Nereus schreef :
FSD daar ben ik het niet mee eens. Erg kortzichtig om aan te geven dat iedereen maar moet gaan helpen bij een dergelijk bericht. Zou op een drukke dag een chaos worden. Volgens mij is het juiste protocol dat je hiervoor toestemming moet vragen aan een SAR/Kustwacht/KNRM.
Standby voor assistentie als je een mayday hoort. Als je hoort dat een SAR/Kustwacht/KNRM in contact is met het schip en "in range" is van het schip dan zijn zij de logische keuze voor assistentie. Wanneer je onduidelijkheid hoor of het schip is niet "in range" van de SAR/Kustwacht/KNRM dan zal je contact moeten nemen of je van assistentie kan zijn hierbij geef je je positie door.
Het lijkt mij geen wenselijke situatie als iedereen maar op een mayday af gaat.
Ik vind dit toch een zorgwekkende ontwikkeling.
"juiste protocol dat je hiervoor toestemming moet vragen aan een SAR/Kustwacht/KNRM.
Erik zegt het juist, maar zelfs in een dergelikk geval zoals dit, waarbij het ongecontroleerd snel gaat, hoef je van niemand toestemming te vragen; hulp is hulp. Je kan natuurlijk een afweging maken of de afstand en het weer wel toelaten om er naar toe te gaan, maar als het in de buurt is ga je er altijd heen. Argumenten als "toestemming" is volledige flauwekul in de aanloop tot hulpverlening. Nogmaals; wel je eigen veiligheid in acht genomen.
Als je werkelijk in de weg komt te zitten bij een actie, dan sturen ze je wel weg, maar primair ga je er van uit dat je kijken of je iets kan doen en nooit op voorhand maar de andere3 kant op om niemand zonder toestemming in de weg te zitten.
Zou een mooie boel worden.
Ik vertegenwoordig 5 disciplines;
(als KNRMer, OSC, docent marcom-A, SAR-liaison en als watersporter)
en ken dus dit soort voorvallen van al deze invalshoeken.
Niemand neemt je kwalijk als je je spoed naar het hulpbehoevende schip. Zolang je uitgeluisterd en de ontwikkeling volgt, kan het zijn dat je kan besluiten om af te haken, maar primair sta je klaar om iets te ondernemen, mits binnen bereik en mogelijkheden. het gaat ook niet om belachelijke zaken als slepen en blussen. Maar om te voorkomen dat mensen dus bij zinken, omslaan of brand te lang in het water liggen.
Lijkt me toch geen onredelijk voorstel.
Het gaat hier om schepen die relatief dicht in de buurt zaten, dus niet op 10 mijl afstand.