sneaker schreef :
Volgens mij vergeet je hier de essentie van Digital Selective Calling.. Bij distress wordt met 1 druk op de knop je positie, type schip, aard van distress etc. naar kustwacht en alle schepen gestuurd. Ook als de schepen op een ander kanaal zitten gaat distress signaal toch over.. (indien met DSC heeft uiteraard). Daarnaast kan je een schip direct oproepen en hem automatisch naar een # laten gaan.. Met een gewone marifoon kan dit allemaal ook, maar niet selectief en niet zo eenvoudig.
ik vergeet de essentie niet maar het is niet een(1) knop maar een keuze menu na het indrukken van de rode knop.
en als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel keuze menu's
in de tijd dat je klaar ben heb je ook al een mondelinge oproep kunnen doen
en die kunnen ook alle schepen horen(je hebt absoluut gelijk dat je van die piep die ook steeds harder word wel wakker word)
in combinatie met ais(dan weet je mmsi nummers) kun je op open zee ook de grote schepen op ramkoers wakker toeteren(kunnen ze nooit zeggen dat ze je niet gezien hebben want de piep blijft tot je hem met de hand uitzet)
maar ik vind dit niet echt nodig op ruim binnenwater en kustwater
P.S ook ik vind het leuk om allerlei apparatuur aan elkaar te knutselen maar ik vind achteraf veel van die dingen overbodig
even terug on topic
ik vond de cursus niet moeilijk
ik heb een cursus gedaan met een dag les en een ochtend examen
als je de cursus gedaan hebt en je luistert dan naar de rest van de schepen denk je wel eens waar heb ik het voor gedaan,omdat niemand volgens het boekje oproept
Hen3: quote hersteld.