabled
Engine Room Temperature (130312)
Enabled
Refridgerator Temperature (130312)
Enabled
Wind (130306)
Enabled

Denk dat dit best goed bruikbaar is; Zoals je nmea183 windset via SignalK naar NMEA2K etc.

Groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 27 mrt 2019 10:35 #1033030

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Waarom zou je NMEA0183 via SignalK willen omzetten naar NMEA2000? Dat kan je toch ook gewoon direct in elkaar omzetten?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 27 mrt 2019 10:46 #1033034

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Menno schreef :
Waarom zou je NMEA0183 via SignalK willen omzetten naar NMEA2000? Dat kan je toch ook gewoon direct in elkaar omzetten?

Beste Menno,

dat lijkt mij wel logisch. Je hebt een nmea183 dieptemeter of een windset en die wil je ook op de NMEA2K lijn hebben. Of andersom gegevens vanuit je NMEA2K naar je Nmea183 apparaten en meters.

Dan is er nog SignalK informatie van bepaalde sensors. Die komen er ook nog bij.

Alleen voor de verbinding met de Can-bus moet er een adapter tussen. Ik heb dit op de Wintermeeting getoond met een Canable usb-canbus boardje. (kosten US $ 29,-).

Dit werkt allemaal op een Raspberry Pi met OpenPlotter.

Groet,


Bram
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 12:33 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 27 mrt 2019 11:01 #1033040

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik snap heel goed waarom je NMEA0183 in NMEA2000 zou willen omzetten, maar de stap via Signal-K vind ik een beetje onlogisch klinken, als je verder geen Signal-K gaat gebruiken.
Met de juiste software kan je die omzetting met zo'n CAN-USB bordje ook direct doen.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 11:03 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 27 mrt 2019 11:53 #1033054

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Je gaat hier voorbij aan alle extra mogelijkheden van SignalK.

Zoals de diverse meters. Het is HTML. Je kunt dat in iedere browser op elk systeem gebruiken en op afstand gebruiken.

De mogelijkheden hiermee zijn legio. Het is allemaal nog wel in ontwikkeling, maar zeker veel belovend.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 27 mrt 2019 12:12 #1033057

Laat de echte Onno :laugh: dan maar antwoord geven.
Voor omzetten NMEA0183 / NMEA2000 heb je theoretisch SignalK inderdaad helemaal niet nodig.
Het programma CanBoat voldoet daar in en bij SignalK hebben ze dat programma gebruikt en gekoppeld aan SignalK.
CanBoat staat aan de oorsprong van Signalk, omdat een heleboel NMEA2000 data niet vertaald kan worden naar NMEA0183, daarnaast heeft NMEA2000 nogal wat mogelijkheden over het hoofd gezien waardoor het naar mijn mening technisch gezien een mislukt protocol is.
Omdat een aantal It-ers die mening delen en elkaar op internet vonden met verschillende projectjes waaronder CanBoat hebben zij hun eigen protocol bedacht en dat is nu SignalK.
Het idee is dat alle verschillende protocollen (dus ook andere dan 0183 en 2000, bijvoorbeeld/o.a. ve-direct van Victron wordt nu ook ondersteund) vertaald worden naar een universele taal (SignalK) elke protocol hoeft dan eenmalig vertaald te worden en is dan meteen toepasbaar naar alle andere mogelijkheden/toepassingen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 27 mrt 2019 12:28 #1033064

Nachtvlinder schreef :
Klopt. De issues zitten in de omzetting naar N2K: die is (nu...) pas functioneel voor een paar PGN’s.

Het lijkt dus wat te vroeg voor deze applicatie.

Ik heb nu aardig rondgekeken in git/plugins en slack en kan nergens iets vinden met SignalK en performance, het lijkt er op dat er nog niemand mee bezig is, ik kan Fabian en/of Kees vragen je uit te nodigen voor Slack en ik stel voor daar je post van 26 mrt 2019 21:14 te plaatsen, dat lijkt me de geschikte plek, dat moet dan wel in het Engels, is dat een idee?

Via slack moeten we de benodigde PGN's wel beschikbaar kunnen krijgen.
De webinterface is iets dat wij zouden kunnen maken (dat is ook het makkelijkste :laugh:)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrument 27 mrt 2019 16:59 #1033132

@Brambo post 1033026: Mooi! Dan heb ik mijn geklaag op een ergens gevonden eerdere status gebaseerd! De huidige status is voldoende om de huidige (en meer!) PolarPlot functionaliteit op basis van Signal-K te kunnen implementeren.

Waarom hier de mix van NMEA0183, N2K en Signal-K?

-N2K en 0183 om gebruikers vanaf hun instrumentarium benodigde data beschikbaar te maken tot de plugin

-Signal-K plugin tbv performance berekeningen. Signal-K tevens zodat gebruikers “performance klokjes” op tablet, laptop etc. weer kunnen geven (als ze dat willen)

-Performance data “export” naar N2K of 0183 om data ook buiten, op hun waterdichte daglicht-capable displays/plotters weer te geven. Performance data (UA/DA, targetspeed, performance%) kan dan gemapped worden in PGN’s/scentences naar hun keuze.

Data import/export via de (nu dus wel) bestaande Signal-K libraries. Wat “handwerk” wordt is het omzetten van de berekeningen van Free Pascal naar nodejs en het maken van een gebruikersvriendelijke configuratiewebpage in deze te schrijven Signal-K plugin.

Van nodejs en webpagina’s heb ik geen kaas gegeten; tot zover de setup-for-succes factor ;)

Mss een community-development van maken?? De gebruikers kunnen (met deze flexibiliteit...) natuurlijk uit de hele wereld komen. Mijn input zou dan slechts de code uit PolarPlot kunnen zijn betreft berekeningsstructuur/-implementatie.

@ZP: wat is Slack!? Via github kan toch ook een plugin-project gedefinieerd worden? Verder absoluut geen ervaring mee. Denk niet dat ik geschikt ben zoiets op te zetten/te trekken...
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 17:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SignalK instrumenten 28 mrt 2019 07:19 #1033315

Signalk-dev.slack is het forum voor developers van SignalK je kan het koppelen aan Github.
Je kan daar gewoon de zelfde discussie houden als hier, het moet alleen in het Engels.
Voor de oriëntering of het de moeite waard is, is dat denk ik de beste plek.
De plek voor community development en support!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl