Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 27 mei 2011 17:11 #197553

Dat dilemma ken ik. Je bent vast van plan dit of dat te gaan varen en door allerlei omstandigheden loopt het toch anders. Dat wordt dus volgend jaar, maarre de kaarten had je -ook al vanwege de voorpret- al gekocht. Op het gevaar af mijn medevaarders voor het hoofd te stoten zou ik het wel durven met een kaart van vorig jaar, zeker als je de geulen aanhoudt en niet op zoek bent naar de laatste decimeters qua diepgang buiten de geul (alhoewel ook dat erg snel kan veranderen, wat dat betreft kan een kaart van dit jaar ook al snel verouderd blijken). Ikzelf vaar maximaal twee seizoenen met een kaart van de Waddenzee, daarna koop ik een nieuwe, tenzij ik om de een of andere reden erachter gekomen ben dat iets erg is veranderd. Dat vind ik een werkbaar compromis tussen kosten en actualiteit, maar die afweging zal voor iedereen anders liggen.
Jan Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 27 mei 2011 19:24 #197576

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Bedankt voor je reactie, ik kan me goed in je antwoord vinden. Hangt natuurlijk wel af van je ervaring op het water.

Ik vraag mij momenteel af hoe de stroom loopt in de Slenk (nabij Terschelling), in de HP33 staan geen pijlen aangegeven. Zelf denk ik bij vallend water richting West-Terschelling. Bij rijzend water precies andersom.
Bij de Pollendam te Harlingen zouden jachten in de speciale geul (gele bakens)moeten varen? Is dit in de praktijk ook het geval?
Ideale vertrektijd Harlingen naar Terschelling is 2uur na HW Harlingen als ik het goed gezien heb.
Gr. Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 27 mei 2011 20:06 #197581

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
's Zomers lijkt de overtocht naar Vlieland en Terschelling vanuit Harlingen op sommige dagen wel op een snelweg voor zeilschepen.
De vaargeul langs de Pollendam is niet erg breed, 's zomers ligt er gele jachtbetonning ten zuiden van de groene kant. De bedoeling is dat de recreatievaart tussen de groene en de gele tonnen vaart. Let goed op, buiten de gele tonnen is het snel ondiep. Vermijd de vrijdag en de maandag, dat zijn de dagen dat de Urker vissers die in Harlingen hun vangst lossen, met het gas er vol op reusachtige hekgolven trekken.
Een ander aandachtspunt is de invaart van de Slenk vanuit de Westmeep. De westzijde is ondiep, als bij laag water de veerboot je daar passeert lopen er vervaarlijke brekers. Verder is het een prachtige tocht, veel plezier gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 28 mei 2011 05:03 #197596

Basnic schreef :
Bedankt voor je reactie, ik kan me goed in je antwoord vinden. Hangt natuurlijk wel af van je ervaring op het water.

Ik vraag mij momenteel af hoe de stroom loopt in de Slenk (nabij Terschelling), in de HP33 staan geen pijlen aangegeven. Zelf denk ik bij vallend water richting West-Terschelling. Bij rijzend water precies andersom.
Bij de Pollendam te Harlingen zouden jachten in de speciale geul (gele bakens)moeten varen? Is dit in de praktijk ook het geval?
Ideale vertrektijd Harlingen naar Terschelling is 2uur na HW Harlingen als ik het goed gezien heb.
Gr. Bas

In de Slenk wordt regelmatig gebaggerd: dus er staat weinig stroming :-)
't Is ook maar een klein stukje. Je kan even naar de betonningsrichting kijken, die is over het algemeen met de vloedstroom mee.

Het achtergrondbeeld, met de dieptes en kleuren, wordt zo eens in de vijf jaar geupdated. Zeegaten veranderen daarbij zo snel dat je daarvoor de dieptestaat moet volgen, wantijen veranderen nauwelijks.

Voor wat betreft de kaarten: grote wijzigingen worden door de hydro van een kaartje voorzien, dus die kan je uitprinten en er over plakken. Zoals inschot, kimstergat, holwerderbalg etc die onlangs weer zijn gewijzigd.
Natuurlijk kan je ook de tonnenbestanden van filo (betrouwbaar) of zeilduede (wat minder betrouwbaar) gebruiken, als je die in de gps kan stoppen. Zelf doe ik dat al jaren zo. Omdat ik bijna beroepsmatig de waddenzee op de voet volg, staan de wijzigingen ook altijd erg goed in mijn geheugen, wat ik een excuus vind om de wijzigingen niet in de kaart te zetten, anders dan met grove strepen. (Ik doe dan ook wel iets langer met een kaart dan 2 jaar)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 05:07 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 28 mei 2011 06:23 #197604

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de Slenk stroomt precies andersom als de West-Meep en het Schuitengat.
En het kan er best aardig stromen, als de banken oner water staan ook beetje dwars erover.

Kaarten: als je de belangrijkste waypoints goed in je GPS hebt staan kun je zonder kaart ;-)het westelijke wad is toch gewoon hand aan de rood-groene vangrail varen......
De boeien liggen max 1 NM uit elkaar, dus met 1 km zicht (da's slecht zicht tot mist) zie je er altijd een voor of achter je.
Ik vaar op het wad op een kaart van max 5 jaar oud, met alle waypoints wel op de goede plek EN zichtbaar op de PC in de ingescande (oude) kaart. Niet op de ondergrond letten, alleen op de waypoints.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 10:10 #197811

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Een behoorlijke berg waypoints gaat fit worden.
Met de Wadvaarders site kom je ook al een aardig eind inderdaad. Zie Recentste Wadvaarders-dieptestaat voor laatste info over de geulen.

Jachthaven de Noorderhaven te Harlingen is de beste overnachtingsplek nietwaar? Lengte boot is 28voet (8,50mx2,80m).
Gr. Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 10:55 #197815

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Noorderhaven is een getijdehaven, met flink verval (klauteren omhoog), vervelende damwanden om aan te leggen, en met relatief veel verkeer over de kades. Je kunt ook even schutten door de Tjerk Hiddeszsluis, dan direkt stuurboord uit naar de Watersportvereniging. Goede voorzieningen en wel zo rustig als in de Noorderhaven.
Opening sluis ma t/m vr 06.00-22.00, zo/fstd 09.00-20.00
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 11:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 15:49 #197838

2 uur na hw is prima,pas dit wel aan als de wind nw of n wordt.
als het meer dan 5 is niet uitvaren (wind tegen stroom), kaart 2010
kan prima, ik koop ze ook om de twee jaar maar vaar dan ook met eenplotter met de nieuwste kaarten. naar tersc zijn geen grote veranderingen t.o.v. 2010

succes is een leuke tocht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 16:06 #197840

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Tnx voor de input!
Zo'n GPS display met Waypoint Route/Highway erop vind ik eigenlijk teveel van het goede. Ik kijk liever om mij heen, anders heb ik nog niks van de wadden gezien. Op de lange rechte stukken wil ik liever mijn grondkoers weten, deze dan vergelijken met de koersen in de kaart. Een beter idee is eigenlijk de boei voor en achter je in de gaten houden, dus of je nog in de geul zit.
Is het slim om de boei VL8-WM1 (Vliestroom/West Meep)aan de zuid te passeren? Dus van VL10 direct naar WM3 of WM5 (afhankelijk van de wind natuurlijk). Is weer een 1/2mijl minder varen. Ik steek toch maar 1,35m diep.

Gr. Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 16:38 #197844

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Basnic schreef :
Is het slim om de boei VL8-WM1 (Vliestroom/West Meep)aan de zuid te passeren?

kan je doen, maar veel levert het niet op. De Westmeep stroomt hard naar buiten met de eb, dus dat stuk naar de Slenk duurt toch heel veel langer dan je denkt. In de Meep de rand opzoeken (aan de noordkant) levert maar op, vlak langs de plaat stroomt het een stuk minder.
Heb je de recente BAZ gezien met de flinke wijziging van de kruising Blauwe Slenk-Vliestroom? Veel boeien verplaatst, sommige verdwenen.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:13 #197855

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
It Paradyske schreef :
Je kan even naar de betonningsrichting kijken, die is over het algemeen met de vloedstroom mee.
Je moet het even niet kwalijk nemen, maar wat staat hier nu precies? Betekent 'met de stroom mee' dat je, varend met stroom in de rug, groen aan stuurboord hebt (vermoed ik zomaar, omdat van de zeegaten naar binnen varend groen inderdaad aan stuurboord ligt).

Maar begrijpt iedere lieve schat op dit forum dat?
Iets meer helderheid is wel gewenst, misschien. De veronderstelling van de TS (ebstroom richting Terschelling) is correct. Een veel eenvoudiger antwoord was dus mogelijk geweest.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:19 #197857

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Je moet het even niet kwalijk nemen, maar wat staat hier nu precies? Betekent 'met de stroom mee' dat je, varend met stroom in de rug, groen aan stuurboord hebt (vermoed ik zomaar, omdat van de zeegaten naar binnen varend groen inderdaad aan stuurboord ligt).

Maar begrijpt iedere lieve schat op dit forum dat?
Iets meer helderheid is wel gewenst, misschien. De veronderstelling van de TS (ebstroom richting Terschelling) is correct. Een veel eenvoudiger antwoord was dus mogelijk geweest.

de betonningsrichting staat toch in de kaart aangegeven? Grote rode pijl? Dan weet je ook waar R en G liggen....
Em de Slenk stroomt met eb niet naar Terschelling, maar zoals alle ebstromen naar het zeegat....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:26 #197859

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Capolavoro schreef :
de Slenk stroomt precies andersom als de West-Meep en het Schuitengat.
Wat je bedoelt is: als je in de West Meep stroom tegen hebt, heb je in de Slenk stroom mee. Vind ik persoonlijk een formulering die wat helderder is. Er vanuit gaande dat je niet net op de kentering van de West Meep de Slenk in vaart, tenminst
En het kan er best aardig stromen, als de banken oner water staan ook beetje dwars erover.
It Paradyske beweert precies het tegengestelde; dat is nou ook wat.
Persoonlijk denk ik trouwens dat hij in grote lijnen gelijk heeft. Het water komt vanuit de Vliestroom in oostelijke richting, door de restanten van het Schuitengat en door de West Meep. De banken westelijk van de Slenk zijn tamelijk hoog en in het begin van de vloed heeft de Slenk enigszins de kenmerken van een wantij. De vloedstroom komt er vooral vanaf het noorden in maar ook vanuit het zuiden. De resultante daarvan is altijd veel zwakker da de stroom in de West Meep of het Schuitengat.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:28 #197860

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
Je kan even naar de betonningsrichting kijken, die is over het algemeen met de vloedstroom mee.
Je moet het even niet kwalijk nemen, maar wat staat hier nu precies? Betekent 'met de stroom mee' dat je, varend met stroom in de rug, groen aan stuurboord hebt (vermoed ik zomaar, omdat van de zeegaten naar binnen varend groen inderdaad aan stuurboord ligt).

Maar begrijpt iedere lieve schat op dit forum dat?
Iets meer helderheid is wel gewenst, misschien. De veronderstelling van de TS (ebstroom richting Terschelling) is correct. Een veel eenvoudiger antwoord was dus mogelijk geweest.

--
stegman
Iedereen naar het Wad moet eerst Heuff doorwerken, zodat een opmerking over 'betonningsrichting met de vloedstroom mee' meteen tot een aha-erlebnis leidt: Oh ja Heuff Hoofdstuk .... Paragraaf...
Maar mijn Heuff ligt op de boot, dus ik kan de getallen even niet invullen. :-)
Voor een eenvoudiger antwoord had ik op zoek moeten gaan naar de kaart, ook op de boot. Het leerzame van dit antwoord is dat je zoiets dus ook gewoon zelf uit de kaart kan halen, ook zonder stroomatlas.

Oh ja, wel even Heuff lezen voor de uitzonderingen. (Oostzijde van de eilanden is de andere kant op betond, omdat ze niet halverwege willen wisselen.)

P.S. Heb geen aandelen Heuff, maar 't Is wel het boek voor op het Wad.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 17:29 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:34 #197861

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
Capolavoro schreef :
de betonningsrichting staat toch in de kaart aangegeven? Grote rode pijl? Dan weet je ook waar R en G liggen....
Jazeker. Als je ook nog weet wat "betonningsrichting" inhoudt.
Namelijk dat van zee komend groen aan stuurboord ligt. Maar dat schreef ik al. Dus wat is je punt?
Em de Slenk stroomt met eb niet naar Terschelling, maar zoals alle ebstromen naar het zeegat....
Mwah. Ik denk niet dat de TS, eenmaal bij het Schuitengat aangekomen, vergeet stuurboord uit te gaan. Zij het dat ie dan de laatste paar mijl nog even tegen de stroom in moet hangen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 29 mei 2011 17:52 #197862

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27560
It Paradyske schreef :
Iedereen naar het Wad moet eerst Heuff doorwerken, zodat een opmerking over 'betonningsrichting met de vloedstroom mee' meteen tot een aha-erlebnis leidt: Oh ja Heuff Hoofdstuk .... Paragraaf...
Maar mijn Heuff ligt op de boot, dus ik kan de getallen even niet invullen. :-)
Voor een eenvoudiger antwoord had ik op zoek moeten gaan naar de kaart, ook op de boot. Het leerzame van dit antwoord is dat je zoiets dus ook gewoon zelf uit de kaart kan halen, ook zonder stroomatlas.
Ik vind het allemaal prachtig en lang leve Heuff, maar sec de opmerking "betonningsrichting met de vloedstroom mee" veronderstelt dat iedereen weet dat met "betonningsrichting" bedoeld wordt: "van zee naar binnen" en ook dat groen dan stuurboord is. Dat is nog tot daaraan toe.
Maar de betonningsrichting is wat mij betreft ook: "richting zee ligt rood aan stuurboord". Dus of het woord betonningsrichting in dit verband nou zo'n heldere keus is; ik weet het niet, hoor

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 30 mei 2011 01:34 #197891

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
Iedereen naar het Wad moet eerst Heuff doorwerken, zodat een opmerking over 'betonningsrichting met de vloedstroom mee' meteen tot een aha-erlebnis leidt: Oh ja Heuff Hoofdstuk .... Paragraaf...
Maar mijn Heuff ligt op de boot, dus ik kan de getallen even niet invullen. :-)
Voor een eenvoudiger antwoord had ik op zoek moeten gaan naar de kaart, ook op de boot. Het leerzame van dit antwoord is dat je zoiets dus ook gewoon zelf uit de kaart kan halen, ook zonder stroomatlas.
Ik vind het allemaal prachtig en lang leve Heuff, maar sec de opmerking "betonningsrichting met de vloedstroom mee" veronderstelt dat iedereen weet dat met "betonningsrichting" bedoeld wordt: "van zee naar binnen" en ook dat groen dan stuurboord is. Dat is nog tot daaraan toe.
Maar de betonningsrichting is wat mij betreft ook: "richting zee ligt rood aan stuurboord". Dus of het woord betonningsrichting in dit verband nou zo'n heldere keus is; ik weet het niet, hoor

--
stegman

Gaat natuurlijk ook over de nummering van de tonnen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 30 mei 2011 03:18 #197893

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
"betonningsrichting"
stegman

Gaat natuurlijk ook over de nummering van de tonnen...

gek dat iemand die altijd gelijk heeft dat niet weet ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 09:42 #299480

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Hoe veranderlijk is eigenlijk de route Den Oever-Oude Schild qua banken en tonnen posities?
Hoe vaak vervangen jullie de 1800 kaarten voor op zee?
Als je BAZ's gewoon bijhoudt kunnen ze volgens mij een poos mee.

Gr. Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 09:45 #299481

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
daar gebeurt niets, de laatste serieuze wijziging was dat de route door het Vischjagersgaatje ging lopen ipv door de Wierbalg, vele jaren geleden.
De laatste wijziging is een paar weken geleden, dat de scheidingston Wierbalg/Vischjagersgaatje is vervangen door een scheiding Malzwin/Wierbalg, op de plek van de oude M15.

Als je je waypoints bijhoudt via de BAZ heb je helemaal geen kaart nodig..... de mijne is 10 jaar oud.
groet
t
Laatst bewerkt: 07 juli 2012 09:45 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 09:49 #299482

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Capolavoro schreef :
Als je je waypoints bijhoudt via de BAZ heb je helemaal geen kaart nodig..... de mijne is 10 jaar oud.
groet
t

<scherts>Oei Capo! Oud papier!! Daar moet de jazz politie niet achterkomen, daarmee vervalt elke mogelijke claim bij verzekering! </scherts>
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 10:40 #299486

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Sunday schreef :
Capolavoro schreef :
Als je je waypoints bijhoudt via de BAZ heb je helemaal geen kaart nodig..... de mijne is 10 jaar oud.
groet
t

<scherts>Oei Capo! Oud papier!! Daar moet de jazz politie niet achterkomen, daarmee vervalt elke mogelijke claim bij verzekering! </scherts>

<Inkopper> En niet ISAF conform </Inkopper>
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 10:44 #299487

Basnic schreef :
Hoe veranderlijk is eigenlijk de route Den Oever-Oude Schild qua banken en tonnen posities?
Hoe vaak vervangen jullie de 1800 kaarten voor op zee?
Als je BAZ's gewoon bijhoudt kunnen ze volgens mij een poos mee.

Gr. Bas

Rond de bollen zijn de dieptelijnen wat veranderd geloof ik, en de tonnen schuiven er wel wat.
Bij vastlopen gewoon even het zwaard/de kiel iets optrekken en weer naar het diepere sturen.

Weet iemand of het zuidelijke stukje van het zuidoostrak al weer betond is?
Staan wel op de kaart, maar niet in de praktijk. (Tenminste tot voor een paar maanden terug niet.)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 10:45 #299488

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
It Paradyske schreef :
Weet iemand of het zuidelijke stukje van het zuidoostrak al weer betond is?

die wandelroute is nu betegeld en er staat een hek langs :woohoo:
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Updaten van 1811 Serie- Waddenzee West Editie 2010 07 juli 2012 10:46 #299489

Wat je sowieso kunt doen is kijken op marine.geogarage.com/routes . Dat zijn de Kaarten van 2012 online.( Full screen rechts op de settings balk en dan F11).
Nog recenter zijn de Navionics kaarten op de Pc app ( €50) of de Android of Iphone app ( ca. €15) .
Die worden zeer regelmatig ( wekelijks of nog vaker) bijgewerkt.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2012 10:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl