rverkaik schreef :
Ik kan mij van vorig jaar herinneren dat er diverse havens aan de overkant geopperd werden, allen met voor en nadelen. Hier kwam dan democratisch een eindbesluit uit.
Dat is toch dit jaar ook gebeurd? Zie pagina 7 van dit draadje, waar een meerderheid zich uitspak voor Shotley.
ANDO schreef :
Lowestoft is dus een mooie, overzichtelijke, betrekkelijk eenvoudige oversteek.
Shotley is ruim 30 myl verder, gecompliceerder m.b.t. shippinglanes en stroom. Ga ik met deze bemanning zeer zeker niet doen.
De aanloop naar Harwich is helemaal niet zo complex hoor. Je hebt alleen een paar extra waypoints nodig. Qua stroom en shippinglanes verschilt het niet veel van Lowestoft, het is anders maar niet moeilijker. En Harwich is qua drukte nou niet bepaald de Nieuwe Waterweg.
Dat het voor sommigen uit noordelijke bestemmingen verder is klopt natuurlijk, maar voor diegenen die vanuit de zuidelijk havens vertekken is het evenzoveel korter. Ik denk dat de windrichting veel bepalender is voor het gevoel of het 'ver' of 'minder ver' is dan de netto afstand in mijlen. Uiteindelijk is het aan iedere schipper zelf welke aanloophaven hij kiest.
Maar goed, we kunnen desgewenst nog een keertje de stemming peilen. Al zijn er bemanningen die al hun voorbereidingen op Shotley gericht hebben, daar vind ik dat we ook rekening mee moeten houden.
Ik ga binnenkort de havenmeester in de UK wel even bellen of mailen om wat plaatsen te regelen die bij elkaar liggen, dus als het toch een andere haven moet worden kunnen we daar niet te lang meer over discussieren, anders lopen we het risio dat we achter het net vissen.