ReinierZeilt schreef :
Volgens mij is dat niet helemaal correct. Ik heb een ICOM (401 volgens mij, uit m`n hoofd) die je als ATIS (binnenwater) en MMSI (zee) kan programmeren. Ik heb zelf alleen het basiscertificaat marifonie, dus geen MMSI. Toch krijg je wel degelijk een klein stukje DSC: noodoproepen komen namelijk als digitaal bericht binnen. 1 keer meegemaakt: ineens begon de marifoon te piepen (net als wanneer je de marifoon aanzet, alleen dat een paar keer achter elkaar). Wij geen idee wat er aan de hand was, kwam ik er `s avonds in de haven achter dat er door de kustwacht een digitaal bericht was verstuurd was gedaan.
De rest van DSC werkt overigens niet. Bij Kniest kenden ze dit overigens ook niet...
Reinier
P.S.: ik dacht: ff googelen of ik er iets over kan vinden: goolge uit de lucht? Nog nooit meegemaakt...
Dat zou ook niet moeten kunnen eigenlijk.
Weet je zeker dat er niet toch een mmsi in zit ( in de manual staat wel waar je die kuntvinden).
Normaliter wordt kanaal 70 (DSC kanaal) pas geactiveerd als je de eerste ker een mmsi invoerd , althans zo ging het bij mij.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je je rot shrikt want dat signaal is inderdaad angsaanjagend!
Weet je zeker dat er geen mmsi in zit , heb je de ATIS zelf erin gezet of laten doen?
De mmsi wordt nl tegenwoordig altijd tegelijk met het ATIS nummer afgegeven als je een vergunning aanvraagd . Maar je mag de mmsi alleen programmeren als je marcom B hebt!
De programmateur( en iedereen) kan nl je mmsi zo vinden als hij de scheepsnaam of roepnaam kent op
www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh , en heeft deze misschien per ongeluk geprogrammeerd.
Dat kan nl. op elke dsc marifoon , ook als je geen marcom B hebt! Dan ben je echter wel in overtreding!
Ad
ps,
Google werkte bij mij normaal hoor.
Maar het kan er wel eens even uitliggen.