Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: aanlopen Harwich

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 12:19 #263095

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Lastig om zo aan te geven of en wat je 'verkeerd' hebt gedaan. Welke versie van de kaarten heb je? Zijn deze tot de laatste datum bijgewerkt? Waar ben je windmolens tegen gekomen; er staan er zo hier en daar nogal wat...

Gr.,
Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 12:49 #263100

Je , en er komen er nog veel meer! Dat wordt slalommen!!
Vervelend dat het bouwen van die dingen nogal snel gaat; zo snel dat de kaartpudates daar altijd wel op achter zullen blijven. Of natuurlijk zorgvuldig de BAZ's bestuderen en bijwerken.
Hier is wel wat info over de windfarms aan de Engelse Oostkust:http://www.eastcoastsailing.co.uk/windfarms.html

Op de kaart van de PC App van Navionics staan die windfarms trouwens al wel, die worden wekelijks geupdate, alhoewel ze nogal lastig te onderscheiden zijn. Ze zijn alleen aangegeven met een stippellijnen.Zie plaatje.
Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2012 12:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 12:50 #263101

Denk toch een gevalletje verouderde kaarten, of het niet up to date houden hiervan. In het papieren tijdperk kregen wij elke week up dates van de kaarten, we moesten die uiteraard wel zelf in de kaart aanbrengen.

Het lijkt mij dus vrij stug dat er in eens een heel windmolenpark ergens in zee staat zonder dat dit bekend gemaakt word.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 13:22 #263106

hallo Ad,

Ze staan idd bij de rode pijlen. Hoe weet je dat daar de windmolens staan?
Als je er schuin voor ligt denk je gewoon dat je er niet tussendoor kunt.....

Onze kaarten zijn van 2011, ook de navionics.

Wat is de makkelijkste aanlooproute?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 13:56 #263111

Wat zo'n gestippelde lijn voorsteld kun je zien als je met de PC app of op je plotter op de navonics kaart op die lijn klikt en daarna op "offshore production area"klikt. Erg verwarrend want boorlocaties heten ook zo.
Je krijgt dan onderstaand te zien.
Wat de beste manier is om naar harwich te zeilen kan ik ook niet zeggen, ik ben er al een paar jaar niet geweest. Volgens mij hoef je trouwens niet om het hele gebied heen te varen want ik zie nerges verbodsbepalingen staan.
Als je trouwens de nieuwste navionics in 2011 hebt gekocht moet je die op de navionics website kunnen updaten. Kijk maar eens op navionics.com/ .
Eventueel kun je daar ook kaart 28 open waarbij je de PC app gratis krijgt. dan heb je steeds de laatste updates ( als je internet verbinding hebt tenminste) . Koat , €35,00
Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2012 14:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 15:15 #263127

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Hakuna Matata schreef :


Wat is de makkelijkste aanlooproute?

Vorig jaar nog geweest. Zolang ze de windfarm's nog aan het aanleggen zijn, is het niet de bedoeling dat je er doorheen vaart. Dat is 2012 nog het geval. Vanuit IJmuiden is de meest voor de hand liggende route ten noorden van de noordhinder noord boei te varen. Dan op Orford Ness en vervolgens langs de kust binnen de Whiting bank de kust te volgen naar Harwich. Bij de Inner Ridge boei, de Harwich Channel oversteken en daar de jachten geul naar binnen nemen. Het mooiste is dat je het tij zo uitkient dat je het laatste stuk vanaf Orford ness de vloedstroom mee hebt en bij hoogwater Harwich binnenloopt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 12 feb 2012 15:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 19:49 #263183

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Kan je aangeven wat je route is geweest de vorige keer? Het lastig aan te geven wat je 'verkeerd' hebt gedaan zonder routeplanning of logoekgegevens...

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 12 feb 2012 21:02 #263209

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
3Noreen schreef :
Zolang ze de windfarm's nog aan het aanleggen zijn, is het niet de bedoeling dat je er doorheen vaart. Dat is 2012 nog het geval.
Ik heb net even zitten kijken op mijn Navionics kaart en daar staat bij de 'Inner Gabbard Windfarm': "UNDER CONST (2009-10)" M.a.w. waar blijkt nu uit dat deze windfarm in 2012 óók nog 'under construction' is? En ik kan ook nergens terugvinden dat je er niet door heen zou mogen varen, in aanleg of niet. Of zie ik iets over het hoofd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 07:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 06:59 #263244

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
doorheen varen, in aanleg of al gereed, kan je in NL in elk geval op een fikse boete komen te staan; ik meen 1500E
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 07:06 #263245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Mijn indruk was dat de greater gabbard windfarm nog niet klaar was. Veel info met kaartje of zo kan ik niet vinden. BBC news meld op 8 aug 2011 dat het voltooien wel 3 jaar kan duren. De London Array is in ieder geval nog niet klaar. Tot en met 2012 is het foulgers gat niet aan te raden staat op hun site.
Gelukkig is de engelse overheid zich wat meer bewuster van het recht op vrije navigatie. Mede aangespoord door de RYA is het zo dat je als de parken klaar zijn je er doorheen kan varen. Ik heb de indruk dat de KNZB zich daar wat minder voor ingezet heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 07:50 #263260

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
sy helios schreef :
doorheen varen, in aanleg of al gereed, kan je in NL in elk geval op een fikse boete komen te staan; ik meen 1500E
De Nederlandse windparken staan op de kaart gemarkeerd als verboden gebied, daar is dus geen onduidelijkheid over. Wel volkomen onterecht overigens, er is geen enkele reden te bedenken waarom je met kleine boten / pleziervaart daar niet veilig zou kunnen varen.

De Britse windfarms staan niet gemarkeerd als verboden gebied. De regels wanneer je daar wel of niet mag varen (bijvoorbeeld tijdens de aanleg) kan ik echter nergens vinden. Heeft iemand daar nadere info over?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 09:46 #263286

Ik heb eens gekeken op mij (Navionics) kaart. Daarop staat bij een windfarm in de Thamesmonding ( Kentish Flats) dat je minimaal 50 meter van de windmolens vandaan moet blijven , zie plaatje. De molens staan echter ruim 500 meter van elkaar dus plaats genoeg.Of dat echter overal geld weet ik natuurlijk niet.
Misschien moet je de vraag eens op een Engels forum ( bijv.www.ybw.com/forums/index.php ) stellen.
Ad
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 09:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 10:27 #263294

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Wat ik hier zo lees lijkt er erg op dat het er weer heerlijk Europees aan toe gaat, het lijkt er althans op dat iedereen maar weer een dotje doet en dat er geen eensluidende regelgeving is.
Nog afgezien van de windfarm-gebiedsclaims die men zo maar zou willen afsluiten terwijl er nog geen molen staat.
Als je de kaart voor die "Windfarms" ziet dan krijg ik een naar gevoel.
Ik weet dat de vissers in de UK "omgekocht" zijn met compenserende maatregelen.
Ach, je ziet ook mensen recreeeren op de dijken langs de smoglijn bij Duinkerken zullen we maar denken.
Ook de Franse kust wordt aanstonds aan de windlobby verkwanseld, de lokaties mogen niet ver uit de kust komen te liggen in het belang van onderhoudskosten en zogenaamde economische haalbaarheid, het moet dus in het zicht van badgasten, kustrecreanten, beetje bij beetje verpietert ons aller welzijn en welbevinden.
Ik gruwel van de discussie over de onduidelijkheid over de aanloop naar Harwich, het matig aangeven van de windfarms op zeekaarten, de onduidelijke regelgeving.
Een boei wordt netjes in kaart gebracht maar een duizend maal grotere windmolen, daar mag je naar gissen. Hulde voor de knulligheid van onze regelneven!
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 14:14 #263341

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Naar mijn ervaring is er wel een en ander veranderd op korte tijd. Waar we vorig jaar nog vrolijk tussen de in aanbouw zijnde molens tussendoor konden werd ik in september en november verschillende malen aangeroepen om ruim vrij te houden van de boeien die het windmolenpark markeren.

De eerste keer ben ik aangeroepen door een wachtschip. Ik weet niet meer precies bij welk park dat was (er liggen er ook zoveel :)) maar ik kan het wel opzoeken in het logboek. We zaten er toen wel vrij dicht bij, maar nog steeds buiten de boeien.

De tweede keer na het vertrek in Ramsgate nabij de Thanet S. Ondanks het feit dat we niet binnen de boeien voeren werden we toch vriendelijk verzocht om het wat ruimer te zoeken en de koers te verleggen...

De laatste keer was onderweg naar Harwich ter hoogte van de S Galloper. Ook hier werden we verzocht ruim ten zuiden van het park te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:03 #263393

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27535
Wie regelmatig Harwich aanloopt, vindt dit mogelijk een interessante website.
Als je op de homepage onder 'library' en vervolgens in de map 'notice to mariners' kijkt, vindt je ook berichten over windfarms.
Het lijkt erop dat je, zo lang men nog aan het bouwen is tenminste 500 meter afstand van de windmolen moet houden. Is het park in bedrijf dan wordt dit gereduceerd tot 50 meter.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:18 #263399

Lijkt mij ook verstandig, begrijp trouwens niet waarom je er uberhaubt tussendoor zou willen varen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:25 #263405

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Waarom niet?

EDIT ik zie het probleem namelijk niet. Ik ben al vele malen zonder schade aan schip of brug tussen de pijlers van de Haringvlietbrug of de Zeelandbrug door gevaren, en die staan minstens 5x dichter op elkaar dan die molens. Deze molens zijn zo hoog dat mijn toplicht ook volkomen veilig is, zelfs als ik pal onder de wieken zou varen. De masten en fundering van dit soort molens is berekend op aanvaringen van flinke schepen, een plezierjacht zal bij een aanvaring hooguit een krasje veroorzaken. Die molens staan op uiterst voorspelbare plaatsen. Er is dus geen risico voor de molen exploitant. Waarom zou ik dan niet zelf kunnen beslissen of het voor mij veilig genoeg is om er tussendoor te varen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 18:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:32 #263408

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27535
Revolution1 schreef :
Lijkt mij ook verstandig, begrijp trouwens niet waarom je er uberhaubt tussendoor zou willen varen
Als je er van tevoren rekening mee houdt en goed navigeert zijn de gebieden te vermijden zonder veel tijdverlies, maar als je door slordig navigeren of doodgewoon door de omstandigheden (bezeilde koers hoog aan de wind bijvoorbeeld) er middenvoor uitkomt, moet je soms een knap eind omvaren om het gebied te vermijden. Ze zijn soms nogal groot, namelijk..

--
stegman
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 18:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:36 #263409

lodewijk stegman schreef :
Revolution1 schreef :
Lijkt mij ook verstandig, begrijp trouwens niet waarom je er uberhaubt tussendoor zou willen varen
Als je er van tevoren rekening mee houdt en goed navigeert zijn de gebieden te vermijden zonder veel tijdverlies, maar als je door slordig navigeren of doodgewoon door de omstandigheden (bezeilde koers hoog aan de wind bijvoorbeeld) er middenvoor uitkomt, moet je soms een knap eind omvaren om het gebied te vermijden. Ze zijn soms nogal groot, namelijk..

--
stegman

De molens of het gebied waar ze staan :evil: is gerelanteerd aan mijn beroep die dingen. Weet hoe groot die parken zijn daarom zou niet weten waarom je er door heen zou willen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:52 #263414

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In 2010 kwamen we langs de kust vanaf het noorden voor Harwich redelijk grote velden met vissersstaken tegen. Op zich niet zo'n punt, echter aan die staken dreef een lijn van zo'n 7 à 10 meter.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 18:57 #263415

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Revolution1 schreef :
Weet hoe groot die parken zijn daarom zou niet weten waarom je er door heen zou willen
Dus omdat het grote velden zijn zou ik er niet moeten komen? De waddenzee is ook groot, en (naar mijn mening, als niet-wadvaarder) véél gevaarlijker. Toch varen er heel veel mensen doorheen. Ik verwacht betere argumenten Revolution 1!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 19:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 19:08 #263417

Ok er van uit gaan dat we het over een zeilboot hebben, wat denk je van valse wind veroorzaakt door de vleugels met het gevolg dat je uit je koers loopt en tegen zo ding omhoog vaart

Edit: ze zeggen niet voor niets dat je er uit de buurt moet blijven.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 19:09 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 19:23 #263420

Ze zeggen dat je er uit de buurt moet blijven omdat ze bang zijn voor schade aan de molens als er eens iemand is die niet kan varen.

Valse wind en dergelijke heb ik nog nooit bij een windmolen gevonden, uit het roerlopen daardoor lijkt me schier onmogelijk. De onderkant van de wieken hangt meer dan 30 meter boven water dus "een klap van de molen krijgen" is ook onmogelijk, zelfs met ons idioot hoge mast.

Ik kan geen enkele reden bedenken om er niet tussendoor te varen. De autoriteiten verbieden het omdat het dan makkelijker is om toezicht te houden op wat er in het park gebeurt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 13 feb 2012 19:33 #263422

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Revolution1 schreef :
Ok er van uit gaan dat we het over een zeilboot hebben, wat denk je van valse wind veroorzaakt door de vleugels met het gevolg dat je uit je koers loopt en tegen zo ding omhoog vaart
.
Zeker iets om mee te nemen. Maar ik heb geen exploitant of overheid nodig om over mijn veilige vaart te waken, zolang ik geen gevaar vorm voor andere personen of goederen. Bij harde wind en een aan de windse koers lijkt het mij wellicht ook onverstandig om door zo'n veld te varen. Maar bij 4Bf en wat ruimere koersen zie ik dat uit zijn koers lopen nog niet zo gebeuren. En al mocht dat gebeuren, dan heb ik bijna 200 meters vaarwater of meer om corrigerende maatregelen te nemen voordat ik in de buurt van zo'n paal kom. Menig vaarwater is smaller, en hier kan de wind toch ook aardig draaien soms.

BTW, als ik vlak onder de oever van het Volkerak vaar, met tientallen grote en kleine windturbines op de kant, heb ik nog nooit iets gemerkt van draaiwinden. Het is daar in ieder geval niet verboden te varen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 feb 2012 19:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanlopen Harwich 14 feb 2012 06:01 #263462

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Op den duur is door velden met molens heen varen onvermijdelijk als ik dit hier zie. Het is letterlijk vechten tegen de molens.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl