3Noreen schreef :
Bellen naar een sluis is over het algemeen bevredigender dan de marifoon gebruiken. Je krijgt namelijk antwoord. Het vreemde is dat als ik met een maat vaar die in de beroepsvaart werkt hij wél antwoord krijgt. Kennelijk het juiste jargon.
Jargon maakt idd een verschil. Pleziervaart is geregeld nog erg onduidelijk en langdradig, met het gebruik van ongebruikelijke termen, terwijl de beroepsvaart over het algemeen kort bondig en duidelijk praat, en daarnaast ook de juiste benamingen voor objecten gebruikt.
In Rhoon bedienen we met 2 of 3 mensen 9 objecten, we hebben 9 luidsprekers waar marifooncommunicatie van 8 verschillende kanalen uitkomt (Om nog maar niet te spreken over de overige achtergrondgeluiden behorende bij een grote verkeerscentrale) . Je hersenen leren hier automatisch te filteren naar oproepen die voor jou bedoeld zijn, dus als iemand op een ongebruikelijke manier oproept kan het gebeuren dat deze persoon uitgefilterd word als een oproep niet zijnde voor jou bedoeld.
Het komt ook nog geregeld voor dat mensen de foute brug oproepen, een ongebruikelijke (of helemaal geen) naam gebruiken of de brug op het foute marifoonkanaal oproepen. Dit zijn ook allemaal mogelijke oorzaken dat er niet op een oproep gereageerd wordt. Ik moet hierbij wel toegeven dat de meeste van deze fouten door buitenlanders worden gemaakt, maar ook Nederlanders zitten wel eens fout.
anecdote:
Het meest extreme geval was een Engelsman die al minstens een halfuur lang "bridge 729" (ik kan me vergissen in het getal) zat op te roepen op kanaal 22. Uiteindelijk ben ik gaan antwoorden, en met wat vragen geconcludeerd dat hij de Alblasserdamsebrug bedoelde. Thuisgekomen heb ik op de waterkaart gekeken, en idd, de Alblasserdamsebrug heeft van de ANWB voor de waterkaart nummer 729 gekregen.