Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schip gezonken markermeer

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 09:36 #285479

  • equator2
  • equator2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
@ Sneaker, begrijp me niet verkeerd, mijn post was meer een overpeinzing. Ik trek jouw beoordeling in het geheel niet in twijfel! Was in het algemeen bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 10:52 #285501

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In de weg lopen/varen wanneer echte hulpverleners aanwezig zijn vormt vaak een groter gevaar voor alle betrokkenen. Zie je aan land maar ook op het water. Neem vooral ruime afstand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 10:56 #285503

FSD daar ben ik het niet mee eens. Erg kortzichtig om aan te geven dat iedereen maar moet gaan helpen bij een dergelijk bericht. Zou op een drukke dag een chaos worden. Volgens mij is het juiste protocol dat je hiervoor toestemming moet vragen aan een SAR/Kustwacht/KNRM.

Standby voor assistentie als je een mayday hoort. Als je hoort dat een SAR/Kustwacht/KNRM in contact is met het schip en "in range" is van het schip dan zijn zij de logische keuze voor assistentie. Wanneer je onduidelijkheid hoor of het schip is niet "in range" van de SAR/Kustwacht/KNRM dan zal je contact moeten nemen of je van assistentie kan zijn hierbij geef je je positie door.

Het lijkt mij geen wenselijke situatie als iedereen maar op een mayday af gaat.
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 11:00 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 12:37 #285531

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Nereus schreef :
Het lijkt mij geen wenselijke situatie als iedereen maar op een mayday af gaat.

Exact. Velen in dit draadje gebruiken woorden als "moeten helpen" en "altijd helpen" als het om een Mayday call gaat. Zo zwart/wit zie ik het ook niet. Ben het heel erg eens met Nereus dat uitluisteren en eventueel via radio communiceren (je hulp aanbieden aan kustwacht) een betere benadering is. De kustwacht/SAR etc zijn de instanties die bepalend zijn 'hoe of wat'. Het kan zijn dat ze zeggen: ga er op af.. echter, kustwacht/SAR etc. zijn veel beter voorbereid en getraind als, nou ja, iig als mezelf :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 13:14 #285548

Het is je PLICHT om mede watergebruikers te helpen, maar protocol bepaalt wie er help(t)(en).
De leider van een Mayday protocol is degene die de mayday uitzend totdat deze het schip verlaten dan wel geen radio meer terbeschikking hebben. In dat geval is de reddende partij de leidinggevende. Indien de kustwacht binnen bereik is en de Mayday bevestigd heeft zijn zij de leidende partij. Indien de kustwacht om wat voor reden dan ook niet gereageerd heeft moet je een relay Mayday uitzenden en dat maakt jou de leider van het mayday protocol.

Als je in de buurt bent en (veilig)hulp KUNT bieden moet je de leidende partij daarvan op de hoogte stellen en dan beslissen zij of je hulp gewenst en toereikend is of dat er al een ander plan in werking gezet is.

Dus resumerend, de plicht om te helpen bestaat (mits je je eigen boot niet in te groot gevaar brengt en dat is de judgment call van de schipper en de schipper alleen), maar voordat je hulp bied dien je dit eerst met de protocol leider te overleggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 13:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 13:16 #285549

  • equator2
  • equator2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Jajaja, nu zijn de potentiële hulpgevers degene die de situatie alleen maar erger maken. Wat een onzin. Waar het om gaat is dat je je actief opstelt. That's all. Zodra iemand arriveert die adequatere hulp kan bieden, al dan niet een professional, dan zal ik de laatste zijn die dat zal verhinderen.
Het grootste deel van het jaar is het open water helemaal niet druk, dus met dat in grote getalen hinderen zal het wel meevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 13:32 #285550

  • equator2
  • equator2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ah Erik, we zaten tegelijk te typen. Thanks voor je heldere uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 13:54 #285563

equator2 schreef :
Thanks voor je heldere uitleg!
Geen probleem, maar volgens mij hoort iedereen dit te weten want dit is het enige echt nuttige dat je leert tijdens je marifoon examen en dat is verplicht voor iedereen die een boot bestuurd waar een marifoon op zit...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:30 #285575

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Mevrouw Moos schreef :
Het tweede deel van de laatste zin beschouw ik voor de beleefdheid maar als niet-geschreven....

Niet geschreven
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:35 #285576

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Erikdejong schreef :
Dus resumerend, de plicht om te helpen bestaat (mits je je eigen boot niet in te groot gevaar brengt en dat is de judgment call van de schipper en de schipper alleen), maar voordat je hulp bied dien je dit eerst met de protocol leider te overleggen.

Exact. En ik heb hier nog niemand horen zeggen dat ie die plicht betwist. Wel zeggen mensen dat je 'altijd moet'.. Niet dus. Het is niet zwart/wit.

Ik was niet de Mayday gever (zoals ik in mijn eerste reaqctie aangaf), protocol leider was schipper Eendracht met kustwacht, deze gaf aan hulp onderweg etc etc. Het was voor mij dus geen MOETEN en ik heb zelf de inschatting gemaakt, na continu #16 uitgeluisterd te hebben, om koers richting mayday te houden. Tot het moment dat schipper Eendracht aangaf dat alle opvarende veilig waren - incl. hond - en ik op #16 hoorde dat professionele, goed getrainde en uitgeruste hulp van diverse kanten onderweg was. Dan kan ik wel doorvaren naar rampplek met mijn 7.70 meter, solo maar zinvol achtte ik dat niet.We hebben het niet over een MOB maar een gezonken vrachtschip van 80 meter lang.

Vraag blijft: waarom heeft schipper vrachtschip geen Mayday gedaan? Ik heb hem niet gehoord in ieder geval.
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 14:39 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:50 #285581

Dan heb je het helemaal goed gedaan.

Wellicht een stroomuitval omdat de machinekamer volliep? Of een naar beneden geklapte antenne omdat ze eerder op die dag onder een brug door gevaren waren en vergeten om de antenne weer terug te zetten. Ik weet niet meer in hoeverre binnenvaart verplicht zijn om een back-up installatie te hebben. Vaak hebben ze wel een back-up generator in het voorschip, maar dat is meestal een keus van de schipper/reder en niet in alle gevallen verplicht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:51 #285582

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nereus schreef :
FSD daar ben ik het niet mee eens. Erg kortzichtig om aan te geven dat iedereen maar moet gaan helpen bij een dergelijk bericht. Zou op een drukke dag een chaos worden. Volgens mij is het juiste protocol dat je hiervoor toestemming moet vragen aan een SAR/Kustwacht/KNRM.

Standby voor assistentie als je een mayday hoort. Als je hoort dat een SAR/Kustwacht/KNRM in contact is met het schip en "in range" is van het schip dan zijn zij de logische keuze voor assistentie. Wanneer je onduidelijkheid hoor of het schip is niet "in range" van de SAR/Kustwacht/KNRM dan zal je contact moeten nemen of je van assistentie kan zijn hierbij geef je je positie door.

Het lijkt mij geen wenselijke situatie als iedereen maar op een mayday af gaat.

Ik vind dit toch een zorgwekkende ontwikkeling.
"juiste protocol dat je hiervoor toestemming moet vragen aan een SAR/Kustwacht/KNRM.
Erik zegt het juist, maar zelfs in een dergelikk geval zoals dit, waarbij het ongecontroleerd snel gaat, hoef je van niemand toestemming te vragen; hulp is hulp. Je kan natuurlijk een afweging maken of de afstand en het weer wel toelaten om er naar toe te gaan, maar als het in de buurt is ga je er altijd heen. Argumenten als "toestemming" is volledige flauwekul in de aanloop tot hulpverlening. Nogmaals; wel je eigen veiligheid in acht genomen.
Als je werkelijk in de weg komt te zitten bij een actie, dan sturen ze je wel weg, maar primair ga je er van uit dat je kijken of je iets kan doen en nooit op voorhand maar de andere3 kant op om niemand zonder toestemming in de weg te zitten.
Zou een mooie boel worden.
Ik vertegenwoordig 5 disciplines;
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
en ken dus dit soort voorvallen van al deze invalshoeken.
Niemand neemt je kwalijk als je je spoed naar het hulpbehoevende schip. Zolang je uitgeluisterd en de ontwikkeling volgt, kan het zijn dat je kan besluiten om af te haken, maar primair sta je klaar om iets te ondernemen, mits binnen bereik en mogelijkheden. het gaat ook niet om belachelijke zaken als slepen en blussen. Maar om te voorkomen dat mensen dus bij zinken, omslaan of brand te lang in het water liggen.
Lijkt me toch geen onredelijk voorstel.

Het gaat hier om schepen die relatief dicht in de buurt zaten, dus niet op 10 mijl afstand.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:54 #285584

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Volgens de Binnenvaartkrant heeft de schipper wel melding via de marifoon gedaan aan de kustwacht met de melding van de coördinaten. Daar werd op gereageerd. Als dit gedaan is met de mededeling van zinken kan het zo zijn dat er geen mayday meer nodig is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 14:59 #285586

fsd schreef :
Erik zegt het juist, maar zelfs in een dergelikk geval zoals dit, waarbij het ongecontroleerd snel gaat, hoef je van niemand toestemming te vragen; hulp is hulp.
Klopt uiteraard, als je ziet dat er onmiddelijk hulp nodig is en je ligt er praktisch naast, dan ga je niet eerst bellen, dan doe je wat je doen moet. Vaak is het wel zo dat er meerdere mensen aan boord van "de redder" zitten dus terwijl er een iemand met de marifoon bezig is (iemand die de procedures kent bij voorkeur) kunnen de anderen alvast beginnen met hulp bieden.

Maar ik mag toch hopen dat dit alles geen nieuws is voor de lezers hier? Dit is verplichte stof voor het marifoon examen, ondanks dat je het waarschijnlijk nooit zult gebruiken vind ik toch dat je dergelijke examenstof regelmatig voor jezelf moet herhalen. Er komt wellicht een moment dat iemand zijn leven er vanaf hangt en dan ben je maar wat blij als je weet wat er gebreuren moet en wat de professionals van je verwachten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 15:15 #285591

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Proost schreef :
Volgens de Binnenvaartkrant heeft de schipper wel melding via de marifoon gedaan aan de kustwacht met de melding van de coördinaten. Daar werd op gereageerd. Als dit gedaan is met de mededeling van zinken kan het zo zijn dat er geen mayday meer nodig is.

Die coördinaten zijn door de schipper van de Eendracht doorgegeven. Ook een schipper natuurlijk ;) Weet ik 100% zeker. En de kustwacht vroeg er ook twee maal om en herhaalde de coördinaten ook nog even. De binnenvaartschipper heb ik niet gehoord. En uit de Mayday call van schipper Eendracht maak ik op dat het de eerste melding betrof. Hij deed ook geen relay. Maar goed, mijn apparatuur kan iets gemist hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 15:27 #285598

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
fsd schreef :
maar zelfs in een dergelikk geval zoals dit, waarbij het ongecontroleerd snel gaat, hoef je van niemand toestemming te vragen; hulp is hulp.

Het gaat hier om schepen die relatief dicht in de buurt zaten, dus niet op 10 mijl afstand.

Het is toch ook zo gegaan!? Schipper Eendracht was letterlijk in de buurt, hij heeft Mayday call gedaan en via de radio, in overleg overigens en op advies kustwacht, continu laten weten hoe het verloop was. Tevens via #16 updates van "hulpverleners onderweg" zoals "we zijn er bijna". Schipper Eendracht begon direct met hulp bieden (CHAPEAU!!) en had in mum van tijd 3 "opstappers" en een hond aan boord. Dit liet hij direct via de radio weten, door sein "veilig" te gegeven. Schip was toen al gezonken, zo liet hij weten.

Ik lag nog steeds op koers richting Mayday plek. Maar ja, sein veilig en alle hulptroepen van alle kanten onderweg, 80 METER SCHIP al gezonken, ik solo, bootje van 7.70.. doet mij besluiten koers te verleggen en het verder over te laten aan experts. Uiteraard blijf ik wel uitluisteren (al werd er weinig meer gezegd).

Jij zegt dan nog steeds: altijd naar de Mayday plek gaan? Ondanks alle feiten die ik noem?!?! Die keus maak ik dus niet.
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 15:28 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 15:40 #285606

Sneaker schreef :
Jij zegt dan nog steeds: altijd naar de Mayday plek gaan? Ondanks alle feiten die ik noem?!?! Die keus maak ik dus niet.
Ik denk dat fsd het meer in zijn algemeenheid bedoeld. Jij was al onderweg en hebt dus gedaan wat er van je verwacht werd. Goed zeemanschap van jouw kant. Helaas zijn niet alle watersporters zo alert!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 15:45 #285608

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Sneaker, ik denk dat een aantal mensen (inclusief mezelf, maar dat heb ik al aangegeven) zichzelf een beetje op het verkeerde been hebben gezet. Als iemand een kreet als "er was hulp onderweg dus toen ging maar niet" hoort dan triggert dat ons (terechte) gevoel van "je moet toch helpen" zo sterk dat we je verslag wellicht (laat ik niet te veel voor anderen spreken) niet helemaal juist hebben geïnterpreteerd, of in ieder geval niet zo zoals jij het bedoelde.

Het voornaamste is natuurlijk dat de schipper en zijn gezin, de hond incluis, wonderbaarlijk snel zijn gered. Laten we hopen dat de boot snel en vakkundig kan worden geborgen en dat de schipper er uiteindelijk weer vele veilige mijlen mee kan varen.

Stel je trouwens voor, dat dit midden in de nacht in de bovenloop van de IJssel (lekker bochtig, smal en vrij snel stromend) was gebeurd... was het dan ook zo goed afgelopen? Ik denk 't niet..
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 15:45 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 15:50 #285611

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Erikdejong schreef :
Sneaker schreef :
Jij zegt dan nog steeds: altijd naar de Mayday plek gaan? Ondanks alle feiten die ik noem?!?! Die keus maak ik dus niet.
Ik denk dat fsd het meer in zijn algemeenheid bedoeld. Jij was al onderweg en hebt dus gedaan wat er van je verwacht werd. Goed zeemanschap van jouw kant. Helaas zijn niet alle watersporters zo alert!

Het hele draadje begon naar aanleiding van mijn reactie. Vandaar dat ik het persoonlijk maar niet negatief opvat. Vind het interessant hoe anderen tot een besluit komen. Ik ben nooit iemand die zegt "dit moet altijd" etc. Zelf kijk ik, niet alleen bij een Mayday call maar in het algemeen, nagenoeg altijd naar de omstandigheden en maak altijd een eigen afweging om het aangewende "middel niet erger dan de kwaal" te laten zijn. Maar goed, ik geloof dat we het allemaal wel voor 99% met elkaar eens zijn. Hopelijk hoeft niemand een praktijktest af te leggen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 17:04 #285644

eerste regel bij alle pro hulpverleners, eigen veiligheid eerst.

dit zou dus ook voor de passerende reagurders op een hulpkreet moeten gelden.

let wel ik bedoel met eigen veiligheid doen wat mogelijk is zonder het incident te vergroten. droog blijven waar een nat pak redding zou brengen is geen eigen veilgheid maar lompigheid
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 18:18 #285696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Sneaker schreef :
fsd schreef :
maar zelfs in een dergelikk geval zoals dit, waarbij het ongecontroleerd snel gaat, hoef je van niemand toestemming te vragen; hulp is hulp.

Het gaat hier om schepen die relatief dicht in de buurt zaten, dus niet op 10 mijl afstand.

Het is toch ook zo gegaan!? Schipper Eendracht was letterlijk in de buurt, hij heeft Mayday call gedaan en via de radio, in overleg overigens en op advies kustwacht, continu laten weten hoe het verloop was. Tevens via #16 updates van "hulpverleners onderweg" zoals "we zijn er bijna". Schipper Eendracht begon direct met hulp bieden (CHAPEAU!!) en had in mum van tijd 3 "opstappers" en een hond aan boord. Dit liet hij direct via de radio weten, door sein "veilig" te gegeven. Schip was toen al gezonken, zo liet hij weten.

Ik lag nog steeds op koers richting Mayday plek. Maar ja, sein veilig en alle hulptroepen van alle kanten onderweg, 80 METER SCHIP al gezonken, ik solo, bootje van 7.70.. doet mij besluiten koers te verleggen en het verder over te laten aan experts. Uiteraard blijf ik wel uitluisteren (al werd er weinig meer gezegd).

Jij zegt dan nog steeds: altijd naar de Mayday plek gaan? Ondanks alle feiten die ik noem?!?! Die keus maak ik dus niet.

Ik sluit mij bij Erik aan in de andere recatie.............
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 18:20 #285697

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Proost schreef :
Volgens de Binnenvaartkrant heeft de schipper wel melding via de marifoon gedaan aan de kustwacht met de melding van de coördinaten. Daar werd op gereageerd. Als dit gedaan is met de mededeling van zinken kan het zo zijn dat er geen mayday meer nodig is.

De opnamen zijn diverse keren terug geluisterd bij het KWC en de schipper in kwestie heeft geen enkel marifoon contact gehad met de kustwacht. Het het schip dat de opvarende aan boord genomen heeft, is de 1e die contact gehad heeft met het KWC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mei 2012 18:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 14 mei 2012 22:30 #285764

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Even over de coordinaten van 'n rampplek. Het is voor mij / evt. anderen onder ons niet erg makkelijk om 'even' naar een opgegeven coordinaat te varen. Even een coordinaatje uitzetten in een zeiknatte kuip met iets teveel wind? En op een handheld GPS (als ie al aan boord is) gaat ie ook niet lekker. Wat werkt (weet ik uit ervaring) is de kenmerken uit de omgeving op te noemen, bijv. 'URK-oost van de vaargeul 300m noord van boei nr...' of zelfs 'ter hoogte van de letter L van het woord Ketelmeer op de ANWB 50.000 kaart'.
Geef me de kenmerken en ik heb 'n koers. Met een coordinaat wordt het veel lastiger.

Wel een leuke oefen-opdracht tijdens een 'Zeilersforum meeting'. 'Het probleemschip ligt daar-en-daar. Plan een redding'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 15 mei 2012 04:10 #285770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
T1 team OSD schreef :
Even over de coordinaten van 'n rampplek. Het is voor mij / evt. anderen onder ons niet erg makkelijk om 'even' naar een opgegeven coordinaat te varen. Even een coordinaatje uitzetten in een zeiknatte kuip met iets teveel wind? En op een handheld GPS (als ie al aan boord is) gaat ie ook niet lekker. Wat werkt (weet ik uit ervaring) is de kenmerken uit de omgeving op te noemen, bijv. 'URK-oost van de vaargeul 300m noord van boei nr...' of zelfs 'ter hoogte van de letter L van het woord Ketelmeer op de ANWB 50.000 kaart'.
Geef me de kenmerken en ik heb 'n koers. Met een coordinaat wordt het veel lastiger.

Wel een leuke oefen-opdracht tijdens een 'Zeilersforum meeting'. 'Het probleemschip ligt daar-en-daar. Plan een redding'.

Een béétje zeiler weet waar hij zit, toch? Je kan wel even schatten, aan de hand van je huidige GPS positie, hoeveel het O/W of N/Z van je is. Voor de snelle orientatie gebruiken wij ook gewoon de aanduiding "tussen het Block en Lstad-zuid". Ook even een vinger op de kaart geeft al snel een indicatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 mei 2012 04:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: schip gezonken markermeer 15 mei 2012 04:21 #285773

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik lees het nu pas maar het ondersteunt mijn verhaal (achteraf) wel: Voor de reddingsactie kwamen reddingsboten van de KNRM in actie uit Marken en Enkhuizen, een politievaartuig, een aantal boten van Rijkswaterstaat en een vliegtuig.. Geloof niet dat men dan op hulp van een solo zeiler met een 7.70 meter bootje zit te springen !!LOL!! ;-}
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl