Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifooncertificaat

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 10:51 #259659

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
technisch zal het vast tegenlijk kunnen, maar marifoons zijn nu eenmaal zo geprogrammeerd dat ze of binnenvaart (basel) of zeevaart (international) doen.
Ik zit er niet mee dat ik geen ATIS meezend als ik op het IJsselmeer etc de Zeevaartstand gebruik. Dan zien ze mijn atis maar niet. Vermogensreductie kan altijd met de hand, terug naar 1 Watt, ook op de Zeevaartstand.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 11:30 #259665

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27514
pantaleimon schreef :
ik denk dat het DSC iets overtrokken word hier.
als je de rode(enge)knop indrukt zal je eerst opgeroepen worden door de kustwacht,dan gaan ze vragen stellen over onderandere de aard van de hulp en de positie van het schip.(dit ter controle) dan kun je net zo goed zelf eerst aanroepen.

ze gaan echt niet eerst een heli sturen en dan vragen stellen
Precies. Ik heb dat zelf een keer mogen ervaren toen ik wat al te voortvarend aan het experimenteren was met mijn eigen marifoon. Zeker als de positie aangeeft dat het op binnenwater is, wordt er eerst even gekeken hoe serieus de oproep is. Er zijn te vaak valse alarms.
neemt niet weg dat als je toch moet gaan leren je het beter helemaal kan kan doen
Het moet helemaal niet, natuurlijk. We moeten even niet uit het oog verliezen dat je ook op zee nog steeds een gewone noodoproep op kanaal 16 kan doen en dan zend je ook met 25 watt. Kanaal 16 wordt altijd uitgeluisterd. Je moet dan wel zelf je positie kunnen doorgeven, vanzelfsprekend.
TS heeft misschien niet eens een zeemarifoon en kan als ie 's een keertje heen en weer wil langs de kust ook prima met een normale marifoon en het basiscertificaat uit de weg.
Er is hier iets te veel de neiging om van iedereen die een zeilboot koopt ook meteen een zeezeiler te maken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 11:40 #259666

neemt niet weg dat als je toch moet gaan leren je het beter helemaal kan kan doen
Het moet helemaal niet, natuurlijk. We moeten even niet uit het oog verliezen dat je ook op zee nog steeds een gewone noodoproep op kanaal 16 kan doen en dan zend je ook met 25 watt. Kanaal 16 wordt altijd uitgeluisterd. Je moet dan wel zelf je positie kunnen doorgeven, vanzelfsprekend.
TS heeft misschien niet eens een zeemarifoon en kan als ie 's een keertje heen en weer wil langs de kust ook prima met een normale marifoon en het basiscertificaat uit de weg.
Er is hier iets te veel de neiging om van iedereen die een zeilboot koopt ook meteen een zeezeiler te maken.

--
stegman[/quote

ik bedoel dat als je toch een cursus gaat volgen het niet zoveel uit maakt om het helemaal te doen

P.S volgens mijn oude cursus boek valt het ijselmeer onder ruim binnenwater en mag je op kanaal 16 een noodoproep doen(in tegenstelling wat ik eerder schreef)als het niet veranderd is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 11:50 #259667

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
pantaleimon schreef :
ik denk dat het DSC iets overtrokken word hier.
als je de rode(enge)knop indrukt zal je eerst opgeroepen worden door de kustwacht,dan gaan ze vragen stellen over onderandere de aard van de hulp en de positie van het schip.(dit ter controle) dan kun je net zo goed zelf eerst aanroepen.

Volgens mij vergeet je hier de essentie van Digital Selective Calling.. Bij distress wordt met 1 druk op de knop je positie, type schip, aard van distress etc. naar kustwacht en alle schepen gestuurd. Ook als de schepen op een ander kanaal zitten gaat distress signaal toch over.. (indien met DSC heeft uiteraard). Daarnaast kan je een schip direct oproepen en hem automatisch naar een # laten gaan.. Met een gewone marifoon kan dit allemaal ook, maar niet selectief en niet zo eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 12:09 #259672

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
pantaleimon schreef :
P.S volgens mijn oude cursus boek valt het ijselmeer onder ruim binnenwater en mag je op kanaal 16 een noodoproep doen(in tegenstelling wat ik eerder schreef)als het niet veranderd is

Niets veranderd
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 12:12 #259674

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Capolavoro schreef :
Ik denk niet dat Den Helder Rescue dan zegt dat de KNRM niet komt omdat het op het IJsselmeer is.....

groet
t

Mmm, als ik eenmaal weet dat het om jou gaat Capo, raak ik mogelijk toch in twijfel :laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 jan 2012 12:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 12:55 #259682

sneaker schreef :
Volgens mij vergeet je hier de essentie van Digital Selective Calling.. Bij distress wordt met 1 druk op de knop je positie, type schip, aard van distress etc. naar kustwacht en alle schepen gestuurd. Ook als de schepen op een ander kanaal zitten gaat distress signaal toch over.. (indien met DSC heeft uiteraard). Daarnaast kan je een schip direct oproepen en hem automatisch naar een # laten gaan.. Met een gewone marifoon kan dit allemaal ook, maar niet selectief en niet zo eenvoudig.

ik vergeet de essentie niet maar het is niet een(1) knop maar een keuze menu na het indrukken van de rode knop.
en als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel keuze menu's
in de tijd dat je klaar ben heb je ook al een mondelinge oproep kunnen doen
en die kunnen ook alle schepen horen(je hebt absoluut gelijk dat je van die piep die ook steeds harder word wel wakker word)
in combinatie met ais(dan weet je mmsi nummers) kun je op open zee ook de grote schepen op ramkoers wakker toeteren(kunnen ze nooit zeggen dat ze je niet gezien hebben want de piep blijft tot je hem met de hand uitzet)
maar ik vind dit niet echt nodig op ruim binnenwater en kustwater

P.S ook ik vind het leuk om allerlei apparatuur aan elkaar te knutselen maar ik vind achteraf veel van die dingen overbodig

even terug on topic
ik vond de cursus niet moeilijk
ik heb een cursus gedaan met een dag les en een ochtend examen
als je de cursus gedaan hebt en je luistert dan naar de rest van de schepen denk je wel eens waar heb ik het voor gedaan,omdat niemand volgens het boekje oproept


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 00:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 13:09 #259685

Is niet correct volgens mij. Je kan bij de dsc disstress kiezen om de aard van de ellende weer te geven, in een menu.
Maar dat Hoeft niet. Dus dan heb je aan de ene rode knop achter het klepje genoeg om een alarm te verzenden.
En dan wordt dus meteen de positie doorgegeven.
Als er echt disstress is kan je dat ooit zo snel via audio doorgeven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 jan 2012 13:10 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 15:06 #259707

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
roozeboos schreef :
Is niet correct volgens mij. Je kan bij de dsc disstress kiezen om de aard van de ellende weer te geven, in een menu.
Maar dat Hoeft niet. Dus dan heb je aan de ene rode knop achter het klepje genoeg om een alarm te verzenden.
En dan wordt dus meteen de positie doorgegeven.
Als er echt disstress is kan je dat ooit zo snel via audio doorgeven.

Helemaal correct. Met 1 druk op de knop, kan een kind van 10 ook voor je doen, geef je een distress signaal door aan kustwacht etc. en aan alle schepen in de omgeving OOK als deze niet op kanaal 16 uitluisteren, er gaat bij hen een alarm distress signaal af. Met gegeven over exacte locatie, boot, aantal mensen aan boord (mits je dat vooraf zo hebt ingesteld) etc. Je kan vooraf in de haven zaken instellen.

Dit distress signaal incl. alle gegevens gaan in een halve seconde de wereld in waarbij de fouttolerantie van gegevens door eventuele taal barrières.. nul procent is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 16:16 #259716

Ik weet niet hoe het bij andere marifoons is maar bij mijn M-tech moet je twee keer drukken. De eerste keer kort en na eventueel de aard van de distres te kiezen de tweede keer 3 seconden lang. Laat je binnen 3 seconden de knop weer los gebeurt er niets , wordt de teller gereset en moet je weer drie seconden drukken om alsnog te verzenden.
Deze voorzieningen zijn voor zovr ik me herinner kort na de invoering van GMDSS verplicht geworden om het aantal foutieve noodoproepen te verminderen. Of dat trouwens gelukt is vraag ik me af.
Gewoon even drukken en hopla is er dus niet bij. Ik denk dat de kinderen die "abusieveijk" een noodoproep uitzenden er meestal meer vanaf weten dan je denkt(:unsure: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 16:20 #259717

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
YELLOW BOAT schreef :
Ik weet niet hoe het bij andere marifoons is maar bij mijn M-tech moet je twee keer drukken. De eerste keer kort en na eventueel de aard van de distres te kiezen de tweede keer 3 seconden lang. Laat je binnen 3 seconden de knop weer los gebeurt er niets , wordt de teller gereset en moet je weer drie seconden drukken om alsnog te verzenden.
Deze voorzieningen zijn voor zovr ik me herinner kort na de invoering van GMDSS verplicht geworden om het aantal foutieve noodoproepen te verminderen. Of dat trouwens gelukt is vraag ik me af.
Gewoon even drukken en hopla is er dus niet bij. Ik denk dat de kinderen die "abusieveijk" een noodoproep uitzenden er meestal meer vanaf weten dan je denkt(:unsure: ).
Ad

Onze ervaring is dat valse distressen vrijwel altijd met opzet gegeven worden. Een spontane distress door een defect aan de apparatuur komt vrijwel nooit voor met DSC. Epirbs is wat anders, dat ging wel eens fout.
Tegenwoordig ook vrijwel nooit meer, de laatste jaren zeer zelden. Ouder typen vaak nog wel.
DSC distress is dus vrijwel altijd met zekerheid een ingedrukte knop!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 28 jan 2012 16:59 #259719

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
YELLOW BOAT schreef :
Gewoon even drukken en hopla is er dus niet bij. Ik denk dat de kinderen die "abusieveijk" een noodoproep uitzenden er meestal meer vanaf weten dan je denkt(:unsure: ).
Ad

DSC is goed beschreven en huidige apparatuur dient geactiveerd te worden door 'twee separate handelingen'. Voor bijna alle apparatuur betekent dit: klepje van DSC distress knop omhoog klappen (eerste handeling) en de distress knop een bepaalde tijd continu ingedrukt houden (tweede handeling). Hierdoor zou het nagenoeg onmogelijk moeten zijn om 'per ongeluk' de distress knop in te drukken.. terwijl de handeling toch vrij eenvoudig is en blijft. Zelfs voor een kind van 10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 07:50 #259811

Volgens mij i dat optillen van het rode dekseltje niet één van de twee handelingen.Je moet echt twee keer op de knop drukken. Moet ook wel zo zijn anders heb je geen gelegenheid de aard van het distress te kiezen.
Bij mij gaat het als volgt ( kopie handboek):

Een noodoproep (distress call) verzenden
Om een noodoproep te verzenden:
Haal het rode beschermkapje omhoog en druk kort op de rode knop.
Het Distress scherm verschijnt.
Distress alert scherm
Gebruik, indien de tijd dit toelaat, de SELECT knop om de aard van
het noodgeval te selecteren. Gaat dit niet, druk dan weer op de rode
knop en houdt deze ingedrukt (zodra de rode knop weer wordt
ingedrukt, klinkt een akoustisch alarm en knippert het Distress
scherm totdat, na circa 3 sec., het noodbericht automatisch
verzonden wordt). Voordat het noodbericht verzonden wordt, kunt u
de rode knop loslaten om de 3 seconde teller weer op nul te zetten.
Wanneer het noodbericht wordt verzonden verschijnt het Sending
Distress Call scherm. Het akoustische alarm blijft klinken totdat dit
wordt gestopt of er een acknowledgement (bevestiging) ontvangen
wordt.


Misschien aardig om eens de diverse marifoons te vergelijken en hier te posten v.w.b. die handelingen?
Ad
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 07:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 09:40 #259843

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
YELLOW BOAT schreef :
Volgens mij i dat optillen van het rode dekseltje niet één van de twee handelingen.Je moet echt twee keer op de knop drukken. Moet ook wel zo zijn anders heb je geen gelegenheid de aard van het distress te kiezen.

Dat verschilt per merk, bij de meeste merken is gewoon ingedrukt houden al voldoende voor een alert (geen message).
Het oplichten van het klepje is echt de 1e bewuste handeling van de 2 verplichte handelingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 10:06 #259850

Ik heb het gezien ja. Bij de Icoms bijv. is alleen het optillen van het dekseltje en indrukken al genoeg.
Maar bij de Lowrance 250 bijvoorbeeld zijn dezelfde handelingen nodig als bij de M-techSX35 nl. 2 keer indrukken en de aatste keer 3 seconden.
Merkwaardig eigenlijk dat er bij zo'n belangrijke handeling geen vaste procedure voorgeschreven is. Want dit soort verschillen kunnen bijv. bij overgaan van een Lowrance op he ene schip en een ICOM op het andere al snel tot een foutoproep leiden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 17:48 #259929

Nou, echt een foutoproep kan het daardoor toch niet zijn... Het klepje moet je toch echt bewust opendoen, en als je geen oproep wil doen, waarom zit je dan aan het klepje?

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 17:52 #259932

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ReinierZeilt schreef :
Nou, echt een foutoproep kan het daardoor toch niet zijn... Het klepje moet je toch echt bewust opendoen, en als je geen oproep wil doen, waarom zit je dan aan het klepje?

Reinier

Ik heb niet alles gelezen, maar ik kan me iets voorstellen bij (ongewenste) kindervingertjes ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 18:00 #259934

Daar ging het niet om, lees dan even de laatste post van YellowBoat hierboven. Daar reageerde ik op... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 18:12 #259936

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Oei, dat was me ontgaan :blush:
Ach, leuk geprobeerd toch ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 18:21 #259938

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
YELLOW BOAT schreef :
Ik heb het gezien ja. Bij de Icoms bijv. is alleen het optillen van het dekseltje en indrukken al genoeg.
Maar bij de Lowrance 250 bijvoorbeeld zijn dezelfde handelingen nodig als bij de M-techSX35 nl. 2 keer indrukken en de aatste keer 3 seconden.
Merkwaardig eigenlijk dat er bij zo'n belangrijke handeling geen vaste procedure voorgeschreven is. Want dit soort verschillen kunnen bijv. bij overgaan van een Lowrance op he ene schip en een ICOM op het andere al snel tot een foutoproep leiden.
Ad

Óf je leest niet óf te vlug óf half.
Bij Icom is het na het dekseltje 5 seconden indrukken:
While lifting up the key cover, push and hold [DISTRESS] for 5 sec. until you hear 5 short beeps change to one long beep.
Jouw veronderstelling dat het "alleen het optillen van het dekseltje" is dus een foute veronderstelling en doet Icom geen eer aan.
Juist het vlug en fout lezen van mensen, of helemaal niet lezen, geeft dit soort stereotiepe fouten.
RTFM !!!
Icom, Sailor, Thrane&Thrane, Skanti zetten al wat langer de standaard met dit soort zaken, Lowrange is een Chineese nieuwkomer en moet nog leren denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 18:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 18:27 #259942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
ReinierZeilt schreef :
Nou, echt een foutoproep kan het daardoor toch niet zijn... Het klepje moet je toch echt bewust opendoen, en als je geen oproep wil doen, waarom zit je dan aan het klepje?

Reinier

Precies, het is in 99,9% een opzettelijke foute melding. In de 20 jaar dat we nu DSC hebben en ik er werkzaam in ben elke dag, is er maar één toestel dat om technische reden een distress uitzond. Bij b.v. de RS-8300 is het ALTIJD menselijkhandelen, al dan niet uit onkunde of ontbreken van de juiste kennis (lees; geen marcom certificaat of kinderen en wel DSC).
Alleen daarom al is Marcom van belang!
Het hebben van DSC zonder marcom is als met een bromfietscertificaat gaan autorijden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 jan 2012 18:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 19:07 #259956

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Laat ik twee dingen voorop stellen. Zolang er regels zijn over de benodigde diploma's moet men zich daar gewoon aan houden punt uit! Ik heb, om die reden zelf ook marcom b gehaald.
Maar ik ben het eens met de stelling dat vrijwel alle foute DSC oproepen opzettelijk zijn. Er zit een klepje voor en de kop is rood. Gewoon afblijven dus, altijd behalve bij een echte noodsituatie. Er is geen reden om de fabrikanten de schuld te geven. Men kan niet per ongeluk èn een klepje openmaken èn de knop indrukken.Daar heb je marcom B niet voor nodig! Dat is een kwestie gezondverstand en vooral fatsoen. Voor mensen met kleine kinderen is een stukje plakband over het klepje een goede oplossing.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 29 jan 2012 19:16 #259964

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Solo schreef :
Men kan niet per ongeluk èn een klepje openmaken èn de knop indrukken.Daar heb je marcom B niet voor nodig! Dat is een kwestie gezondverstand en vooral fatsoen. Voor mensen met kleine kinderen is een stukje plakband over het klepje een goede oplossing.

Frans van Schaik

Het gaat uiteindelijk om bewustwording wat je vooral niet moet doen. Inderdaad, op die knop drukken als het wel nodig is lukt een ieder wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 07:49 #260097

fsd schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik heb het gezien ja. Bij de Icoms bijv. is alleen het optillen van het dekseltje en indrukken al genoeg.
Maar bij de Lowrance 250 bijvoorbeeld zijn dezelfde handelingen nodig als bij de M-techSX35 nl. 2 keer indrukken en de aatste keer 3 seconden.
Merkwaardig eigenlijk dat er bij zo'n belangrijke handeling geen vaste procedure voorgeschreven is. Want dit soort verschillen kunnen bijv. bij overgaan van een Lowrance op he ene schip en een ICOM op het andere al snel tot een foutoproep leiden.
Ad

Óf je leest niet óf te vlug óf half.
Bij Icom is het na het dekseltje 5 seconden indrukken:
While lifting up the key cover, push and hold [DISTRESS] for 5 sec. until you hear 5 short beeps change to one long beep.
Jouw veronderstelling dat het "alleen het optillen van het dekseltje" is dus een foute veronderstelling en doet Icom geen eer aan.
Juist het vlug en fout lezen van mensen, of helemaal niet lezen, geeft dit soort stereotiepe fouten.
RTFM !!!
Icom, Sailor, Thrane&Thrane, Skanti zetten al wat langer de standaard met dit soort zaken, Lowrange is een Chineese nieuwkomer en moet nog leren denk ik.

Nou ja , wat lezen betreft ( :whistle: ) , ik heb het bij de ICOM niet over het aantal seconden gehad. Wat ik schreef is dat je bij de COM na optilen van het klepje maar één keer hoeft te drukken ( zoals j terecht zegt inderdaad 5 seconden) maar bij de Lowrance en de M-tech moet je een tweede keer drukkken ( na het kiezen van de distress aard) waarvan de tweede keer 3 seconden ( dus ook twee keer rode dekseltje optillen). Het ging mij er om dat er bij dit soort toch erg belangrijke zaken kennelijk verschillende handelingen nodig zijn bij verschillende marifoons. Dat kan dus tot vergissingen leiden , vooral bij de ICOM.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifooncertificaat 30 jan 2012 07:55 #260099

Maar dat vertel je toch bij de veiligheids instructie als je bemanning aan boord stapt?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl