Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Logboek of logpagina's

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 12:43 #240825

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Even een oude draad opvissen...

Want ik vraag me af, hoe houd je een logboek bij?

Kan wel lukraak iets met tijdstippen/coordinaten/bijzonderheden in een schriftje gaan pennen, maar als je het doet moet je het goed doen: dan maar bij voorkeur meteen in een 'goed' formaat, wat bv. ook bruikbaar is als ik eens een CWO/RYA/... diploma wil halen waar je mijlen voor nodig hebt.

Aan de andere kant, elk uur ook gegevens als weer, wind, watertemperatuur en het aantal passerende meeuwen per minuut is ook geen doen om allemaal op te schrijven.

Hoe je een 'goed' logboek bijhoudt leer je echter niet bij een vaarbewijs cursus enzo. Wat hoort er wel in thuis, wat niet. Hoe vaak werk je 'm bij, watvoor vorm moet het hebben (schriftje, boekwerk, digitaal?) Dat soort dingen dus. Heb echt geen flauw idee.

Iemand een idee of link?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:14 #240838

web, ik heb met losbladige ringbanden gewerkt.
voorin had ik een blad waar ik per dag in schreef waar ik was, om 12 uur s middags en s nachts. dus in een haven naam stad en land, onderweg de coordinaten. verder was er plaats voor het weer .

dan had ik per dag een vel met daarop plaats voor de bemanning, naam en functie.
het weer per 4 uur en de vooruitzichten van de radio.

verder was er plaats voor positie, afgelegde afstand sinds vorige notitie, snelheid over de grond stand van de zeilen en nog af te leggen mijlen.

bovenstaande deed ik in de buurt van land om het uur, op ruimer water om de twee uur en bij een oceaan oversteek om de 6 uur.
ik tekende ook de positie in op de kaart.

ik maakte deze bladen zelf op ruitjes papier, nu zou ik ze even printen

deze log boeken zijn geaccepteerd door de rya, veel later, voor mijn rya examens hier op tenerife.

in het begin wisselde ik dit af met mijn reis verslag, maar omdat in de vreemde er wel eens een immigratie of andere man met een pet op je logboek wil zien heb ik dit gescheiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:20 #240844

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik heb eens even op google gekeken daar kwam ik het
volgende tegen.het nederlandse e-logboek
dit zou goed bruibaar zijn om u reizen aan boord te loggen
zal het zelf ook ophalen om het eens te bekijken.
zit waarschijnlijk ook print mogelijk heid in.
vgr tonsr.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 13:41 door tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:26 #240845

als je een log bij houdt om in de toekomst te gebruiken voor een rya examen, zorg dan voor eengeschreven versie wat er ook "gebruikt" uitziet.

ik heb iemand hier in de problemen gezien omdat hij een log bij gehouden had op een note boek en dat uitgeprint.
examen man zei: dat draai je ook in elkaar op een winterse avond thuis.
zorg er ook voor dat de "kapitein" het log elke dag tekent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:35 #240849

Zijn er ook standaard logboeken? Die je maar hoeft in te vullen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:40 #240850

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
even wat verder gezocht wat e-logboek betreft dit wordt en is
in de beroeps visserij verplicht te gebruiken.
ik denk dat als wij dit gebruiken dat het geen probleem is
bij controle van de mannen met de petten uiteraard de print
handmatig geteken door de kap.
heb even wat stappen ondernomen om het via de officiele weg te krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:44 #240852

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Lees dit even: www.cruisersforum.com/forums/f121/logbook-28892.html

Losbladige logboeken kunnen na een incident discutabel zijn, het is namelijk makkelijk om één bladzijde in je eigen voordeel te herschrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 13:47 #240855

@ scharrelaer: Ja die zijn er, maar ik ben er zelf geen fan van, veel hokjes zijn te klein om in kwijt te kunnen wat je wilt opschrijven en 80% van de pagina blijft leeg. Na vele jaren varen met diverse standaard/voorbereide logboeken schrijf ik nu gewoon alles in een schrift met harde kaft en dan heb je zoveel ruimte als je wilt. Ik schrijf meestal logstanden, kompas koers, grondkoers, boot snelheid, grondsnelheid en de positie op. Daarnaast het weer, wat ik alleen weer op nieuw opchrijf als het veranderd. en de zeilvoering, wederom, alleen als het veranderd vul ik het in. We krijgen onze weer berichten vrijwel alleen maar via de Navtex binnen wat inhoud dat ik graag een beetje "reverse engeneering" mag doen en dus zelf een weerkaartje teken in het logboek aan de hand van voorspelde windsterktes, richtingen, regen buien en natuurlijk de general synopsys die de locaties en intensiteit van de kernen van diverse druk systemen opgeven.

Tijdens kortere dagtochtjes schrijf ik meestal alleen een sammenvatting aan het einde van de tocht met wat bijzonderheden erbij. voor een korte oversteek (tot +/- 300 nm) schrijf ik het voornoemde ieder uur op met een positie op de kaart geplot, of, als ik in astro navigatie mode ben, zodra de waarnemeningen het toe laten.
Voor langere overtochten schrijf ik alles iedere 2 of zelfs alleen maar iedere 4 uur op.

Ieder tochtje dat je maakt stelt weer andere eisen aan de vormgevibng van je logboek pagina, daarom ben ik van standariseren afgestapt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 13:49 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 14:18 #240862

Ow, dat is duidelijk. Dus je kan er beter zelf eentje maken. Het probleem is dat ik eigenlijk niet weet hoe zoiets eruit ziet. Heeft iemand een voorbeeld? Een vriend van ons is beroepsmatig schipper, ik zou ook nog eens bij hem kunnen spieken.

Voor mij is het meer voor de lol hoor, het is leuk om te doen, je hebt een mooi overzicht en als ik later in het bejaardenhuis zit, heb ik nog iets te doen en komen alle herinneringen weer naar boven ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:32 #240884

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
sailbleu schreef :
Ik zou het liever wat degelijker willen aanpakken nu en ben op zoek naar standaard logpagina's die ik kan afdrukken en per dag invullen.
Heeft iemand soms een verwijzing (URL) naar zulke voorbeelden ,of eventueel in PDF op de eigen computer staan ?
Gratis boot logbook en RYA Sail Logbook
Wil je een persoonlijk log, een overzicht van al je zeilreizen, dan hebben RYA en CWO dat: RYA personal logbook en CWO paspoort
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 15:40 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:38 #240888

La Mavare schreef :
Gratis boot logbook ...
De kolom "Volts" intrigeert me wel.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:41 #240889

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Free Bird schreef :
La Mavare schreef :
Gratis boot logbook ...
De kolom "Volts" intrigeert me wel.....

Accu voltage, bij lange tochten moet je wel eens stroom draaien ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:43 #240890

La Mavare schreef :
Free Bird schreef :
La Mavare schreef :
Gratis boot logbook ...
De kolom "Volts" intrigeert me wel.....
Accu voltage, bij lange tochten moet je wel eens stroom draaien ...
Dacht al zoiets. Helaas zegt dat, onderweg, niets over de laadtoestand van de accu. Maar goed, prima dat je er aan wordt herinnerd om dit in de gaten te hoeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:48 #240892

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
misschien ook handig om bij te houden hoeveel brandstof je hebt of tankt
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:49 #240893

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Helaas/gelukkig wel, het overkwam me eens dat bij een overtocht naar Engeland de koelkast niet was uitgezet en we het voltage ook niet hadden bijgehouden.
Opeens vielen alle instrumenten uit, het driekleuren licht werd een schemerlampje: het voltage van de service-accu was onder de 9 volt gezakt ...
Maar snel de motor aangezet!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 15:58 #240895

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
b100 schreef :
misschien ook handig om bij te houden hoeveel brandstof je hebt of tankt
Veel andere checks vind je op het passage plan
Ter info nog een bemanningslijst , de grab bag en boordreglement
Goed voorbereid op reis!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 16:23 #240902

Voltage van het boordnet schrijven we inderdaad ook op bij overtochten die langer dan een dag of 5 duren. Samen met hoeveel Ah we gebruikt hebben en hoeveel er nog over zijn (we hebben een slimme accu monitor). brandstof verbruik houden we niet echt bij, al schrijf ik wel op wanneer we hoeveel getankt hebben en hoeveel dat gekost heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 16:59 #240927

sietse-ten schreef :
als je een log bij houdt om in de toekomst te gebruiken voor een rya examen

Voldoet deze?

Verder op de site nog veel wetenswaardigheden gevonden: link
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 17:02 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:06 #240929

jaaph schreef :
sietse-ten schreef :
als je een log bij houdt om in de toekomst te gebruiken voor een rya examen

Voldoet deze?

je bedoeld de gratis logboek, ja , mits je met de hand invult, ook de datum. verder je handtekening eronder als kapitein.
verder is het ook belangrijk om een crew list bij te houden, liefst op de log bladzijde. gebruik een pagina per dag en nummer ze.

en, maar dat is een beetje vals, een vlekje van koffie of zo maakt het echter, ze zijn waarschijnlijk te vaak belazerd, mensen wat te optimistisch geschreven ik had dat niet omdat ik de logboeken puur voor me zelf en eventueel voor de pet mannen onderweg.

edit: een uitgave van de rya zelf zal zeker werken, maar als je die boeken gebruikt, zorg er ook voor dat ze er gebruikt uitzien.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 17:11 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:10 #240933

Ik heb nog nooit een logboek bijgehouden, eigenlijk wel een beetje jammer, het is vast leuk om terug te kijken in de jaren.
Maar je doet het toch alleen voor jezelf. Of mis ik nog een goede reden om het toch te gaan doen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:14 #240935

roozeboos schreef :
Ik heb nog nooit een logboek bijgehouden, eigenlijk wel een beetje jammer, het is vast leuk om terug te kijken in de jaren.
Maar je doet het toch alleen voor jezelf. Of mis ik nog een goede reden om het toch te gaan doen?
Het is voor ons al wel eens handig gebleken voor de douane, ook kan ik me wel indenken dat je in twijfel gevalen je verzekering van enkele zaken kan overtuigen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:15 #240937

roozeboos schreef :
Ik heb nog nooit een logboek bijgehouden, eigenlijk wel een beetje jammer, het is vast leuk om terug te kijken in de jaren.
Maar je doet het toch alleen voor jezelf. Of mis ik nog een goede reden om het toch te gaan doen?

het kan belangrijk zijn als je verder weg gaat en een verzekering wilt afsluiten.
tweede reden is als je wat hogere rya examens wilt afleggen je moet aantonen dat je de gevraagde ervaring hebt.
derde reden is de mannen met de petten, waar kom jij vandaan, waar ga je heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:28 #240944

sietse-ten schreef :
roozeboos schreef :
Ik heb nog nooit een logboek bijgehouden, eigenlijk wel een beetje jammer, het is vast leuk om terug te kijken in de jaren.
Maar je doet het toch alleen voor jezelf. Of mis ik nog een goede reden om het toch te gaan doen?

het kan belangrijk zijn als je verder weg gaat en een verzekering wilt afsluiten.
tweede reden is als je wat hogere rya examens wilt afleggen je moet aantonen dat je de gevraagde ervaring hebt.
derde reden is de mannen met de petten, waar kom jij vandaan, waar ga je heen.
wat voor verzekering hebben we het dan over?
Van dat examen had ik al begrepen, maar dat ga ik toch niet doen.
Heb wel eens douane en dat soort lui aan boord gehad, ook niet nederlandse, maar er is nog nooit om logboek gevraagd.
Maar okay, ik ga het eens overwegen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 17:33 #240946

roozeboos, ik heb het meegemaakt hier op tenerife dat een deense verzekering mij weigerden om een zweedse boot een oceaan oversteek te verzekeren. weigerden omdat de schipper niet kon aantonen genoeg mijlen gemaakt te hebben. man was 63 en zeilde sinds zijn 12 de. ik vond het niet zo erg want ik ben mee gegaan, voor de lol en een retour ticket. waren aardige mensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Logboek of logpagina's 16 nov 2011 21:07 #241008

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
sietse-ten schreef :
het kan belangrijk zijn als je verder weg gaat en een verzekering wilt afsluiten.
tweede reden is als je wat hogere rya examens wilt afleggen je moet aantonen dat je de gevraagde ervaring hebt.
derde reden is de mannen met de petten, waar kom jij vandaan, waar ga je heen.
Een vierde reden, en zeker niet de minst belangrijke, is veiligheid bij een wat langere oversteek. Als je met enige regelmaat de positie, koers en snelheid noteert, heb je de mogelijkheid om op basis daarvan verder te navigeren op gegist bestek in het geval dat al je instrumenten zouden uitvallen (bijvoorbeeld als je accus zijn leeggetrokken, of bij blikseminslag). Natuurlijk, je positie in de kaart zitten helpt dan zeker ook maar als je daarnaast ook de positie noteert heb je een dubbele opslag. Het is denkbaar dat je met een slaperig hoofd tijdens een nachtelijke tocht het kruisje in de kaart op de verkeerde plek zet, terwijl je de positie niet snel verkeerd zal opschrijven omdat je die rechtstreeks overschrijft van je GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl