Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Strakke ronding: Costa-Concordie

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 09:47 #256655

correctie, het gat zit aan bakboord, niet aan stuurboord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 10:50 #256678

Blue Loeks Marine schreef :
correctie, het gat zit aan bakboord, niet aan stuurboord

je moet toch eens wat beter lezen hoor.In de vorige post staat toch echt " Het gat zit aan bakboordzijde maar dat hoeft niet te betekenen dat het schip verder onbestuurbaar is ":whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 10:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 11:03 #256682

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Nee er stond eerst stuurboord, Ad.Kijk maar naar t comment van die schrijver bij reden bewerken LOL
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 11:05 #256683

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6111
Het schip ligt nu met de SB kant onder water maar de huidbeschadiging door aanvaring met de rotsen zit toch duidelijk aan bakboord. Nu dus boven water. Kijk de foto's uit het eerste bericht nog eens na.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 11:07 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 11:25 #256687

Blue Loeks Marine schreef :
Voor meer info zie: blog.geogarage.com/2012/01/ita...costa-concordia.html

Volgens de ais gegevens heeft het min of meer noord gevaren en is daarna over stuurboord gedraaid. Wellicht een poging om het schip naar ondieper water te brengen? Het gat zit aan bakboordzijde maar dat hoeft niet te betekenen dat het schip verder onbestuurbaar is.

Het onderzoek en conclusie naar de toedracht zal tzt wel bekend worden.
Het blijft een menselijk drama.

Ik verwees naar deze post!
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 11:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 14:09 #256717

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
En wat staat eronder
Laast Bewerkt: 16 jan 2012 11:46 Door Blue Loeks Marine. Reden: foutieve zijde van het gat, moet zijn bakboord

BL heeft stuurboord dus braaf verandert
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 14:10 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 16 jan 2012 14:29 #256721

Haha, en jouw commentaar was van 11.47 dus... :P :laugh:
Grapje hoor!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 06:26 #256843

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Was deze video van de AIS gegevens hier al voorbij gekomen?

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 17 jan 2012 06:27 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 08:25 #256881

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Op het filmpje nauwelijks te zien, maar het meest cruciale gedeelte ontbreekt, daar springt de AIS positie in een keer naar de plaats waar het schip gezonken is. Mogelijke verklaring is de tijdelijke blackout aan boord waar de passagiers over spreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 16:58 #257002

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dit al gelezen? Een verslag van de gesprekken tussen de kustwacht en de kapitein.

Heb een beetje moeite te geloven dat dit echt waar is, zo bizar..
www.nrc.nl/nieuws/2012/01/17/l...-aan-boord-verdomme/
Gesprek 1:
Kustwacht Livorno: “Concordia, we vragen u of alles oké is daar.”
Concordia: “Alles gaat prima.”

Gesprek 2:
Kustwacht: “Concordia. We vragen of alles goed is daar.”
Concordia: “Alles is goed. We hebben alleen een technisch mankement.”
Kustwacht: “Hoeveel mensen zijn er aan boord?”
Schettino: “Twee- à driehonderd.”
Kustwacht: “Hoezo zo weinig mensen? Ben je aan boord?’
Schettino: “Nee, ik ben niet aan boord omdat het schip aan het kapseizen is. We hebben het verlaten.”
Kustwacht: “Wat? Jullie hebben het schip verlaten?”
Schettino: “Nee. Wat bedoel je verlaten? Ik ben hier.”

Gesprek 3:
Kustwacht: “Je moet terugkeren aan boord. Beklim de ladder (touwladder), ga terug naar de het voordek en coördineer het werk.”
Schettino geeft geen antwoord
Kustwacht: “U moet ons vertellen hoeveel mensen er aan boord zijn, hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen. Je moet de reddingsoperatie coördineren. Commandant, dit is een bevel. Nu heb ik de leiding, jij hebt het schip verlaten en nu ga je terug naar het voordek en coördineer je het werk. Er zijn al dodelijke slachtoffers.”
Schettino: “Hoeveel?”
Kustwacht: “Jij bent degene die dat mij zou moeten vertellen… Wat wil je gaan doen? Wil je soms naar huis gaan? Ga terug naar het voordek en vertel me wat er gedaan moet worden…”

Gesprek 4:
Kustwacht: “Luister, dit is De Falco van Livorno. Spreek ik met de kapitein?”
Schettino: “Ja.”
Kustwacht: “Zeg me uw naam.”
Schettino: “Ik ben kapitein Schettino, commandant.”
Kustwacht: “Luister Schettino, er zitten mensen vast aan boord. Welnu, jij moet met je reddingsboot naar de zijde van boot varen, daar is een ladder.”
Kustwacht: “Ga aan boord van het schip en vertel me, laat me weten hoeveel mensen daar zijn.”
Kustwacht: “Duidelijk? Ik neem deze conversatie op, kapitein Schettino.”
Schettino: “In dat geval commandant, moet ik u iets vertellen.”
Kustwacht: “Spreek luid alstublieft.”
Schettino: “Het schip, nou ja… ik zit er voor…”
Kustwacht: “Kapitein, spreek luid alstublieft.”
Schettino: “Commandant, het schip is momenteel gekanteld.”
Kustwacht: “Dat begrijp ik. Luister. Er zijn mensen die met de ladder naar beneden komen. Jij moet die ladder nemen in tegenovergestelde richting. Ga aan boord van het schip en dan vertel je mij hoeveel mensen er aan boord zijn en wat voor behoeften zij hebben. Duidelijk? Jij vertelt mij of er kinderen, vrouwen, en mensen met speciale behoeften hebben. En je vertelt me hoeveel er zijn van elke categorie…”
Kustwacht: “Is dat duidelijk?”
Kustwacht: “Kijk Schettino, je mag jezelf dan van de zee hebben gered, maar ik zal er voor zorgen dat jij door een hele zware tijd zult gaan… Ik zal er voor zorgen dat je heel veel problemen krijgt. Ga aan boord, verdomme.”

Gesprek 5:
Schettino: “Commandant, alstublieft…”
Kustwacht: “Niks… alstublieft. Nee, je gaat nu aan boord. Verzeker me dat je aan boord gaat.”
Schettino: (moeilijk te verstaan) “Ik ben hier bij de reddingwerkers. Ik ben hier. Ik ben nergens anders heen geweest. Ik ben hier.”
Kustwacht: “Wat ben je aan het doen kapitein?”
Schettino: “Ik ben hier de reddingswerkzaamheden aan het coördineren.”
Kustwacht: (valt de kapitein in de rede): “Wat ben je daar aan het coördineren? Ga aan boord en coördineer vandaar de reddingsoperatie. Weiger je dat te doen?”
Schettino: “Nee, nee, ik weiger niet.”
Kustwacht: “Je weigert aan boord te gaan? En waarom ga je niet aan boord?”
Schettino: “Ik ga, want er is nu aan andere motorboot (Lancia) gestopt.”
Kustwacht: “Je gaat aan boord. Dat is een bevel. Je kunt geen ander besluit nemen. Je hebt verklaard het schip te hebben verlaten. Nu heb ik de leiding. Jij gaat aan boord. Is dat duidelijk?”
Schettino: “Commandant…”
Kustwacht valt de kapitein in de rede: “Luister je niet naar me..”
Schettino valt de kustwacht in de rede: “Ik ga…”
Kustwacht: “Bel me meteen als je aan boord bent. Onze reddingscommandant is daar.”
Schettino: “Waar is jullie reddingscommandant?”
Kustwacht: “Mijn reddingscommandant is op het dek. Ga (het is te horen dat de kapitein oké zegt)…Er zijn al dodelijke slachtoffers, Schettino.”
Schettino: “Hoeveel doden zijn er?”
Kustwacht: “Ik weet het niet. Ik weet van één. Daarover heb ik gehoord. Jij bent degene die mij dat zou moeten vertelen, Jezus Christus!”
Schettino: “Ben je je er van bewust dat het donker is en we niets kunnen zien?”
Kustwacht: “Dus? Wil je naar huis gaan Schettino? Het is donker en dus wil je naar huis? Beklim de ladder en ga naar het dek.”
Kustwacht: “…en vertel me wat daar gedaan kan worden, hoeveel mensen er zijn daar, wat ze nodig hebben. Nu.”
Schettino: “Commandant, ik ben hier ook met de tweede gezagvoerder.”
Kustwacht: “Dan klimmen jullie beiden omhoog. Wat is zijn naam?”
Schettino: “Dimitris Christidis.”
Kustwacht: “Jij bent jullie gids. Ga aan boord, nu!”
Schettino: “Commandant… Ik wil aan boord gaan, er is alleen een andere reddingsboot hier… er zijn andere reddingswerkers… die zijn gestopt en zitten vast daar… nu heb ik andere reddingswerkers gebeld…”
Kustwacht: “Het is een uur geleden dat je me dat hebt verteld. Ga aan boord. Aan b.o.o.r.d.(spelt het). En je vertelt me onmiddellijk hoeveel mensen daar zijn.”
Schettino: “Oké.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:35 #257012

wilweg schreef :
Heb een beetje moeite te geloven dat dit echt waar is, zo bizar..

Echt te gek voor woorden... Die man neemt z`n taak blijkbaar niet erg serieus, eerst vaart `ie over een stapel rotsen, en dan gaat hij er ook nog eens als eerste vandoor...
Ik neem aan dat hij van z`n leven geen bootje meer mag besturen...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:40 #257016

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ReinierZeilt schreef :
wilweg schreef :
Heb een beetje moeite te geloven dat dit echt waar is, zo bizar..

Echt te gek voor woorden... Die man neemt z`n taak blijkbaar niet erg serieus, eerst vaart `ie over een stapel rotsen, en dan gaat hij er ook nog eens als eerste vandoor...
Ik neem aan dat hij van z`n leven geen bootje meer mag besturen...

Reinier
Niet eens een dinghy.. ;)

Maar toch heeft hij ooit een diploma van een zeevaartschool gekregen, ooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:46 #257021

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
ReinierZeilt schreef :
wilweg schreef :
Heb een beetje moeite te geloven dat dit echt waar is, zo bizar..

Echt te gek voor woorden... Die man neemt z`n taak blijkbaar niet erg serieus, eerst vaart `ie over een stapel rotsen, en dan gaat hij er ook nog eens als eerste vandoor...
Ik neem aan dat hij van z`n leven geen bootje meer mag besturen...

Reinier

Blaastest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:47 #257022

Tja, blijkbaar is dat dan geen garantie voor een goede kapitein. Lijkt me toch dat je ook niet zomaar kapitein van zo`n schip wordt...

Het blijft wel een triest verhaal, inmiddels is het aantal doden op 11, en worden er nog 24 mensen vermist.
Ik zal niet zeggen dat dat meevalt, maar het had ook veel slechter kunnen aflopen (al zal je dat ook niet zeggen als het 'toevallig' je eigen familielid is...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:52 #257025

wilweg schreef :
Maar toch heeft hij ooit een diploma van een zeevaartschool gekregen, ooit.

Maar nu de vraag, is de opleiding in Italië net zo goed als die in Nederland.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 17:59 #257032

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Je zou bijna denken van niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:04 #257037

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Al zou die opleiding een (flink) stuk minder zijn, ook daar verlaat de kapitein als laatste het schip. En zelfs zonder enige nautische opleiding heb je als eindverantwoordelijke nog wel het benul om aan boord te blijven tot je weet dat iedereen veilig van boord is. Die gast is gewoon een charlatan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:09 #257040

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Erikdejong schreef :
Toch heeft de kapitein wel gelijk, die rotsen liggen er niet (meer). Die zitten nu onderin het schip, zie laatste foto van eerste link van FSD.

17 doden vind ik inderdaad niet erg veel, het grootste probleem bij cruise schepen als deze is dat je niet via de gangen naar de buiten galerijen waar de reddingsboten en vlotten hangen kunt komen als het schip meer dan 45 graden slagzij maakt (je moet dan verticaal klimmen). Ook is het vrijwel onmogelijk om de boten en vlotten te lanceren. Deze zullen dus overboord gezet moeten worden voordat de boot meer dan 30 graden slagzij maakt anders werken de davits niet meer. De boten en vlotten aan loef kun je vergeten, die komen niet meer langs de romp naar beneden. Dat laatste is ingecalculeerd, een schip moet 110% reddingscapaciteit hebben aan zowel bb als sb.

Dit in ogenschouw nemend is het een wonder dat zoveel mensen de reddingsboten hebben weten te bereiken voordat het schip meer dan 30 graden slagzij maakte.
Voor passagiersschepen is slechts 50% reddingscapaciteit aan beide zijde vereist en zelfs hiervoor is een uitzondering mogelijk, wat vaak gebeurd, dan wordt het aangevuld met vlotten, waar de bemanning dan mooi in kan. Voor de liefhebbers: Solas Chp III, Part B, Sect II, Reg. 21

Over het algemeen wordt op een passagiersschip een sloepenrol succesvol genoemd als ze binnen een uur alle sloepen kunnen laten zakken, dit is zonder passagiers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:17 #257045

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Wellicht kon deze carnaval-kapitein de stres van de aanvaring net aan. Moet je nagaan als je beseft dat je net 4200 mensen en een 560 miljoen dollar schip in gevaar hebt gebracht.
Dat niemand anders op de brug de leiding dan overnam? Als je dit toch ziet gebeuren als stuurman op de brug zal je ook wel gedacht hebben!!!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:21 #257048

Ik weet niet hoe het er hier aan toe gaat, maar toen ik op de koopvaardij zat toen was de kapitein alleen op de brug bij het binnen en utgaan van de haven.
Wachtlopen deden de eerste en ik 6 op 6 af.

Ik vraag me dus af of de Kapitein wel op de brug aanwezig was.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:23 #257049

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Revolution1 schreef :
Ik weet niet hoe het er hier aan toe gaat, maar toen ik op de koopvaardij zat toen was de kapitein alleen op de brug bij het binnen en utgaan van de haven.
Wachtlopen deden de eerste en ik 6 op 6 af.

Ik vraag me dus af of de Kapitein wel op de brug aanwezig was.

Ja, de kapitein stuurde zelf het schip.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:45 #257054

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Met Streetview te zien in Amsterdam:

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 18:49 #257056

Loopt die wel een beetje achter :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 19:19 #257075

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Hier de link naar streetview zelf:
g.co/maps/pk2xk

Is dat echt de Costa-Concordie?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 17 jan 2012 19:22 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 17 jan 2012 19:42 #257086

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Zonsnel schreef :
Wellicht kon deze carnaval-kapitein de stres van de aanvaring net aan. Moet je nagaan als je beseft dat je net 4200 mensen en een 560 miljoen dollar schip in gevaar hebt gebracht.
Dat niemand anders op de brug de leiding dan overnam? Als je dit toch ziet gebeuren als stuurman op de brug zal je ook wel gedacht hebben!!!
Ik snap die reactie ook wel, eigenlijk.

Maar: Als kapitein hoor je niet door paniek bevangen te worden. Piloten worden op van alles en nog wat gescreend voor ze ook maar aan de opleiding mogen beginnen. IQ, multi-tasking, stressbestendigheid.. Moet dat ook niet voor kapiteins gelden?

Lastig hoor! Ikzelf word er altijd allergisch van als men na een ramp de pech probeert te bezweren met de roep om nog meer regels. Maar in dit geval heb ik toch zoiets van: deze blunder had voorkomen kunnen worden.
Laatst bewerkt: 17 jan 2012 19:43 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl