Capolavoro schrijft:Proost schrijft:Lodewijk Stegman schrijft: Bij een beetje zeegang is bijvoorbeeld een ST 1000 al snel te traag.""
Dat ding kun je toch instellen op reactietijd?.
misschien wel, maar de beweging van de motor en arm is te traag.
de z.g. hard-over tijd (van ene eind naar andere) is te lang, en heel erg lang vergeleken bij die van een mens! Dus hij reageert misschien wel direct, maar met een te slappe langzame beweging. Dat bedoelt lodewijk, ik weet het zeker
(hij zegt het alleen wat onhandig
)
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Die reactietijd is ook tot op zekere hoogte instelbaar; de 'seastate', zoals Raymarine dat noemt. Dat is de koppeling die Proost kennelijk legt: zeegang en seastate.
Het punt is eigenlijk de combinatie van boot en automaat. Bij een langkieler zou de ST 1000 snel genoeg kunnen zijn. Bij een vinkieler met een balansroer is ie dat, onder wat zwaardere omstandigheden, meestal niet. Bij de ST 2000 is de 'hardover'-tijd al bijna twee keer zo snel. Reden om eventueel, zelfs bij een boot van een ton, voor de die versie te kiezen. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat die automaat wel onder alle omstandigheden afdoende is.
Er zijn nogal wat schippers die op een 30 voeter tevreden zijn met een ST 1000, maar die sturen dan waarschijnlijk boven de 4 bft gewoon met de hand.
Aan de wind is het probleem wat minder dan voor de wind. Maar het is zodanig dat ik bij een beetje zeegang niet graag zou spinakeren met de automaat als stuurman.
Iedereen met een beetje zeilervaring weet dat sturen met zeegang voor de wind veel lastiger is dan onder dezelfde omstandigheden voor de wind. Dat geldt dus ook voor stuurautomaten.
--
stegman