Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten..

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 23 apr 2012 12:20 #279662

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Voordat je "museale bakken" afbrandt, bedenk wel dat het alternatief voor de hobby-zeiler bestaat uit Chinese SMD-printplaatjes van de laagste bieder, met "milieuvriendelijke" soldeertin en voor de vorm een plastic doosje eromheen met als je geluk hebt een rubbertje van een cent. De afweging gaat zelden tussen nieuw professioneel spul, of een oud museumstuk.

De constructie van de "betaalbare" lijn van ook de gerenommeerde merken schieten de tranen je van in de broekspijpen, het is een wonder dat het soms jaren heel blijft.

Doe mij dan maar een goed onderhouden oud barrel, oerbetrouwbaar, 'built like a tank' en als dat draadje dan toch een keer lostrilt, soldeer je 'm gewoon weer vast. Doet-ie het weer.

Maar een SMD-printje wat z'n eerste spatje zout gezien heeft, kun je meteen in z'n geheel in de kliko gooien, dat wordt nooit meer wat...

Ik heb het ook aan boord hoor (zoals je weet), maar maak me geen illusies dat het de tien jaar haalt... laat staan de 25+ van menig "museumstuk".
Laatst bewerkt: 23 apr 2012 12:20 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 23 apr 2012 12:34 #279664

Onze boot hangt ook vol met museum stukken (nog van de Flyer afkomstig), maar na 30 jaar houd het nu toch wel op, regelmatig onderhoud, relatief droge omgeving en aardig wat TLC gaan ze toch echt de kliko in en worden (zijn) vervangen door professioneel Chinees/Japans spul.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 23 apr 2012 20:03 #279794

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
web schreef :
Voordat je "museale bakken" afbrandt, bedenk wel dat het alternatief voor de hobby-zeiler bestaat uit Chinese SMD-printplaatjes van de laagste bieder, met "milieuvriendelijke" soldeertin en voor de vorm een plastic doosje eromheen met als je geluk hebt een rubbertje van een cent. De afweging gaat zelden tussen nieuw professioneel spul, of een oud museumstuk.

De constructie van de "betaalbare" lijn van ook de gerenommeerde merken schieten de tranen je van in de broekspijpen, het is een wonder dat het soms jaren heel blijft.

Doe mij dan maar een goed onderhouden oud barrel, oerbetrouwbaar, 'built like a tank' en als dat draadje dan toch een keer lostrilt, soldeer je 'm gewoon weer vast. Doet-ie het weer.

Maar een SMD-printje wat z'n eerste spatje zout gezien heeft, kun je meteen in z'n geheel in de kliko gooien, dat wordt nooit meer wat...

Ik heb het ook aan boord hoor (zoals je weet), maar maak me geen illusies dat het de tien jaar haalt... laat staan de 25+ van menig "museumstuk".

Kenwood en amateur spullen zijn alles behalve "build like a tank".
De oude scheepsapparatuur zoals Sailor was mechanisch sterk, elektronisch reeds 2000x ingehaald door de huidige techniek qua prestaties en mogelijkheden.
De "echte" scheepsapparatuur is nu wel SMD én ook waterdicht.

De meeste van die oude apparatuur heeft vooral een hoge interieurwaarde, maar kan niet concurreren tegen moderne echte spullen.
Moderne zooi heb je natuurlijk ook nog steeds, die moet je inderdaad nog steeds niet hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 24 apr 2012 07:39 #279855

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
Erikdejong schreef :
Onze boot hangt ook vol met museum stukken (nog van de Flyer afkomstig), maar na 30 jaar houd het nu toch wel op, regelmatig onderhoud, relatief droge omgeving en aardig wat TLC gaan ze toch echt de kliko in en worden (zijn) vervangen door professioneel Chinees/Japans spul.

he erik ,de kliko in ,nee jo als je er van af wil ,kan je mij ermee plezieren,dus niet weg gooien das zonde.ik vindt dat oude nautische spul prachtig zal is fotootje plaatsen van wat er hier staat.
vgr tonsr.
Laatst bewerkt: 24 apr 2012 07:46 door tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 24 apr 2012 10:12 #279920

tonsr schreef :
he erik ,de kliko in ,nee jo als je er van af wil ,kan je mij ermee plezieren,dus niet weg gooien das zonde.ik vindt dat oude nautische spul prachtig zal is fotootje plaatsen van wat er hier staat.
vgr tonsr.
Dat is prima, maar het spul weegt een kilo of 50 en als je dat van Canada naar Nederland wilt verzenden ben je al zo'n 200 euro aan verzend kosten kwijt plus doane perikelen. Als jij dat op je wilt nemen doe ik het met alle plezier in een doos en stuur het op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 24 apr 2012 14:31 #280015

Als SSB (weerfax) ontvanger heb ik een Kenwood R-600. Functioneert al meer dan 20 jaar zonder een enkel probleem (lampje afstemschaal eens moeten vervangen) Ook de Sailor apparatuur is de beste kwaliteit beyond doubt.
zeilsport, een onschuldig virus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: CAMrace: Epirb, AIS, Navtex, kaarten.. 25 apr 2012 17:00 #280401

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Sparkysan schreef :
Ook de Sailor apparatuur is de beste kwaliteit beyond doubt.

Aan zulke uitspraken herken je de leek........... :(

Welke kwaliteit bedoel je eigenlijk, weet je dat zelf wel?
Betreft de mechanische kwaliteit heb je gelijk, maar betreft de elektronische kwaliteit in de vorm van ontvanger eigenschappen raak je kant noch wal.
Sailor was groot, grof, bomvrij en slechte ontvangers tot 1998. Daarna bestonden er geen ontvangers meer (1993). De latere producten zoals de 4000 serie was elektronisch redelijk maar mechanisch erg matig, de 4800 serie was ronduit slecht en heeft SP-radio (= sailor) me3de ten gronde gericht. De huidige Trhane& Thrane 5000 serie is redelijk tot goed.
Sailor had om elke serie een enorme misser die het bedrijf weer 10 jaar terug zette. B.V. de RT146 was een totale mislukking, 2048 een regelrecht succes, 2047 véél te duur en bood niets meer, de 4800 serie weer ronduit zeer slecht en mislukking.

Ik zie elke dag allerlei merken en typen door elkaar op de werktafels. van elk type kan ik een opsomming geven waar de problemen zitten.

Ook Icom had vroeger toppers en missers; de M-80 was een echte topper, de M-120 redelijk, de M-58 en M-59 regelrechte mechanische missers. De M-503, 505, 601, 603 en 652 zijn weer toppers op rij.
Merkwaardig genoeg blijft Standard-Horizon overall goed.

Kwaliteit beoordelen is relatief en hangt af van de bril die je op hebt, wij doen dat op de binnenkant en bediening en storingen. De buitenkant is voor de dames :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2012 17:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl