Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gas aan boord. Voor- & nadelen

Re:Gasdetector butaan/propaan 21 juni 2010 19:15 #134233

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Overigens zijn de eisen voor gebruik van propaan/butaan op land nog veel strenger.
Ik werk bij een ketelfabrikant, en doe de ombouw bij de klant thuis bij de wens op propaan/butaan te willen stoken.
Dit doen we om zelf te kunnen zien hoe de installatie is aangelegd en of deze aan de normen voldoet (op moment van ombouw, momentopname maar toch).

Nu is het zelfs zo dat een propaantoestel niet in een kelder mag worden geplaats, OOK NIET MET GAS DETECTOR!.

Er moet ten allertijde een beluchting naar buiten zijn op het laagste punt om evt lekgas te kunnen afvoeren.
Zelfs een schrobputje is uit den boze.

Voldoet de ruimte/installatie niet aan de eisen dan bouw ik het toestel niet om.
Propaan/butaan is een gemeen explosief goedje, je hebt niet veel nodig om de LEL te bereiken.
1,3% butaan in de aanwezige lucht is al genoeg voor een explosie
tegen 5% aardgas.....

Wat dat betreft is het in de botenwereld nog ieder voor zich, en ben je zelf verantwoordelijk voor je handelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 11:19 #139378

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
www.nu.nl/binnenland/2301426/p...est-gasexplosie.html

Zojuist op Nu.nl in friesland is alweer een schip verwoest door een gasexplosie.
Oorzaak is nog onbekend, misschien de zoveelste gastopic, maar het blijft bij slecht onderhoud of ondeskundig gebruik levensgevaarlijk aan boord.

Ik ga voor spiritus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 11:43 #139380

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@ Friendship 22. Het kan niet samengaan wat je zegt, gasexplosie en oorzaak onbekend. Eerst het onderzoek maar afwachten. Er is geen reden hier om nu al te zeggen dat spirituskokers veiliger bezig zouden zijn. Dat niet goed aangelegde systemen voor problemen kunnen zorgen is bekend, of het nu om gas, diesel of benzine gaat maakt niets uit. Trouwens als je spiritus op een onveilige manier bijvult kan het ook je boot in lichtelaaien zetten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 11:48 #139382

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het feit dat het op nu.nl komt en tevens in verschillende kranten betekent dat er zo sporadisch iets mis gaat met gas aan boord dat het dus wel heel erg veilig moet zijn. Als ieder ongeval een reden wordt om dat specifieke niet meer te doen dan weet ik er nog wel een paar... Wat denk je van die zuidkaper die op dat zeiljacht sprong, misschien maar niet meer op zee gan zeilen? Een plezierjact wat wordt overvaren op de IJssel op of het IJ, misschien maar helemaal niet meer gaan varen?
De straat oversteken is bij ondeskundig gedrag ook levensgevaarlijk. Geen reden om het niet te doen maar een reden om het met verstand te doen. En voor gas aan boord geldt precies hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 11:51 #139383

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Inderdaad eerst maar de oorzaak afwachten. Behalve gebrekkig onderhoud kan ook ondeskundig gebruik een oorzaak zijn, maar ook domme pech.

Mbt spirituskokers: ook daarmee kan het fout gaan, maar de klap is dan wel een stuk minder dan dat er een ** kg gasvulling tot ontploffing komt. De hoeveelheid brandbare stof die tegelijk vrijkomt is meestal hooguit één liter, en dat ploft een stuk minder als een halve kajuit vol gas.
Laatst bewerkt: 28 juli 2010 12:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 12:32 #139391

Deze discussie over de (on)veiligheid van gas aan boord is op de forum volgens mij al heel vaak gevoerd, zonder duidelijke winnaars of verliezers. Volgens mij moet iedereen vooral (blijven) doen wat hem of haar goed dunkt.

Het bericht op nu.nl bevat overigens een vreemde formulering, wat mij betreft. Er staat dat de gasfles ontploft is. Dat lijkt mij sterk, ik wed dat de fles zelf zelfs nog intact is. Het gas uit de fles is, na een lekkage, ontploft. Dat hoeft helemaal niet aan de fles te liggen, de kans is groot dat het lek ergens anders zat of ergens een kraan is open blijven staan.

Dat doet me denken aan een gasexplosie jaren geleden in een drive-in woning in Tilburg. De LPG-tank van een in de inpandige garage geparkeerde auto had gelekt en dat had tot een explosie geleid. Het hele huizenblok was ontzet, maar de tank zelf werd ongeschonden teruggevonden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 12:35 #139392

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6597
Los daarvan vormt gemorste spiritus geen ontplofbaar gas/lucht mengsel, maar resulteert het in een vloeistof-brand.
Dat wil zeggen: dat kan het geval zijn, maar dan moet er wel direct vuur bij komen.
Gas (butaan/propaan/LPG) vormt een ontplofbaar mengsel dat als damp blijft hangen, en daarbij kan een vonk van een electrisch apparaat, of statische electriciteit, voldoende zijn om een explosie te vormen.
Om die reden is gas gevaarlijker: niet omdat het zo vaak voorkomt, maar omdat als er iets misgaat, de directe gevolgen vele malen ernstiger zijn dan met een brand-vloeistof.
Laatst bewerkt: 28 juli 2010 12:36 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 13:17 #139399

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Smooth Operator schrijft:
Deze discussie over de (on)veiligheid van gas aan boord is op de forum volgens mij al heel vaak gevoerd, zonder duidelijke winnaars of verliezers. Volgens mij moet iedereen vooral (blijven) doen wat hem of haar goed dunkt.

Het bericht op nu.nl bevat overigens een vreemde formulering, wat mij betreft. Er staat dat de gasfles ontploft is. Dat lijkt mij sterk, ik wed dat de fles zelf zelfs nog intact is. Het gas uit de fles is, na een lekkage, ontploft. Dat hoeft helemaal niet aan de fles te liggen, de kans is groot dat het lek ergens anders zat of ergens een kraan is open blijven staan.

Dat doet me denken aan een gasexplosie jaren geleden in een drive-in woning in Tilburg. De LPG-tank van een in de inpandige garage geparkeerde auto had gelekt en dat had tot een explosie geleid. Het hele huizenblok was ontzet, maar de tank zelf werd ongeschonden teruggevonden...

Ben ik het helemaal mee eens, lijkt mij ook sterk dat de fles zelf ontploft is, waarschijnlijk zal er een ophoping zijn geweest van gas.
Echter dit soort berichten lees ik toch regelmatig, over een ontploffing bij een Origo kookstel heb ik nog nooit gelezen.

Het gevaar van gas is namelijk altijd aanwezig, ook bij een goedgekeurde gasinstallatie kan het fout gaan, een keuring of zelf inspectie blijft een moment opname, ook al weet je zelf nog zo goed wat je doet.
Een apparaat kan altijd defekt gaan, en dit word nooit van tevoren aangekondigd.
Zelfs een thermo electrische beveiliging kan blijven hangen, een koppeling kan lostrillen, slangen kunnen scheuren.
Door gewoon geen gas aan boord te hebben sluit je deze risico`s gewoon uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 13:46 #139405

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794

Dit draadje is samengevoegd met een nieuw draadje dat ontstond naar aanleiding van een gasexplosie aan boord van een jacht in Friesland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 14:23 #139407

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Gas, Spiritus of zelfs petroleum...het is zo veilig als de maatregelen die getroffen worden en hoe de gebruiker mee om gaat.

Ik heb zelf een klein brandje gehad door onzorgvuldig gebruik van een Spiritus koker, echter...zoals apae terecht opmerkt ALS het fout gaat zijn de gevolgen bij brand vaak ernstiger en kun je bij een vloeistof brand nog denken 'het wordt tijd om op te stappen'

Wat mij het meest benauwd bij gaskoken: gaslekage als je slaapt (en niet meer wakker wordt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 14:45 #139413

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Jeroen_123 schrijft:
...

Wat mij het meest benauwd bij gaskoken: gaslekage als je slaapt (en niet meer wakker wordt)

Da's gewoon een kwestie van de gaskraam op de drukregelaar dicht draaien...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gas aan boord. Voor- & nadelen 28 juli 2010 15:38 #139420

xkipper schrijft:
- ik hoor van anderen dat het iets langszamer zou zijn maar dat kan ik als echte Ethanolist niet bevestigen
- Het is moeilijk inschatten wanneer de branders leeg zijn. Soms zit je geduldig bij je pannetje rijst te wachten tot het kookt en is de spiritus op. Bijvullen van branders is veel omslachtiger dan het aansluiten van een nieuwe gasfles.

even een oude koe uit de sloot halen, ik zie dit topic nu pas.

Ik ben zelf ook een Origo fan en gebruik dus ook de ethanol met de hoogste verbrandingswaarde die te vinden is. Ik merk ook niet echt dat het langzamer is dan gas, tenzij de vloeistof reservoirs bijna leeg zijn.

Het bijvul probleem: het is inderdaad een knoeiboel als de 5 ltr jerrycans gebruikt worden. De cannen van Talamex komen in grote doppen en kleine doppen uitvoering, die met de grote dop knoeit aanzienlijk minder. Maar er zijn twee oplossingen om knoeien tot het verleden te laten behoren.
voorheen schonk ik altijd met behulp van een grote trechter de 5 ltr kannen leeg in liter flessen, bijvoorbeeld wasbenzine flessen. Als de brander leeg is gaat er precies een liter in. Ik draaide dan de dop eraf, hield het reservoir er onderste boven bovenop en draaide de heleboel 180 graden rond, de fles loopt dan zonder een druppel te morsen leeg in het reservoir.

Inmiddels heb ik een meer permanente instalatie gemaakt, ik heb nu een RVS tankje van 50 ltr onder het aanrecht gemaakt en daarboven op een klein handpopmje met een slangetje. Nu houd ik gewoon het slangetje boven het reservoir en pomp de ethanol zo het reservoir in. Ik heb het terugslagklepje uit het pompje verwijderd zodat na het pompen de ethanol dat in de slang blijft zitten weer terug loopt in het tankje.
Dergelijke pompjes zijn ook met schroefdraad verkrijgbaar en zouden dus ook zo op een jerrycannetje geschroeft kunnen worden.

gr

Erik

Nog een tip voor ethanol stokers: de Aldi winkels in Duitsland verkopen bio-Ethanol, dat ruikt minder, kost de helft, zit al in liter flessen en heeft dezelfde verbrandingswaarde als de "dure" ethanol in NL. Eens in de zoveel tijd komt er wel een bekende van "over de grens" vraag even of hij of zij een paar flesjes mee neemt...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 juli 2010 15:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 16:54 #139426

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Kan allemaal wel zijn, maar zonder gas aan boord valt er niets te ontploffen, zo simpel is het.

Ja, ALS het goed onderhouden is en ALS er lekdetectors zijn en ALS er geen fabricagefoutjes in de slangen en dergelijke zitten en, en, en... DAN is gas perfect veilig. Klopt!

Maar zo lust ik er nog wel een: ALS je een spirituspit buiten vult, en netjes volgens de gebruiksaanwijzing, is er OOK niets aan de hand.

Dan resteert dus de keuze tussen brandgevaar, of brandgevaar en ontploffingsgevaar. Die afweging moet ieder zelf maar maken. In de ideale wereld is het allebei 100% veilig, dus waar maken we ons druk over?

Als het bij een gasexplosie aan slecht onderhoud ligt ("dat kan mij niet gebeuren, want IK doe het goed!"), maar bij een spiritusbrandje aan "dat geklieder met spiritus" in het algemeen, ben je met twee maten aan het meten.

Beide zijn menselijke fouten, en mensen zijn... mensen. Ach, het is allebei zo veilig als je het maakt, zou ik zeggen. De gevolgen zien er alleen soms wat anders uit. Je kunt bij een ernstig spiritus incident alleen wat makkelijker zelf ontsnappen dan bij een serieus gasincident.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 17:47 #139430

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gelukkig maar dat de hemel niet valt, aan die blauwe pet zou niemand kunnen ontsnappen.

Verder gewoon gezond verstand gebruiken. Er zijn ook mensen met een (gas)fobie, die moeten wel iets anders gebruiken om te koken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 18:09 #139432

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Erik, die bio ethanol bij de Aldi in Duitsland geeft die ook niet zwart af ? Want dat vind ik wel een nadeel als je goedkope spiritus gebruikt. B)
Maar die 50 ltr aan boord vind ik ook niet echt een aanrader. Ik heb nu altijd 2x 5 ltr aan boord , eentje in het voorschip en eentje achterin. Als we het toch over veiligheid hebben ??? ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 18:13 #139433

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor Origo-gebruikers die geen risico's willen nemen met overgieten/vullen: bij de betere buitensportzaak heb je speciale aluminium brandstofflessen, vaak met een handig tuitje om veilig je brander bij te kunnen vullen. Let op: alleen de gecoate flessen zijn geschikt voor spiritus. Inhoud: meestal verkrijgbaar in 0,6 / 1 / 1,5 liter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 28 juli 2010 19:24 #139442

svalk schrijft:
Erik, die bio ethanol bij de Aldi in Duitsland geeft die ook niet zwart af ? Want dat vind ik wel een nadeel als je goedkope spiritus gebruikt. B)
Maar die 50 ltr aan boord vind ik ook niet echt een aanrader. Ik heb nu altijd 2x 5 ltr aan boord , eentje in het voorschip en eentje achterin. Als we het toch over veiligheid hebben ??? ;)

Die Bio ethanol van de Aldi geeft niet meer zwarte aanslag dan die duurdere hier in Nederland.

Dat brandgevaar ben ik me van bewust, vandaar ook dat ik de brandstof uit het slangetje weer terug laat lopen en dat ik een RVS tank heb. Die 50 liter stoken we binnen een half jaar weg omdat we aan boord wonen en we gebruiken ook de oven vrij veel (wij hebben de Origo 6000 aanboord). Alles met elkaar acht ik deze installatie net zo veilig als benzine voor de bbm in een stalen tank, die ook vaak tegen de 20-25 liter is. Dit advies was ook eigenlijk alleen maar bedoeld voor het princiepe van het handpompje, dat werkt geweldig. Het is inderdaad niet aan te raden om een tankje te knutselen en dan dicht bij het fornuis op te hangen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 29 juli 2010 19:52 #139522

  • Deoodi
  • Deoodi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Manlief (Etapje) en ik verschillen als het de veiligheid aan boort, het varen (met welke wind en welk weer nog wel/niet, hoeveel zeil we voeren) etc.. regelmatig van mening. Na 3 weken vakantie op de boot is dat nog steeds niet veranderd (speelt dit ook in andere gezinnen?) ;) Ook wel/geen gas aan boort is zo'n topic. Als je de kraan dicht draait als je gaat slapen of als je vaart loop je dan op dat moment geen gevaar op ontploffing? Als dat zo is ben ik voor een dichtgedraaide gaskraan tot het moment van koken en daarna weer gelijk dicht.

(we hebben overigens een erg leuke vakantie hoor :) )

Groet,

Bea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 29 juli 2010 19:54 #139526

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat is sowieso verstandig. Alleen als je een gaskachel of gaskoelkast gebruikt kan-ie uiteraard niet dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 29 juli 2010 20:01 #139527

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je na het gebruik van gas de kraan dicht draait is het gevaar geweken. Wanneer je een drukregelaar gebruikt met manometer en na het dichtdraaien van de kraan nog een uur later de zelfde druk ziet staan kun je ook met een gerust hart gaan slapen met open kraan . Dan lekt je installatie niet. Wel is natuurlijk van belang dat alles op de voorgeschreven manier geinstalleerd is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 29 juli 2010 21:48 #139549

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Een handgranaat gaat ook niet af zolang de pin er in zit, maar om deze nou altijd onder mijn kussen te leggen... :P

Welterusten allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 29 juli 2010 23:39 #139556

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Prinses op de erwt ? of het een andere oorzaak dat je dan niet lekker meer slaapt :-d
Laatst bewerkt: 29 juli 2010 23:39 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 30 juli 2010 09:03 #139577

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Friendship 22 schrijft:
Een handgranaat gaat ook niet af zolang de pin er in zit, maar om deze nou altijd onder mijn kussen te leggen... :P

Welterusten allemaal.

Hmm.... 'koken met handgranaten'.... ik voel een nieuwe rubriek aankomen.. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 30 juli 2010 09:24 #139580

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Friendship 22 schrijft:
Een handgranaat gaat ook niet af zolang de pin er in zit

Hmm, wel eens met zo'n ding moeten spelen in dienst? Je hebt een beugel, die als hij losschiet de granaat doet ontploffen. Die wordt op zijn plaats gehouden door de "pin", welke op zijn beurt weer geborgd wordt door een borgring. Kan best onder je hoofdkussen wat dat betreft.

Maar weet je wat mijn vader ooit is overkomen? Hij rookte en was brildrager. Wat doe je dus als je even wilt gaan zwemmen, en je hebt een motorboot? Dan doe je je bril af, haalt de aansteker uit je broekzak en legt ze samen boven op het dashboard. En dan plons, zwemmen!

En wanneer ga je zwemmen? Als de zon schijnt natuurlijk. Ondergetekende was toen al even aan het zwemmen, en ging toevallig als eerste het water uit. Bovenaan de zwemtrap kijk je dus recht de stuurhut in, en zag ik een beginnend brandje! De vlammen sloegen al net tegen de grenen schrootjes van het plafond van de stuurhut. Het brandje was gelukkig snel geblust omdat we de brandende bril en aansteker met een natte handdoek snel hebben opgepakt en overboord gooiden, maar de schrik was natuurlijk groot.

Wat was er nu gebeurd? De spullen lagen in de felle zon, en de bril werkte als vergrootglas. Hij zal geen een echte "pit" hebben gevormd, maar toch genoeg om de aansteker (zo'n Poppel, waar je het tankje van kon wisselen) in de fik te zetten. Achteraf denk je: stom, logisch. Maar wel iets wat je van te voren niet voor mogelijk houdt.

Nu, om weer wat ontopic te komen, de clou: hoe veilig je installaties ook zijn (mijn vader was projectleider bij een bedrijf dat gespecialiseerde gas/zuurstofinstallaties leverde en plaatste in industrie en ziekenhuizen, dus reken maar dat onze gasinstallatie helemaal top was): er kan altijd iets gebeuren wat je totaal niet verwacht of in de hand hebt.

Dus is het niet alleen zaak om iedere oorzaak uit te sluiten, maar ook te kijken hoe je de gevolgen zo klein mogelijk kunt houden. En dan wint spiritus ongetwijfeld van gas. Koken op diesel kan trouwens ook, bij o.a. Webasto.
Laatst bewerkt: 30 juli 2010 09:26 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gasexplosie aan boord 30 juli 2010 12:33 #139590

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
He, klinkt me bekend in de oren. B)

De bekende BOWTIE. Links de maatregelen om een incident te voorkomen en aan de rechterkant de maatregelen om de gevolgen van een incident te beperken. :laugh:

Maar eh, het werkt wel als je op deze manier leert denken en is in principe alles zo veilig mogelijk te maken. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl