Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: brand aan boord!

Re: brand aan boord! 11 nov 2011 19:26 #239690

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Neem maar Co2, koolzuursneeuwblusser of FM200, schijnt een vervanger voor Halon te zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 11 nov 2011 20:17 #239707

deze blussers werken alleen in ( kleine ) gesloten ruimtes. bij gebruik in de open lucht vervliegt de blusstof en heb je dus geen of weinig resultaat.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 11 nov 2011 20:36 #239718

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ben begin deze week getuige geweest van een autobrand. Van A tot Z inclusief het blussen. Niet leuk, wel leerzaam.

De blusploeg wisselde tussen water en schuim. Beide blusmiddelen hebben hun sterke en zwakke punten. Water is niet zo heel geschikt om een vloeistofbrand mee te blussen, omdat de meeste brandbare vloeistoffen erop blijven drijven (alsof je water ziet branden ja). Maar water koelt wel veel beter dan schuim (en da's weer handig om herontbranding te voorkomen). Een flinke dekwaspomp kan dus ook wel van pas komen, of een losse dompelpomp met slang (zoiets heb ik zelf aan boord als "multipurpose" pomp), naast de schuimblusser(s).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 11 nov 2011 20:43 #239722

schuim word bij autobranden behalve voor de vloeistoffen ook gebruikt om het magnesium van de motoronderdelen te blussen. die reageren een beetje rot op water. eerste aanval zal met water zijn. dan afdekken met schuim.
Schuim, indien goed geplaatst, voorkomt ook herontbranding. Het schuim blokkeerd de aanvoer van zuurstof een van de andere onderdelen van de branddriehoek. Brandbarestof, zuurstof, ontbrandingstemperatuur.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 11 nov 2011 22:00 #239732

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wordt er zoveel magnesium toegepast in auto's? Ik heb wel eens een magnesium klepdeksel gezien op een snelle jongen, maar voor de rest vrijwel alleen 'gewoon' aluminium. Soms twijfel je ook, is dit nou magnesium of aluminium...

Om oplaaien te voorkomen moet een schuimdeken wel sluitend zijn natuurlijk, en dat voldoende lang blijven tot de boel wat afgekoeld is... en daarvoor waren ze net even te zuinig geweest met het schuim. Ook met het water trouwens, ze moesten het doen met de tanks omdat daar geen andere aanvoer voorhanden was.

Het is best maf om een brandweerman "WATER! WATER!" te horen roepen ;) Maar dat was dus in de richting van de wagen, om om te schakelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 12 nov 2011 10:29 #239787

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erik de Ruijter schreef :
deze blussers werken alleen in ( kleine ) gesloten ruimtes. bij gebruik in de open lucht vervliegt de blusstof en heb je dus geen of weinig resultaat.

Daar hebben we toch mee te maken bij de meeste recreatievaartuigen. De boten die groter zijn qua inhoud dan een huiskamer van 9x4 hebben vaak goede blussers en die zijn vaak vakkundig aangelegd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 12 nov 2011 14:35 #239822

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Als het gaat om het gebruik van verschillende typen blusmiddelen, is het filmpje van Yachting Monthly in de Crash Test boat serie heel leerzaam. Als je dit gezien hebt wil je geen poederblusser meer.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 16 nov 2011 18:05 #240957

Hallo,

Ik hoop niet dat het de Pimpernel is die ik regelmatig gespot heb in stavoren volgens mij van iemand uit Leeuwarden.

Hier twee linkjes van het voorval.

hmcoastguard.blogspot.com/2011...pts-solo-sailor.html
en
www.navynews.co.uk/archive/news/item/2521 fotos

Alle linkjes bij elkaar,

www.norwichadvertiser24.co.uk/..._his_yacht_1_1121277

Ik ben blij dat ik daar niet was/ben dit wil je niet overkomen.
Een half opgeblazen vlot koud nat nix geen licht 2 mijl vanaf je jacht.
Ow so scarry, ik hoop dat ik dit nooit zal mee maken mijn zeilboot hangt vol met melders en alarmen evenals mijn huis.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 18:38 door PimpernelRIP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 07:41 #241043

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Proost schreef :
of FM200, schijnt een vervanger voor Halon te zijn.
Heeft iemand al een adres gevonden dat dat spul verkoopt? Ik lees erover in ANWB boekjes, maar zie het nergens te koop. Ook niet bij de link in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 08:25 #241056

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 08:35 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 10:09 #241079

PimpernelRIP schreef :
Ik ben blij dat ik daar niet was/ben dit wil je niet overkomen.
Een half opgeblazen vlot koud nat nix geen licht 2 mijl vanaf je jacht.
Ow so scarry, ik hoop dat ik dit nooit zal mee maken mijn zeilboot hangt vol met melders en alarmen evenals mijn huis.

Geen licht op het vlot maar z'n boot was goed te zien...
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 10:09 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 10:29 #241084

Apae schreef :
Proost schreef :
of FM200, schijnt een vervanger voor Halon te zijn.
Heeft iemand al een adres gevonden dat dat spul verkoopt? Ik lees erover in ANWB boekjes, maar zie het nergens te koop. Ook niet bij de link in dit draadje.

Halon en vervangers zijn zuurstofverdrijvers. Met andere woorden bij gebruik is er ook geen ademlucht meer!!!!. Deze blusstof wordt toegepast in electronika omgevingen als schakelunits computerruimtes ed. vaak zal er bij een brand eerst een alarm afgaan waarbij men de ruimte direct dient te verlaten waarna de deuren sluiten en de blusstof de zuurstof verwijderd.

Deze blusmiddelen zijn dus niet geschikt voor huis tuin en keuken gebruik.
Minste neven schade geeft een schuimblusser.

NB fm200 lijkt niet schadelijk te zijn voor personen die in de te blussen ruimte zijn, maar het blijft een blusmiddel die zijn werk het best doet in afgesloten ruimtes. ( een instalatie in de motor ruimte zou werken )
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 10:38 door Erik de Ruijter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 10:47 #241086

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Erik,
Je schrijft of je bij de brandweer zit of gezeten hebt. Als dat zo is, je bent niet de enige. Doe nou niet of het levensgevaarlijk is om met Halon vervangers te blussen. Een automatische blusser van de juiste proporties in de motorkamer is geen probleem. Ga je in een ruimte een te grote hoeveelheid blusstof gebruiken ben je verkeerd bezig. Met wat voor blusmiddel dan ook!. Blussen is nummer 1 maar met beleid en dat betekent meer schade moet voorkomen worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 11:54 #241103

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
In de, afgesloten, motorruimte van ons "Zeebeest" zit van nieuw af aan, een automatische Halon blusser. Ja ik weet dat Halon niet erg millieuvriendelijkis maar bij een mk brand komt er ook veel rotzooi vrij. Bij een brandbestrijdings-cursus zei de instructeur: 'Niet wegdoen lekker laten zitten, beter is er niet.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 16:36 #241159

Ik zit niet bij de brandweer wel zie ik het volgende:

Halonen. Vanaf 1 januari 2004 is het gebruik en bezit van halonen in brandblusapparaten en brandbeveiligingssystemen in Nederland en Belgiƫ verboden, zij het met enkele uitzonderingen voor kritische toepassingen (vooral in de civiele luchtvaart en op militair gebied). Er zijn twee soorten Halon: Halon 1211 (broomchloordifluormethaan) of kortweg BCF dat gebruikt werd in draagbare brandblussers en Halon 1301 (broomtrifluormethaan) ofwel BTM, aanwezig in stationaire blusgasinstallaties. Het verbod voor Halon staat in verband met de milieuschade die het Halon-gas aan de ozonlaag van de aarde veroorzaakt. Halonblussers werden vooral in computerruimten ingezet omdat het Halon niet schadelijk was voor elektronische apparatuur. Halonen zijn koolwaterstoffen die gehalogeneerd zijn. Ze worden onder druk tot een vloeistof verdicht. De bluswerking wordt gerealiseerd doordat er in de hitte van de vlam vrije halogeenradicalen ontstaan, die door bindingen in de vlam het verbrandingsproces vertragen, de radicalen komen later ook weer vrij, waardoor er dus gesproken mag worden van een (negatief) katalytische reactie, zoals ook de bluswerking van ABC poeder genoemd wordt. Halon mag niet meer gebruikt worden en de bestaande apparaten dienen te worden ingeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 16:40 #241161

Nereus schreef :
PimpernelRIP schreef :
Ik ben blij dat ik daar niet was/ben dit wil je niet overkomen.
Een half opgeblazen vlot koud nat nix geen licht 2 mijl vanaf je jacht.
Ow so scarry, ik hoop dat ik dit nooit zal mee maken mijn zeilboot hangt vol met melders en alarmen evenals mijn huis.

Geen licht op het vlot maar z'n boot was goed te zien...

Tja een brandend schip op bijna 4km, de Lt ter zee moest wel de zee afspeuren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: brand aan boord! 17 nov 2011 19:27 #241204

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6593
Zo uit mijn hoofd gezegd moet je zo langzamerhand niet meer op oudere halon-installaties vertrouwen. Het blusmiddel is als ik me niet vergis an veroudering onderhevig, waarom het om de zoveel jaar gecontroleerd/vervangen moest worden.
Als tijdens mijn stage in 1996 was je voor een verse lading halon aangewezen op een halonbank, en mocht je daar alleen een nieuwe vulling betrekken als je installatie van een vergunning was voorzien. De installatie in onze toenmalige serverruimte stond dan ook op de nominatie om voor de eerstvolgende inspectie/vulling vervangen te worden.
Dus Albert, misschien tijd om daar nar te kijken en 'm zo nodig te vervangen door een nog wel toegestane, vergelijkbare installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl