Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraag mbt marifonie theorie

Re: Vraag mbt marifonie theorie 19 juni 2011 07:50 #202309

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een schip in nood zou kanaal 16 (internationaal noodkanaal) moeten gebruiken bij marifoongebruik, waar dan ook in Nederland en daarbuiten . Of je op de Westerschelde zit of Golf van Mexico. Staat gewoon in het SOLAS Verdrag.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 19 juni 2011 08:05 #202317

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
En als je nou gaat doorleren voor je MARCOM-B leer je dat je DSC-noodoproepen als schip niet moet beantwoorden, maar de kustwacht (Den Helder reskjoe of een andere in het buitenland) gelegenheid moet geven om de oproep te beantwoorden en het noodverkeer op gang te brengen.

Doe dat nou ook maar op het binnenwater. Laat de afhandeling van het noodverkeer en het opzetten van een reddingsactie maar over aan de kustwacht samen met de KNRM. Die zijn waarschijnlijk eerder ter plaatse dan een gemiddelde zeilboot. En als je een ander schp ziet zinken, heb je geen bevestiging via de marifoon nodig. Dus hoef je ook niet uit te luisteren op 16.


gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 19 juni 2011 08:49 #202334

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in geval dat je de kustwacht wil spreken kan je 16 doen (maar die luisteren ook wel op 10).
in alle andere gevallen is 16 onjuist; 10 is verplicht te beluisteren voor iedereen (sinds die laatste BPR wijziging), en anders het blokkanaal. In nood oproepen op 10 levert dus de meeste ontvangende schepen op. Als dat niet helpt daarna 16 kan altijd nog. Uitluisteren op 16 mag niet, want je MOET op 10 of blokkanaal luisteren en Dual Watch is niet toegestaan.

groet
t
Laatst bewerkt: 19 juni 2011 08:55 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 19 juni 2011 09:34 #202349

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Capolavoro,

Je hebt helemaal gelijk. In het nieuwe BPR Artikel 4.05 lid 4 en 8 staat inderdaad dat je verplicht ben uit te luisteren op kanaal 10. Bedankt voor je vasthoudendheid, want ik had het persbericht van Rijkswaterstaat niet zo geinterpreteerd.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 19 juni 2011 10:31 #202358

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Etap schreef :
Bedankt voor je vasthoudendheid

my pleasure ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 08:22 #203625

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Het antwoord van Capolavoro is naar mijn mening helemaal juist. Overigens blijf ik het vreemd vinden dat uitluisteren op twee kanalen dual watch verboden is op het binnen water. Zeker in de rand tussen zee en binnenwater zou het handig zijn. En door de nieuwe technieken zou het eenvoudig mogelijk moeten zijn om standaard op het blokkanaal uit te luisteren, en de marifoon automatisch naar een noodkanaal te laten gaan als er daar een oproep is. Wellicht moet de wetgever daar maar eens over na gaan denken en kan het KNWV daar suggesties voor doen. Beroepsvaart heeft vaak meer dan een marifoon. Dual watch zou voor jachten een goed alternatief zijn?

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 25 juni 2011 08:23 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 09:19 #203643

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er zijn marifoons die snel maar keuze voor geselecteerde kanalen scannen.

Bijvoorbeeld kanaal 10 en blok kanaal en/of 16.

Ik heb hier een handheld marifoon die dit kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 09:23 #203644

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Inderdaad, 1 druk op de rode knop schakelt direct van gekozen kanaal naar kanaal 16 en terug. Tenminste op de Shipmate RS8000.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 09:30 #203648

De mtech SX35 bijv. heeft die functie inderdaad ook.Ik denk dat veel amrifoons die functie hebben want de software die ze gebruiken is bij veel marifoons dezelfde.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 10:17 #203655

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Ja dat mijn zijn standard horizon ook. Als je het zo instelt wordt kanaal 16 in de gaten gehouden en schakeld hij automatisch over naar 16 als daar activiteit is. Maar is dat nu niet precies de verboden dual watch. Er is ook een handmatige knop om direct naar 16 over te schakelen, maar daar is het nut vrij beperkt van. Een draai aan de gewone knop geeft ook het gewenste resultaat.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 11:53 #203677

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Solo schreef :
Als je het zo instelt wordt kanaal 16 in de gaten gehouden en schakeld hij automatisch over naar 16 als daar activiteit is. Maar is dat nu niet precies de verboden dual watch.
ja dat is precies de verboden Dual Watch......
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 12:01 #203680

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Ja dat dacht ik al, zo staat het ook in de handleiding. Maar ik begrijp de ratio van dit verbod niet, en kan die reden ook niet vinden op de site van het Agentschap. Ik zal mij zeker aan die regel houden, maar ik zou ook weleens willen weten waarom die regel bestaat, nu men wel twee of drie marifoons mag hebben (sommige beroepsvaarders moeten dat zelfs) maar op een jacht niet twee kanalen mag uitluisten op één marifoon.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 12:04 #203681

Solo schreef :
Ja dat mijn zijn standard horizon ook. Als je het zo instelt wordt kanaal 16 in de gaten gehouden en schakeld hij automatisch over naar 16 als daar activiteit is. Maar is dat nu niet precies de verboden dual watch. Er is ook een handmatige knop om direct naar 16 over te schakelen, maar daar is het nut vrij beperkt van. Een draai aan de gewone knop geeft ook het gewenste resultaat.

Frans van Schaik

Dat is inderdaad dual watch en dat mag op binnenwater net.
Maar dat andere is een knop waarmee je schakelt van kanaal 16(rimair kanaal) naar het vooraf ingestelde werkkanaal ( kan elk kanaal zijn). Dat schakelt niet automatisch en is gewoon toegestaan.Heelaas gaat dat alleen met kanaal 16 en niet bijvoorbeeld kanaal 10 als primair kanaal.je hebt er dus op binnenwater niet veel aan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraag mbt marifonie theorie 25 juni 2011 12:06 #203682

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Solo schreef :
Maar ik begrijp de ratio van dit verbod niet

ik kan daar wel een slag naar slaan. Zelf zet ik de marifoon altijd in de Zeevaartstand (25 watt, en scan en dual watch mogelijk) en dan in Dual Watch met 10 of 16. Belangrijkste reden om dat te doen is dat de Distress knop alleen werkt in de Zeevaartstand (denk ik).
Als ik overboord ga moeten de overgebleven bemanningsleden niet eerst moeten omschakelen naar Zeevaart (2 knoppen op de marifoon, SHift-Int) maar eventueel direct alarm kunnen slaan.
En nu is het me al een aantal keer gebeurd dat ik de marifoon pak om te zenden en dat ie geheel uit zichzelf op 16 is gaan staan (omdat daar iets op binnenkwam) en blijven staan. Dan roep je ipv een sluis ineens de Kustwacht.... ongewenst.
groet
t
Laatst bewerkt: 25 juni 2011 12:07 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl