Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Beste Lifeline

Re: Beste Lifeline 28 mei 2013 03:24 #400749

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Hoi,

Als aanstichter van deze topic......

Inderdaad....de reactie zijn nogal verdeeld.
Ik heb inmiddels een Baltic 3-punts lijn gekocht met
van dit vergrendelde karabijnhaken. Zijn solide.
Overigens geen elastiek. Maar dat was niet echt een bewuste keuze.
De lijn zag er zeer solide uit.....vandaar....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 28 mei 2013 05:02 #400769

www.compass24.nl/product/10989...-patent-haak?c=16803

Ik heb deze maar besteld, ik probeer het wel gewoon en zie wel hoe het bevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 28 mei 2013 10:48 #400871

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Zoiets heb ik dus ook.....ook dezelfde prijsklasse.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 28 mei 2013 12:41 #400889

Als ervarings deskundige vind ik dat een lifeline met 3 haken het handigst is. Waarvan een haak aan een wat langere lijn moet zitten.
Dan nog zijn de lijnen vaak te kort als je bv om de mast heen moet werken.
De lijn aan dek moet binnen de verstaging lopen, liefst niet rond zijn (dus geen staaldraad). Ga je dan toch overboord aan die lijn en aan je lifline dan moet je een erg goed gesternte hebben of veel extra handen aan boord om je weer binnen te krijgen en het er levend vanaf te brengen.
Doen wat Erik zegt. Gefocussed blijven als je het dek op moet en een hand voor jezelf en een hand voor je schip. Pas op de werkplek je echt vastzetten.
Daarnaast speelt qua veiligheid ook het zeegedrag van je schip een grote rol en alle opstakels die men aan dek bouwt of vrijwillig neer zet. Een mooi plat dek geeft een ideale en veilige werkplek.
In de kuip met zwaar weer vast aan een lijn. Deze moet dan wel weer zo lang zijn dat je de hele kuip ermee kunt bereiken.
Veel middenkuipen zitten vreselijk hoog op het schip waardoor het onveilige gevoel alleen maar toeneemt.

Terug kijkend zat ik zelf bijna nooit vast in de kuip en bij werk op dek alleen maar in de nacht en/of met echt zwaar weer(wat ook weer een relatief begrip word naarmate je meer mijlen maakt).
We gebruikten in de tropen alleen een harnas, hier in Europa weer opblaasbaar zwemvest met harnas.(nb keur het vest regelmatig, onze dure vesten waren in Nieuw Zeeland al zo lek als een mandje :( )

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 29 mei 2013 19:41 #401492

@Evaluationcopy: Die karabijnhaken werken prima. Ik heb ze ook, maar dan wel aan een lifeline met elastiek. Wat het voordeel heeft dat je niet zo snel zult struikelen of blijven haken aan een lang eind lifeline.

Overigens geheel eens met de reactie hierboven. Een looplijn naar je voordek is essentieel. Als je naar voren moet, is het geen probleem je onderweg een paar keer opnieuw vast te maken.. in de haven.. bij windstil weer B)

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 30 mei 2013 21:00 #401921

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Toch blijft het een discussiepunt hoe lang een veiligheidslijn moet zijn. Er is net weer een Amerikaanse zeiler verdronken, buitenboord hangend aan zijn 'tether' (die term wordt inderdaad gebruikt). Zijn boot is uiteindelijk op de rotsen van Cuba gestrand. Quote uit de discussie op Cruising World:

Mark is correct in his assumption that the tether was too long; his body was found on the rocks inshore of the boat. His tether was tied into the cockpit, yet reached well past the bows. Why, I don't understand because Jay had jacklines rigged, and I know he had short tethers aboard for use with them.

Lijkt enigszins op het ongeval bij de 200 mijls.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 31 mei 2013 03:00 #401925

Nou als ik het zo lees zat hij aan een lijn vast vanuit zijn kuip die zo lang was dat hij de boeg kon bereiken! Dat is dan toch iets anders dan onze toegepast lijntjejes van max. 1,5 meter
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 03:00 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 31 mei 2013 03:22 #401927

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ligt er maar natuurlijk net aan waar deze onfortuinlijke zeiler
zijn lijn aan vast heeft gemaakt.

En tja...als hij inderdaad overboord hing dan zal dat achteraf gezien niet het beste bevestigingspunt zijn geweest.

Dus naast een goeie geschikte lifeline (laten we die lijn toch maar zo noemen. Iedereen weet wat er bedoeld wordt) is het van groot belang hoe deze gebruikt wordt. Open deur wellicht.... :dry:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 31 mei 2013 03:22 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Beste Lifeline 31 mei 2013 06:52 #401982

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Vinni schreef :
Dus naast een goeie geschikte lifeline (laten we die lijn toch maar zo noemen. Iedereen weet wat er bedoeld wordt) is het van groot belang hoe deze gebruikt wordt. Open deur wellicht.... :dry:

Ja, een open deur. Maar wel belangrijk. Deze discussie zijn nuttig en interessant maar uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de specifieke situatie van het schip. Mijn uitgangspunt is dat ik met de veiligheidslijn niet buiten de zeereling moet kunnen belanden. Dat gaat leuk op voor 40+ voeters, maar is lastiger bij kleine schepen. Daar moet je dan je veiligheidsconstructie aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl