Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boete bij varen door rood licht

Re: Boete bij varen door rood licht 14 juni 2012 15:00 #294130

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Op een mooie zeil dag kwamen we aan bij de krammer sluis.
Na een tijdje zijn we naar binnen gevaren.
De schut cyclus was bijna afgelopen en jawel de sluis lichten gingen spontaan uit en en stroom storing had zich aangemeld.
Na een 1/2 uur ben ik naar boven geklommen (lag bij een trap).
De sluiswachter gevraagd of deze wat meer informatie had.
Hij bevestigde de stroom storing en vertelde dat er zich stroom aggregaten bevonden omgeving beroeps sluizen.
Deze hoorden automatisch op te starten bij een stroom uitval.
Deze werkte dus niet.
Hij mopperde dat er steeds meer bezuinigd werd en het onderhoud door derden gedaan werd.
Budget hoogte was en is slecht.

Haringvliet brug ook een aantal weken zeer beperkt bediend door een technisch mankement.


Zie hier de schuttevaer

www.schuttevaer.nl/nieuws/have...door-rood-licht.html
Laatst bewerkt: 14 juni 2012 19:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 15 juni 2012 08:41 #294328

Steenbergsevliet/benedensas is het verkeerslichten regime aangepast. Voortaan rood/groen ipv rood of groen. Eerste bekeuring zijn al uitgedeeld voor varen door rood/groen, let daar dus op.
ook opletten voor de fietsbrug want dat loopt niet helemaal sinchroon met de verkeerslichten, en grote kans dat je bij invaart, na groen meteen weer rood krijgt. De neiging is dan om door te varen, wat qua tijd tot de brug kan, maar ze hebben een erg fanatieke BOA gevonden die er regelmatig controleert. Bedrag wat ik hoorde is €260,= !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 18 juni 2012 17:42 #294932

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Rijkswaterstaat heeft het zelf ook nog niet helemaal door. Vrijdagavond rond 22.50 uur kwam ik bij de jachtsluis Volkerak. Kanaal 18 antwoordde niet, dus maar aangelegd en via de praatpaal een doorvaart richting Zuid gevraagd. Die werd onmiddellijk gegeven. Verder dan rood/groen zijn de lichten niet gekomen. Ongeveer 4 minuten voor rood/groen gewacht voor een compleet lege sluis. Toen maar ingevaren waarna de sluis onmiddellijk sloot, met het uitvaarlicht aan de noordzijde nog op groen.

Kennelijk wordt de soep niet overal even heet gegeten als zij wordt opgediend.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 23 juni 2012 19:45 #296224

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ergens begrijp ik RWS wel, die lichten staan er niet voor joker. Waar ik wel moeite mee heb, als je liggend voor de brug of sluis, niets meer ziet gebeuren en de lichten op rood blijven staan. Daarbij komen we steeds meer in een bekeurcultuur terecht komen met bedragen die wat mij betreft buiten proportioneel zijn. Even terzijde, maar 58euries voor een parkeerboete... En dan nu 280euries voor het varen door rood licht. Let wel, ik heb de oplossing ook niet, maar ben niet overtuigd dat de almaar hoger wordende bekeuringen een oplossing zijn.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 05:32 #296252

Varen door rood/groen wordt soms zelfs zeer op prijs gesteld.
Bij de bruggen over het eemskanaal heeft men graag dat je doorvaart zodra de brug ver genoeg open is. Sterker nog , bij Duitse motorboten wordt nog wel eens door de omroepinstallatie nadrukkelijk daarom gevraagd
als deze op zeg 100 meter van de brug blijven hangen tot het licht op groen gaat.
Er zijn zelfs gevallen dat de brug gewoon half open blijft staan. Aangezien rood/groen meestal pas naar groen kan als de brug helemaal open is moet je dus toch doorvaren.
Wat eigenlijk het beste is,is even vragen per marifoon of doorvaren bij gedeeltelijk geopende brug toegestaan is.Zeker als je weet dat er een drukke weg over loopt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 06:09 #296257

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
YELLOW BOAT schreef :
Wat eigenlijk het beste is,is even vragen per marifoon of doorvaren bij gedeeltelijk geopende brug toegestaan is.Zeker als je weet dat er een drukke weg over loopt.
Ad

Lang niet iedereen heeft een marifoon aan boord. En als ik dat zo lees van die absurde boetes en controlerende boa's moet je voortaan maar gewoon keihard wachten op groen. Sluiswachters en brugwachters moeten dan maar even extra hard aan het `werk' en dat extra knopje indrukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 06:21 #296258

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
En het autoverkeer dan maar onnodig extra lang wachten? Wachten wij dan ook braaf totdat de roep om die vertragende brugopeningen maar helemaal te verbieden, behalve op rustige momenten zoals drie uur 's nachts?
Nee, dit is een onzalig idee, bedacht door mensen die niet weten hoe het in de praktijk werkt, waarschijnlijk omdat er ergens een keer een ongeluk door gebeurd is. Niet door door rood/groen, maar door door rood te varen. En ja, daar moeten dan regels voor komen, want iets niet of half gereguleerd heben kan tenslotte niet. We hebben ambtenaren en we zullen ze gebruiken ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 06:38 #296264

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Doorvaren op aanwijzing van de sluis- of brugwachter mag niet strafbaar zijn. Een extra lamp maakt misschien duidelijk wat de brugwachter bedoelt. Bij groen licht en nog niet geheel geopende brug een tweede groen licht getoond en ingeschakeld door de brugwachter, los van de bestaande groep lichten. Wel op een black box aangesloten zodat altijd aangetoond kan worden of het ingeschakeld is geweest of niet voor de schuldvraag.

Het zal er niet van komen denk ik. Dan maar even geduldig wachten, zowel boot als auto.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 06:45 #296269

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Door het slechte weer liggen we aan de kust van België, in afwachting op beter weer stil, lees ik dit draadje, word ik alweer overmeesterd door neerslachtigheid. :huh:

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 07:01 #296273

Sealover schreef :
Door het slechte weer liggen we aan de kust van België, in afwachting op beter weer stil, lees ik dit draadje, word ik alweer overmeesterd door neerslachtigheid. :huh:

Groet,
Hans

Waarom zo neerslachtig? Het grote voordeel van k... weer is dat het alleen maar beter kan worden!
Dus gewoon vooruit lijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 07:01 #296274

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
In 1998 kreeg ik bij de op afstand bediende bruggen over het Merwedekanaal de algemene instructie "als het licht op rood-groen staat en de brug is ver genoeg open om er door te kunnen, dan moet u doorvaren.

de afgelopen 14 jaar heb ik me daar aan gehouden en vorig jaar nog werd ik op het kanaal door Walcheren ten voorbeeld gesteld voor wat Belgische jachten die voor de brug bleven liggen tot het licht enkel groen was.

Het interview in Schuttevaer en de reactie over Beneden-Sas hebben mij doen besluiten om toch mijn vaargedrag aan te passen. Zonder uitdrukkelijke toestemming van de brugwachter wacht ik ook voortaan op groen.

En dat snel doorvaren i.v.m. wegverkeer? soms zijn er erg aardige brugwchters: Vorig jaar kwamen we van de Roompot af en Zetten letterlijk alle zeilen, en de motor bij om de brugopening van de Zeeland brug nog te halen. Bij de rode ton die het eind van de strekdam oost van de havengeul Zierikzee markeert zagen wij al dat we het niet zouden halen, de brug stond open en er was nauwelijks scheepvaart verkeer. Het is nog bijna 5 minuten varen tot de brug vanaf die plek. Maar, we hadden besloten : we stoppen pas als de brug dicht gaat. ... de brug ging niet dicht. Zeker 5 tot 7 minuten bleef de brugwachter op ons wachten. De file stond inmiddels halverwege de Zeelandbrug toen wij vrolijk naar de camera-zwaaiend door de brug gingen. Tijd zat dus, als je een aardige brugwachter hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 08:12 #296292

  • RO260
  • RO260's Profielfoto
Seabird schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Wat eigenlijk het beste is,is even vragen per marifoon of doorvaren bij gedeeltelijk geopende brug toegestaan is.Zeker als je weet dat er een drukke weg over loopt.
Ad

Lang niet iedereen heeft een marifoon aan boord. En als ik dat zo lees van die absurde boetes en controlerende boa's moet je voortaan maar gewoon keihard wachten op groen. Sluiswachters en brugwachters moeten dan maar even extra hard aan het `werk' en dat extra knopje indrukken.

Een goedkope marifoon kost minder dan een boete... (Naast het gemak en de veiligheid)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 08:37 #296302

RO260 schreef :
Seabird schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Wat eigenlijk het beste is,is even vragen per marifoon of doorvaren bij gedeeltelijk geopende brug toegestaan is.Zeker als je weet dat er een drukke weg over loopt.
Ad

Lang niet iedereen heeft een marifoon aan boord. En als ik dat zo lees van die absurde boetes en controlerende boa's moet je voortaan maar gewoon keihard wachten op groen. Sluiswachters en brugwachters moeten dan maar even extra hard aan het `werk' en dat extra knopje indrukken.

Een goedkope marifoon kost minder dan een boete... (Naast het gemak en de veiligheid)

Precies ,bijv. deze www.compass24.nl/web/catalog/s...ndapparatuur/4966870 voor €70,00 , maar je moet natuurlijk wel ook even je certificaat halen.En dat schijnt voor velen een hoge drempel te zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 09:49 #296317

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Lijkt me gezellig worden voor de brug: een ieder gaat vragen of je bij rood/groen mag door gaan varen... Mijn inschatting is, dat wel elkaars vraag niet of deels horen. Benieuwd hoelang het duurt voordat ook bij bruggen en sluizen gaat gelden dat je moet bellen (verwijs naar ex-marifoongebruik in / rond de Zeeuwse wateren. waar we dankzij de oneindige wijsheid van ons ambtenarenapparaat Post Ouddorp moeten gaan bellen als er iets aan de hand is....)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 11:16 #296322

Mijn hemel zeg , wat ben jij een doemdenker!
Niemand heeft het erover dat je bij elke brug zoiets moet vragen maar als je ziet dat er erg veel verkeer vor de brug kmt te staan lijkt me zo'n vraag niet meer dan rekening houden met de belangen van het wegverkeer.
En zals ik al zei. Op bijvoorbeeld het Eemskanaal is door rood/groen varen als dat kan heel normaal.
Uiteraard heeft zoiets weinig zin als er bijv. in Friesland soms tientallen boten op een opening liggen te wachten. het ging meer om een opening voor één individuele boot.
En dan mag je tenslotte blij zijn dat die brug alleen voor jouw wordt geopend.Een klein beetje meedenken mag je toch wel van een watersporter verwachten ( hoop ik).
Enneh , als je voor een openstaande sluis komt en de lichten blijven op rood/groen lijkt me even vragen ook echt wel op zijn plaats. Ik heb zelf al diverse keren meegemaakt dat de bediening je nog niet in de gaten had en daarom niet omschakelde. tegenwoordig hebben die brug/sluiswachters vaak meerdere bruggenen/of sluizen op afstand te bedienen en zijn ze dus echt niet alleen met jou bezig.
Ad
Laatst bewerkt: 24 juni 2012 11:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 12:38 #296331

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik wacht gewoon op groen, maar ga dan wel direct los om wachttijden te beperken.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 15:31 #296357

Dat is volgens mij dus niet de bedoeling, wachten op 'groen' en dan losgooien.... Bij groen moet je onder de brug door, dus daarvoor moet je al los zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 16:36 #296376

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Zolang er niet een genormeerde tijd zit tussen groen/rood en groen ga ik met mijn snel weg driftende bood niet alvast losgooien bij groen/rood. De tijd die er tussen zit kan alles zij van 30 seconden tot 10 minuten. Tegenwoordig gooi ik bij de oranje sluizen aan de wacht steiger pas los als de lichten van de sluis ook op groen staan. Het is me namelijk ook al overkomen dat de wachtsteiger groen was ik vaar weg en kom bij een sluis aan die nog op rood staat. Met de harde wind die er stond kon ik ternauwernood schade voorkomen. De sluismeester beweerde natuurlijk dat ik het niet goed gezien had. Het enige wat goed werkt is een video registratie systeem. Bij geschillen kun je met beelden de juiste instantie aansprakelijk stellen voor de eventuele schade. De sluis van Vlissingen heeft zo'n systeem en dat scheelt stukken in de manier waarmee men met elkaar omgaat.

Bellen naar een sluis is over het algemeen bevredigender dan de marifoon gebruiken. Je krijgt namelijk antwoord. Het vreemde is dat als ik met een maat vaar die in de beroepsvaart werkt hij wél antwoord krijgt. Kennelijk het juiste jargon.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 18:26 #296404

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
3Noreen schreef :
Zolang er niet een genormeerde tijd zit tussen groen/rood en groen ga ik met mijn snel weg driftende bood niet alvast losgooien bij groen/rood. De tijd die er tussen zit kan alles zij van 30 seconden tot 10 minuten. ......... Het vreemde is dat als ik met een maat vaar die in de beroepsvaart werkt hij wél antwoord krijgt. Kennelijk het juiste jargon.

Ik snap het volkomen, je kan er ook geen peil op trekken hoelang het duurt. Zeelandbrug en Haringvlietbrug geven al rood-groen als de slagbomen nog omhoog staan en de verkeerslichten van de weg nog op groen. (tenminste dat denk ik omdat het verkeer dan gewoon doorraast). Met ons 10 pk motortje met klapschroef vol achteruit halen we met 15 knopen wind van achter toch een snelheid van 2 knt. richting de brug dus zit er niets anders op als rondje draaien maar met 20 wachtende jachtjes is dat ook geen pretje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 19:31 #296427

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
3Noreen schreef :
Bellen naar een sluis is over het algemeen bevredigender dan de marifoon gebruiken. Je krijgt namelijk antwoord. Het vreemde is dat als ik met een maat vaar die in de beroepsvaart werkt hij wél antwoord krijgt. Kennelijk het juiste jargon.

Zo heb ik eens een brugwachter naar zijn verrekijker zien grijpen omdat hij dat grote schip niet kon vinden. Toen ik hem erop wees dat het bootje voor de brug hem had opgeroepen deed hij de brug snel open.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 19:35 #296428

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
xkipper schreef :

Ik snap het volkomen, je kan er ook geen peil op trekken hoelang het duurt. Zeelandbrug en Haringvlietbrug geven al rood-groen als de slagbomen nog omhoog staan en de verkeerslichten van de weg nog op groen. (tenminste dat denk ik omdat het verkeer dan gewoon doorraast). Met ons 10 pk motortje met klapschroef vol achteruit halen we met 15 knopen wind van achter toch een snelheid van 2 knt. richting de brug dus zit er niets anders op als rondje draaien maar met 20 wachtende jachtjes is dat ook geen pretje.

Rood groen betekent gewoon dat de kant waar je ligt als eerste mag doorvaren. Een teken dus om wat dichter bij de brug netjes in de wind te gaan wachten zonder kans op verkeer van de andere kant. Brug gaat openen en staat op rood is opening vrijhouden voor verkeer van de andere kant. Probeer dan van te voren het formaat in te schatten. Zo was ik afgelopen week met een bootje van 20 meter in Amsterdam en kwam twee keer 80 meter tegen. Dan wil je wel even aan de kant gaan liggen tot je groen krijgt.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 24 juni 2012 19:44 #296430

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je nog niet weet wat dubbel rood, rood, rood-groen of groen betekent moet je niet gaan varen. (Ook niet deelnemen aan het wegverkeer).
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 25 juni 2012 00:52 #296444

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
3Noreen schreef :
Bellen naar een sluis is over het algemeen bevredigender dan de marifoon gebruiken. Je krijgt namelijk antwoord. Het vreemde is dat als ik met een maat vaar die in de beroepsvaart werkt hij wél antwoord krijgt. Kennelijk het juiste jargon.
Jargon maakt idd een verschil. Pleziervaart is geregeld nog erg onduidelijk en langdradig, met het gebruik van ongebruikelijke termen, terwijl de beroepsvaart over het algemeen kort bondig en duidelijk praat, en daarnaast ook de juiste benamingen voor objecten gebruikt.

In Rhoon bedienen we met 2 of 3 mensen 9 objecten, we hebben 9 luidsprekers waar marifooncommunicatie van 8 verschillende kanalen uitkomt (Om nog maar niet te spreken over de overige achtergrondgeluiden behorende bij een grote verkeerscentrale) . Je hersenen leren hier automatisch te filteren naar oproepen die voor jou bedoeld zijn, dus als iemand op een ongebruikelijke manier oproept kan het gebeuren dat deze persoon uitgefilterd word als een oproep niet zijnde voor jou bedoeld.

Het komt ook nog geregeld voor dat mensen de foute brug oproepen, een ongebruikelijke (of helemaal geen) naam gebruiken of de brug op het foute marifoonkanaal oproepen. Dit zijn ook allemaal mogelijke oorzaken dat er niet op een oproep gereageerd wordt. Ik moet hierbij wel toegeven dat de meeste van deze fouten door buitenlanders worden gemaakt, maar ook Nederlanders zitten wel eens fout.


anecdote:
Het meest extreme geval was een Engelsman die al minstens een halfuur lang "bridge 729" (ik kan me vergissen in het getal) zat op te roepen op kanaal 22. Uiteindelijk ben ik gaan antwoorden, en met wat vragen geconcludeerd dat hij de Alblasserdamsebrug bedoelde. Thuisgekomen heb ik op de waterkaart gekeken, en idd, de Alblasserdamsebrug heeft van de ANWB voor de waterkaart nummer 729 gekregen.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Laatst bewerkt: 25 juni 2012 00:54 door Marcel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 25 juni 2012 02:55 #296445

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Dat 729 zal dan wel verwijzen naar de blz in de wateralmanak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boete bij varen door rood licht 25 juni 2012 04:01 #296446

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Bijna goed, het verwijst naar een index achterin de wateralmanak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl