Als ervarings deskundige vind ik dat een lifeline met 3 haken het handigst is. Waarvan een haak aan een wat langere lijn moet zitten.
Dan nog zijn de lijnen vaak te kort als je bv om de mast heen moet werken.
De lijn aan dek moet binnen de verstaging lopen, liefst niet rond zijn (dus geen staaldraad). Ga je dan toch overboord aan die lijn en aan je lifline dan moet je een erg goed gesternte hebben of veel extra handen aan boord om je weer binnen te krijgen en het er levend vanaf te brengen.
Doen wat Erik zegt. Gefocussed blijven als je het dek op moet en een hand voor jezelf en een hand voor je schip. Pas op de werkplek je echt vastzetten.
Daarnaast speelt qua veiligheid ook het zeegedrag van je schip een grote rol en alle opstakels die men aan dek bouwt of vrijwillig neer zet. Een mooi plat dek geeft een ideale en veilige werkplek.
In de kuip met zwaar weer vast aan een lijn. Deze moet dan wel weer zo lang zijn dat je de hele kuip ermee kunt bereiken.
Veel middenkuipen zitten vreselijk hoog op het schip waardoor het onveilige gevoel alleen maar toeneemt.
Terug kijkend zat ik zelf bijna nooit vast in de kuip en bij werk op dek alleen maar in de nacht en/of met echt zwaar weer(wat ook weer een relatief begrip word naarmate je meer mijlen maakt).
We gebruikten in de tropen alleen een harnas, hier in Europa weer opblaasbaar zwemvest met harnas.(nb keur het vest regelmatig, onze dure vesten waren in Nieuw Zeeland al zo lek als een mandje
)
gr. Pieter